برگزاری نهمین نمایشگاه صنایع دستی در زاهدان

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر دوشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
برگزاری نهمین نمایشگاه صنایع دستی در زاهدان

نهمین نمایشگاه صنایع دستی در زاهدان با حضور صنعتگران ۲۵ استان امروز دوشنبه گشایش یافت.

نمایشگاه‌های بین‌المللی زاهدان میزبان نهمین نمایشگاه صنایع دستی کشور در امروز دوشنبه شد. این نمایشگاه در قالب ۱۵۰ غرفه شامل ۸۰ غرفه مربوط به استان‌های سراسر کشور و ۷۰ غرفه متعلق به فعالان حوزه صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان است.

۲۵ صنعتگر از استان‌های مختلف در این نمایشگاه شرکت دارند.

تاکنون ۱۰ هزار فعال حوزه صنایع دستی در این استان شناسایی شده است، از جمله رشته‌های صنایع دستی این استان عبارت‌اند از: سوزن‌دوزی، سکه‌دوزی و حصیربافی بلوچستان، سفال کلپورگان سراوان، سفال هلونچکان نیکشهر، سفال کوهمیتک سرباز، خُلَک بافی، گلیم‌بافی، سیاه‌دوزی، صنایع دستی دریایی، پارچه بافی سنتی (جومه بافی)، کارت بافی (نوار بافی) تسبیح‌سازی، زیورآلات سنتی، خامه‌دوزی سیستان، لباس‌های محلی، یزدبافی و آهنگری.

راه‌اندازی غرفه‌هایی از روستاها و شهرهای ثبت شده ملی و سیاه چادر از برنامه‌های دیگر این نمایشگاه است.

طرح شناسایی و بیمه صنعتگران کشور به دستور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌صورت پایلوت از شهریور ماه در سیستان و بلوچستان برای نخستین بار آغاز شده است.

علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت:

با شناسنامه‌دار شدن فعالان حوزه صنایع دستی سیستان و بلوچستان دیگر محصولات دست ساخته این افراد به قیمت ارزان به دست دلالان نمی‌رسد و آنان می‌توانند در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت و آثار خود را به نمایش بگذارند.

این نمایشگاه تا ۲ آبان ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی زاهدان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

عواملی نظیر تنوع جغرافیایی خاص و کثرت اقوام و مذاهب در سیستان و بلوچستان سبب شده تا صنایع دستی‌های بسیار ارزشمندی از این استان دیده شود به‌طوری که برخی از هنر مردمان این دیار از شهرت جهانی برخوردار شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه