بهترین زمان سفر به بیروت؛ عروس خاورمیانه در لبنان

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
بهترین زمان سفر به بیروت؛ عروس خاورمیانه در لبنان

بهترین زمان سفر به بیروت، یکی از برجسته‌ترین بندرهای شرق دریای مدیترانه و پایتخت کشور زیبای لبنان چه زمانی از سال است؟ 

بیروت، پایتخت کشور لبنان، حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد. بیروت، به‌عنوان یک بندرگاه اصلی تجاری و همچنین یک مرکز مهم اقتصادی و فرهنگی، موقعیت استراتژیکی در تجارت جهانی به خود اختصاص داده است.

آب و هوای مدیترانه‌ای بیروت، این شهر را تبدیل به مکانی دلچسب برای گذراندن تعطیلات در تمام فصول کرده است، اما متاسفانه پس از جنگ‌های داخلی که در سال ۱۹۹۰ به پایان رسیدند، بیروت بیشتر شبیه به یک پروژه غول‌پیکر تحت برنامه‌های بازسازی است.

بهترین زمان سفر به بیروت، فصل بهار و پاییز با روز و شب‌هایی معتدل و گرم است. زمستان‌ها معتدل و بارانی و تابستان‌ها گرم و کاملا بی‌باران هستند. ماه اوت با دمای ۳۲ درجه سانتی‌گراد تنها ماه بسیار گرم و خفه‌کننده بیروت به شمار می‌آید و دو ماه فوریه و ژانویه با دمای میانگین ۱۱ درجه سانتی‌گراد سردترین ماه‌های سال هستند.

زمان سفر بیروت

البته باید بدانید که بخش‌های خاصی از بیروت مانند بخش مرکزی بیروت کاملا بازسازی‌شده با معماری قابل‌توجه، پر از رستوران‌ها، بوتیک‌ها و کافه‌ها و همچنین فروشگاه‌های مجلل ارزش بازدید را دارند. زندگی شبانه بیروت نیز پر از نشاط و سرزندگی است. علاقه‌مندان به هنر می‌توانند برای سر زدن به گالری‌های بی‌شمار هنری سری به دهکده سایفی (Saifi village) بزنند.

رویدادهای فرهنگی بسیاری در طول سال در بیروت به سینما، موسیقی، هنر معاصر و تئاتر اختصاص دارند. بازدید از دیدنی های بیروت از جمله موزه‌هایی چون مرکز هنری بیروت، موزه ملی بیروت و موزه سرسق (Sursock Museum) را به‌هیچ‌وجه نباید از دست داد. رستوران‌های سنتی بسیاری در سراسر شهر وجود دارند و شما با گردش در قلب بخش باستانی شهر، بدون شک لذت خواهید برد.

این شهر، قوای خود را برای بازسازی و آنچه که به‌شدت صدمه خورده، جمع کرده است و علی‌رغم حضور تاریخ غمگین گذشته، یقینا از سفر به بیروت و ملاقات با ساکنان خون‌گرم آن پشیمان نخواهید شد.

بهترین زمان سفر به بیروت بر اساس آب و هوا

زمان سفر بیروت

بهترین زمان سفر به بیروت بر اساس آب و هوا،  ۵ مارس تا ۲۷ می (۱۴ اسفند تا ۶ خرداد) و ۲۹ اکتبر تا ۹ دسامبر (۷ آبان تا ۱۸ آذر) است.

بیروت در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۶۱ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در بیروت در زمان‌های مختلف سال بسیار متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا به غیر از چند هفته گرم در تابستان در بیشتر سال دلپذیر است. احتمال بارش باران یا برف در تمام سال کم است. بیروت در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۶۱ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به‌دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه اوت، ژوئیه و سپتامبر به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در اواسط تا اواخر اوت (اواخر مرداد تا اوایل شهریور) با دمای میانگین ۳۳٫۱ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۲۵٫۳ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به بیروت بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به‌شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به بیروت بر اساس بارش باران یا برف

اگر به‌دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی ژوئیه، اوت و ژوئن به بیروت بروید. کمترین احتمال بارش باران در اواخر ماه می (اوایل خرداد) است.

بهترین زمان سفر به بیروت بر اساس رطوبت و وزش باد

بیروت دارای ماه‌های کمی گرم با رطوبت بالا و ماه‌هایی با رطوبت متعادل در نیمه دیگر سال است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۴۶٫۴ درصد، ماه نوامبر و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۶۱٫۲ درصد، ژوئیه است.

وزش باد در بیروت، معمولا آرام است. پربادترین ماه‌های سال، فوریه و سپس ژوئیه و ژوئن هستند. باد ماه فوریه با سرعت ۱۱٫۳ کیلومتر بر ساعت، یک نسیم سبک به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در بیروت در اواخر فوریه و اوایل ماه مارس، ۲۶٫۹ کیلومتر بر ساعت است که یک باد متوسط به شمار می‌آید.

مقاله‌های مرتبط:

بهترین زمان سفر به بیروت بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری بیروت، اوت و سپس ژوئیه و سپتامبر هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری بیروت، نوامبر است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به بیروت بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

زمان سفر بیروت

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی گرم می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۱۹٫۴ تا ۲۸٫۶ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۱ تا ۶ روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار دومین زمان شلوغ گردشگری بیروت است؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایدئال برای گشت‌وگذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا اوت (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

زمان سفر بیروت

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و به‌صورت مطلوبی گرم هستند. این ماه‌ها با صفر روز بارش موثر در ماه، کمترین میزان بارش در سال را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا اوت، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در بیروت هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

زمان سفر بیروت

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۲۳٫۲ تا ۳۲٫۳ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس دلپذیری القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین ۱ تا ۵ روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز از فصول خلوت گردشگری بیروت است.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

زمان سفر بیروت

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۱۷٫۴ تا ۲۱٫۸ درجه سانتی‌گراد در بیروت کمی خنک است. به‌صورت میانگین ۸ تا ۹ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، فصل خلوت گرشگری بیروت است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

بهترین زمان سفر به بیروت بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

فستیوال بین‌المللی موسیقی بیروت و بیاند (Beirut & Beyond International Music Festival)

زمان سفر بیروت

فستیوال بین‌المللی موسیقی بیروت و بیاند، اولین فستیوال مستقل سالانه در لبنان است که پلت‌فرمی برای استعدادهای جوان موسیقی دنیای عرب و خارج از آن فراهم می‌کند. این رویداد در شش سال گذشته در ماه دسامبر در بیروت برگزار شده است.

این فستیوال که با شراکت فستیوال دنیای موسیقی اسلو خلق شد، چیزی بیشتر از یک مجموعه کنسرت است. فستیوال بیروت و بیاند درباره موسیقیدانان خاص و جشنی برای ژانرهای مختلف موسیقی، از جمله فولکلور، جاز، آلترناتیو، هیپ هاپ و غیره است.

کارگاه‌های عملی، گفتگوها و ملاقات‌های بسیاری در این فستیوال برگزار می‌شوند و شما می‌توانید با مشهورترین هنرمندان در اینجا آشنا شوید.

نمایشگاه کریسمس (Christmas In Action)

زمان سفر بیروت

نمایشگاه کریسمس هر سال در ماه دسامبر از چهار سال گذشته در بیروت به‌مدت ۵ روز برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این نمایشگاه جمع‌کردن پول برای مرکز سرطان کودکان لبنان (CCCL) و حمایت از هنرمندان محلی است. غرفه‌های فروش غذای محلی، لباس، وسایل تزیینی خانه، دکوراسیون‌های کریسمس، کیف، کفش و صنایع دستی در تمام این نمایشگاه در دسترس شما هستند. برنامه‌های موسیقی مفرحی نیز برای سرگرم‌کردن جمعیت در نمایشگاه برگزار می‌شوند.

فستیوال رستوران‌های بیروت (Beirut Restaurants Festival)

زمان سفر بیروت

فستیوال رستوران‌های بیروت از سه سال گذشته با سازماندهی سندیکای صاحبان رستوران‌ها، کافه‌ها و قنادی‌ها در لبنان در اواخر ماه سپتامبر در بیروت برگزار می‌شود. در این فستیوال که بیش از ۱۵ هزار نفر مخاطب را به‌سمت خود جلب می‌کند می‌توانید انواع غذاهای محلی را از بهترین رستوران‌ها و کافه‌ها مزه کنید. یک برنامه هیجان‌انگیز موسیقی زنده نیز از برنامه‌های این فستیوال است.

جشن موسیقی (Fête de la Musique)

زمان سفر بیروت

جشن موسیقی یک جشن سراسری در تمام دنیا در تاریخ ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) است که در بیروت نیز برگزار می‌شود. به غیر از موسیقیدانان فرانسوی و گروه‌ها، بسیاری از هنرمندان بومی در این جشن شرکت می‌کنند. بازدید از خیابان‌های مرکزی بیروت که یک سالن سنتی برای این فستیوال هستند، رایگان است.

فستیوال هنری آفکارت (Afkart)

زمان سفر بیروت

فستیوال هنری آفکارت هر سال در میانه‌های ماه ژوئن در بیروت در خیابان آلارز (Alarz) برگزار می‌شود. در این رویداد، هنرمندان و طراحان آثار خود را برای عموم به نمایش می‌گذارند. نمایشگاه‌های متعدد، کارگاه‌ها (کلاس‌های گرافیک)، نمایش‌های مد، کنسرت‌ها و همایش‌های هنری از جمله برنامه‌های آفکارت هستند.

فستیوال شکلات (Salon du Chocolat)

زمان سفر بیروت

فستیوال شکلات هر سال در میانه‌های ماه اکتبر در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی بیروت برگزار می‌شود. در طول این جشن، حضار می‌توانند خوشمزه‌ترین شیرینی‌های لبنان را مزه و طراحی‌های محصولات شکلاتی متفاوت را تماشا کنند.

فستیوال آشپزی بیروت (Beirut Cooking Festival)

زمان سفر بیروت

فستیوال آشپزی بیروت هر سال در ابتدای ماه نوامبر با حضور سرآشپزان مشهور لبنان، غذاهای خوشمزه و نوشیدنی‌های متععد به‌مدت سه روز در نمایشگاه‌های بین‌المللی بیروت برگزار می‌شود.

فستیوال بین‌المللی فیلم بیروت

زمان سفر بیروت

فستیوال بین‌المللی فیلم بیروت که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد، به‌صورت سالانه در ماه اکتبر در بیروت برگزار می‌شود.

لبنان؛ آب و هوا و اقلیم

زمان سفر بیروت

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در بیروت

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۱۶٫۷۱۹٫۱
فوریه۱۷٫۲۱۵٫۷
مارس۱۹٫۴۹٫۴
آوریل۲۲٫۲۵٫۶
می۲۵٫۶۱٫۸
ژوئن۲۸٫۳۰٫۳
ژوئیه۳۰٫۶۰
اوت۳۱٫۷۰
سپتامبر۳۰۰٫۵
اکتبر۲۷٫۲۵٫۱
نوامبر۲۲٫۸۱۳٫۲
دسامبر۱۸٫۳۱۸٫۵

میانگین ماهیانه دما و بارش در بیروت

آب و هوای کشور لبنان با توجه به فصول، متفاوت است، اگرچه اقلیم این کشور به‌صورت کلی، مدیترانه‌ای با تابش نور آفتاب زیاد محسوب می‌شود.

در ماه‌های ژوئن تا سپتامبر (۱۱ خرداد تا ۸ مهر) بارش باران در لبنان وجود ندارد؛ زمستانه‌ا تقریبا در کنار سواحل، معتدل و در کوهستان‌ها کمی سخت‌تر با بارش برف سنگین همراه است. بازدید از ایستگاه‌های اسکی این کشور زیبا را فراموش نکنید.

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۱۶٫۳ سانتی‌گراد- ۱۹ سانتی‌متر۱۵٫۹ سانتی‌گراد- ۱۸٫۸ سانتی‌متر۱۵٫۵ سانتی‌گراد- ۱۸٫۷ سانتی‌متر۱۵٫۱ سانتی‌گراد- ۱۸٫۵ سانتی‌متر
فوریه۱۷٫۱ سانتی‌گراد- ۱۴٫۹ سانتی‌متر۱۷ سانتی‌گراد- ۱۴ سانتی‌متر۱۶٫۸ سانتی‌گراد- ۱۳٫۲ سانتی‌متر۱۶٫۷ سانتی‌گراد- ۱۲٫۳ سانتی‌متر
مارس۱۸٫۹ سانتی‌گراد- ۷٫۸ سانتی‌متر۱۸٫۳ سانتی‌گراد- ۶٫۳ سانتی‌متر۱۷٫۸ سانتی‌گراد- ۴٫۷ سانتی‌متر۱۷٫۲ سانتی‌گراد- ۳٫۱ سانتی‌متر
آوریل۲۱٫۵ سانتی‌گراد- ۴٫۷ سانتی‌متر۲۰٫۸ سانتی‌گراد- ۳٫۷ سانتی‌متر۲۰٫۱ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر۱۹٫۴ سانتی‌گراد- ۱٫۸ سانتی‌متر
می۲۴٫۸ سانتی‌گراد- ۰٫۹ سانتی‌متر۲۳٫۹ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر۲۳٫۱ سانتی‌گراد- ۱٫۱ سانتی‌متر۲۲٫۲ سانتی‌گراد- ۲ سانتی‌متر
ژوئن۲۷٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر۲۷ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر۲۶٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۸ سانتی‌متر۲۵٫۶ سانتی‌گراد- ۱٫۲ سانتی‌متر
ژوئیه۳۰ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر۲۹٫۵ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر۲۸٫۹ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر۲۸٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر
اوت۳۱٫۴ سانتی‌گراد- ۰ سانتی‌متر۳۱٫۲ سانتی‌گراد- ۰ سانتی‌متر۳۰٫۹ سانتی‌گراد- ۰ سانتی‌متر۳۰٫۶ سانتی‌گراد- ۰ سانتی‌متر
سپتامبر۲۹٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۴ سانتی‌متر۲۹٫۲ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۸٫۷ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر۲۸٫۳ سانتی‌گراد- ۰ سانتی‌متر
اکتبر۲۶٫۵ سانتی‌گراد- ۴ سانتی‌متر۲۵٫۸ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر۲۵٫۱ سانتی‌گراد- ۱٫۷ سانتی‌متر۲۴٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر
نوامبر۲۱٫۷ سانتی‌گراد- ۱۱٫۲ سانتی‌متر۲۰٫۶ سانتی‌گراد- ۹٫۲ سانتی‌متر۱۹٫۵ سانتی‌گراد- ۷٫۱ سانتی‌متر۱۸٫۴ سانتی‌گراد- ۵٫۱ سانتی‌متر
دسامبر۱۷٫۲ سانتی‌گراد- ۱۷٫۲ سانتی‌متر۱۶٫۱ سانتی‌گراد- ۱۵٫۹ سانتی‌متر۱۴٫۹ سانتی‌گراد- ۱۴٫۵ سانتی‌متر۱۳٫۸ سانتی‌گراد- ۱۳٫۲ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در بیروت

در فصل تابستان، مقابله با گرمای بیروت کمی مشکل است. ماه می (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) با آب و هوایی دلچسب برای حمام آفتاب و ماه اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان)، پس از اتمام موج گرما، قطعا بهترین ماه‌ها برای سفر به لبنان هستند.

چه زمانی به بیروت برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۱۲۱۸۱-۲۴۱۵
فوریه۱۲۱۸۱-۳۲۱۲
مارس۱۳۲۰۲۳۵۹
آوریل۱۵۲۳۶۳۸۵
می۱۹۲۷۱۰۳۹۲
ژوئن۲۲۲۹۱۳۴۰۰
ژوئیه۲۴۳۲۱۸۴۱۰
اوت۲۴۳۳۱۷۴۱۰
سپتامبر۲۴۳۱۱۶۳۶۱
اکتبر۲۲۲۸۱۱۳۹۴
نوامبر۱۷۲۴۵۳۲۸
دسامبر۱۴۱۹۱-۳۰۱۲

حداقل و حداکثر دما در بیروت

هزینه روزانه توریستی در بیروت

هزینه یک روز اقامت در بیروت حدودا ۲۴۰ دلار است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به اینکه در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به بیروت سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در بیروت انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به‌عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه