تخریب دیوار مسجد جامع ۷۰۰ ساله ورامین

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی چهار شنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۰
تخریب دیوار مسجد جامع ۷۰۰ ساله ورامین

بخشی از دیواره محوطه بنای مسجد جامع ۷۰۰ ساله ورامین بر اثر ترکیدگی لوله اصلی آب در حاشیه این بنای تاریخی تخریب شد.

مسجد جامع ورامین نمونه کامل مسجد چهار ایوانی است که در زمان سلطان محمد اولجایتو (خدابنده) ساخت آن آغاز و در دوره فرزندش ابوسعید بهادرخان تکمیل شد.

بارها عملیات مرمت این اثر تاریخی در قسمت اصلی و محوطه آن در طی سال‌های اخیر انجام شده و این بار به‌منظور محوطه‌سازی مقابل این بنا شهرداری ورامین اقدام به محوطه‌سازی بخش بیرونی آن زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی استان تهران کرد.

عملیات انتقال لوله‌ها با همکاری شرکت آبفای شهرستان با توجه به عبور لوله اصلی انتقال آب از محوطه مقابل مسجد جامع ورامین انجام شد که در یکی از این عملیات، لوله اصلی شکسته و حجم زیادی از آب در محوطه مقابل مسجد جامع جمع شد و انباشت آب بخشی از دیوار ورودی را تخریب کرد.

ژیلا خدادادی رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین از توقف عملیات به محوطه‌سازی مقابل مسجد با اشاره به وارد شدن خسارت به دیواره‌های محوطه مسجد تاریخی خبر داد.

ژیلا خدادادی در ادامه گفت:

با ارائه طرح از سوی شهرداری و تأئید آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، طرح بهسازی محوطه حریم مسجد جامع اجرا شده بود ولی ترکیدگی لوله اصلی آب که حجم انبوهی از آب را در مقابل این بنای تاریخی انباشته کرد سبب شد به دیواره‌ها آسیب وارد آید و بخشی از سنگ‌فرش‌های محوطه نشست کند.

به گفته ایشان در مقابل مسجد جامع حجم آب انباشت شده به حدی بود که نیروهای آتش‌نشانی عملیات تخلیه را ساعت‌ها با استفاده از چند دستگاه پمپ کف کش انجام می‌دادند.

خدادادی تصریح کرد که از ادامه کار محوطه‌سازی به‌منظور بررسی میزان خسارت وارد شده به مسجد و نیز رفع مشکل جلوگیری شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه