حمل و نقل عمومی در ابوظبی؛ امارات

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در ابوظبی؛ امارات

ابوظبی به عنوان بزرگ‌ترین شیخ‌نشین کشور امارات متحده عربی است که از نظر سیستم حمل و نقل عمومی شهری فاصله زیادی با شهرهای مدرن جهان دارد.

دوست داریددر ?????? ?????? شرکت کنید؟ پس باید با حمل و نقل پایتخت آن آشنایی داشته باشید. 

ابوظبی شهری شلوغ و پرترافیک است به خصوص در بخش مرکزی شهر که ترافیک سنگینی وجود دارد. در این شهر از مترو، مونوریل و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی مدرن که در سایر شهرهای بزرگ جهان به چشم می‌خورد، خبری نیست. با این حال برنامه‌هایی برای ساخت مترو تا سال ۲۰۱۸ در این شهر وجود دارد.

هواپیما

ابوظبی

فرودگاه بین‌المللی ابوظبی (Abu Dhabi International Airport) بعد از فرودگاه دبی، بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین فرودگاه کشور امارات به حساب می‌آید. این فرودگاه در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد که پروازهایی به سراسر دنیا از جمله استرالیا انجام می‌شود و ایرلاین‌های مشهوری مثل ایر ایندیا، بریتیش ایرویز، جت ایرویز، کی ال ام (KLM) و ترکیش ایرلاین به این فرودگاه پروازهای مستقیم دارند. فرودگاه ابوظبی در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق شهر ابوظبی قرار دارد و سالانه بیش از ۲۵ میلیون مسافر از این فرودگاه استفاده می‌کنند.

ابوظبی

این فرودگاه سه ترمینال بزرگ دارد که نقشه هریک از این ترمینال‌ها به همراه گیت‌های خروجی و سایر اطلاعات در سایت فرودگاه موجود است. ترمینال شماره ۳ جدیدترین و مدرن‌ترین ترمینال این فرودگاه محسوب می‌شود. مسافران برای جابه‌جایی بین ترمینال‌ها می‌توانند از سرویس شاتل فرودگاه استفاده کنند. این سرویس حمل و نقل فرودگاه ابوظبی کاملا رایگان است و هر ۱۵ دقیقه یکبار مسافران را بین ترمینال‌های فرودگاه جابه‌جا می‌کند.

برای اینکه از فرودگاه به شهر بروید و بالعکس می‌توانید از تاکسی‌های فرودگاه، تاکسی‌های خصوصی، اتوبوس‌های عمومی و سریع‌السیر موجود در مسیر استفاده کنید. فاصله این فرودگاه تا شهر بسته به نوع وسیله نقلیه، از نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه متغیر است.

ابوظبی

فرودگاه ابوظبی اولین فرودگاهی است که کپسول‌های خواب (sleep pods) را به مسافران ارائه کرده است. این کپسول‌ها یکی از امکانات فوق‌العاده فرودگاه ابوظبی به حساب می‌آید. کپسول‌های خواب در ترمینال شماره ۳ قرار دارند. با بستن در کپسول می‌توانید خود را از هیاهو و ازدحام فرودگاه جدا کرده و در خلوت و آرامش کمی استراحت کنید. در ضمن دو سالن استراحت الریم (Al Reem) و الظبی (Al-Dhabi) با فضایی مجلل و باشکوه برای استراحت مسافران در نظر گرفته شده است.

تاکسی

ابوظبی

در صورتی که حوصله رانندگی ندارید و قرار نیست خودرویی کرایه کنید، بهتر است از تاکسی استفاده کنید؛ اما در جریان باشید که هزینه اجاره خودرو برای یک روز، کمتر از کرایه تاکسی خواهد بود. حدود ۱۰ هزار تاکسی در ابوظبی فعالیت می‌کنند که به شرکت‌های مختلف تعلق داشته و به رنگ‌های مختلفی هستند؛ اما همگی رنگ نقره‌ای را در خود دارند. هزینه ورودی این تاکسی‌ها ۳ درهم است و معمولاً هزینه‌ی سفر با آن‌ها ۲۰ تا ۳۰ درهم می‌شود. تاکسی‌های لیموزین سیاه رنگ معمولاً متعلق به هتل‌ها هستند که هزینه آنها گران‌تر است و قیمت بیش‌تر آن‌ها از ۲۰ درهم شروع می‌شود. تاکسی تلفنی‌های غزال و NTC هم در ابوظبی فعال‌اند.

یکسری نکات را هنگام سوار شدن به تاکسی باید در نظر بگیرید، مطمئن شوید که پیش از شروع حرکت تاکسی، راننده تاکسی‌متر را فعال کرده باشد. خانم‌ها حتماً در صندلی عقب بنشینند. کرایه تاکسی بعد از ساعت ۱۰ شب بیشتر می‌شود. بستن کمربند صندلی جلو اجباری است، اما اگر عقب هم نشستید بهتر است کمربند خود را ببندید.

اتوبوس

ابوظبی

ایستگاه اصلی اتوبوس شهر در خیابان حضا بن زاید آن نهیان قرار دارد. از این محل می‌توانید به قسمت‌های مختلف شهر سفر کنید. هزینه‌ی اتوبوس را می‌توانید با کارت اعتباری پرداخت کنید. کرایه یک سفر با اتوبوس ۲ درهم است. هزینه‌ی بلیت هفتگی ۳۰ درهم و بلیت ماهانه هم ۸۰ درهم خواهد شد. چنانچه قصد دارید، زیاد با اتوبوس در ابوظبی سفر کنید و مدت یک هفته یا بیشتر‌ در این شهر هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم از بلیت‌های هفتگی یا ماهانه استفاده کنید. قبل از حرکت اتوبوس‌، حتما مسیر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به محل مورد نظر شما برود.

جاده و پارکینگ

ابوظبی

اتوبان پنج بانده E۱۱ بین دبی و ابوظبی شلوغ‌ترین جاده امارات محسوب می‌شود. این اتوبان ۱۳۰ کیلومتر است و محدودیت سرعت در آن ۱۴۰ کیلومتر است؛ هر چند برخی رانندگان با سرعت بیشتر از حد مجاز حرکت می‌کنند. بنابراین از باندهای سمت چپ دوری کرده و مخصوصا به هنگام رانندگی در شب با احتیاط رانندگی کنید.

پارک کردن خودرو در بخش‌های تجاری مرکز شهر و مناطق تجاری اطراف شهر چالش برانگیز است. خط‌کشی کنار خیابان، نوع پارکینگ را مشخص کرده است. در صورتی که به رنگ زرد و خاکستری باشد حق پارک کردن در آن محل را ندارید. خطوط سیاه و آبی  نشان دهنده پارکینگ استاندارد و خطوط سفید و آبی نشان دهنده پارکینگ پریمیوم است. پارکینگ‌های طبقاتی را نیز در مراکز خرید خواهید دید.

متاسفانه با وجود جاده‌ها عالی و علائم ترافیکی مناسب، تصادفات رانندگی همچنان بیشترین عامل مرگ و میر در کل کشور امارات محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه