۹ کشته در پی وقوع سیل و طوفان در ونیز و برخی شهرهای ایتالیا

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
۹ کشته در پی وقوع سیل و طوفان در ونیز و برخی شهرهای ایتالیا

طوفان در بخش‌های مختلف ایتالیا، منجر به بدترین سیل سال‌های اخیر در ونیز و کشته شدن نه نفر شده است. 

طوفان، بادهای قوی و بارش‌های سنگین در بخش‌هایی از ایتالیا، منجر به مرگ نه نفر و وقوع بدترین سیل در یک دهه اخیر در شهر ونیز شده‌اند.

مدارس سراسر کشور تعطیل شده‌اند و مسئولین پس از دریافت چندین هشدار آب و هوایی از آژانس حفاظت شهری، از شهروندان و گردشگران خواسته‌اند که از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند.

دو جوان در جنوب شهر رم بر اثر برخورد یک درخت با ماشین‌شان کشته شده‌اند و یک فرد دیگر نیز در نزدیکی شهر تراچینا (در استان لاتینا) با افتادن تعداد زیادی از درختان کاج توسط باد جان خود را از دست داده است. یک مرد ۲۱ ساله در ناپل در اثر سقوط یک درخت و یک زن در اثر پرتاب شدن باقیمانده‌های ساختمانی در منطقه شمالی لیگوریا، متاسفانه کشته شده‌اند.

یک آتش‌نشان داوطلب که به سازمان پاسخ اضطراری در سن مارتینو در بادیا در بخش شمالی کشور کمک می‌کرد، نیز بر طبق گزارشات کشته شده است.

بیشتر بخش‌های شهر ساحلی ایتالیایی ونیز پس از وقوع مدهای بالا در آب، غرق و بادهای قوی باعث ایجاد بدترین سیل سال‌های اخیر در این شهر شده‌اند.

ونیز که به وجود کانال‌ها، گاندولاها، قصرهای زیبا و کلیساها مشهور است، مکررا در بازه زمانی ماه اکتبر تا دسامبر، با بارش‌های سنگین روبه‌رو می‌شود، اما سیل روز دوشنبه بسیار فراتر از حد انتظار بود.

آب تا ارتفاع ۱۶۰ سانتی‌متر بالاتر از سطح دریا در مد، بالا آمد و این موضوع یعنی که حداقل ۷۷ درصد شهر به زیر آب رفته است. اگر سطح مد تایید شود، این مد، بالاترین سطح از دسامبر سال ۱۹۷۹ خواهد بود. بالاترین سطح مد در نوامبر سال ۱۹۶۶، ۱۹۴ سانتی‌متر بوده است.

مد بالای دوشنبه توسط سیستم آب و هوایی فشار پایین در شمال ایتالیا به وجود آمده است که سبب شد بادهای قوی از سمت جنوب به شمال بوزند و آب را به سمت ونیز هل بدهند.

طوفان در ایتالیا

گردشگران در نزدیکی پل ریالتو در سیل ونیز در روز دوشنبه، یک کالسکه را حمل می‌کنند

گردشگران و ساکنان شهر با خستگی بسیار در سطح آبی بالاتر از کمرشان راه می‌روند در حالی که رستوران‌ها و فروشگاه‌ها در آب، غرق شده‌اند. این مکان‌ها که به امید مقابله با سیل در جلوی درب ورودیشان، موانعی قرار داده بودند، متاسفانه موفق نشدند. صاحبین مغازه‌ها نیز تلاش می‌کنند با سطل، آب داخل ملک‌شان را تخلیه کنند.

فضای بزرگ میدان سنت مارکو به یک دریاچه تبدیل شده و آب تا گذرگاه‌های جلوی قصر دوک و دیگر بخش‌های شهر بالا آمده است.

دوندگان ماراتن ونیز در روز یکشنبه با قدم گذاشتن در خیابان‌هایی که آب تا مچ پا بالا آمده بود، از ادامه مسابقه ناامید شدند.

طوفان در ایتالیا

مردم در حال عبور از میدان سنت مارک سیل زده در روز دوشنبه

انتظار نمی‌رفت که مدهای بالای روز سه‌شنبه تا این حد شدید باشند، اما وزش مداوم بادهای شدید، سطح مد را در ونیز به ۱۱۰ سانتی‌متر رساند. این عدد، حداقل ۱۲ درصد شهر را غرق می‌‌کند. سیل‌های ۱۱۰ سانتی‌متری معمولا ۴ بار در سال رخ می‌دهند.

دیگر بخش‌های کشور ایتالیا نیز تحت تاثیر این طوفان‌ها هستند. شهر رم با یک اطلاعیه هوای نامطلوب با امکان بارش‌های مکرر، بادهای قوی و طوفان‌های شدید در مناطق ساحلی لاتزیو به مردم هشدار داد.

سیل در مد بالا به خاطر تغییرات آب و هوایی در ونیز در این سال‌ها رایج‌تر شده است؛ مشکلی که با توجه به گرمایش جهانی، بالاتر رفتن دما و آب شدن یخ‌های قطبی، روز به روز بدتر خواهد شد.

بر طبق گزارشات، ده‌ها درخت در رم از ریشه در آمده‌اند و بسیاری از پارک‌ها و مکان‌های گردشگری از جمله فروم رومی و کولوسئوم و طاق کنستانتین، تعطیل شده‌اند. در بخش‌های جنوبی نیز شهر باستانی رومی ویرانه‌های پمپئی به علت شرایط طوفانی بسته شده است.

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه