از جشنواره های دیدنی استرالیا بیشتر بدانید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
از جشنواره های دیدنی استرالیا بیشتر بدانید

از جشنواره های دیدنی استرالیا می‌توان به جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن، جشنواره ویوید سیدنی، جشنواره بالون کانبرا و روز ملی استرالیا اشاره کرد که هر یک شهرت جهانی دارند.

مردم استرالیا عاشق جشن هستند و جای تعجب ندارد که در اقصی نقاط این کشور در طول سال جشنواره‌های متعددی برپا می‌شود. از باربیکیوهای عصر یکشنبه مردم محلی تا جشن‌های بزرگ و ملی، جشنواره‌های استرالیا شهرت جهانی دارند. آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ و جشنواره‌های این سرزمین می‌تواند تجربه سفرتان به استرالیا را فراموش نشدنی کند.

۱-جشنواه بین المللی فیلم ملبورن

جشنواره های استرالیا

جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن (Melbourne International Film Festival) یک جشنواره سالانه است که به مدت سه هفته در ملبورن برگزار می‌شود. این فستیوال در سال ۱۹۵۲ تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم در جهان به شمار می‌رود. بیش از ۳۵۰ فیلم از استرالیا و سایر نقاط جهان در بخش فیلم‌های بلند، مستند و فیلم کوتاه به نمایش درمی‌آید. این جشنواره همچنین شامل جلسات نقد و بررسی با حضور فیلمسازان، نشست‌های تخصصی، اجرای زنده‌ی موسیقی و بخش مسابقه‌ی فیلم کوتاه است. جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن در حال حاضر سه برنامه‌ی مجزا برای فیلمسازان، پخش کننده‌ها و نمایندگان فروش در زمینه‌ی تجارت فیلم برگزار می‌کند.

۲-جشنواره ویوید سیدنی

جشنواره های استرالیا

جشنواره‌ی ویوید سیدنی (Vivid Sydney) در استرالیا، بزرگ‌ترین جشنواره‌ی نور، موسیقی و ایده‌های جهان است که رنگ و نور سرتاسر آسمان شب سیدنی را فرا می‌گیرد و جالب است بدانید بیش از دو میلیون بازدیدکننده در این مراسم شرکت می‌کنند.

جشنواره‌ی ویوید سیدنی، بزرگ‌ترین جشنواره‌ی نور، موسیقی و ایده‌های جهان است

این جشن که در تاریخ ۲۴ می تا ۱۵ ژوئن (۳ تا ۲۵ خرداد ۱۳۹۸) ۲۰۱۹ برگزار خواهد شد، فقط یک نمایش زیبا از چیدمان‌ها، تصویرپردازی‌ها و اجراهایی از ستاره‌های موسیقی ملی و بین‌المللی نیست؛ بلکه محلی برای تبادل ایده‌ها، برگزاری کارگاه‌های عمومی و گفتگو با چهره‌های معاصر جهان هنر، علم، فناوری و دانشگاه است. هنرمندان مشهور نورپردازی، جاذبه‌های برجسته و معروف نظیر تالار اپرای سیدنی را به ساختمان‌های رنگارنگ و درخشان تبدیل می‌کنند.

۳- جشنواره فرینج ملبورن

جشنواره های استرالیا

جشنواره فرینج ملبورن (Melbourne Fringe Festival)، یک جشنواره فرهنگی و هنری است که برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۰‌ در بخش غربی سیدنی استرالیا برگزار شد. فستیوال فرینج، ابداع انجمن سرگرمی نیوتن است و بزرگ‌ترین رویداد هنرهای تجسمی و تصویری سیدنی به‌شمار می‌آید. فرینج شامل ژانرهایی مانند اجرای فردی کمدی، موسیقی، تئاتر، رقص و هنرهای تجسمی می‌شود و نام خود را به‌عنوان «زمانی برای ریسک، اکتشاف و ماجراجویی» ثبت کرده است.

۴-جشنواره بین المللی کمدی ملبورن

جشنواره های استرالیا

جشنواره بین‌المللی کمدی ملبورن یکی از سه جشنواره بزرگ کمدی در جهان است که از سال ۱۹۸۷ فعالیت خود را شروع کرده است و هر سال در ماه آوریل (فروردین) به مدت چهار هفته برگزار می‌شود. کمدین‌های مطرح از سراسر جهان خود را به این مراسم می‌رسانند و ۷۷۰ هزار شرکت‌کننده و هزاران اجراکننده در خیابان‌های سراسر ملبورن حضور می‌یابند.

۵-جشنواره بادها

جشنواره های استرالیا

جشنواره بادها، بزرگ‌ترین جشنواره بادبادک بازی استرالیا است که هر سال در ماه سپتامبر در ساحل بوندی سیدنی برگزار می‌شود. آسمان سیدنی در طول این فستیوال پر از بادبادک‌هایی با اندازه و اشکال مختلف می‌شود که توسط بادبادک بازهای حرفه‌ای، محلی و بین‌المللی به پرواز در می‌آیند و در ساحل نیز، رقص و موسیقی حاضرین را سرگرم خواهد کرد. جشنواره بادها همچنین شامل برنامه‌های سرگرمی مانند نقاشی روی صورت، غرفه‌های ساخت بادبادک، مزرعه حیوانات، پرش از قلعه‌های شنی و غیره است و به طور کلی روزی برای لذت بردن تمام اعضای خانواده به شمار می‌رود.

۶-جشن حمل قایق در رودخانه تاد

جشنواره های استرالیا

رودخانه تاد در آلیس اسپرینگز، یک بستر رودخانه‌ای کاملا خشک شده است، اما مردم محلی از این محل برای جشن حمل قایق با دست استفاده می‌کنند که هزاران تماشاچی محلی و گردشگر خارجی دارد. این جشن در ماه آگوست هر سال برگزار می‌شود و در نوع خود منحصر به فرد است. این جشن تنها مراسمی نیست که در این منطقه برگزار می‌شود، بلکه کارناوال مسابقه شترسواری در ماه جولای نیز طرفداران خود را دارد.

۷-جشنواره بالون کانبرا

جشنواره های استرالیا

شهر کانبرا در ماه پاییز به خاطر طیف وسیعی از رنگ‌های زیبا که در درختان پدیدار می‌شود، چهره‌ای مسحورکننده پیدا می‌کند؛ اما این همه ماجرا نیست و جشنواره بالون کانبرا در طی ۹ روزی که در ماه مارس برگزار می‌شود، یکی از بهترین و طولانی‌ترین جشنواره‌های بالون هوای گرم در دنیا به شمار می‌رود.

جشنواره بالون کانبرا، یکی از بهترین و طولانی‌ترین جشنواره‌های بالون هوای گرم در دنیا به شمار می‌رود

بالون‌های غول پیکر و بزرگی بر فراز خانه پارلمان قدیمی (Old Parliament House) به پرواز درمی‌آیند و حتی شرکت‌کنندگان در این جشنواره می‌توانند بالون‌سواری را تجربه کنند.

۸-جشنواره غذای ملبورن

جشنواره های استرالیا

جشنواره غذای ملبورن، یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های جهان است که هر سال در ماه مارس (اسفند) با ارائه غذاهای با کیفیت و لذیذ برگزار می‌شود و هزاران نفر از عاشقان غذا را به خود جذب می‌کند. این جشنواره از سال ۱۹۹۳  فعالیت خود را با دوازده برنامه آغاز کرد که اکنون این تعداد به ۱۴۰ برنامه در طول شانزده روز رسیده است و تعداد زیادی آشپز ماهر از سراسر جهان در این مراسم شرکت می‌کنند. لذت بردن از تازه‌ترین تولیدات فصلی، قدم زدن در بازارهای غذایی شلوغ و پرازدحام و غذا خوردن در رستوران‌های لوکس را از دست ندهید. این جشنواره فرصت مناسبی برای تغییر منوی غذایتان و استفاده از فرهنگ غذایی استرالیایی است.

۹-ملبورن کاپ

جشنواره های استرالیا

مسابقه ۳۲۰۰ متری کاپ ملبورن، سه سال قدمت دارد و باکلاس‌ترین مسابقه اسب‌سواری در استرالیا به شمار می‌رود. گردشگران برای تماشای این مسابقه، نیازی نیست که راجع به این‌گونه مسابقات اطلاعات زیادی داشته باشند زیرا در کنار این جشنواره سنتی، فعالیت‌های مهیج متعددی نیز برپا می‌شود.

۱۰-مسابقات تنیس اپن

جشنواره های استرالیا

تماشای رقابت تنگاتنگ بین برترین بازیکنان تنیس جهان در تورنومنت گراند اسلم استرالیا، جزو تجربه‌هایی است که در سفر به این کشور نباید از دست بدهید. مسابقات تنیس اُپن استرالیا از ۲۴ دی الی ۷ بهمن ۱۳۹۷ در شهر ملبورن کشور استرالیا برگزار می‌شود. این مسابقات از نظر تعداد شرکت‌کنندگان، جایگاه دوم را بعد از اُپن آمریکا به خود اختصاص داده است. این تورنمنت اولین بار با عنوان مسابقات قهرمانی استرالازیان شناخته شد و سپس در سال ١٩٢٧ با عنوان قهرمانی استرالیا و در سال  ١٩٦٩ با عنوان اُپن استرالیا مطرح شد.

۱۱-روز ملی استرالیا

جشنواره های استرالیا

روز ملی استرالیا با یاد و خاطره اولین دسته مهاجران به سرزمین استرالیا در «پورت جکسون» یا بندرگاه سیدنی، توسط کاپیتان «آرتور فلیپ» را گرامی می‌دارد. استرالیایی‌ها همیشه عاشق جشن و پایکوبی هستند و چه مناسبتی برای شادی کردن بهتر از جشن روز ملی استرالیا که در ۲۶ ژانویه برگزار می‌شود. در این جشن‌ها که در اطراف سواحل، پارک‌ها و حیات خانه‌ها برپا می‌شود، همه مردم استرالیا با هر سن و سال و طبقه اجتماعی شرکت می‌کنند.

در شهر سیدنی، همه مردم شهر در بندر سیدنی (Sydney Habour) جمع می‌شوند تا به نمایش بزرگ این روز به خصوص که با یکسری وقایع فوق‌العاده مهیج همراه است، ملحق شوند. اجرای آتش‌ بازی زیبای این مراسم جزو تاثیرگذارترین و خاطره‌انگیزترین اجراهای روز ملی استرالیا به شمار می‌رود. بالا بردن پرچم، مسابقات مختلف ورزشی، مسابقات قایقرانی، مراسم آتش‌بازی، مسابقه پشم چینی و چوب‌بری، جشنواره‌های مربوط به افراد بومی و کنسرت‌های مختلف از دیگر رویدادهای این جشنواره است.

۱۲-جشنواره پارکز الویس

جشنواره های استرالیا

جشنواره پارکز الویس در سال ۱۹۹۳ به صورت یک مراسم کوچک محلی برگزار شد، اما اکنون به یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های نیمه جنوبی کره زمین تبدیل شده است. این جشن در هفته دوم ژانویه هر سال به مناسبت بزرگداشت موسیقی و افسانه الویس پریسلی برگزار می‌شود. بیش از ۲۰ هزار بازدیدکننده در جشنواره پارکز الویس شرکت می‌کنند و لباس‌ها و کلاه گیس‌هایی می پوشند تا شبیه این اسطوره راک‌اند‌رول شوند. افراد عاشق الویس پریسلی به هیچ عنوان فرصت حضور در این مراسم را از دست نمی‌دهند و در فضای شاد و سرزنده آن، از کنسرت‌ها، غرفه‌های خرید و مسابقات مهیج نهایت لذت را می‌برند.

۱۳-کریکت تابستانی

جشنواره های استرالیا

کریکت یکی از معروف‌ترین ورزش‌های کشور استرالیا در سطح محلی، ملی و بین‌المللی است. در فصل تابستان (ماه‌های نوامبر و فوریه)، بازیکنان بهترین تیم‌های استرالیا با رقبای خود از سایر کشورها نظیر آفریقای جنوبی، هند، پاکستان، سریلانکا و انگلستان (بزرگ‌ترین رقیب استرالیا) مسابقه می‌دهند.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه