افتتاح خط راه آهن مراغه-ارومیه

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۵
افتتاح خط راه آهن مراغه-ارومیه

آذربایجان غربی فردا به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود که توسعه شبکه ریلی در این استان نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور و رونق تجاری منطقه خواهد داشت.

فردا دوشنبه با حضور رییس جمهوری ایران خط آهن مراغه-ارومیه به طول ا۸۳ کیلومتر به بهر‌برداری می‌رسد و بدین ترتیب آذربایجان غربی به عنوان سومین استان به شبکه ریلی می‌پیوندد.

این خط آهن در سال ۸۱ آغاز به ساخت شد اما به دلایلی این پروژه پیشرفت خوبی نداشت تا اینکه در دولت تدبیر و امید بار دیگر وزارت راه و شهرسازی تکمیل این پروژه ملی را در دستور کار خود قرار داد.

از مهم‌ترین اهداف این پروژه ریلی در این منطقه اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشور و افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا و مسافر از استان آذربایجان غربی است.

همچنین جابجایی سالیانه ۱٫۵ میلیون تن کالا و یک میلیون مسافر، کاهش ۴٫۶ میلیون مترمکعبی آلاینده‌های ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی به ارزش تقریبی ۳۰ میلیارد ریال، رونق اقتصادی منطقه و کاهش سوانح و تلفات رانندگی  از دیگر مزیت‌های راه‌اندازی این خط آهن در این منطقه است. لازم به توضیح است در صنایع کشاورزی و دامپروری به شبکه ریلی کشور نقش مهمی را خواهد داشت.

خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی درباره همزیت های راه اندازی این خط آهن گفته بود:

با تکمیل ۹۸ کیلومتر باقیمانده خط آهن مراغه-ارومیه که بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است، شبکه ریلی به شمال غرب کشور متصل شد.

وی با اشاره به اهمیت استان آذربایجان غربی در توسعه حمل و نقل بین‌المللی اعلام کرد:‌

ارومیه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و هم‌مرز بودن با کشورهای ترکیه و عراق و دسترسی به دو مرز مهم اشنویه و تمرچین، به عنوان شاهراه ارتباط ایران با اروپا مطرح است و به همین دلیل توسعه شبکه ریلی در این استان نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور و رونق تجاری منطقه خواهد داشت.

شاغل شدن بیش از ۱۸۰ نفر به صورت مستقیم و صرفه‌جویی سالیانه ۵۴۰ میلیارد ریالی در مصرف سوخت از دیگر مزیت‌های این خط آهن است.

طراحی این خط آهن به گونه‌ای است که حداکثر سرعت قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و سرعت قطارهای مسافری به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

در این طرح ۵۸ پل بزرگ با طول ۱۳۰۰ کیلومتر، ۴۵۸ دستگاه پل کوچک به طول ۵۸۸۴ متر و ۱۱ تونل به طول  ۱۸۰۰ متر ساخته شده است.

این مسیر ریلی از ایستگاه مراغه در محور راه آهن تهران-تبریز منشعب شده و از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور کرده و در نهایت به شهر ارومیه می‌رسد.

ایستگاه ارومیه در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در جنوب شرقی شهرستان ساخته شده و سطح زیربنای کل ساختمان‌های ایستگاه راه‌آهن ارومیه ۱۶ هزار و ۶۳۵ مترمربع است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه