۶ اثر طبیعی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی ثبت شد

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۰
۶ اثر طبیعی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی ثبت شد

۶ اثر طبیعی استان آذربایجان شرقی به ثبت ملی رسید و با قرار گرفتن این آثار طبیعی استان در فهرست میراث ملی تأثیر بسزایی در معرفی این آثار به‌‌عنوان بخشی از جاذبه‌های گردشگری خواهد داشت.

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی، از ثبت ۶ اثر طبیعی استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

آبدار گفت که پرونده ۶ اثر طبیعی استان در نشست کمیته تخصصی ثبت و حریم میراث طبیعی سازمان میراث ‌فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و این آثار ارزشمند طبیعی پس از تائید نهایی توسط کارشناسان، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گفته این مقام مسئول ثبت این آثار طبیعی در راستای حفظ گونه‎های ارزشمند طبیعی، پس از تائید شورای ثبت استان پرونده‎ها به دفتر مدیر کل ارسال و در نشست کمیته تخصصی ثبت و حریم میراث طبیعی سازمان میراث‌فرهنگی بررسی شد و در نهایت در فهرست آثار ملی، ۶ پرونده پیشنهادی شامل درختان کهنسال استان ثبت و قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان در ادامه سخنان خود افزود:

«درخت کهنسال روستای کوته مهر» از توابع شهرستان بناب، «درخت کهنسال روستای کندلج» از توابع شهرستان مرند، «درخت کهنسال روستای زگلیک» از توابع شهرستان اهر، «درخت کهنسال روستای کرینگان» و «آبشار روستای گل آخور» از توابع شهرستان ورزقان، «چشمه دو قلو روستای گنبد» از توابع شهرستان عجب‌شیر از آثار طبیعی استان می‌باشد که در فهرست آثار طبیعی ثبت شده ملی قرار گرفتند.

در این جلسه، به گفته ایشان پرونده طبیعی یخچال روستای کرویق از توابع شهرستان ورزقان نیز در کمیته تخصصی ثبت و حریم میراث طبیعی سازمان میراث ‌فرهنگی مطرح و نظر به اهمیت این اثر طبیعی، مقرر شد در کمیته آتی ثبت آثار طبیعی پرونده با اصلاحاتی مجددا مطرح شود.

آبدار خاطرنشان کرد که قرار گرفتن این آثار طبیعی در فهرست میراث ملی تأثیر بسزایی در معرفی این آثار به‌عنوان بخشی از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان‌شرقی خواهد داشت.

منبع عکس کاور: باشگاه کوهنوردی اورمان

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه