زیباترین درخت های کریسمس در دنیا (قسمت اول)

نسیبه گودرزی
نسیبه گودرزی پنجشنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
زیباترین درخت های کریسمس در دنیا (قسمت اول)

هر ساله و نزدیک به تعطیلات سال نوی میلادی، درخت‌های کریسمس زیادی در دنیا درست می‌شود. در این مقاله با تاریخچه این رسم و زیبا‌ترین درخت‌های کریسمس در جهان آشنا می‌شوید.

درخت کریسمس یا درخت نوئل درختی تزئین شده‌ است که معمولا از بین درخت‌های همیشه سبز مثل کاج انتخاب می‌شود. درخت کریسمس از زمان‌های قدیم بخشی از جشن کریسمس بوده‌ است. درخت کریسمس در ۲ نوع طبیعی و مصنوعی پیدا می‌شود. یک درخت کریسمس مصنوعی به یک درخت واقعی، شباهت زیادی دارد و معمولا از پلی وینیل کلراید ساخته شده‌ است.

تاریخچه‌ی درخت کریسمس 

درخت کریسمس معمولا با اشیایی مثل سیب، آجیل و خرما تزیین می‌شود. در قرن هجدهم میلاد، روشن کردن درخت توسط شمع‌ها آغاز و موقعی که برق اختراع شد، لامپ‌های الکتریکی توانستند به‌عنوان چراغ‌های کریسمس جایگزین شمع شود. امروزه، اشیا‌ی مختلفی از جمله حلقه‌ی گل، ستاره‌های تزئینی و آبنبات عصایی را  روی درخت می‌گذارند. یک فرشته یا ستاره بسیار بزرگ هم ممکن است در بالاترین قسمت درخت باشد که نشان‌دهنده‌ی میزبانی از فرشتگان محافظ است.

مدت‌ها پیش از ظهور مسیحیت، گیاهان و درختان سبز معنای ویژه‌ای برای مردم در فصل زمستان داشت. همین‌طور که امروزه مردم خانه‌های خود را با درختان کاج و صنوبر تزیین می‌کنند، مردم باستان نیز شاخه‌های درختان را روی درب‌ها و پنجره‌های خانه‌های خود آویزان می‌کردند. در بسیاری از کشورها، مردم باور داشتند که درختان همیشه سبز آن‌ها را از جادوگری، شیاطین، ارواح خبیث و بیماری‌ها دور نگه می‌دارد. استفاده از برگ‌ درخت‌های همیشه سبز برای تزئین منزل در زمستان، قبل از ظهور مسیحیت نیز رواج داشت. در آن زمان قرار دادن برگ‌های سبز در منزل به‌عنوان نماد زندگی در طول شب‌های سرد و طولانی زمستان محسوب می‌شد.

درخت کریسمس

این سنت در فرهنگ‌های مختلف به نوعی وجود داشته است. در رم باستان هم چنین سنتی مشاهده می‌شد. مصریان باستان نیز در بلندترین شب سال، شاخه‌های سرسبز نخل را به‌عنوان نماد زندگی و پیروزی روشنی بر تاریکی زمستان بر سر در خانه‌هایشان قرار می‌دادند. همچنین اهالی اروپای شمالی نیز سنتی مشابه این کار داشتند و در طول زمستان شاخه‌های سرسبز درختان را در جعبه‌ قرار می‌دادند و در منزل نگه می‌داشتند. امروزه از درختان مختلفی به‌عنوان درخت کریسمس استفاده می‌شود. از این میان آن‌ها می‌توان به درخت کاج، صنوبر و نراد اشاره کرد. 

هنوز کسی به‌طور دقیق نمی‌داند برای اولین بار چه زمانی از درخت کریسمس استفاده شد

در دوران قدیم همیشه از درخت طبیعی استفاده می‌شد، اما با ورود درخت‌های مصنوعی و پلاستیکی به مرور این نوع از درختان غیرطبیعی نیز طرفدارهایی پیدا کردند. اولین بار در قرن نوزدهم میلادی درخت مصنوعی برای استفاده در جشن کریسمس اختراع شد و به دلیل مزایایی که داشت، به شدت رواج پیدا کرد. از مزایای استفاده از درخت مصنوعی به جای درخت طبیعی این است که برای سال‌ها قابل استفاده است و می‌توان هرسال موقع کریسمس آن را از انبار بیرون آورد و مجددا استفاده کرد. همین‌طور ایمنی بیشتری دارد. با توجه به استفاده از چراغ و شمع در تزئین درخت، امکان آتش‌سوزی درختان طبیعی همیشه وجود دارد، اما درختان مصنوعی خطر کمتری از این نظر دارند.

همچنین امروزه درختان کاج مصنوعی در انواع مختلف و اندازه‌های متفاوت وجود دارد. حتی نوع رومیزی درخت کاج نیز استفاده می‌شود که این امکان در مورد درخت طبیعی وجود ندارد. مهم‌ترین نکته استفاده از درخت مصنوعی این است که استفاده از آن‌ها می‌تواند مانع از قطع سالیانه‌ی هزاران درخت کاج برای مراسم کریسمس شود و به این ترتیب به حفظ جنگل‌ها نیز کمک می‌کند. در مورد زمان برپا کردن درخت نیز تفاوت‌هایی در فرهنگ‌های مختلف وجود دارد. گفته می‌شود که رومیان برای برپاکردن درخت، تا بعدازظهر روز کریسمس صبر می‌کردند، اما این روزها اکثر افراد، از ابتدای ماه دسامبر یا دومین شنبه‌ی ماه دسامبر درخت کریسمس را در خانه‌های خود برپا می‌کنند.

درخت کریسمس

به جز درخت کاج که محبوب‌ترین نوع درخت کریسمس است،‌ از درخت صنوبر به‌طور سنتی در جشن‌های مسیحیان برای صدها سال استفاده می‌شد. آن‌ها هنگام انقلاب زمستانی از این درختان برای تزیین خانه‌های خود استفاده می‌کردند. مسیحیان این درختان را نماد زندگی همیشگی با خدا می‌دانستند. هیچ‌گاه مشخص نشد که چه زمانی برای نخستین بار از این درخت‌ها برای جشن کریسمس استفاده شد. احتمال می‌رود که درختان کریسمس برای نخستین بار حدود ۱۰۰۰ سال پیش در شمال اروپا مورد استفاده قرار گرفته‌ باشد؛ ولی برخی هم بر این باورند که «سنت بونیفاس» درخت کریسمس را در قرن هفتم میلادی ایجاد کرد.

عده‌ای دیگر هم  بر این باور هستند که قدمت درخت کریسمس به سال ۱۵۰۰ میلادی در کشور آلمان یا لتونی برمی‌گردد. از زمان ملکه ویکتوریا، مردم انگلستان جواهرات تزیینی را در درخت کریسمس برای نشان‌ دادن شور و هیجان بالای خود استفاده می‌کنند. همچنين در آن زمان عده‌ای هرم‌هايی از چوب می‌ساختند و آن‌ها را با شاخه‌هایی از درختان هميشه سبز و شمع تزيين می‌کردند. سنت برپایی درخت کريسمس، هرچه که باشد و از هر کجا که آغاز شد است،‌ هر دوران معاصر با شکوه‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود.

تزئینات درخت کریسمس

به تدريج رسم استفاده از درخت کريسمس تمام بخش‌های اروپا نيز طرفدارانی پيدا کرد. هر چند جزئیات تزئین درخت کریسمس در طول تاریخ و در هر کشوری متفاوت بوده است. به‌طور مثال در تزیین درخت‌های کریسمس اولیه، به جای مجسمه فرشته در نوک درخت، از مجسمه‌های «پری‌های کوچک» به نشانه محافظ‌های مهربان یا «زنگوله و چوپان» برای ترساندن ارواح شیطانی استفاده می‌شد. در لهستان، درخت کریسمس با مجسمه‌های کوچک فرشته، طاووس، پرندگان دیگر و تعداد بسیار زیادی ستاره، پوشیده می‌شود. در سوئد، درخت کریسمس را با طرح‌های چوبی دارای رنگ‌های شاد و مجسمه‌های کودکان و حیوانات ساخته شده از جنس پوشال و کاه، تزیین می‌کنند. دانمارکی‌ها، از پرچم‌های کوچک دانمارک و آویزهایی به شکل زنگوله، ستاره، قلب و دانه برف استفاده می‌کنند. مسیحی‌های ژاپنی هم بادبزن‌ها و فانوس‌های کوچک با طراحی ژاپنی را برای تزئئین درخت کریسمس استفاده می‌کند. 

تزئین درخت کریسمس در هر کشور با تفاوت‌هایی همراه است

تزیین درخت در اوکراین نیز بسیار جالب است، آن‌ها حتما در تزیین درخت خود از عنکبوت و تار عنکبوت استفاده می‌کنند و آن را خوش یمن می‌دانند. درلیل آ» هم این است که بنا بر یک افسانه قدیمی اوکرانی، زنی فقیر که هیچ وسیله‌ای برای تزیین درخت و شاد کردن فرزندان خود نداشت، با غصه به خواب می‌رود و هنگام طلوع خورشید متوجه می‌شود که درخت کریسمس خانه‌اش با تار عنکبوت پوشیده شده است. و بعد با کمال تعجب می‌بینید که این تارها با درخشیدن نور خورشید به رشته‌های نقره تبدل شدند.

درخت کریسمس

همان‌طوری که گفته شد، درخت کریسمس یک رسم جدایی‌ناپذیر از سنت‌های جشن سال نو میلادی است. این رسم هم به صورت خصوصی در منازل افراد و هم به صورت عمومی در اماکن پر رفت‌وآمد به اجرا در می‌آید. همان‌طوری که هر سال افراد سعی می‌کنند زیباترین درخت کریسمس ممکن را برای خانواده‌هاش بسازند، کشورها هم سعی می‌کنند زیباترین و بزرگ‌ترین درخت کریسمس ممکن را درست کنند. این کاج‌های سر به فلک کشیده با روش‌های مختلف تزئین شده و برای لذت بردن بازدیدکنندگان در سراسر جهان به نمایش در می‌آیند. در ادامه می‌توانید با زیباترین درخت‌های کریسمس سال ۲۰۱۹ آشنا شوید.

درخت کریسمس زوکالو در مکزیکو سیتی، مکزیک

درخت کریسمس

امسال شهر مکزیکو سیتی در کشور مکزیک به استقبال بازگشت درخت کاخ غول‌پیکر در میدان زوکالو می‌رود. چند سالی بود که به علت مسائل بودجه‌ای این درخت برپا نمی‌شد، اما امسال کلیسای جامع متروپالیتن باز هم میزبان این درخت بسیار بزرگ خواهد بود. کلیسایی که برای بازدیدکنندگان خود، تعطیلات سال نو و بازدید از یک مرکز تاریخی را بیشتر از قبل  جذاب می‌کند. کریسمس در سال‌های قبل، در میدان زوکالو با جشن‌های حاشیه‌ای هم همراه بوده است. در این میدان هر ساله یک پیست اسکی روی یخ و یک نمایش «موسیقی و نور» روی یخ هم برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه