سوغات پوکت تایلند، شهر محصولات رنگارنگ

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۲۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
سوغات پوکت تایلند، شهر محصولات رنگارنگ

پوکت، بهشتی دیدنی در تایلند، علاوه بر زیبایی‌های بی‌نظیر طبیعی، سوغاتی‌های فراوانی دارد. اگر برای سفر به پوکت برنامه‌ریزی می‌کنید، بد نیست که قبل از سفر، سوغاتی‌ها و صنایع دستی آن را بشناسید.

پوکت در کشور تایلند واقع شده و به‌واسطه سواحل بکر، آب‌وهوای عالی و جاذبه‌های گردشگری متعدد توانسته به یکی از قطب‌های گردشگری این کشور تبدیل شود. 

خریدن سوغاتی یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های سفر است. همه ما دوست داریم در بازگشت از سفر برای دوستان و نزدیکان‌مان یک یادگاری ببریم و عزیزان‌مان را در خاطرات شیرین سفر شریک کنیم. چه بهتر که این سوغاتی‌ها را از بین محصولات بومی و سنتی انتخاب کنیم که با این کار باعث رونق کسب و کارهای بومی در سراسر دنیا شویم.

تایلند سرزمینی هزاررنگ با فرهنگ‌های متنوع است. همین تنوع فرهنگی و ویژگی‌های خاص آب و هوایی باعث شده که این کشور سوغاتی‌های خاص و منحصربه‌فردی داشته باشد که در چمدان مسافران این مقصد قرار دارند؛ از انواع صنایع دستی رنگارنگ و دیدنی گرفته تا لذیذترین خوراکی‌های سنتی. در ادامه با چند مورد از سوغاتی‌های پوکت آشنا می‌شویم که می‌توانید برای عزیزان‌تان تهیه کنید.

لباس و تی‌شرت

سوغات پوکت

عکاس: نامشخص

یکی از سوغاتی‌هایی که معمولا گردشگران از پوکت و به‌خصوص از بازارچه‌های آن می‌خرند، انواع تی‌شرت. تی‌شرت‌هایی که در تاریکی می‌درخشند و برای برگزاری بعضی‌ از فستیوال‌های تایلند مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این تی‌شرت‌های شب‌تاب، انواع گوناگونی از تی‌شرت و لباس با طرح‌ها، رنگ‌ها و کیفیت‌های مختلف به فروش می‌رسد. مثلا پیراهن‌های تیم‌های ورزشی مشهور دنیا یکی از محبوب‌ترین لباس‌ها است که گردشگران می‌خرند. البته اگر از بازارچه‌ها خرید می‌کنید، شک نکنید که لباس‌ها قلابی هستند. اگر لباس با مارک آدیداس با قیمت بسیار مناسب دیدید، ذوق نکنید. حسابی اطراف را بگردید و همه طرح‌ها را ببینید بعد برای خرید تصمیم بگیرید. چون به‌قدری تنوع آن‌ها زیاد است که ممکن است بعدا از خریدتان پشیمان شوید. کیفیت این لباس‌ها هم بسیار متنوع است، ولی قیمت آن‌ها معمولا همه‌جا یکسان و ارزان هستند. معمولا هر تیشرت بیشتر از ۲۰۰ بات تایلند، قیمت ندارد.

سوغاتی‌هایی با طرح فیل و قورباغه

سوغات پوکت

عکاس: نامشخص

فیل یکی از حیوانات نمادین سرزمین لبخند، تایلند است. فیل‌سواری یکی از فعالیت‌های تفریحی جذابی است که معمولا مسافران تایلند آن را از دست نمی‌دهند. انواع محصولات و صنایع دستی با طرح فیل در فروشگاه‌های سوغات پوکت عرضه می‌شود که آن را به‌عنوان نماد تایلند می‌توانید به خانه ببرید. مجسمه‌های کوچک و بزرگ فیل در طرح‌ها اندازه‌ها و جنس‌های مختلف چوبی، فلزی و سنگی در فروشگاه‌ها وجود دارد. اگر فیل دوست ندارید، می‌توانید یکی دیگر از سوغاتی‌های نمادین تایلند را بخرید که قورباغه‌های چوبی است. این سوغاتی‌ها نیز قیمت کمی دارد و البته قیمت‌شان به کیفیت و اندازه و جنس آن‌ها بستگی دارد. معمولا انواع کوچک فیل و قورباغه از ۵۰ بات شروع می‌شود.

ابریشم و سایر انواع پارچه

سوغات پوکت

عکاس: نامشخص

احتمالا یکی از مشهورترین محصولات صادراتی تایلند، ابریشم باکیفیت است. این کشور از زمان‌های دور به تولید ابریشم مشهور بوده و آوازه‌ی ابریشم تایلندی در سراسر دنیا پیچیده است. البته کتان تایلندی هم روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند و هنر باتیک و چاپ روی پارچه یکی از هنرهای محبوب و پرطرفدار در تایلند است. کیفیت پارچه‌های تایلند بسیار بالا است و نسبت به قیمتی که می‌پردازید محصولی بسیار باکیفیت و قابل‌توجه دریافت می‌کنید. طرح و رنگ پارچه‌ها نیز زیبا و رنگارنگ است و توجه همه را به خود جلب می‌کند. انواع محصولات تهیه شده از ابریشم تایلندی مثل شال‌های ابریشمی، کراوات، ساری، پیراهن، کوسن، رومیزی و... در فروشگاه‌های سوغات وجود دارد. علاوه بر این می‌توانید یک خیاط ماهر در پوکت پیدا کنید و لباس دلخواه خود را سفارش دهید. مراقب محصولات ارزان و قلابی باشید که از پلی‌استر تهیه می‌شوند. به‌راحتی با قیمت‌های بسیار پایین و گول‌زننده می‌توانید این محصولات را تشخیص دهید. برای یک شال خوب باید ۵۰۰ بات به بالا هزینه کنید.

محصولات اسپا

سوغات پوکت

عکاس: نامشخص

درست مثل ابریشم تایلندی، اسپا و ماساژ تایلندی هم در سراسر دنیا مشهور است. در واقع ماساژ تایلندی با سایر متدهای ماساژ تفاوت دارد و به خاطر تاثیرات مثبتی که بر جسم و روح دارد، مورد توجه گردشگران قرار دارد. علاوه بر اینکه می‌توانید از یک جلسه‌ی کامل ریلکسیشن لذت ببرید، امکان حضور در کلاس‌های آموزش ماساژ نیز وجود دارد. ضمنا یکی از سوغاتی‌هایی که می‌توانید از فروشگاه‌های سوغات در سراسر تایلند بخرید، انواع محصولات اسپا شامل روغن‌های درمانی، روغن‌های معطر، اسانس‌های متنوع، فوم‌های حمام و... است. محصولات ارزان‌تر در مغازه‌ها و بازارها پیدا می‌شود و محصولات گران‌تر و لوکس‌تر را می‌توانید از اسپاهای خاصی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، خریداری کنید. هر چقدر کیفیت محصولات بالاتر باشد، طبیعتا قیمت بالاتری دارد.

گل‌های صابونی

سوغات پوکت

عکاس: نامشخص

یکی دیگر از نمادهای کشور زیبای تایلند، انواع گل است. احتمالا زمانی که وارد هتل‌تان شده‌اید، یک حلقه گل ارکیده دریافت کرده‌اید. این گل‌های زیبا متاسفانه عمر کوتاهی دارند و زود پژمرده می‌شوند در نتیجه نمی‌توانید آن‌ها را به‌عنوان سوغات برای عزیزان‌تان ببرید. برای اینکه هنر و خلاقیت تایلندی را همراه با این گل‌های زیبا که نماد این کشور هستند به خانه ببرید، می‌توانید گل‌های صابونی بخرید. صابون‌هایی که با خلاقیت و دقت فراوان به‌شکل‌ گل‌های مختلف با رنگ‌های جذاب تهیه می‌شوند. این گل‌های صابونی معطر، به‌قدری با دقت و ظرافت حکاکی می‌شوند که در نگاه اول هیچ تفاوتی با گل‌های واقعی ندارند. قیمت این صابون‌ها نیز بسیار معقول است و معمولا از ۱۰۰ بات بیشتر نمی‌شود.

کتاب آشپزی تایلندی

سوغات پوکت

عکاس: نامشخص

آشپزی تایلندی در سراسر دنیا مشهور است. تقریبا در همه کشورهای دنیا رستوران تایلندی پیدا می‌شود. در مدتی که در پوکت اقامت دارید، فرصتی برایتان فراهم می‌شود که بهترین غذاهای تایلندی را امتحان کنید. اگر از عطر و طعم غذاهای تایلندی خوش‌تان آمد، می‌توانید در کلاس‌های آشپزی شرکت کنید و چند نمونه از غذاهای آن‌ها را یاد بگیرید. اگر فرصت کلاس رفتن نداشتید، جای نگرانی نیست. می‌توانید کتاب آشپزی تایلندی بخرید که بهترین دستورها با نکات جزیی در آن‌ها گردآوری شده است. این یادگاری را می‌توانید برای خودتان بخرید و عطر و طعم غذاهای تایلندی را به خانه ببرید یا برای یکی از نزدیکان‌تان که به آشپزی کشورهای مختلف علاقه دارد و غذاهای جدید را امتحان می‌کند. 

باتیک

پوکت یکی از مهم‌ترین مراکز تولید پارچه‌های باتیک در تایلند است. از این هنر برای تزیین انواع لباس‌های سنتی، سارونگ، پیراهن و کیف استفاده می‌کنند. الگوهای محبوب چاپ باتیک معمولا تصاویری ماهی‌هایی است که در میان مرجان‌ها شنا می‌کنند یا تصاویری از سبک زندگی سنتی در جزیره‌ها. اگر زمان کافی داشته باشید، می‌توانید به فروشگاه‌ها، طرح مورد نظر خودتان را برای چاپ سفارش دهید.

مروارید پوکت

پرورش و برداشت مروارید در پوکت رایج است. البته فرایند تولید مروارید‌ها بین ۸ ماه تا دو سال طول می‌کشد و بستگی به نوع و کیفیت آن دارد. مروارید‌ها در آب‌های گرم اطراف پوکت تولید می‌شوند و رنگ آن‌ها بسیار متنوع است. از سیاه گرفته تا سفید و کرم. از نظر اندازه نیز متنوع هستند. در پوکت، جواهرسازان و طراحان زیورآلات با این مروارید‌ها، زیورآلاتی بسیار زیبا و ارزشمند می‌سازند که می‌تواند سوغاتی جذابی برای عزیزان‌تان باشدعکاس: نامشخص.

نقاشی

آثار نقاشی هر کشور، آینه‌ای است که آداب و رسوم و فرهنگ آن منطقه را منعکس می‌کند، به همین دلیل است که نقاشی هر کشور، با کشور دیگر متفاوت است و ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی دارد. اگر از علاقه‌مندان به هنر و آثار هنری هستید، در بازارها و فروشگاه‌های پوکت می‌توانید آثار نقاشی از هنرمندان تایلندی را به‌عنوان سوغات یا یادگار سفر خریداری کنید و تنوعی در دکوراسیون منزل خود ایجاد کنید. حتی می‌توانید یک عکس خانوادگی بگیرید و به یکی از هنرمندان پوکت سفارش دهید که نقاشی رنگ روغن از روی آن بکشد. قیمت این آثار نقاشی بسیار متفاوت است. در بازارها فراموش نکنید که حتما سر قیمت چانه بزنید و سریعا هر مبلغی که فروشنده گفت پرداخت نکنیدعکاس: نامشخص.

ظروف و اشیای چوبی

یکی از محصولاتی که در فروشگاه‌های سوغات زیاد خواهید دید، انواع ظروف و اشیای چوبی است. تنوع آن‌ها بسیار قابل‌توجه است. از بازی‌های فکری و اسباب‌بازی گرفته تا ظرف و قاشق و لوستر، در بین این محصولات پیدا می‌شودعکاس: نامشخص.

مطالب مرتبط:

منبع phuket phuket

دیدگاه