ساماندهی ۴۰ قلعه تاریخی شهر و روستاهای مهریز

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی پنجشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
ساماندهی ۴۰ قلعه تاریخی شهر و روستاهای مهریز

از طرح‌های در حال مطالعه شهرستان مهریز، طرح ساماندهی ۴۰ قلعه شهر و روستاهای این شهرستان است.

به گفته مهدی دهقانزاده، بخشدار مرکزی مهریز، طرح ساماندهی ۴۰ قلعه شهرستان، یکی از طرح‌هایی است که در شهرستان مهریز در حال مطالعه برای اجرا است.

دهقانزاده در ادامه افزود:

این طرح در راستای ساماندهی قلعه‌های تاریخی شهر مهریز و روستاهای تابعه آن در حال برنامه‌ریزی است.

دهقانزاده هدف از اجرای این طرح و انتخاب قلعه‌های تاریخی دوره قاجاری برای بازدید دهیاران روستاهای بخش مرکزی مهریز، آشنایی دهیاران با بناهای تاریخی برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری عنوان کرد.

به‌عنوان مثال قلعه تاریخی مهرپادین یکی از جاذبه‌های گردشگری مهریز و یکی از همین قلعه‌ها در استان یزد است که همه ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

مهریز عنوان ناحیه‌ای است شامل به مجموعه‌ای از روستاهایی که مهرنگار، دختر انوشیروان دادگر، نسبت داده شده ‌است و نام قدیم آن‌ها مهریجرد بوده، اما وجه تسمیه مهریز تا قبل از ۱۳۱۸ دقیقا مشخص نبود.

مهریز حدود ۱۶ قرن قبل (در زمان حکومت ساسانیان) ناحیه‌ای در جنوب دشت یزد و دامنه جنوب شرقی شیرکوه بوده و قنات‌هایی از آن سرچشمه می‌گرفتند که در مواردی پس از طی یک مسافت ۴۰ به سرچشمه خود می‌رسیدند، اما دختر انوشیروان دستور می‌دهد در منطقه قنات‌هایی احداث شود که با طی مسیر کمتری به سرچشمه برسند.

فرمانبرداران شاهزاده خانم پس از آن‌که این قنات‌ها موجبات آبادانی قصبه یا ناحیه مربوطه را فراهم آوردند، آبادی جدید را مهرگرد نامیدند. عنوان مهرگرد در گذشت زمان به مهریجرد تبدیل شد و امروزه مهریز خوانده می‌شود.

منبع عکس کاور: کجارو

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه