حمل و نقل عمومی در عشق آباد؛ ترکمنستان

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در عشق آباد؛ ترکمنستان

سیستم حمل و‌ نقل عمومی در عشق‌ آباد ترکمنستان شامل فرودگاه بین‌المللی مدرن، ایستگاه راه آهن جدید و ایستگاه بین‌المللی اتوبوس می‌شود.

استفاده از سیستم حمل و‌ نقل در شهر عشق آباد  ترکمنستان بسیار ساده و بی‌دردسر است. شما در هر جای شهر که بایستید و دست‌تان را تکان دهید، تاکسی جلوی پای شما توقف می‌کند. برای مسافت کوتاه ۵ منات و برای مسیرهای طولانی ۱۰ منات باید بپردازید. علاوه بر تاکسی، سیستم اتوبو‌س‌رانی هم در این شهر بسیار خوب است و می‌توانید با اتوبوس به هر نقطه از شهر سفر کنید.

فرودگاه

حمل و نقل عشق آباد

فرودگاه بین‌المللی عشق آباد (Ashgabat International Airport) در ۱۰ کیلومتری شمال غرب شهر عشق‌ آباد در ترکمنستان قرار دارد. فرودگاه قدیمی، یک باند فرود بتنی داشت که در سال ۱۹۹۴ و به نام صفرمراد نیازف، رئیس‌جمهور وقت کشور نام‌گذاری شد. فرودگاه بین‌المللی عشق‌آباد پس از طراحی جدید و بازسازی کامل در سال ۲۰۱۶ افتتاح شد که امکان جابه‌جایی ۲ هزار مسافر در  روز و سالانه حدود ۱۷ میلیون مسافر و ۲۰۰ هزار تن کالا و محموله را دارد. علاوه براین با مساحت کلی بالغ بر ۱۲۰۰ هکتار، بزرگ‌ترین فرودگاه آسیای مرکزی به شمار می‌رود و قادر به پذیرش همه نوع هواپیماهای مسافربری و باری است و با استانداردهای اروپایی و بین‌المللی در صنعت حمل و‌ نقل هوایی مطابقت دارد. فرودگاه بین‌المللی عشق‌آباد را شرکت «پلیمکس» ترکیه با هزینه ۲٫۳ میلیارد دلار ظرف ۳ سال احداث کرده است.

حمل و نقل عشق آباد

بهترین راه برای جابه‌جایی بین فرودگاه و مرکز شهر، گرفتن تاکسی است. تعداد آن‌ها زیاد و ارزان است، به‌خصوص اگر بخواهید مشترکا با شخص دیگری از تاکسی استفاده کنید. برای این مسافت باید ۱۰ منات بپردازید، اما قبل از سوار شدن با راننده سر قیمت به توافق برسید زیرا احتمال اینکه بخواهد کرایه بیشتری از شما بگیرد، وجود دارد.

راه آهن

حمل و نقل عشق آباد

ایستگاه راه آهن عشق آباد (Ashgabat railway station) در اصل در سال ۱۸۸۸ ساخته شد؛ اما بعد از زلزله سال ۱۹۴۸، بازسازی شد. در سال ۲۰۰۹ نیز یک شرکت ترکی، مسئولیت طراحی و بازسازی این ایستگاه را بر عهده داشت. ساختمان راه آهن با یک مناره مخروطی مرکزی که در بالای آن، یک هلال ماه و ۵ ستاره قرار گرفته، کاملا متمایز و مشهود است. این ایستگاه، ۷ خط ریلی دارد که شامل ۲ خط برای انتقال کالا و ۵ خط برای خدمات مسافران اختصاص دارد. قطارهای عشق آباد به سرخس، دوبار در هفته تردد می‌کند؛ اما قطارهای بقیه مسیرها هر روز به جابه‌جایی مسافران می‌پردازند.

اتوبوس شهری

حمل و نقل عشق آباد

سیستم اتوبوس‌رانی در عشق آباد تقریبا خوب است و فقط ۰٫۴ منات برای هر نفر هزینه برمی‌دارد که باید هنگام پیاده شدن از اتوبوس، کرایه را پرداخت کنید. بهتر است یک منات به راننده بدهید تا او پول‌تان را خرد کند. ایستگاه‌های سفید مرمری (که معمولا مجهز به سیستم تهویه هوا هستند) در سراسر شهر به چشم می‌خورند و در برخی از آن‌ها، نقشه مسیرها وجود دارد. اتوبوس‌های مدرن در حدود ۷۰ مسیر خدمات‌رسانی می‌کنند و به همین دلیلی به راحتی می‌توان در شهر تردد کرد.

از آنجا که هیچ نقشه‌ای برای نشان دادن مسیر اتوبوس‌ها وجود ندارد، می‌توانید از نقشه شهر استفاده کنید که مسیرها را به خوبی مشخص کرده است (هر چند کیفیت پرینت به حدی بد است که به سختی بتوانید بفهمید کدام اتوبوس در کدام مسیر حرکت می‌کند). در هر صورت هر جا به مشکلی برخورد کردید، می‌توانید از مردم محلی کمک بگیرید. اگر در حومه شهر هستید، تردد با اتوبوس قطعا گزینه مناسبی است به‌خصوص که هیچ تاکسی توقف نمی‌کند. هر اتوبوسی که دیدید سوار شوید و وقتی به محدوده‌ی شهر رسیدید، پیاده شده و به مقصد مورد نظرتان یک تاکسی بگیرید.

اتوبوس

حمل و نقل عشق آباد

ترمینال اتوبوس‌رانی بین‌المللی عشق آباد، ایستگاه اصلی اتوبوس در عشق آباد ترکمنستان است که در شمال این شهر قرار دارد. این ایستگاه در ۵ سپتامبر ۲۰۱۴ فعالیت خود را آغاز کرد و بزرگ‌ترین ترمینال اتوبوس در ترکمنستان به حساب می‌آید. این ترمینال قابلیت جابه‌جایی ۲۰۰۰ مسافر در روز را دارد و مسافران را به شهر ترکمنستان، کشورهای همسایه و کشورهای کشورهای مستقل مشترک‌المنافع جابه‌جا می‌کند. محوطه انتظار این ترمینال مجهز به امکاناتی نظیر صندوقی برای خرید بلیت هوایپما یا قطار، تبدیل ارز، اداره پست، کافی نت، رستوران، فروشگاه، کلینیک، داروخانه، یک سینمای کوچک و... است.

در این ترمینال، یک ایستگاه آتش‌نشانی، یک کارواش مدرن برای شستشوی اتوبوس‌ها و خدمات مختلف به چشم می‌خورد. در نزدیکی این ایستگاه، یک هتل با ۵۰ اتاق، یک ساختمان اداری، واحدهای فنی و غیره وجود دارد. برای افزایش امنیت مسافران و وسایل آن‌ها، علاوه بر نصب دوربین مدار بسته و فعالیت ماموران امنیتی، خدمات بارگیری نیز ارائه می‌شود. در ضمن پارکینگی به بزرگی ۱۲۸۰ متر مربع در نزدیکی این مجموعه قرار دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه