دیدنی های آلاسکا ویژه سافاری دوستان: پارک دنالی و خلیج گلیشر

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
دیدنی های آلاسکا ویژه سافاری دوستان: پارک دنالی و خلیج گلیشر

برخلاف تصور بسیاری از سافاری دوستان، نواحی قطب شمال و آلاسکا به‌دلیل شرایط اقلیمی منحصربه‌فرد و حیات وحش جالب توجه خود، مقصدی ایدئال برای گشت‌وگذار هستند.

در مطلب پیشین شما را با مختصری از امتیازات در خور توجه آلاسکا آشنا کردیم، خصوصیاتی که نقشی بسزا در جلب توجه بازدیدکنندگان و به‌ویژه سافاری دوستان به این منطقه دارد. واقعیت این است که آلاسکا شاید در وهله‌ی نخست سرزمینی سردسیر، منجمد و دورافتاده باشد، اما به‌دلیل شرایط آب و هوایی، عوارض زمین شناختی و خصوصیات اقلیمی دارای یکی از باستانی‌ترین جلوه‌های حیات وحش بوده و از سوی دیگر به‌علت دور بودن از دسترس بشر، حال‌وهوا و طبیعت قدیمی خود را حفظ کرده است. همین امر باعث شده تا این سرزمین جذابیت‌های کوچک و بزرگ بسیاری برای کشف کردن داشته باشد.

در این مجال با مرور شماری از جاذبه‌های گردشگری آلاسکا همراه شما خواهیم بود. بیایید ببینیم پارک‌های ملی و دیگر امتیازات بی‌نظیر آلاسکا در حوزه گردشگری به سبک سافاری چیست؟

پارک ملی دنالی (DENALI NATIONAL PARK)

سافاری در آلاسکا: پارک ملی دنالی و خلیج گلیشر

بی‌شک یکی از جاذبه‌های گردشگری آلاسکا «پارک ملی دنالی» است. در قلب ارتفاعات آلاسکا، این پارک زیبا به مساحت ۶ میلیون جریب واقع شده که دارای حیات وحشی غنی، کوهستان، یخچال، رودخانه‌های پرخروش و دره‌های آرام با مناظری چشم‌نواز است.

پارک دنالی از جمله جاذبه‌های غیرقابل انکار آلاسکا، هر ساله میزبان گردشگران بسیاری است

حیات وحش این ناحیه بکر و غنی است، جایی که طبیعت خوشبختانه چندان مورد قلع و قمع انسان قرار نگرفته و درمجموع از دسترس بشر دورمانده است. این پارک هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از گوشه و کنار جهان است، وسعتی تماشایی که تجربه حیات وحش را در کنار آرامشی دلپذیر در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده و یادآور آسایش خاطر از حضور در آخرین مرزهای این جهان است. در سال ۲۰۱۶ دست‌کم نیم میلیون نفر از این پارک دیدن کرده‌اند.

سافاری در آلاسکا: پارک ملی دنالی و خلیج گلیشر

این پارک بهترین مکان برای تماشای یکی از مخلوقات جالب این دنیا یعنی خرس گریزلی است که اغلب در خلال ماه‌های تابستان به شکار ماهی‌های آزاد می‌رود تا توشه ایام خواب زمستانی را فراهم کند.

اما چند نکته جالب در مورد پارک دنالی:

  • اسم این پارک در زبان قبیله «Athabascan» به معنی بلندترین است.
  • پارک ملی دنالی نخستین بار در سال ۱۹۱۷ تاسیس شد و هم‌اکنون نزدیک به بیست هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.
  • «قله مک‌کینلی» (Mount McKinley) با ارتفاع بیش از ۲۰ هزار پا (۶.۱۹۰ متر) در این پارک واقع شده و عنوان بلندترین قله آمریکای شمالی را از آن خود کرده است.
  • از منظر حیات وحش هر دو گونه خرس گریزلی و خرس قهوه‌ای به‌همراه گوزن آمریکای شمالی، گوزن آمریکایی و گرگ در این منطقه قابل‌مشاهده هستند.

امکانات و فعالیت‌های قابل انجام در این پارک کدامند؟

سافاری در آلاسکا: پارک ملی دنالی و خلیج گلیشر

مردم قبیله «Athanascan» نزدیک به هزاران سال است که در این منطقه زندگی می‌کنند، یعنی مدت‌های پیش از آنکه این منطقه به‌دلیل تب طلا در تپه‌های «کنتیشنا» (Kantishna) شلوغ و پرجمعیت شده و مورد توجه قرار گرفت.

همانگونه که پیشتر اشاره کردیم تاریخ تاسیس این پارک به سال ۱۹۱۷ بازمی‌گردد، یعنی زمانی که مقامات تصمیم گرفتند برای حفاظت از ارتفاعات کوهستانی آلاسکا و چشم‌انداز به‌یادماندنی قله مک کینلی دست به کار شوند. اما در سال ۱۹۸۰ رفته رفته بر وسعت پارک افزوده شد و مناطق بیشتری را تحت پوشش خود گرفته و اکوسیستم کلی این منطقه را تحت حفاظت قرار داد. قله مک کینلی با ارتفاعی قابل‌توجه، از هیبت و شکوه مثال‌زدنی برخوردار بوده و در عین آنکه بر کل منطقه سایه افکنده، خالق دو میکرو اقلیم متفاوت در این منطقه نیز بوده است. بازدیدکنندگان واقعا باید خوش شانس باشند که از میان توده ابری که اغلب این قله را در برگرفته، لحظه‌ای به تماشای آن بنشینند.

سافاری در آلاسکا: پارک ملی دنالی و خلیج گلیشر

چشم‌انداز پارک از زیبایی ناب و نفس‌گیر برخوردار است که البته به لطف برخورداری از یکی از دست‌نخورده‌ترین مناطق جغرافیایی زمین، چندان هم عجیب و غیرقابل باور نیست. با پستی و بلندی‌های متعدد، مناطق کوهستانی در تمامی سطح پارک گسترش یافته است، در این میان شاهد توندرا و نیز مناطق جنگلی هستیم که با نام جنگل‌های شمالی یا جنگل برفی «taiga» شناخته می‌شوند.

به لطف یک مدیریت تحسین برانگیز و در خور ستایش، حیات وحش این منطقه بی‌حصار و آزاد در همه‌جا قابل‌مشاهده است، در عین حال مواجهه نزدیک بازدیدکنندگان با حیوانات در کمترین اندازه ممکن حفظ شده است، این در حالی است که این پارک در شمار پربازدیدترین پارک‌های این منطقه قرار دارد.

سافاری در آلاسکا: پارک ملی دنالی و خلیج گلیشر

بیش از خرس‌های گریزلی، مسافران ممکن است با گله‌های گوزن آمریکایی، گرگ، گوزن آمریکای شمالی، روباه، سنجاب‌های زمینی قطبی، سیاه گوش (lynx) و گرگ مواجه شوند. از سوی دیگر پارک دنالی به‌دلیل جمعیت پرندگان خود نیز شناخته شده است که از این جمله می‌توان به عقاب طلایی و دیگر پرندگان شکارچی همچون باز و شاهین‌های کوچک اشاره کرد. در عین حال ممکن است بازدیدکنندگان با چکاوک‌های قطبی، سهره و سینه سرخ‌های بال مومی نیز مواجه شوند.

سافاری در آلاسکا: پارک ملی دنالی و خلیج گلیشر

گم شدن در میان این طبیعت زیبا و دلپذیر البته چندان دور از انتظار نیست. درمجموع فقط از طریق مسیر راه‌آهن می‌توان به این منطقه رسید. هرچند در سال ۱۹۵۰، ارتفاعات دنالی ساخته شده و سپس در سال ۱۹۶۰ بزرگراه «George Parks» احداث شد که در طول پارک امتداد یافته و دو منطقه «فربنکس» (Fairbanks) و «انکوریج» (Anchorage) را به یکدیگر متصل کرده است. برای پایین نگاه داشتن میزان آلودگی‌های انسانی، افراد نمی‌توانند با ماشین شخصی به این پارک رفت و آمد داشته و مأموران به دقت قوانین حاکم بر این پارک را دنبال و فعالیت‌های انسانی را رصد می‌کنند.

خرس گریزلی

بزرگ‌ترین جاذبه این پارک خرس‌های گریزلی هستند و اقامتگاه کنتیشنا بهترین مکان ممکن برای تماشای این مخلوقات زیبای مادر طبیعت را مهیا کرده‌ است. در این مکان همچنین می‌توان از تاریخ این منطقه و نقش تب طلا در شکل‌گیری این ناحیه مطلع شد.

از سوی دیگر مسیرهای راهپیمایی متعددی در این پارک وجود دارند که گشت و گذاری دلپذیر را در حیات وحش زیبای این منطقه ممکن ساخته‌اند، همچنین دوچرخه‌سواری، ماهیگیری و تور هوایی نیز در این منطقه قابل انجام است.


پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده خلیج گِلِیشر (GLACIER BAY)

خلیج گلیشر در آلاسکا

خلیج گِلِیشر، منطقه‌ای با حیات وحش باستانی، از قلل پوشیده در برف گرفته تا سواحل بکر و دست‌نخورده با خلیج‌های کوچک حفاظت‌شده، آبکندهای عمیق و دریاچه‌های آبی زلال. بیش از یک دوجین یخچال در این منطقه وجود دارد که به‌سمت دریا پیشروی کرده‌اند که همین امر باعث شکل‌گیری دره‌های باریک و نیز کوه‌های یخی در دریا شده است. از سوی دیگر حیات وحش و آبی غنی، این منطقه را مبدل به مکانی ایدئال برای ماجراجویی‌ و طبیعت گردی‌ الهام‌بخش کرده است. از سوی دیگر این مکان یکی از میراث‌های ماندگار جهان است که با جنگل‌های بارانی، خطوط ساحلی بکر و آبدره‌های تماشایی احاطه شده است.

سافاری در آلاسکا: پارک ملی دنالی و خلیج گلیشر

چند حقیقت جالب در مورد این پارک زیبا:

  • این پارک برخلاف طبیعت باستانی‌اش، قدمت چندانی ندارد. در واقع تاریخ تاسیس این پارک به سال ۱۹۸۰ بازمی‌گردد و هم‌اکنون منطقه‌ای به وسعت بیش از ۱۳٫۲۸۷ کیلومتر مربع را پوشش داده است.
  • طبیعت این پارک حقیقتا بکر و دلپذیر است. محیطی احاطه شده با رودخانه، دریاچه، یخچال، قلل برفی و البته اقیانوس و آبکندهای متعدد.
  • حیات وحش این منطقه اغلب شامل گرگ، بز کوهی، گوزن و هر دو گونه خرس سیاه و قهوه‌ای است.
  • عمده فعالیت‌های این پارک راهپیمایی، کایاک سواری، ماهیگیری، تماشای حیات وحش و... است.

موقعیت و فعالیت‌ها:

خلیج گلیشر

پیش از سال ۱۷۵۰ مردمان «Huna Tlingit» اغلب در این منطقه سکونت داشتند. مدت‌ها پیش از آنکه به‌دلیل گسترش و پیشروی یخچال، مجبور به ترک این منطقه شوند. در سال ۱۸۷۹ طبیعت شناس اسکاتلندی متولد آمریکا این منطقه را برای نخستین بار مورد بررسی قرار داد و این مسئله توجه دیگر دانشمندان، عکاسان و دوستداران طبیعت را نیز برانگیخت. در این منطقه، این گوشه و آن گوشه و در میان مناظر سفید و خاکستری دامنه‌های قلل کوهستانی، قطعات سبزرنگی دیده می‌شوند که زیستگاه حیات وحش این منطقه هستند. همچنین در اینجا شاهد شکل‌گیری دره‌هایی هستیم که در طول عصر یخبندان ذره ذره در این منطقه کنده‌کاری شده‌اند.

درمجموع در طول دویست سال، حیات وحش این منطقه شگفت‌انگیز و شامل تنوع قابل‌توجهی از پستانداران، پرندگان و نیز حیات آبی است. خرس‌های گریزلی در طول خطوط ساحلی زندگی کرده و در میان صخره‌ها در جست‌و‌جوی غذا این سو و آن سو می‌روند، در حالی که بزهای کوهی در مناطق کوهستانی زندگی کرده و صخره‌های نمکی را لیس می‌زنند.

دیگر پستانداران این ناحیه شامل گوزن آمریکای شمالی، سیاه گوش، خرس سیاه، موش خرمای کوهی و البته هزاران خوک دریایی است که روی یخ‌های شناور منطقه خلیج کوچک «جان هاپکینز» (John Hopkins) و نیز صخره‌های جزیره «eardslee» تغذیه و تولیدمثل کرده و حتی بچه‌های خود را همان جا بزرگ می‌کنند.

خلیج گلیشر

جمعیت سمورهای آبی این منطقه رو به افزایش است و تابستان شاهد حضور نهنگ‌های گوژپشت، نهنگ قاتل و وال‌های خاکستری در این حوالی هستیم. دریا همچنین منطقه‌ای عالی برای رشد و پروش انواع ماهی همچون ماهی آزاد است و عقاب‌های کله طاس و گراز ماهی هم در اطراف دریا حضوری چشمگیر دارند. از سوی دیگر آشیانه مرغ‌های نغمه سرا (songbird) اغلب روی تپه‌های سرسبز این ناحیه قابل‌مشاهده‌اند. 

این منطقه برای کایاک سواری بسیار ایدئال بوده و امکان گشت‌وگذار بهتری را برای مسافران میها می‌کند. اینجا جاذبه‌های بسیاری وجود دارد که امکان دسترسی به آن‌ها با قایق موتوری فراهم نیست، مثل «خلیج کوچک آدام» (Adam)، «خلیج مور» (Muir) و نیز خلیج «Wachusett» که به کمک کایاک راحت‌تر در دسترس هستند. همچنین افراد می‌توانند به بازدید یخچال زیبای «مک‌براید» (McBride) و «Rigg’s Muir» بروند که مستقیم پیش چشمان بینندگان به دریا می‌ریزد. 

سافاری در آلاسکا: پارک ملی دنالی و خلیج گلیشر

مهمان‌خانه «Gustavas» جایی ایدئال برای اقامت بازدیدکنندگان است. از سوی دیگر می‌توان با قایق به گشت‌وگذار در اطراف پرداخته، از مشاهده وال‌ها لذت برده و به تماشای عقاب‌ها نشست، به ماهیگیری رفت، کایاک‌سواری کرده یا در راهپیمایی‌های دلپذیر حضور پیدا کرده و درمجموع از یک سافاری خاطره‌انگیز لذت برد. علاقه‌مندان همچنین می‌توانند در برنامه رنجرهای پارک شرکت کرده یا به عکاسی از مناظر زیبا و جادویی این منطقه بپردازند.

خلیج گلیشر در آلاسکا

پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده خلیج گلیشر، آلاسکا

در اینجا به پایان این مطلب رسیدیم. اگر مایلید بیشتر با جاذبه‌های گردشگری آلاسکا آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما در ادامه این مطلب نیز همراه ما باشید تا شما عزیزان را با دیگر پارک‌های ملی و جاذبه‌های تماشایی این سرزمین جادویی آشنا کنیم. همچنین ما را با نظرات، پیشنهادها و انتقادات سازنده خود همراهی کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه