۱۰ خلبانی که جان مسافرانشان را به خطر انداختند

نیکا قره گوزلویان
نیکا قره گوزلویان سه شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
۱۰ خلبانی که جان مسافرانشان را به خطر انداختند

هوشیاری کامل و داشتن تمرکز لازم در شغل‌های مختلف بسیار مهم و حیاتی است. شغل خلبانی نیز از این قاعده جدا نیست و چه بسا که هوشیاری و تمرکز در این شغل بسیار مهم‌تر از سایر مشاغل می‌باشد.

با وجود تمام فشارهای کاری و عدم اطمینانی که همواره در صنایع هواپیمایی حاکم است، بسیار تعجب برانگیز است که متوجه شویم خلبانی قوانین معمول خطوط هواپیمایی را عمدی زیر پا گذاشته است و منجر به سانحه‌ی هوایی شده است. 

«کلوبورن جارل کریستیانسن» خلبان ۴۸ ساله آمریکایی در حالت عدم هوشیاری کامل به محل کار خود رفت، اگرچه پرواز مورد نظر دچار مشکلی نشد، اما خلبان در حالت تعلیق شغلی قرار گرفت و با پیگرد قانونی و از دست دادن شغلش مواجه است. نمونه‎های زیادی از این دست رفتارهای خلبانان در تاریخ وجود دارد که برخی از آن‍‌ها شاید مضحک به نظر برسند. در ادامه به بعضی از موارد غم‎انگیز و به‎یاد ماندنی می‎پردازیم.

۱. خلبان خطوط هواپیمایی «جت بلو» (JetBlue)، خلبان سرگردان در آسمان

پرواز شماره ۱۹۱ جت بلو به همراهی کاپیتان «کلایتون اوسبن» به مقصد وگاس بر فراز آسمان بود که ناگهان خلبان به کمک خلبان گفت: به وگاس نمی‌رویم. هرچه پیش آید، خوش آید. ما باید جهشی به سوی ایمان داشته باشیم.

کمک خلبان نگران، از مسافرین برای حل این مشکل درخواست کمک کرد و در نهایت مسافران توانستند خلبان را مهار کنند و خوشبختانه هواپیما فرود ایمن و اضطراری را در آمریلو تگزاس انجام داد. پس از مدتی خلبان به علت دیوانگی بی‌گناه اعلام شد.

۲. خلبان خطوط هواپیمایی «ایندی‍گو» (IndiGo)، خلبان‌نما در لباس خلبانی

هواپیما در حال فرود

پوشیدن لباس خلبانی نمی‌تواند کسی را به خلبانی ماهر تبدیل کند. در سال ۲۰۱۱ پس از یک فرود سخت و پرمخاطره در فرودگاه گوآ، خدمه‌ی پرواز گوآ - دهلی به کاپیتان «پارمیندار کور گولاتی» در مورد گواهی‍نامه پرواز او هشدار دادند. این‌طور که پیدا است شانس با آن‍ها یار بوده است. در مسیر برگشت به دهلی، به هنگام فرود، خلبان قلابی اشتباه وحشتناکی انجام داد و به جای فرود با چرخ‌های عقب هواپیما، اقدام به فرود با چرخ‌های دماغه‌ی هواپیما کرد. مهمترین خطای فرود ??????? که می‌توانست همه مسافران را به کشتن بدهد. بعدها کشف شد که خلبان قلابی (پس از هفت بار رد شدن در آزمون دریافت گواهینامه‌ی خلبانی) مدارک لازم برای دریافت مجوز پرواز را جعل کرده بود.

۳. خلبان خطوط هواپیمایی «سوث وست» (Southwest): خلبانی شاکی از خدمه‌ی پرواز

اولین قانون کسب و کار چیست؟ اگر قصد خراب کردن همکاران خود را دارید، ابتدا مطمئن شوید که هنگام صحبت، آن‍‌ها صدای شما را نخواهند شنید. در سال ۲۰۱۱ خلبان «جیمز فریتزن تیلور»، پس از معلق شدن از کار و عدم دریافت حقوق، به علت  مسدود کردن امواج ترافیک هوایی و بیان صحبت‍‌های نفرت‌انگیز بر روی امواج رادیویی، این قانون را متوجه شد. ماجرا از این قرار بود که او نسبت به ظاهر فیزیکی خدمه‌ی پرواز در هفته‌های گذشته اظهار نارضایتی داشته و اصلا نمی‌دانست که صدایش خارج از فرکانس کنترل ترافیک هوایی (و در هر هواپیمای دیگری در منطقه هوستون) درحال پخش است. کنترل ترافیک هوایی نیازمند خطوط رادیویی است تا در مواقع ضروری دستورالعمل‌های لازم را برای نجات جان خلبانان ارائه دهد، بسیار مایه‌ی تأسف است که او با مسدود کردن این خطوط می‌توانست جان تعدادی انسان را به خطر اندازد.

۴. خلبانان خطوط هواپیمایی «لیون» (Lion): خلبانانی با مشکل مصرف متامفتامین

در طی سال گذشته، بزر‌گ‌ترین شرکت هواپیمایی داخلی اندونزی با مشکلاتی جدی روبرو شد. شماری از اعضای خدمه پس از مثبت شدن نتایج آزمایش اعتیاد به مواد مخدر که به‌طور تصافی از کارکنان گرفته می‌شد، دستگیر شدند. از جمله‌ی این افراد کاپیتان «سایفول سلام» ۴۴ ساله بود که چند ساعت قبل از پرواز از نوعی ماده مخدر کریستالی به نام «شابو» که در اندونزی بسیار محبوب است، استفاده کرده بود. در نهایت این خطوط هوایی توسط وزارت حمل و نقل کشور پس از وقایع شرم آور تحریم شد.

۵. خلبانان خطوط هواپیمایی «امریکا وست» (America West): خلبانانی در حالت غیر‌طبیعی

پنل کاربری خلبان در کابین

در سال ۲۰۰۲ خلبانان «توماس کلوید» و «کریستوفر هیوز» از دستور مقامات برای ارسال هواپیما به اطراف و بازگشت به ترمینال فرودگاه میامی سرپیچی کرده و شهرت خود را از دست دادند. اینطور که به نظر می‌رسید ‌تمام شب مشغول خوش‌گذرانی بودند و حتی برای اجرای برنامه‌ی پرواز هم تأخیر داشتند. خدمه‌ی پرواز با مشاهده‌ی رفتار عجیب آن‌ها با پلیس تماس گرفتند و در نهایت آن‌ها محکوم شدند و به زندان فرستاده شدند.

۶. خلبانان خطوط هواپیمایی «نورث وست» (Northwest): خلبانانی که از مقصد عبور کردند

همه‌ی ما ممکن است در حین رانندگی لحظه‌ای حواس‌مان به چیزهای دیگری پرت شود، اما تصور کنید در زمان هدایت یک هواپیمای پر از مسافر، خلبان حواسش به مسئله‌ای پرت شود. خلبانان پرواز سن‌دیگو -مینیاپولیس، «ریچارد کول» و «تیموثی چنی» به علت استفاده از لپ‌تاپ در حین پرواز فراموش کردند با کنترل ترافیک هوایی در تماس باشند و ۲۴۰ کیلومتر پس از عبور از مقصد متوجه اشتباه خود شدند. البته که عواقب این کارشان بسیار سنگین بود، اما تصور چنین پروازی هر کسی را وحشت زده می‌کند.

۷. خلبان هواپیمای باری: عدم هوشیاری و سقوط در آلاسکا

هواپیمای باری در حال بارگیری

خوشبختانه تاکنون هیچ هواپیمای تجاری و مسافربری به دلیل عدم هوشیاری ناشی از الکل سقوط نکرده‌است، اما متأسفانه در سال ۱۹۷۷ یک هواپیمای باربری هواپیمایی ژاپن که محموله‌ای شامل تعدادی گاو و چهارپایان داشت به همراه چهار خدمه‌ی پرواز، کمی بعد از بلند شدن از زمین در آلاسکا سقوط کرد.

۸. خلبان خطوط هواپیمایی «جت استار» (Jetstar): ارسال پیام کوتاه یا پایین آوردن دنده فرود

اگر فراموش کنید در هنگام فرود هواپیما موبایل خود را خاموش کنید، در لحظه فرود و بازگشت آنتن اپراتور به گوشی همراه، شما با حجم بالایی از پیامک‌های دوستان و عزیزان‌تان مواجه می‌شوید. این اتفاق برای خلبانی افتاد که قصد فرود هواپیما را داشت. در واقع می‌توان گفت بدترین زمان ممکن برای بازی کردن با گوشی همراه، همان لحظه بوده است! خوشبختانه در لحظه‌های پایانی فرود، خلبان متوجه شد و هواپیما بدون مشکلی بر زمین نشست.

۹. خلبان خطوط هواپیمایی کانادا: خلبانی با مشکل روانی

در سال ۲۰۰۸، کمک خلبان هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ لندن را به دلیل اختلالات روانی از کابین خلبان خارج کردند، صدای او واضح بود و اثری از بیماری در او مشاهده نمی‌شد، اما مرتب قسم می‌خورد و از خدا درخواست می‌کرد که با او صحبت کند. در نهایت پس از خروج او از کابین، خلبان موفق به فرود اضطراری در ایرلند شد.

۱۰. خلبانان هواپیمایی هند: خلبانان پر سر و صدا

هواپیمای مسافربری

در سال ۲۰۰۹ پرواز امارات متحده عربی به دهلی با نزاع بین خلبان‌ها و خدمه‌ی پرواز به یک سرگرمی برای مسافران تبدیل شد. این مشاجره تا جایی پیش رفت که خلبان‌ها از کابین خلبان خارج شدند و برای مدتی هواپیما بدون خلبان به مسیر خود ادامه می‌داد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه