تولد یک نمایشگاه هنری در یک هتل متروکه در لبنان

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
تولد یک نمایشگاه هنری در یک هتل متروکه در لبنان

تاکنون فکر کرده‌اید که بر سر ساختمان‌های تاریخی متروکه و مخروبه شهر، مثل هتل‌ها که بخشی از هویت آن هستند، چه می‌آید؟ 

هتل متروکه گرند سوفار (Grand Sofar)، واقع در کشور لبنان که در سال ۱۸۹۲ ساخته شده، به‌عنوان نمایشگاه و فضای رویدادهای هنری به زندگی بازگشته است. عصر جدید زندگی این هتل در ماه گذشته با ۴۰ اثر در نمایشگاه نقاشی هنرمند بریتانیایی به نام تام یانگ، آغاز شد. آثار این هنرمند از آرزوهای وی الهام گرفته شده بودند؛ آرزوهایی برای نسل جدید و بازدید آن‌ها از ساختمان‌های قدیمی که قابل دسترس و مناسب هستند.

نمایشگاه هنری در هتل متروکه

هتل گرند سوفار. عکس از کریم سکر

یانگ گفت:

اینجا مکانی بود که بیشتر مردم فکر می‌کردند ورود به آن ممنوع است.

مکانی که تجسم یک ترومای حل‌نشده است. این موضوع من را بسیار غمگین می‌کرد. من حس کردم که می‌توانم کاری انجام دهم تا بتوانیم در کنار هم تاریخ خارق‌العاده‌ای را جشن بگیریم که مردم از دسترسی به آن محروم هستند و در کنار آن همچنین فضایی تازه و جدید را برای نسل جدید خلق کنم.

رودریک سورساک کاکرین (Roderick Sursock Cochrane)، صاحب این مجموعه گفت:

هر نقاشی که شما در اینجا می‌بینید، یک رویداد را نشان می‌دهد که واقعا در هتل اتفاق افتاده است.

یانگ بر اساس مجموعه‌ای از عکس‌ها، نامه‌ها و تاریخ شفاهی و همچنین مصاحبه‌های شخصی با مردمی که هتل گرند سوفار اصلی را به خاطر می‌آوردند، این نمایشگاه را خلق کرده است.

نمایشگاه هنری در هتل متروکه

سالن ورودی. عکس از کریم سکر

هتل گرند سوفار در ۳۰ کیلومتری بیروت در مکان تاریخی عین سوفار (Ain Sofar)، زمانی در میانه قرن کامیابی خود (و البته لبنان)، میزبان دیپلمات‌ها، مقامات، اشرافیان و نجیب‌زاده‌ها بود. در سال ۱۹۷۵ در حین جنگ داخلی لبنان به علت بروز آتش‌سوزی، تخریب شد؛ جنگی که موجب کشته‌شدن ۱۲۰ هزار نفر و نقل مکان بیش از ۷۶ هزار نفر در لبنان شد.

برای مدت زمان کوتاهی، هتل گرند سوفار، مقر فرماندهی ارتش سوریه در حین آغاز اشغال لبنان بود. وقتی ارتش آنجا را ترک کرد، هتل متروکه شد و برای بیش از ۴۰ سال، در اختیار غارتگران و عناصر آن‌ها بود.

نمایشگاه هنری در هتل متروکه

ارتش سوریه در حین جنگ داخلی منطقه از این هتل استفاده می‌کردند. عکس از کریم سکر

در سال ۲۰۱۴، کاکرین (نوه پسری آلفرد سورساک، صاحب اصلی هتل)، نوسازی هتل را به‌عنوان یک پروژه آغاز کرد. حالت ناپایدار و زیرساخت‌های ضعیف طبقات بالا به این معنا بود که آن مکان دیگر به‌عنوان یک هتل قابل استفاده نیست، بنابراین کاکرین این ساختمان را به‌عنوان یک فضای رویدادهای هنری و نمایشگاهی به همگان معرفی کرد.

وی که قبلا کارهای یانگ را در نمایشگاه‌های او دیده بود، این فضا را به وی پیشنهاد داد. دلیل انتخاب کاکرین این بود که یانگ پس‌زمینه‌ای از کار در ساختمان‌های قدیمی در بیروت و اطراف آن را داشت.

در سال ۲۰۱۵، یانگ، از ویلا پارادیزو (Villa Paradiso)، یک عمارت مخروبه در منطقه گیمزه (Gemmayzeh) در بیروت به‌عنوان یک گالری هنری و فضای رویدادی استفاده کرد. یانگ با الهام از تاریخ این ساختمان که با بارش گلوله و بمب تبدیل به مخروبه شده بود و نظارت بر یک بازسازی جزئی، مجموعه‌ای از نقاشی‌های خود را به نمایش گذاشت؛ آثاری برای برجسته کردن زیبایی و میراث این ساختمان.

نمایشگاه هنری در هتل متروکه

این ساختمان پر از یادآورهای تاریخی است. عکس از کریم سکر

نمایشگاه یانگ پس از به فروش رفتن بیش از ۹۰ درصد آثار وی، به اتمام رسید.

این هنرمند گفت:

هتل گرند سوفار، پس از تعمیرات اساسی و نوسازی‌های لازم در بهار سال ۲۰۱۹ برای میزبانی از نمایشگاه‌های دیگر، بازگشایی خواهد شد.

در این فاصله، او در حال کار بر روی پروژه «تجربه دیجیتال غوطه‌وری تعاملی» بر اساس نمایشگاه قبلی خود، با استفاده از نقشه‌های سه بعدی که او در زمان برپا بودن آثارش درست کرده است، خواهد بود.

او به بخش خیر لونلی پلنت گفت:

این یک راه برای حفظ دسترسی رایگان عموم مردم به مبارزه مداوم برای جلوگیری از خصوصی‌سازی فرهنگ و میراث به شمار می‌آید.

پروژه هتل گرند سوفار، بخشی از یک حرکت بزرگ‌تر در بیروت برای حفظ میراث باستان‌شناسی تحت تهدید مستمر توسعه‌دهندگان املاک و ساختمان‌های مخروبه‌ای که تحت حمایت قانون لبنان نیستند، است.

ناجی راجی، موسس گروه نجات میراث بیروت (Save Beirut Heritage,)، سازمانی که تلاش می‌کند تا از میراث باستان‌شناسی لبنان محافظت کند، گفت:

از بین رفتن این ساختمان‌های تاریخی به معنای از دست دادن هویت و حافظه مشترک شهروندان ما است.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه