صدور پروانه فعالیت به موزه‌های خصوصی فارس

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی یکشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
صدور پروانه فعالیت به موزه‌های خصوصی فارس

با استناد ماده ۲۴ آیین‌نامه مدیریت ساماندهی، نظارت و حمایت از دارندگان و مالکان اموال منقول فرهنگی ـ تاریخی مجاز، پروانه فعالیت برای چهار موزه خصوصی در استان فارس صادر شد.

مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی فارس از صدور پروانه فعالیت چهار موزه خصوصی در این استان خبر داد.

مصیب امیری گفت:

مجموعه‌دارانی که آثارشان به ثبت میراث فرهنگی رسیده است می‌توانند به استناد ماده ۲۴ آیین‌نامه مدیریت ساماندهی، نظارت و حمایت از دارندگان و مالکان اموال منقول فرهنگی ـ تاریخی مجاز نسبت به ایجاد موزه‌های خصوصی اقدام كنند.

به گفته ایشان هیچ خدشه‌ای به مالکیت افراد نسبت به این آثار با ثبت و مستندنگاری آن‌ها وارد نمی‌شود و تنها حمایت و نظارت از مجموعه به ‌عهده میراث فرهنگی است.

امیری گفت که خوشبختانه تاکنون نزدیک به ۱۰ مجموعه خصوصی مستندنگاری و به ثبت رسیده در استان فارس وجود دارد که چهار مجموعه از این تعداد، مجوز ایجاد موزه خصوصی دریافت كرده‌اند.

محمدمهدی نجفی، سرپرست امور موزه‌های میراث فرهنگی فارس نیز گفت که این نخستین بار است که در پنج سال اخیر و بعد از هشت دهه سابقه فعالیت موزه در سطح استان شاهد تاسیس موزه توسط بخش خصوصی هستیم.

نجفی با اشاره به تصویب آیین‌نامه حمایت از دارندگان و مالکان اموال فرهنگی ـ تاریخی مجاز توسط هیئت وزیران افزود:

از نظر سطح نگرش و ارائه خدمات تغییرات وسیعی به مجموعه‌داران بخش خصوصی ایجاد شد تا این مجموعه‌ها مجاز به تأسیس موزه پس از مستندنگاری و ثبت شوند.

سرپرست امور موزه‌های میراث فرهنگی فارس ادامه داد که  از سوی دیگر با تغییر دیدگاه افراد بر مقوله اهمیت موزه‌ها به‌عنوان ثروت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نقش اساسی و تأثیرگذار آن در سطح منطقه‌ای، ملی و جهانی فرهیختگان را نسبت به سرمایه‌گذاری در این زمینه تشویق كرده تا اثری ماندگار از خود به‌ جای بگذارند.

این دست سرمایه‌گذاری‌ها به گفته ایشان مجموعه خصوصی خسرو رودانی است که در نوع خود یکی از زیباترین موزه‌های شهر شیراز است که پس از ثبت و مستندنگاری، در بخشی از بنای اختصاص یافته، ویترین‌بندی، موزه‌آرائی و چیدمان آثار انجام پذیرفت که موزه مردم‌شناسی بخش اوز شهرستان لارستان است که جزو فعال‌ترین موزه‌ها شناخته می‌شود و برنامه‌های متنوعی نیز به مناسبت‌های مختلف در محیط موزه، علاوه بر حفظ و نگه‌داری بیش از ۲۰۰۰ قلم از اشیای مردم‌شناسی بخش اوز اجرا می‌شود.

وی یادآور شد که خانه موزه روستائی قلات شیراز نیز به‌عنوان نخستین خانه موزه روستائی و عنوان نخستین موزه رسمی بخش خصوصی فارس، موزه بین‌المللی مطبوعات خبر جنوب پروانه فعالیت دریافت كرده‌اند.

سرپرست امور موزه‌های میراث فرهنگی فارس در پایان اظهار امیدواری کرد که دو خانه موزه روستائی دیگر فارس تا پایان سال ۹۷ ثبت و پروانه بهره‌برداری دریافت كنند.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایکنا

دیدگاه