آب و هوای نامتعارف ژاپن درخت های گیلاس را به شکوفه دادن واداشت

زینب موحدی
زینب موحدی دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
آب و هوای نامتعارف ژاپن درخت های گیلاس را به شکوفه دادن واداشت

بازدید از شکوفه‌های گیلاس یکی از پیش‌بینی‌شده‌ترین رویدادهای پربازدید در تقویم ژاپن است. ولی امسال، این رویداد چند ماه زودتر اتفاق افتاد.

شکوفه‌های خیره‌کننده‌ی گیلاس در ژاپن که هر سال در فصل بهار شکوفا می‌شوند، توجه گردشگران زیادی را از کشورهای مختلف جهان به خود جلب کرده است، اما مسافرانی که در این فصل در ژاپن به سر می‌برند با منظره‌های غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شده‌اند. شرایط آب و هوایی نامتعارفی که این روزها ژاپن را دربر گرفته است، به همراه دو طوفانی که به تازگی اتفاق افتاد، موجب شد که شکوفه‌هایی که ساکورا نامیده می‌شوند و به شدت در میان ژاپنی‌ها محترم هستند، چند ماه جلوتر از بهار خیابان‌ها را به رنگ صورتی درآورند.

به‌طور معمول، برگ‌های درخت گیلاس برای جلوگیری از گل‌دهی پیش از موعد، هورمون‌هایی از خود ترشح می‌کنند. به گفته‌ی دکتر «هیرویوکی وادا» (Hiroyuki Wada)، کارشناس گیاهان از انجمن گل‌های ژاپن، طوفان‌های شدید برگ‌های بسیاری از درختان را از بین برد و همین اتفاق، به همراه آب و هوای به شدت خوبی که بعد از طوفان سراسر کشور را فرا گرفت، سبب شکوفایی آن‌ها شد. این اتفاق در صدها منطقه از کشور رخ داده است. 

شکوفه های گیلاس در ژاپن

وب‌سایت Weathernews بیش از ۳۵۰ گزارش از شکوفه‌های زودرس دریافت کرده است که از کیوشو شروع شد و به سمت هوکایدو ادامه پیدا کرد.

هیرویوکی وادا در مصاحبه‌ای با نشریه‌ی عمومی NHK گفت که با این‌که درختانی که الان شکوفه داده‌اند دیگر در فصل بهار شکوفا نمی‌شوند، ولی سایر درختان به‌طور نرمال در موعد مقرر خود شکوفا خواهند شد.

شکوفه های گیلاس در ژاپن

تحسین و ستایش ساکورا یکی از سنت‌های ژاپنی محسوب می‌شود و زمانی که آن‌ها شکوفا می‌شوند، مردم دسته دسته به پارک‌ها و میدان‌ها می‌روند تا جشن هانامی (بازدید از شکوفه‌های گیلاس) را برگزار کنند. این شکوفه‌ها تنها یک هفته عمر می‌کنند؛ بنابراین شرکت هواشناسی ژاپن، پیش‌بینی‌های سالانه‌ی شکوفه‌های گیلاس را برای کمک به مردم محلی و بازدیدکنندگان منتشر می‌کند.

پیش‌بینی زمان گل‌دهی و تاریخ شکوفایی درختان گیلاس بر مبنای تحقیقات سال جاری، تقویم‌های گذشته و دمای هوا در پاییز و زمستان انجام می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد که یک رویداد آب و هوایی غیرمنتظره می‌تواند همه چیز را به هم بریزد؛ همانطور که امسال این اتفاق افتاد.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه