برنامه سفر آخر هفته از اصفهان به کویر مصر و شهر خور و بیابانک

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد سه شنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۰
برنامه سفر آخر هفته از اصفهان به کویر مصر و شهر خور و بیابانک

کویر مصر یکی از بهترین کویرهای ایران برای لذت بردن از زیبایی‌های کویر است و می‌توانید در آن شاهد زیبای‌های بی‌انتهای دنیای پر رمز و راز کویر باشید.

کویر درست به اندازه جنگل، دریا و ساحل زیبا است و حتی چهره متفاوتی از طبیعت را می‌بینید که می‌توانید ساعت‌ها و حتی روزها از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرید.

کویر مصر در نزدیکی روستای توریستی مصر که نام آن در سال‌های اخیر بر سر زبان‌ها افتاده و مردم خونگرمی هم دارد، واقع شده است. در این مطلب که در قالب یک برنامه سفر تهیه شده قصد داریم از اصفهان به سمت کویر مصر حرکت کنیم. در این سفر ابتدا از کویر مصر و جاذبه‌های کم‌نظیر آن دیدن می‌کنیم و سپس سری هم به جاذبه‌های شهر خور و بیابانک که در نزدیکی آن واقع شده است، می‌زنیم. کویر مصر در این زمان یکی از بهترین مقاصد برای سفر آخر هفته دو روزه برای اصفهانی‌ها و دیگر اهالی استان اصفهان است.

در ضمن می‌توانید با شرکت در تورهای کویر مصر که با قیمت‌های مناسبی برگزار می‌شوند، نیز به این کویر زیبا سفر کنید. برای اطلاع از شرایط و قیمت تور کویر مصر و مقایسه تورها با یکدیگر می‌توانید از کجارو کمک بگیرید و سفرتان را با هزینه کمتری برنامه‌ریزی کنید.

مسیر سفر روی گوگل مپ

روستای مصر

روستای مصر

منبع: سایت سیری در ایران

برای رسیدن به کویر مصر از اصفهان باید ابتدا خود را به روستایی به همین نام در ۵۵ کیلومتری خور برسانید. برای رسیدن به این روستا که ۴۲۰ کیلومتر با اصفهان فاصله دارد، باید در حدود ۵ ساعت رانندگی کنید. پیشنهاد می‌کنیم پس از رسیدن به روستا و قبل از ترک آن و حرکت به سمت کویر، کمی در روستا گردش کنید و نظاره‌گر معماری سنتی و کویری خانه‌‌های ساده آن باشید. در ضمن می‌توانید دوغ شتر را نیز در این روستا امتحان کنید.

کویر مصر

کویر مصز

عکاس: محمد خادم‌الشیخ (خبرکزاری میزان)

تفریحات کویر

کمی از روستا فاصله بگیرید، غرق تماشای مناظر کویری می شوید. اول از همه شما را با تفریحاتی که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید، امتحان می‌کنیم. در کویر مصر علاوه بر پیاده‌روی در میان شن‌های روان از تفریحات دیگری مثل شترسواری، موتورهای چهارچرخ خودروهای آفرود، تماشای غروب آفتاب و از همه مهم‌تر شب‌نشینی در دور آتش و تماشای ستارگان آسمان لذت ببرید. جالب است بدانید آسمان این کویر به قدری صاف است که احساس می‌کنید اگر دستان خود را دراز کنید، می‌توانید ستارگان آن را در دست بگیرید.

تفریحات جذاب کویر مصر؛ عماسان تصاویر  از راست به چب به ترتیب: امیر شاهچراغیان، محمد خادم‌الشیخ (خبرگزاری میزان)،  کاظم قانع (خبرگزاری ایرنا) و محمد رحیمی

مناطق دیدنی

هشدار: اول از همه باید یادآور شویم که کویر با همه زیبایی‌های خود طبیعت خشنی دارد و کویرنوردی نیازمند تجربه زیاد یا استفاده از راهنمایی افراد محلی، توانایی جسمی کافی، استفاده از خودروی مناسب و قدرتمند (مثل خودروهای دو دیفرانسیل) و به همراه داشتن آذوقه و تجهیزات لازم و مناسب برای کویرنوردی است. در ضمن خطراتی نظیر گم شدن و گزیده شدن توسط مار و عقرب نیز همیشه شما را تهدید می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تنها افراد دارای توانایی جسمی کافی روانه کویر شوند و در تمام طول مدت کویرنوردی با احتیاط کامل عمل کنند.

دریاچه نمک سلکنون مصر

دریاچه نمک چال سلکنون

منبع: سایت کویرها و بیابان‌های ایران (Iran deserts)

در شمال کویر مصر و جنوب کویر مرکزی، چاله‌ای است وجود دارد که در میان تپه‌های احاطه شده است و باتلاقی در میان خود جای داده که سنگریزه‌هایی اطراف آن را پوشانده‌اند و کف آن با سنگ مفروش شده است. این باتلاق همان دریاچه نمک سلکنون است. این چال و این دریاچه بر اثر سیل بزرگی که در سال ۱۳۵۵ در منطقه رخ داد، ایجاد شده است.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به این دو پدیده جالب کویری باید پس از پشت سر گذاشتن روستای مصر به سمت شمال حرکت کنیم و روستای فرحزاد را نیز پشت سر بگذاریم. پس از عبور از این دو روستا یک دو راهی خواهید دید که باید به سمت چال سلکنون حرکت کنید. پس از  طی ۳ کیلومتر در این مسیر به دو راهی دیگری می‌رسید که مسیر منتهی به سمت شمال شرقی را انتخاب کنید.

نیزار مصر

نیزار مصر

منبع: سایت کویرها و بیابان‌های ایران (Iran deserts)

بر اثر سیل سال ۱۳۵۵ که در این منطقه رخ داد، دریاچه دیگری نیز ایجاد شد که بعدها به مرور زمان خشک شد؛ اما مسیرهای که آب در زیر ماسه‌ها ایجاد کرده بود، به مرور زمان موجب شد پساب‌های کشاوری روستای امیرآباد به عمق نزدیک شود و آب‌ در منطقه دیگری دوباره به سطح زمین راه یافت. جمع شدن آب در این منطقه موجب ایجاد نیزاری شد که اکنون ارتفاع برخی از نی‌های آن به چهار متر می‌رسد و به آبشخور حیات‌وحش کویر مصر هم تبدیل شد.

نیزار مصر

منبع: سایت گروه طبیعت‌گردی داغچیلار تبریز

ارتفاع نی‌های این نیزار به ۴ متر هم می‌رسد

وجود گونه‌های نادر جانوری که در کویر زندگی می‌کنند مانند روباه شنی، گربه شنی، شاهین، سبزقبا، چکاوک کاکولی و چند گونه نادر دیگر، نیزار را به محل مناسبی برای عکاسی تبدیل کرده‌اند؛ البته در این منطقه ممکن است چند نوع مار و عقرب نیز وجود داشته باشد؛ بنابراین باید مراقب آن‌ها باشید.

راه دسترسی

این نیزار در ۶ کیلومتری شمال شرق روستای مصر و ۲ کیلومتری شرق فرحزاد واقع شده است و می‌توان پس از پشت سر گذاشتن تپه‌های شنی هر دو روستای فرحزاد و امیرآباد به این نیزار رسید؛ البته برای رسیدن به این نیزار از خودروی دو دیفرانسل استفاده کنیم که در آن منطقه تقریبا به راحتی پیدا می‌شود.

تخت عباسی

تخت عباسی

منبع: سایت کویرها و بیابان‌های ایران (Iran deserts)

تخت به مرتفع‌ترین نقطه کویر که صاف و هموار است، گفته می‌شود؛ در واقع می‌توان تخت را قله کویرها نامید و در این نقطه دید بسیار خوبی به مناظر کویری اطراف خود دارید. تخت عباسی در شمال شرق روستای مصر و جنوب کویر بزرگ مرکزی واقع شده و از بالای آن می‌توانید چال سلکنون، روستای مصر و روستای فرحزاد را مشاهده کنید. این نقاط به دلیل مرتفع بودن، کاملا در معرض بادهای فرساینده قرار دارند و این موضوع باعث می‌شود شن‌های نرم این نقاط به مکان دیگری انتقال کنند و تنها سنگ‌ها و صخره‌های سخت باقی بمانند.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به تخت عباسی باید پس از پشت سر گذاشتن روستای مصر به مسیر خود به سمت شمال ادامه دهید و پس از گذر از روستای فرحزاد وارد وارد دوراهی چال سلکنون شوید. در ادامه مسیر خود باید سه کیلومتر دیگر رانندگی کنید تا به دو راهی دریاچه سلکنون برسید. به حرکت خود در این مسیر ادامه دهید تا دیواره شنی را پشت سر بگذارید و پس از عبور از آن دریاچه نمکی سلکنون و تخت عباسی را در شرق خود خواهید دید. برای رسیدن به تخت عباسی باید مسیر خو را تا ۲ کیلومتر به سمت شمال شرقی ادامه دهید. بهتر است از مسیر حاشیه شمال غربی که شیب ملایم‌تری دارد، خود را به بالای تپه برسانید. در ضمن برای پیمودن تمام مسیرهای مذکور باید از خودروی دو دیرانسیل استفاده کنید.

تخت عروس

تخت عروس

منبع: سایت کویرها و بیابان‌های ایران (Iran deserts)

تخت عروس یکی از زیباترین نقاط کویر مصر است که از فراز آن می‌‌توانید در سمت جنوب روستای مصر و چال سلکنون را تماشا کنید و در شمال تپه‌های شن‌های روان را مشاهده کنید.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به تخت عروس باید از روستای مصر دقیقا همان مسیر تخت عباسی را طی کنید؛ با این تفاوت که پس از پشت سر گذاشتن دیوار شنی، باید ۶ کیلومتر در سمت شمال شرقی رانندگی کنید.

تنگه رودخانه نمک

تنگ رودخانه

منبع: سایت کویرها و بیابان‌های ایران (Iran deserts)

در کنار تخت عباسی رودخانه‌ای فصلی وجود دارد که اگر به حرکت در امتداد آن ادامه دهید به تنگه‌ای به نام تنگه رودخانه نمک می‌رسید. در این مکان شن‌های روان در برخی از نقاط مسیر آب را مسدود کرده‌اند و اگر باران ببارد، برکه‌های کوچکی ایجاد می‌‌شود. وجود گنبدهای نمکی در این منطقه مناظر زیبایی را به وجود آورده‌اند؛ البته این منطقه به دلیل خاک مرطوبش محل مناسبی برای زندگی عقرب‌ها است؛ بنابراین باید کاملا مراقب باشید.

تنگ رودخانه نمک

منبع: سایت کویرها و بیابان‌های ایران (Iran deserts)

مسیر دسترسی

برای رسیدن به این تنگه ابتدا باید به مسیر خود به سمت دو راهی چال سلکنون ادامه دهید؛ اما قبل از رسیدن به این دو راهی باید مسیر خود را به سمت دوراهی تخت عروس تغییر دهید. پس از رسیدن به دوراهی تخت عروس مسیری در سمت شرقی دیده می‌شود که به بالای تنگه ختم می‌شود.

پس از دیدن زیباترین نقاط کویر مصر می‌‌توانید از دریاچه نمک خور نیز دیدن کنید. این دریاچه یکی از بزرگ‌ترین منابع نمک و بزرگ‌ترین دریاچه فصلی نمک ایران است. فاصله این دریاچه زیبا و دیدنی با کویر مصر ۶۱ کیلومتر است و طی کردن این مسیر ۵۰ دقیقه طول می‌کشد.

دریاچه نمک خور

دریاچه نمک خور

عکاس: سعید امینی

اشکال هندسی متشکل از نمک در سطح دریاچه توجه شما را به خود جلب می‌کند. در بیشتر ایام سال سطح دریاچه آب ندارد و آب در زیر نمک‌ها جریان دارد. این اشکال هندسی برجسته هستند و ارتفاع اضلاع آن‌ها به ۳۰ سانتیمتر هم می‌رسد. دریاچه نمک خور در هنگام غروب به یکی از زیباترین مناظر طبیعی برای عکاسی تبدیل می‌شود.

دریاچه نمک خور

عکاس: احمد بلباسی (خبرگزاری صدا و سیما)

همچنین به دلیل فشردگی بالای نمک‌های سطح دریاچه می‌توانید با وسایلی همچون دوچرخه و موتورسیکلت نیز از عرض دریاچه عبور کنید؛ البته به چند دلیل این کار زیاد توصیه نمی‌شود؛ اول اینکه عدم آشنایی با منطقه ممکن است موجب گم شدن شما شود؛ دوم اینکه در این دریاچه باتلاق‌های متعددی وجود دارد و ممکن است در آن‌ها گرفتار شوید؛ همچنین این کار باعث آسیب جدی به اشکال هندسی می‌شود و مدت زیادی طول می‌کشد تا دوباره تشکیل شوند.

موقعیت دریاچه روی نقشه

آبشار نمک پتاس

آبشار نمکی پتاس

منبع: سلیت مجتمع گردشگری پتاس

آبشار نمکی پتاس با ارتفاع ۲۵ متر در شمال مجتمع معدنی پتاس و در دهکده نمکی توریستی پتاس خور و بیابانک واقع شده است. این آبشار اولین آبشار نمکی جهان محسوب می‌شود و در جذب گردشگران داخلی و خارجی کاملا موفق بوده است. همچنین در اطراف این آبشار ۶ سوئیت منحصربه‌فرد وجود دارد که کاملا از نمک ساخته شده و هیچ مصالح دیگری در آن‌ها به کار نرفته است؛ جالب است بدانید برای ساخت این سوئیت‌ها هیچ هزینه‌ای هم نشده است.

سوییت های نمکی پتاس

منبع: گوگل مپ

از دیگر امکانات و بخش‌های دهکده نمکی می‌توان به نمایشگاه صنایع‌دستی، مزارع و نخلستان‌ها، حوضچه‌ شن، آب‌انبار، آلاچیق، رستوران و کافی‌شاپ، استخر شنا، حمام نمک، حوضچه‌های تبخیری برای تولید نمک، پیست موتور سواری، امکان استفاده از خودروها و موتورسیکلت‌های افرود و یک رصدخانه برای تماشای آسمان زیبای کویر در شب اشاره کرد. همچنین در این مجتمع در کنار مزارع، بوستانی تحت عنوان بوستان پتاس نیز ایجاد شده است.

آبشار نمکی پتاس

 مجتمع معدنی پتاس در ۴۰ کیلومتری شرق شهرستان خور و بیابانک و در مسیر ارتباطی خور- طبس واقع شده است. گردشگران می‌توانند هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ از دهکده نمکی پتاس و آبشار نمکی آن دیدن کنند.

روستای گرمه 

روستای گرمه

منبع: سایت جام جم آنلاین

روستای گرمه یکی از روستاهایی است که در فاصله نزدیکی از دهکده نمکی خور قرار دارد. معماری سنتی کویری بسیار زیبای خانه‌های روستا، کوچه‌های پر و پیچ آن، برکه‌هایی که در زمستان میزبان اردک‌ها هستند، تپه‌های اطراف روستا که مامن پرندگانی همچون کبک و تیهو هستند، باعث شده است این روستا نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند.چشمه‌ای جاری با آب گرم نیز در میان روستا وجود دارد که با نیزارهای اطراف خود، جذابیت خاصی به روستا بخشیده است.

چشمه روستای گرمه

منبع: گوگل مپ

اما آنچه که این روستا را بسیار محبوب کرده، نخلستان‌های آن است. این نخلستان‌ها به قدری انبوه هستند که به راحتی نمی‌توان وارد آن‌ها شد. در ضمن تماشای شن‌های روان که آزادانه در باد می‌رقصد و گله شتران نیز می‌تواند برای برخی از گردشگران جذاب باشد.

نخلستان گرمه

عکاس: بهزاد فرزام

  • آدرس: ۲۹٫۷ کیلومتری شمال دهکده نمکی
  • مسیر دسترسی: شما می‌توانید خود را از طریق بزرگراه ۷۰ آسیا و سپس از طریق جاده گرمه- نیشابور خود را به این روستا برسانید.
  • فاصله تا دهکده نمکی خور: ۲۹٫۷ کیلومتر (۲۳ دقیقه)

مکان‌های پیشنهادی ما برای اقامت شبانه

شما برای اقامت شبانه در این منطقه از استان اصفهان چندین گزینه دارید. اولین گزینه اقامتگاه بومگردی مازیار یا اقامتگاه آتشونه در روستای گرمه است که اتاق‌ها و فضای حیاط آن داری معماری سنتی است و اتاق‌ها نیز به صورت کاملا سنتی و با استفاده از عناصر محلی به زیبایی تمام کاملا آراسته شده‌اند. در ضمن این اقامتگاه می‌توانید از طعم غذاهای لذیذ محلی لذت ببرید.

اقامتگاه بومگردی آتشونه

منبع: گوگل مپ

دومین گزینه شما اقامت در سوئیت‌های نمکی دهکده نمکی پتاس است. در ضمن می‌توانید با اقامت در این سوئیت‌ها از امکانات ذکر شده دهکده پتاس نیز بهره‌مند شوید و از تماشای دنیای درخشان ستاره‌ها در شب نیز لذت ببرید.

سوئیت های نمکی دهکده پتاس

منبع: گوگل مپ

سومین گزینه شما اقامت در روستای مصر است. شما می‌توانید شب را در خانه علی ابراهیم، یکی از ساکنین روستا سپری کنید. این خانه نیز معماری سنتی و زیبایی دارد و از حداقل امکانات رفاهی لازم نیز برخوردار است. در ضمن در این اقامتگاه غذاهای محلی علی ابراهیم با طعم بی‌نظیر را امتحان کنید. دو اقامتگاه بومگردی بارانداز طباطبایی ۱ و ۲ در روستای فرحزاد نیز می‌توانند اقامتگاه مناسبی باشند.

بارانداز طبابایی

بارانداز طباطبایی؛ منبع: گوگل مپ

 اگر هم می‌خواهید در یک هتل مناسب با امکانات رفاهی بالا اقامت کنید؛ هتل سنتی تی دا کویر مصر واقع در روستای فرحزاد یا هتل بالی کویر مصر در شهر خور و بیابانک، میدان ایثارگران، بلوار فاطمی یا هتل یه تا کویر مصر در روستای بیاضیه گزینه های مناسبی هستند. هر سه هتل از فضایی کاملا سنتی و البته زیبا برخوردارند.

هتل بالی مصر

هتل بالی مصر؛ منبع: گوگل مپ

بهترین تورهای اصفهان گردی را از آژانس‌های همکار کجارو خریداری کنید. تنوع تورهای عرضه‌شده از آژانس‌های متنوع به شما این اطمینان را می‌دهد تا بتوانید در کمترین زمان، ارزان‌ترین تور مسافرتی داخلی را پیدا کنید.

عکس تصویر کاور:  بهرام صفرزاده

مطالب مرتبط:

دیدگاه