حقایق جالب درباره شهر ممنوعه؛ چین

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی پنجشنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۵
حقایق جالب درباره شهر ممنوعه؛ چین

شهر ممنوعه، شهری قدیمی در منطقه پکن است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های تاریخی چین به‌حساب می‌آید. احداث این شهر، در سال ۱۴۰۶ میلادی با دستور جو دی، دومین امپراتور سلسله مینگ آغاز شد.

چین، یکی از زیباترین و در عینِ حال پررمز و راز ترین مقاصد گردشگری دنیا است. دیدنی‌های این کشور کم نیست و اگر بخواهیم از دیدنی‌ها و طبیعت چین سخت بگوییم، روزها و شاید هفته‌ها برای این کار کم باشد. یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین مناطق گردشگری در شهر پکن در چین، شهر ممنوعه است. شهر ممنوعه ازنظر تاریخی بسیار بااهمیت است و در لیست ۵ جاذبه مهم دنیا قرار دارد که سالانه میلیون‌ها گردشگر را به این شهر می‌کشاند.

شهر ممنوعه

در این مطلب به سراغ حقایق جالب درباره شهر ممنوعه رفته‌ایم، با ما همراه باشید تا با این مجموعه شگفت‌انگیز بیشتر آشنا شوید:

۱. احداث شهر ممنوعه در سال ۱۴۰۶ میلادی با دستور جو دی دومین امپراتور سلسله مینگ آغاز شد و شهر در مدت ۱۴ سال ساخته شد. تا سال ۱۹۱۱ میلادی و نابودی سلسله چینگ، جمعا ۲۴ امپراتور در این شهر اقامت کرده و بر چین فرمان رانده‌اند. از سال ۱۹۲۴ بازدید از این مجموعه به‌عنوان کاخ‌موزه برای عموم آزاد شد و ممنوعه بودن آن پایان یافت.

شهر ممنوعه

۲. شهر ممنوعه به روایتی وسیع‌ترین و کامل‌ترین مجموعه معماری چوبی در جهان است.

۳. این اثر با ساختاری مستطیل شکل مساحتی حدود ۷۲ هکتار دارد. ابعاد آن ۹۶۱ متر طول در امتداد شمال به جنوب و ۷۵۳ متر عرض در امتداد شرق به غرب است. دیواری با ارتفاع ۱۰ متر و حفره‌ای با عرض ۵۲ متر دورتادور مجموعه را فراگرفته است. در هر ضلع دیوار، یک دروازه وجود دارد و روی ضلع جنوبی «دروازه نیمروز» و روی ضلع شمالی «دروازه نیروی ایزدی» دیده می‌شود. دیوارها ضخیم هستند و طوری طراحی شده‌اند که در برابر آتش توپخانه آن زمان مقاومت کنند.

شهر ممنوعه

۴. شهر ممنوعه بر اساس نظام تشریفاتی سلسله‌های فئودالی و اصول طبقاتی ساخته شده است. طرح کلی، وسعت، شیوه معماری، رنگ و تزیینات همه نشان‌دهنده امتیاز خاندان سلطنتی و سلسله‌مراتب اشرافی است. سه قصر این مجموعه یعنی قصر تای حه، قصر جون حه و قصر بایو حه که توجه را بیشتر جلب می‌کنند، محل اعمال قدرت امپراتوری امپراتوران و برپایی مراسم پرشکوه بوده است. قصر تای حه، مرکز تمام شهر ممنوعه و تخت سلطنتی طلایی‌رنگ امپراتور در این قصر دیده می‌شود. این قصر دارای مجلل‌ترین معماری در شهر ممنوعه است. این قصر در شمال میدان بر سکوی مرمری سفیدرنگی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع و بلندای ۸ متر ساخته شده است. ارتفاع آن ۴۰ متر است که به‌لحاظ ارتفاع، بلندترین بنای شهر ممنوعه است.

شهر ممنوعه

۵. دیوار سرخ‌رنگ به ارتفاع چند متر و به طول بیش از ۳۴۰۰ متر شهر ممنوعه را احاطه کرده و بیرون این دیوار رودخانه حفاظتی جاری است.

۶. جمعا ۹۹۹۹٫۵ اتاق در قصرهای شهر ممنوعه وجود دارد. به اعتقاد گذشتگان چینی، اقامتگاه امپراتوران آسمانی ۱۰ هزار اتاق دارد و امپراتورانی که پسر امپراتور آسمانی هستند، باید خویشتن‌دار بوده و نباید از تعداد اتاق‌های امپراتور آسمانی تجاوز می‌کردند. به همین دلیل تعداد اتاق‌های شهر ممنوعه نیم اتاق کمتر از تعداد اتاق‌های کاخ آسمانی است.

شهر ممنوعه

۷. شهر ممنوعه تنها یکی از کاخ تاریخی در چین است. این شهر زیبا امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین کاخ تاریخی در جهان شناخته شده است. دو کاخ دیگر چین، قدمت بالایی دارند، ولی شهر ممنوعه با ثبت رکورد ۵۰۰ سال حاکمیت سلطنتی، توانسته عنوان بزرگ‌ترین کاخ باستانی دنیا را به دست بیاورد.

شهر ممنوعه

۸. شهر ممنوعه در نزد مردم چین از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌عنوان یک گنج ملی از این مجموعه بنا یاد می‌شود و به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

۹. شهر ممنوعه محبوب‌ترین جاذبه گردشگری چین است. با اینکه بناهای تاریخی بسیار زیبا و مهمی در خاک چین وجود دارند، ولی امروز شهر ممنوعه به‌عنوان محبوب‌ترین جاذبه گردشگری چین شناخته می‌شود. این مجموعه بنا سالانه ۱۴ میلیون گردشگر را به چین می‌کشاند. شاید باور این موضوع برایتان سخت باشد، ولی در ایام تعطیلات ازدحام جمعیت به حدی می‌رسد که افراد برای تهیه بلیط صف می‌کشند.

شهر ممنوعه

۱۰. دولت چین برنامه‌های زیادی برای هرچه آسان‌تر کردن بازدید توریست‌ها از این مجموعه تاریخی دارد.

شهر ممنوعه

۱۱. اگر روزی به شهر ممنوعه سفر کردید، غذا خوردن در رستوران‌های نزدیک به مجموعه و داخل مجموعه را فراموش نکنید، در این رستوران‌ها می‌توانید به سبک یک شاهزاده غذا بخورید.

۱۲. یکی از معروف‌ترین غذاها پکن، اردک است، اردک از غذاهای اشرافی آن زمان بوده و بسیاری از پادشاهان از اردک به‌عنوان غذای موردعلاقه‌شان یادکرده‌اند. یکی از معروف‌ترین رستوران‌های چینی در نزدیکی شهر ممنوعه قرار دارد که فاصله آن با تاکسی تنها چند دقیقه است.

شهر ممنوعه

۱۳. موزه کاخ شهر ممنوعه، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های فرهنگ در دنیا است. بازدیدکنندگان شهر ممنوعه این شانس را دارند در بازدید از این بنای تاریخی، یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های تاریخی دنیا را ببینند. این مجموعه هزاران سال تاریخ چین را در خود جای داده است و یکی از برترین موزه‌های جهان به شمار می‌رود.

۱۴. مساحت شهر ممنوعه، دو برابر واتیکان و سه برابر ارگ کرملین است. بر اساس حدس و گمان‌ها تعداد ۱ میلیون کارگر و هنرمند برای ساخت شهر ممنوعه ۱۴ سال کارکرده‌اند.

شهر ممنوعه

۱۵. اطراف شهر ممنوعه پر از جاذبه‌های طبیعی است. شهر ممنوعه در یکی از خوش آب و هواترین نقاط پکن قرار دارد و دسترسی به آن بسیار راحت است. اگر پس از بازدید از شهر ممنوعه قصد خرید را داشتید، کافی است به خیابان وانگفینگینگ بروید. این خیابان در نزدیکی مجموعه شهر ممنوعه قرار دارد.

۱۶. یکی دیگر از جاذبه‌های اطراف شهر ممنوعه، میدان تیان آنمن است. این میدان بزرگ‌ترین میدان جهان است که در نزدیکی شهر ممنوعه قرار دارد. از دیگر بناهای مهم این منطقه می‌توان به پل‌های جین شوی و دیوار سرخو اشاره کرد.

شهر ممنوعه

۱۷. بهترین فصل برای بازدید از شهر ممنوعه پاییز است. در فصل بهار، زمان باز شدن شکوفه‌ها، منظره شهر ممنوعه رویایی است، ولی ممکن است کمی گرمای هوا شما را آزار دهد، ولی پاییز فصلی بسیار ایدئال برای بازدید از شهر ممنوعه است.

۱۸. یکی از جالب‌ترین اتفاقات تاریخ شهر ممنوعه، سفر بدون ویزا به این منطقه بود. در سال ۲۰۱۳ به‌مدت ۷۲ ساعت سفر به شهر ممنوعه بدون ویزا میسر شد. این فرصت زمانی عالی برای بازدید از این شهر تاریخی بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه