بزرگ ترین اشتباهات معماری که تاکنون دیده‌اید (قسمت اول)

رسول نوری
رسول نوری سه شنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
بزرگ ترین اشتباهات معماری که تاکنون دیده‌اید (قسمت اول)

معماران همواره سعی کرده‌اند با تکیه بر دانش و خلاقیت خود بناهایی زیبا و منحصربه‌فرد خلق کنند. اما چه اتفاقی می‌افتد اگر ایده‌ای بد پیاده‌سازی شود یا از ابتدا محکوم به شکست باشد؟‌ 

مشاهده‌ی معماری یک بنای خیره‌کننده‌ و باشکوه می‌تواند نفس‌گیر باشد. اما زمانی‌ که معماران و مهندسان بخشی از کارشان را اشتباه انجام می‌دهند، نتیجه‌ی نهایی مانند لکه‌ی سس کچاپ روی یک پیراهن سفید جلوه می‌کند.

از یک هتل‌ با ظاهری ناخوشایند گرفته تا پل‌‌هایی که طراحی ضعیفی دارند، مشاهده‌ی بدترین بناهای جهان تجربه‌ی جالبی برای شما رقم نخواهند زد و گاهی این سازه‌ها برای محیط اطراف‌شان نیز خطرناک هستند. با ما برای آشنایی با بزرگ‌ترین اشتباهات معماری جهان همراه باشید.

برج کج پیزا

برج پیزا

«برج کج پیزا» که یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال دیدنی‌ترین سازه‌های جهان است، شروع خوبی برای این لیست به نظر می‌رسید. ساخت این برج در سال ۱۱۷۳ میلادی آغاز شد، اما تا حوالی ۱۳۰۰ به پایان نرسید. زمین نرم و باتلاقی زیر ساختمان را می‌توان علت اصلی کج شدن این بنا دانست. ظاهرا کنترل وضعیت پی ساختمان جزو برنامه‌ها و الویت‌های کاری معماران این سازه نبوده است.

ساختمان استاندارد نفت

ساختمان استاندارد نفت

در نگاه اول این سازه چیزی نیست جز یک آسمان‌خراش حوصله‌سربر که درست شبیه بقیه‌ی آن‌ها است. اما مشکل ساختمان استاندارد نفت که این روزها با نام ایان سنتر (Aon Center) شناخته می‌شود، به سال ۱۹۷۴ برمی‌گردد که نوابغ معماری تصمیم گرفتند یک لایه سنگ مرمر گران‌قیمت را بر کناره‌های ساختمان نصب کنند. همان‌طور که ممکن است حدس زده باشید، این سنگ مرمر ترک خورد و قسمت بزرگی از آن سقوط کرد و بر بالای ساختمان کناری افتاد. نیازی به ذکر نیست که صاحبان این برج و پیمان‌کار طرح مجبور بازسازی قسمت‌هایی از هر دو ساختمان شدند.

مرکز بارکلیز

مرکز بارکلیز

ساختمان بارکلیز که نقش یک سالن اجتماعات عمومی را برای بروکلین واقع در «نیویورک» ایفا می‌کند، یک ساختمان قدیمی مستطیل شکل است که یک حفره‌ی بزرگ در سقف قسمت ورودی آن قرار دارد. این بنا و نوشته‌ی آبی رنگ بزرگی که در بالای درهای خود دارد، بیشتر شبیه یک بیمارستان با مشکلات هویتی است تا یک سالن کنفرانس.

ساختمان سرویس سری اطلاعات

ساختمان MI6

ساختمان سرویس سری اطلاعات که در شهر «لندن» قرار دارد، همان خانه‌ی معروف سازمان «ام آی ۶» (MI6) و «جیمز باند» معروف است. اما این ساختمان وظیفه‌ی خود را به‌عنوان بنایی که کلمه‌ی «سری» را یدک می‌کشد، به خوبی انجام نمی‌دهد. عظمت این بنا و حضورش که همواره حس می‌شود تنها یک تابلو را که روی آن نوشته باشند «برادر بزرگ مراقب شما است» کم دارد.

برج تلویزیونی ژیژکوف

برج تلویزیونی ژیژکوف

«برج تلویزیونی ژیژکوف» (Zizkov Televison Tower) مانند یک سفینه‌ی فضایی است که در میان یک شهر بسیار قدیمی فرود آمده و آسمان‌خراشی را شکل داده که سبب می‌شود هر گردشگری پس از دیدنش، به آنچه با چشم‌هایش مشاهده کرده شک کند. اما این عجیب‌ترین قسمت ساختمان نیست. روی ستون‌های این ساختمان مجسمه‌هایی از چند کودک قرار دارد که در حال بالا رفتن از این بنا هستند.

ساختمان جان هنکاک

برج جان هنکاک

«ساختمان جان هنکاک» (John Hancock Tower) در بوستون بلندترین و البته مرگ‌بارترین برج شهر است. هنگامی که این برج در دست ساخت بود، پنجره‌های ۲۲۰ کیلوگرمی آن ناگهان از جای درآمده و بر سر افرادی که پایین ساختمان ایستاده بودند، می‌افتاد. این اتفاق چندین بار رخ داد تا این‌که معماران و مهندسان ساختمان متوجه شدند که طراحی پنجره‌ها ایراد دارد و مجبور شدند همه‌ی ۱۰,۳۳۴ پنجره‌ی برج را تعویض کنند.

هتل Vdara

هتل Vdara

گاهی دمای هوا در «لاس وگاس» بسیار بالا می‌رود. اما نه در این حد که موهای افراد کنار استخر بسوزد یا لیوان‌های پلاستیکی ساکنان هتل شروع به آب شدن کنند. این دقیقا اتفاقی است که در «هتل Vdara» افتاد و مهمانان هتل مدعی بودند که پنجره‌های ساختمان مانند یک آینه‌ی مقعر نور خورشید را در نقطه‌ای متمرکز کرده و یک «اشعه‌ی مرگ» ایجاد می‌کند.

برج آرسلورمیتال اوربیت

ساختمان آرسلورمیتال اوربیت

«برج آرسلورمیتال اوربیت» (ArcelorMittal Orbit) که یک مجسمه و برج تماشای مناظر است، برای المپیک طراحی شد و بعدها تبدیل به منظره‌ای وحشتناک و اعصاب‌خردکن برای ساکنین اطراف «لندن» شد.

هتل Ryugyong

هتل Ryugyong

ظاهر «هتل Ryugyong» واقع در «پیونگ یانگ» کشور «کره شمالی» گویای همه‌ چیز است. این ساختمان که به‌خاطر شکل منحصربه‌فرد و در عین حال مرموز خود بازسازی شده، در واقع هتلی است که در تمام مدتی که از عمر طولانیش می‌گذرد، حتی یک مهمان را پذیرش نکرده است.

دانشکده هنر و طراحی انتاریو

دانشکده‌ی هنر و معماری انتاریو

سخت است که معماری «دانشکده‌ی هنر و طراحی انتاریو» را برای اولین بار ببینید و جلوی خنده‌‌ی خود را بگیرید. شمایل این ساختمان طوری است که به نظر می‌رسد یک آجر بزرگ از بازی ماین‌کرفت روی چند ساختمان قدیمی‌تر افتاده و آن را به شکل کنونی درآورده است. امیدواریم که این دانشکده از نظر آموزشی وضعیت بهتری نسبت به ظاهرش داشته باشد، اما بهتر است اگر قصد تحصیل در اینجا را دارید، محض اطمینان چند جای دیگر را نیز گوشه‌ی ذهن‌تان داشته باشید.

پل تاکوما نروز

پل تاکوما نروز

«پل تاکوما نروز» (Tacoma Narrows Bridge) همانند دفترچه‌ی راهنمایی است که نشان می‌دهد یک پل را چگونه طراحی نکنیم و به هزاران معمار یاد می‌دهد که در ساخت‌‌وسازهای آینده چه اشتباهاتی را مرتکب نشوند. بادهایی با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت و طراحی ناقصی که به درستی اجازه‌ی عبور جریان هوا را نمی‌داد، سبب از هم پاشیدن و فروریختن کامل این پل شد.

تالار کنسرت والت دیزنی

سالن کنسرت والت دیزنی

اگر این‌ مسئله را که به نظر می‌رسد شخصی چند شکل هندسی گوناگون را به‌طور تصادفی کنار هم قرار داده و این بنا را ساخته در نظر نگیریم، این نکته که «تالار کنسرت والت دیزنی» (The Walt Disney Concert Hall) از صفحه‌های فلزی درخشان ساخته شده، باقی می‌ماند. حوالی ظهر که آفتاب به‌طور مستقیم می‌تابد، اشعه‌های شدیدی را به سمت خانه‌های افرادی که در نزدیکی این بنا زندگی می‌کنند، پرتاب می‌کند. این ساختمان یا یک سلاح فوق سری است یا یک اشتباه معماری بزرگ و سازه‌ای که ایده‌پردازی و اجرای ضعیفی داشته است. احتمال زیاد مورد دوم صحیح است.

مطالب مرتبط:

منبع List25

دیدگاه