تعریف ۵ کریدور بین المللی ریلی توسط اکو

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
تعریف ۵ کریدور بین المللی ریلی توسط اکو

پنج کریدور بین‌المللی ریلی از سوی اکو در کشورهای عضو تعریف شده است که که همگی از خاک جمهوری اسلامی ایران عبور می‌کند.

منطقه اکو با موقیعت جغرافیایی ویژه قابلیت تبدیل شدن به یک جایگاه بین‌المللی را دارا بوده و هم اینکه برای توسعه حمل و نقل ریلی موقعیت بسیار مناسبی دارد. این منطقه یکی از بهترین مناطق جهان و نقطه پیوند آسیا به خاورمیانه و اروپا است. از نظر فعالیت‌های دریایی و بازار مصرف می‌توان به این منطقه توجه کرد.

پنج کردیور بین‌المللی که همگی از خاک جمهوری اسلامی ایران عبور می‌کند، توسط سازمان اکو تعریف شده است.

سازمان اکو برای همکاری مناسب در حوزه‌های مختلف فرصت‌های خوبی دارد و کشورهای منطقه در چارچوب اکو در زمینه‌های تجارت، انرژی و غیره همکاری دارند.

اکو برای افزایش ترافیک ریلی و راه‌اندازی قطارهای منطقه‌ای، پروژه‌های مختلفی را در نظر دارد.

نورالله بیرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت ‌راه‌آهن با اشاره به چالش‌های فراروی تصریح کرد:

عدم سرمایه‌گذرای روی پروژه‌ها و بازسازی ناوگان ریلی در برخی کشورها و ناامنی در برخی کشورها از جمله چالش‌ها است، از این‌رو نیازمند تدوین استراتژی‌ها برای توسعه حمل و نقل به‌ویژه ریلی هستیم.

از راهکارهای موثر برای توسعه تجارت در کشورهای اکو می‌توان به استفاده از بانک تجارت توسعه اکو برای تامین مالی زیرساخت‌های حمل و نقل اشاره کرد.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در راستای راه آهن تهران - مشهد، رشت - آستارا و سایر پروژه‌های ریلی را با همکاری سایر کشورها اقدام کرده است.

در توسعه اقتصادی کشورهای اکو، توسعه حمل و نقل ریلی مهم‌ترین نقش را دارد، ازاین‌رو همه تلاش‌ها بر آن است تا سازمان اکو در این زمینه نقش فعال‌تری داشته باشد.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران در شهر ساری میزبان دویست و سی و چهارمین نشست شورای نمایندگان دائم اکو خواهد بود.

این نمایندگان از از ایستگاه‌های راه آهن ورسک، شیرگاه، ساری و نیز بندر امیرآباد بهشهر دیدن خواهند کرد.

هیئت ۴۵ نفر متشکل از دبیرکل و اعضای دبیرخانه سازمان اکو و سفرای ۹ کشور عضو اکو ، مدیران ارشد وزارت امور خارجه و نیز راه آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور هیئت‌هایی از کشورهای افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، جمهوری اسلامی ایران، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان در این نشست شرکت خواهند داشت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه