بهترین زمان سفر به راس الخیمه؛ قطب گردشگری خاورمیانه در امارات متحده عربی

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به راس الخیمه؛ قطب گردشگری خاورمیانه در امارات متحده عربی

این روزها راس الخیمه، شهری در کرانه ساحلی خلیج فارس در کشور امارت متحده عربی، توجه گردشگران زیادی از سراسر جهان را به خود جذب کرده است. برای آگاهی از بهترین زمان سفر به این شهر، در این مقاله با ما بخوانید.

راس الخیمه، یکی از هفت شیخ‌نشین امارات متحده عربی در سال‌های اخیر با پیشرفتی بی‌نظیر تبدیل به یکی از قطب‌های مهم گردشگری در کل منطقه خاورمیانه شده است.

اقلیم بیابانی با تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی معتدل و بارش باران بسیار در مقایسه با دیگر نقاط امارات بر راس الخیمه حاکم است. تنوع جغرافیایی این شهر سبب می‌شود که راس الخیمه در تابستان به‌علت وزش باد خنک از سمت دریا با آب‌و‌هوایی خنک‌تر روبه‌رو باشد. مناطق کوهستانی نیز با ۱۰ درجه سانتی‌گراد دمای کمتر در مقایسه با ساحل، مناطقی دلپذیر برای گشت‌و‌گذار به شمار می‌آیند. تور راس الخیمه هم‌اکنون از مشهورترین تورها در تور امارات متحده عربی به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به راس الخیمه و فصل داغ گردشگری آن، اواخر فصل پاییز تا اوایل فصل زمستان در ماه‌های نوامبر تا مارس است. دمای میانگین در ماه ژانویه بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد و در ماه ژوئیه بین ۲۹  تا ۴۳ درجه سانتی‌گراد است. هوا گاهی تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد در تابستان گرم می‌شود و این روزها با رطوبت بالایی روبه‌رو هستند. طبق گزارش‌ها هواشناسی، حدودا هر پنج سال یکبار در کوه جیص برف می‌بارد.

 زمان سفر راس الخیمه

تاریخ این شهر که نام اصلی آن، جولفار است به بیش از چند هزار سال قبل بازمی‌گردد. موقعیت این شهر در شمالی‌ترین بخش امارت در کرانه خلیج همیشه فارس، بسیار استراتژیک است. راس الخیمه با وجود بیش از ۶۵ کیلومتر خط ساحلی در همسایگی ایران، سالانه گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند.

تنوع محیط زیستی در راس الخیمه با وجود ساحل، بیابان، کوه، دشت‌ها و زمین‌های روستایی، امکانات بسیاری برای تجارت، گردشگری و گزینه‌های مسکونی در اختیار آن قرار داده اسراس الخیمه، جایی که هیجان به اوج خود می رسدت. در سفر به این شهر، دیدنی های راس الخیمه از جمله چشمه های آبگرم خط، موزه ملی راس الخیمه، پارک آبی ایسلند و زیپ لاین راس الخیمه را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید.

بهترین زمان سفر به راس الخیمه بر اساس آب و هوا

 زمان سفر راس الخیمه

بهترین زمان سفر به راس الخیمه بر اساس آب و هوا، دوازدهم نوامبر تا دوازدهم مارس (۲۱ آبان تا ۲۱ اسفند) است.

راس الخیمه در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۵۲ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در راس الخیمه در زمان‌های مختلف سال تا حد زیادی متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا در نیمه‌ای از سال گرم و در نیمه دیگر دلپذیر است. احتمال بارش باران یا برف در تمام سال کم است. راس الخیمه در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۵۲ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به‌دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه ژوئیه، اوت و ژوئن به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در اواخر ماه ژوئیه (اوایل مرداد) با دمای میانگین ۴۴ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۳۱٫۲ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به راس الخیمه بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به‌شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به راس الخیمه بر اساس بارش باران یا برف

اگر به‌دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی می، ژوئیه و سپتامبر به راس الخیمه بروید. کمترین احتمال بارش باران در اوایل تا اواسط ماه فوریه (اواسط تا اواخر بهمن) است.

بهترین زمان سفر به راس الخیمه بر اساس رطوبت و وزش باد

راس الخیمه دارای ماه‌های مرطوب و در فصل مقابل ماه‌های خشک، است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۳۰٫۴ درصد، ماه می و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۶۱٫۲ درصد، ژانویه است.

وزش باد در راس الخیمه، معمولا آرام است. پربادترین ماه‌های سال، اوت و سپس ژوئیه و ژوئن هستند. باد ماه اوت با سرعت ۱۱ کیلومتر بر ساعت، یک نسیم سبک به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در راس الخیمه در اوایل ماه اوت، ۲۶٫۵ کیلومتر بر ساعت است که یک باد متوسط به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به راس الخیمه بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری راس الخیمه، نوامبر و سپس دسامبر و سپتامبر هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری راس الخیمه، اکتبر است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به راس الخیمه بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

 زمان سفر راس الخیمه

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی گرم می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۲۹٫۲ تا ۴۳٫۳ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط صفر تا یک روز بارش موثر در ماه در بهار، کم است.

فصل بهارُ از فصول خلوت گردشگری راس الخیمه است و همین موضوع این فصل را زمانی ایدئال برای گشت‌وگذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا اوت (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

 زمان سفر راس الخیمه

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی بسیار گرم هستند. این ماه‌ها با صفر روز بارش موثر در ماه، کمترین میزان بارش در سال را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا اوت، فصل خلوت گرشگری راس الخیمه هستند، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

 زمان سفر راس الخیمه

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۲۹٫۴ تا ۴۲٫۳ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس دلپذیری القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین صفر تا یک روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز دومین زمان شلوغ گردشگری راس الخیمه است.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

 زمان سفر راس الخیمه

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۲۳٫۶ تا ۲۹٫۲ درجه سانتی‌گراد در راس الخیمه بسیار معتدل است. به‌صورت میانگین یک تا ۲ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در راس الخیمه است، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

بهترین زمان سفر به راس الخیمه بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

شاید به نظر عجیب و غریب بیاید، اما اگر زمان سفر درستی را برای بازدید از مناطق بیابانی راس الخیمه انتخاب کنید، با جشن‌های متعددی روبه‌رو خواهید شد. کشور امارات متحده عربی برای وجود فستیوال‌ها و رویدادهای فرهنگی متعدد که سالانه گردشگران بسیاری از جهان را به‌سمت خود می‌کشاند بسیار مشهور است.

رکورد گینس آتش‌بازی

 زمان سفر راس الخیمه

یکی از بزرگ‌ترین نمایش‌های شب سال نو در امارات در جزیره ال‎مرجان در راس الخیمه در شب روز اول ماه ژانویه برگزار می‌شود. امارات رکورد گینس بزرگ‌ترین آتش‌بازی هوایی در جهان را برای این رویداد به خود اختصاص داده است.

فستیوال آوافی (Awafi Festival)

 زمان سفر راس الخیمه

فستیوال آوافی برای برجسته‌کردن ویژگی‌های اجتماعی، فرهنگی و سنتی راس الخیمه برگزار می‌شود. هر سال گردشگران و بومیان بسیاری در منطقه بیابانی آوافی گرد هم می‌آیند تا در یکی از پرمخاطب‌ترین رویدادهای راس الخیمه شرکت کنند.

نمایشگاه موتور و مسابقات موتورسواری به‌علاوه یک دهکده میراث تاریخی با ارائه صنایع دستی و غذاهای سنتی نمایانگر  نقاط مختلف امارات در این فستیوال برقرار می‌شوند.

این رویداد در طول چهار هفته در اوج فصل داغ گردشگری راس الخیمه در پاییز برگزار می‌شود. حضور در فستیوال آوافی رایگان است و شما می‌توانید با پای پیاده، ماشین یا موتور در این منطقه به گشت‌و‌گذار بپردازید.

رویداد بیابان آوافی تنها فستیوال جذابی نیست که در راس الخیمه برگزار می‌شود. راس الخیمه میزبان رویدادهای متنوع بسیاری است و بیشتر آن‌ها با میراث تاریخی و فرهنگی ساکنان و اجدادشان، پیوند دارند.

فستیوال رمضان راس الخیمه (RAK Ramadan Festival)

 زمان سفر راس الخیمه

راس الخیمه قصد دارد تا در ماه رمضان تبدیل به یک قطب اصلی گردشگری در خاورمیانه شود. در طول این فستیوال، فعالیت‌های زیادی برای جلب توجه گردشگران به میراث تاریخی و فرهنگی راس الخیمه وجود دارند. در میان آن‌ها می‌توان به نمایش‌هایی برای کودکان، شعبده‌بازی، تئاتر کودکان و نمایشگاه‌های مختلف اشاره کرد. نمایش‌های تاریخی نیز پلت‌فورم مناسبی برای آموزش سنت‌ها و اهمیت آن‌ها به نسل جوان و همچنین یک‌پارچه‌سازی فرهنگی در ماه رمضان برگزار می‌شوند.

فستیوال هنرهای زیبای راس الخیمه (RAK Fine Arts Festival)

 زمان سفر راس الخیمه

در سال ۲۰۱۳، شیخ سعود بن ذاکر ال‌قاسمی، فستیوال هنرهای زیبای راس الخیمه را تاسیس کرد. این رویداد چهار روزه در ماه فوریه، ساکنان را از سراسر کشور، هنرمندان عرب و گردشگران را به‌سمت خود می‌کشاند. این فستیوال شامل نمایشگاه‌های عکاسی، نقاشی و دیگر زمینه‌های هنری مانند صنعت فیلمسازی می‌شود.

راس الخیمه؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۱۸٫۳۳٫۸
فوریه۲۰٫۴۰٫۸
مارس۲۳٫۶۱٫۳
آوریل۲۸٫۱۰٫۸
می۳۲٫۷۰
ژوئن۳۴٫۹۰٫۸
ژوئیه۳۶٫۷۰
اوت۳۶٫۲۰٫۸
سپتامبر۳۳٫۴۰
اکتبر۲۹٫۶۰٫۵
نوامبر۲۴٫۶۰٫۵
دسامبر۲۰٫۱۱٫۵

میانگین ماهیانه دما و بارش در راس الخیمه

چه زمانی به راس الخیمه برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینتعداد روزهای بارانی
ژانویه۱۱٫۹۲۵٫۱۶
فوریه۱۳٫۸۲۷٫۵۲
مارس۱۶٫۵۳۱٫۳۳
آوریل۲۰٫۶۳۶٫۳۲
می۲۴٫۷۴۱٫۴۰
ژوئن۲۷٫۸۴۲٫۷۰
ژوئیه۳۰٫۳۴۳٫۷۰
اوت۳۰٫۲۴۲٫۹۱
سپتامبر۲۶٫۴۴۱٫۴۰
اکتبر۲۲٫۳۳۷٫۷۰
نوامبر۱۷٫۷۳۱٫۹۲
دسامبر۱۳٫۶۲۷٫۲۴

حداقل و حداکثر دما در راس الخیمه

مطالب مرتبط:

دیدگاه