۱۰ داستان کلاسیک از شگفتی های‌ سفر

صنم وفقی
صنم وفقی پنجشنبه، ۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
۱۰ داستان کلاسیک از شگفتی های‌ سفر

زندگی در سفر را دوست دارید؛ اما برای انتخاب آن انگیزه‌های قوی‌ ندارید؟ همراه ما باشید و با سیری در ۱۰ داستان کلاسیک از شگفتی‌های‌ سفر، عطش خود را برای گم شدن در جاده‌ها و طبیعت سیراب کنید.

انتخاب سفر به‌عنوان سبک زندگی، برخلاف چارچوب‌های فکری کسانی است که با نام انسان‌های معمولی از آن‌ها یاد می‌شود. به همین دلیل نیز بسیاری از مسافران، کوله‌گردها و هیچهایکر‌ها، گاهی از درستی راهی که انتخاب کرده‌اند، دچار شک و تردید می‌شوند و نیازمند انگیزه‌هایی هستند که مسیر آن‌ها را از میان ناامنی‌ها و شک‌و‌شبهه‌های سفر روشن کند.

اگر شما نیز جزو این دسته از مسافران هستید و در عین حال به کتاب و ادبیات علاقه دارید، در مقاله این هفته از محدوده‌های گردشگری ادبی فراتر می‌رویم و با معرفی کوتاه ۱۰ داستان کلاسیک از شگفتی‌های سفر، همان انگیزه‌های روشنگر را در اختیار شما می‌گذاریم.   

 

۱. ادیسه اثر هومر

۱۰ داستان کلاسیک از شگفتی‌های‌ سفر

به احتمال زیاد «ادیسه» اولین کتاب با داستان ماجراجویی در طول تاریخ است. این شعر حماسی از مخمصه‌ها و اتفاقاتی می‌گوید که ادیسه در مسیر بازگشت از نبرد تروا به قلمروی پادشاهی خود در جزیره ایتاکا پس از گذشت ۱۰ سال دوری تجربه می‌کند.

گرفته شدن توسط سایکلاپس، به دام افتادن توسط کیرکه، خدای جادوگر، عبور از هیولای ۶ سر سکولا و بسیاری از ماجراهای دیگر، سفر ادیسه را پیش می‌برند. او با گذر از میان تمامی تنگناهای کشنده، سرانجام به سرزمین خود قدم می‌گذارد و به کمک پسر خود، همه کسانی که در غیاب او قصد تملک قلمرویش را داشتند، از بین می‌برد.

«ادیسه» هومر، در زمره کتاب‌هایی است که نه تنها خواندن آن‌ بر هر کتابخوانی واجب است؛ بلکه یکی از لذت‌بخش‌ترین داستان‌های اسطوره‌ای را در خود دارد.

 

۲. سفرهایی با چارلی: در جست‌و‌جوی آمریکا اثر جان اشتاین‌بک

۱۰ داستان کلاسیک از شگفتی‌های‌ سفر

اشتاین‌بک در کتاب «سفرهایی با چارلی» به روح سفر می‌پردازد

اگر نه یک گردشگر؛ بلکه مسافر هستید، این کتاب دلایل بیشتری برای متقاعد کردن شما درباره زندگی خانه‌به‌دوشی خواهد داد. اشتاین‌بک در این کتاب، به روح سفر می‌پردازد. او در روایت داستان سفر خود همراه با سگش، چارلی می‌کوشد تا جوابی برای سوالی که هر مسافر همیشه در ذهن دارد، بیابد: دنیا چه شکلی است؟ و در این مورد مخصوص، دنیای اشتاین‌بک یعنی آمریکا.

«سفرهایی با چارلی» با چشم‌انداز‌هایی از سرزمین پهناور آمریکا، توصیف‌های مردمان نواحی مختلف آن با فرهنگ‌های متنوع و از همه مهم‌تر، ظرافت‌های نویسنده برنده جایزه نوبل، به کتابی خواندنی بدل شده است.

 

۳. خوشه‌های خشم اثر جان اشتاین‌بک

۱۰ داستان کلاسیک از شگفتی‌های‌ سفر

و کتابی دیگر از نویسنده و متفکر کالیفرنیایی، جان اشتاین‌بک. «خوشه‌های خشم» داستان سفر خانواده‌ای را روایت می‌کند که در گریز از اکلاهمای قحظی‌زده، فقیر و گرفتار خشم‌های طبیعی، رو به سوی سرزمین‌های موعود غربی، ایالت کالیفرنیا می‌رود.

«خوشه‌های خشم» نه‌ تنها کتابی الهام‌بخش و تاثیرگذار برای مسافران است؛ بلکه روایت تاریخی دقیق و مطمئنی را نیز از شاکله یک ملت بیان می‌کند.

 

۴. ترس و نفرت در لاس و گاس اثر هانتر تامپسون

۱۰ داستان کلاسیک از شگفتی‌های‌ سفر

با خواندن عنوان شماره چهار، به احتمال زیاد تصویر جانی دپ در فیلم «ترس و نفرت در لاس وگاس» در ذهن اکثر خوانندگان پدیدار می‌شود؛ اما این عنوان در اصل متعلق به کتابی جالب اثر هانتر تامپسون است.

از این کتاب به‌عنوان کتاب مقدس جنبش نوظهور ادبی آمریکا با نام «روزنامه‌نگار جدید» یاد می‌شود. تامپسون در داستان خود جست‌و‌جوی رویای آمریکایی را با غرق شدن در نابودگاه لاس وگاس که نه تنها مصرف‌گراترین جامعه شمال آمریکا محسوب می‌شود؛ بلکه مانند گنجینه‌ای از انواع مواد مخدر نیز است؛ روایت می‌کند. «ترس و نفرت در لاس وگاس» تصویری جامع از سفری واقعی در تمامی معانی ممکن زندگی است.

 

۵. ماجراهای هاکلبری‌ فین اثر مارک تواین

۱۰ داستان کلاسیک از شگفتی‌های‌ سفر

به‌عنوان بخش دوم از «ماجراهای تام سایر»، مارک تواین در این رمان کلاسیک و لذت‌بخش، به تاریخ بخش دیگر آمریکا می‌‌پردازد: نواحی جنوبی، سرزمین برده‌داران در مزارع نیشکر.

با پس‌زمینه‌ای از سرگذشت مردم جنوب آمریکا، ماجراجویی‌‌های هاکلبری فین و برده سیاه‌پوست، جیمی که در حال فرار از ارباب خود است، داستانی شیرین و خواندنی را شکل می‌دهند؛ داستانی با خنده‌های بسیار، آموزه‌های تاریخی و نثری روان و دوست‌داشتنی.

 

۶. والدن اثر هنری دیوید ثورو

۱۰ داستان کلاسیک از شگفتی‌های‌ سفر

«والدن» که در ابتدا با نام «والدن: یا زندگی در جنگل» منتشر شد، بهترین گزینه برای طبیعت‌گردانی است که به دنبال تجربه‌ای عمیق از سفرهای خود هستند. مانند کتابی مرجع، والدن می‌تواند ایده‌های هستی‌گرایانه ثورو را در طول عمر جاده‌ای شما، در اختیارتان بگذارد.

ثورو، به‌عنوان یکی از ستون‌های روشنفکری تفکر غربی در این کتاب تجربیات شخصی خود را در طول اقامتش در اتاقکی تک‌افتاده در دل جنگل به مدت دو سال، دو ماه و دو روز بازگو می‌کند؛ روایتی گیرا و فراموش‌نشدنی که خواندن آن را نباید از دست داد.

 

۷. در جاده اثر جک کرواک

۱۰ داستان کلاسیک از شگفتی‌های‌ سفر

از «در جاده» به‌عنوان انجیل نسل بیت یاد می‌شود

نام کتاب به تنهایی گویای تمام ماجرا است. از «در جاده» با عنوان انجیل نسل بیت یاد می‌شود و از طرز تفکر کرواک درباره تنهایی انفرادی و جست‌وجو برای تجربه‌ها و ماجراجویی‌های مداوم، با عنوان کلیسا!

برای تعداد بی‌شماری این شاهکار کرواک، همان جرقه‌ی آغازکننده‌ای بود که آن‌ها را برانگیخت و به رویای همیشگی‌شان در ترک تمام دارایی‌ها و دل سپردن به جاده‌ها سوق داد.

 

۸. به‌ سوی طبیعت وحشی اثر جان کراکائر

۱۰ داستان کلاسیک از شگفتی‌های‌ سفر

این کتاب جز معدود آثاری به‌شمار می‌رود که فیلم اقتباسی از آن، شهرت بیشتری را از آن خود کرد. در هر حال، این موضوع از اهمیت این اثر باارزش کراکائر نکاسته است.داستان کتاب سفر کریستوفر مک‌کندلس را روایت می‌کند، سفری در گریز از دنیای مدرن که با هیچهایک در ایالت ویرجینیا آغاز می‌شود و تا بالاترین نقطه در ایالت آلاسکا پایان می‌پذیرد.

روایت به سوی طبیعت وحشی، هرچند غم‌انگیز است؛ اما در عین حال از نبرد آدمی در جست‌وجوی آزادی ابدی می‌گوید.

 

۹. دشت سوزان اثر خوان رولفو

۱۰ داستان کلاسیک از شگفتی‌های‌ سفر

یکی از پرجنب‌وجوش‌ترین کتاب‌های آمریکای لاتین، «دشت سوزان» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه درباره راهزنان، خانه‌به‌دوش‌ها، آدم‌های فراری و یاغی‌های سرکش در دل بیابان‌ها است.

«دشت سوزان» برای آن دسته از مسافرانی که به دنبال سفرهای هستی‌گرایانه، در جست‌و‌جوی انزوا و ماجراجویی حقیقی هستند، می‌تواند منبع الهام بسیار خوبی باشد.

 

۱۰. زوال قتل انگلیسی (مجموعه مقالات) اثر جورج اورول

۱۰ داستان کلاسیک از شگفتی‌های‌ سفر

یکی از بزرگ‌ترین مقاله‌نویسان تاریخ و نویسندگان برتر رمان، جورج اورول با لقب «وجدان زمانه خود» شناخته می‌شود.

با تلفیقی از سه استعداد اورول همراه با تمام تجربیاتی که در طول زندگی و در اقامت و زیستن در شهرهای گوناگون کسب کرده است، «مجموعه مقالات» شکل می‌گیرد؛ کتابی خواندنی که مطالعه آن برای علاقمندان به مسئله هستی و بشر لازم و ضروری است.

مطالب مرتبط:

منبع whenonearth

دیدگاه