تفاوت دو کره؛ کره شمالی در مقابل کره جنوبی

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی دوشنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
تفاوت دو کره؛ کره شمالی در مقابل کره جنوبی

امروزه بسیار سخت است که بپذیریم دو کشور کره جنوبی و کره شمالی زمانی یک کشور بوده‌اند؛ در این مقاله قصد داریم به تفاوت‌های بسیار این دو سرزمین که پس از جنگ جهانی دوم به دو کشور مجزا تقسیم شدند بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

کره کشوری تقسیم شده به دو کشور کره جنوبی و شمالی است که مرزهای آن از چین و روسیه در شمال و تا ژاپن در شرق می‌رسید. کره در سال ۱۹۴۸ به دو کشور کره جنوبی با پایتختی سئول که کشوری دموکرات است و کره شمالی که پایتخت آن پیانگ یانگ که کشوری کمونیست بود، تقسیم شد. بروز اختلافات میان این دو کشور باعث به وجود آمدن جنگ کره در سال ۱۹۵۰ شد و پس از آتش بس به دو کشور مستقل تبدیل شدند. این دو کشور تفاوت‌های عجیبی با یکدیگر دارند که تفاوتی از زمین تا آسمان است و باور آن برای هر فردی سخت است. کره شمالی با قوانین سخت و وحشتناک خود نقطه مقابل کره جنوبی است. در این مقاله با ما همراه باشید تا اندکی از این تفاوت‌ها را شرح دهیم و زندگی مدرن و پیشرفته کره جنوبی را در مقابل زندگی سخت و عجیب کره شمالی به نظاره بپردازیم.

گردشگری

کره شمالی کره جنوبی

کره جنوبی یکی از کشورهای دیدنی و پر از جاذبه‌های تاریخی است که با روی باز به میزبانی گردشگران می‌پردازد و سئول پایتخت کره جنوبی، شهری است که سنت و مدرنیته را با هم ادغام کرده است و شما در این شهر می‌توانید زیبایی‌ سنت‌های شرقی را مشاهده کنید.

کره شمالی کره جنوبی

در مقابل کره شمالی به‌ندرت به توریست‌ها یا خبرنگاران اجازه‌ی ورود می‌دهد و در صورت اجازه دادن هم، اجازه‌ی اطلاع‌رسانی را به آن‌ها نمی‌دهد و بسیاری به‌صورت غیرقانونی به عکس‌برداری می‌پردازند تا حقایقی از این سرزمین ایزوله و بسته را به گوش سایر مردم جهان برسانند.

بیشتر بخوانید:

اینترنت و رسانه

کره شمالی کره جنوبی

اکثریت شهروندان در کره شمالی به اینترنت و تلویزیون خارجی دسترسی ندارند و در روزنامه‌ها و خبررسانی‌های عمومی هیچ خبری از خارج از کشور انتشار پیدا نمی‌کند. مردم این کشور آن‌قدر از اطراف خود بی‌خبر و ناآگاه هستند که حتی نمی‌دانند در کره زمین چه اتفاقاتی افتاده است یا در جریان است. آن‌ها هیچ ارتباطی با دنیای اطرافشان ندارند و هیچ راهی ندارند که بفهمند، اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد حقیقت است یا دروغ.

کره شمالی کره جنوبی

 در مقابل، کره جنوبی از آخرین تکنولوژی روز برخوردار است و ارتباطات گسترده‌ای با دنیای خارج دارد. این کشور همیشه در عرصه‌های تکنولوژی و علمی حرفی برای گفتن دارد.

تحصیل

کره شمالی کره جنوبی

به نظرتان کشوری که بی‌نهایت در خفا به سر می‌برد، در مدارس به کودکان و در دانشگاه‌ها چه چیزی را تدریس می‌کنند؟ کودکان کره‌ شمالی اکثر روزها در مدرسه به حفظ کردن اشعار و سخنان رهبران قبلی کشورشان مشغول هستند و دانشجویان در محیطی سرد و بی‌روح به درست خواندن می‌پردازند!

کره شمالی کره جنوبی

کره جنوبی محیطی جذاب را برای تحصیل فرزندان خود فراهم کرده است و به‌گونه‌ای است که با پیشرفت روز افزون خود در حوزه فناوری و علم و دانش هم‌اکنون متقاضیان بسیاری از کشورهای دیگر برای تحصیل در این کشور دارند و شرایط مناسبی را برای این موضوع فراهم کرده است.

اوقات فراغت

کره شمالی کره جنوبی

در کره جنوبی در اوقات فراغت و تعطیلات مردم به شهرهای مجاور سفر کرده یا به جشن‌ها و مهمانی‌های خانوادگی می‌روند.

کره شمالی کره جنوبی

اما در کره شمالی حتی برای سفر به شهری دیگر باید مجوز داشته باشید که گرفتن مجوز هم داستان‌های خودش را دارد.

پارکینگ

کره شمالی کره جنوبی

در کره جنوبی با توجه به مراکز خرید و امکانات بسیاری که برای شهروندان قرار داده شده است همیشه پارکینگ‌ها نشانی از این شور و هیجان را نشان می‌دهد.

کره شمالی کره جنوبی

در مقابل در کره شمالی اغلب این پارکینگ‌ها خالی از ماشین است و حتی در محدوده شهری نیز به‌سختی تعداد زیادی ماشین قابل‌مشاهده است.

ایستگاه راه آهن و قطار شهری

کره شمالی کره جنوبی

ایستگاه راه آهن سئول ایستگاهی مدرن با تجهیزات و تکنولوژی روز است و تردد بسیاری را برای حمل و نقل شهروندان و مسافران در نظر گرفته است.

کره شمالی کره جنوبی

در مقابل آن کره شمالی ایستگاه راه آهنی قدیمی دارد که به‌صورت معدود در آن مسافری وجود دارد و حتی عکس‌برداری در بسیاری از قطارهای آن ممنوع است.

خیابان‌ها

کره شمالی کره جنوبی

 در کره شمالی خیابان‌ها و جاده‌ها بسیار خلوت هستند. تنها چیزی که حس می‌کنید سکوت است. اما در کره جنوبی شور و هیجان زندگی جریان دارد و اغلب مردم با نشاط از صبح تا شب به زندگی خود ادامه می‌دهند.

کره شمالی کره جنوبی

فرهنگ و تمدن

فرهنگ و تمدن در کره جنوبی در عمق و روح مردم و سرزمین آنان به چشم می‌خورد اما در مقابل کره شمالی به‌گونه‌ای است که گویی این سرزمین به چندین سال قبل بازگشته و در گذشته‌های دور باقی مانده است.

دانش و درایت در اقتصاد

کره شمالی کره جنوبی

همین که شهروندان کره شمالی نمی‌دانند که در دنیای بیرون چه خبر است و تنها آموزش دیده‌اند که در مقابل هر چیزی تعظیم کنند و تنها فرموده‌های رهبران کشور خود را بشنوند، ترسناک است و این منجر شده است که در اوج نادانی قرار گیرند.

کره شمالی کره جنوبی

کره جنوبی مردمانی با دانش و درایت فراوان دارد که توانسته‌اند با شرایط اقتصادی مناسب و تلاش فراوان در عرصه صنعت و اقتصاد حرفی برای سخن داشته باشد، به‌طوری که ۱۳امین اقتصاد برتر جهان هستند و روند رشد اقتصادی بالایی دارند.

زندگی

کره شمالی کره جنوبی

در کره شمالی بدون موافقت وزارت اطلاعات و امنیت آن کشور، کسی حق عاشق شدن، انتخاب همسر و ازدواج را ندارد! (تصور کنید).

کره شمالی کره جنوبی

تنها قانونی در کره جنوبی وجود دارد، برای ازدواج، پسر باید بالای ۱۸ سال و ی دختر نیز بالای ۱۶ سال داشته باشد، در این صورت با کسب رضایت والدین یا قَیّم خود می‌تواند ازدواج کند. افرادی که بالای ۲۰ سال سن داشته باشند هم می‌توانند آزادانه ازدواج کنند.

تفاوت کره شمالی و کره جنوبی

در این بخش نگاهی اجمالی به تفاوت دو کره داشتیم اما آنچه که در مورد تفاوت زندگی وحشتناک کره شمالی و در مقابل زندگی مدرن و جذاب کره جنوبی گفته شد تنها اندکی از تمایزها بوده است. کره شمالی نه‌تنها با کره جنوبی بلکه با بسیاری از کشورهای این کره خاکی در تمایز است و با محبوس نگه داشتن ملت خود و غرق کردن آنان در اوج نادانی به حکومت خود ادامه داده‌ است؛ شاید روزی این کشور بتواند از اوج خفقان و جهالت خارج شود و زندگی مشابه‌ای با کشور همسایه خود داشته باشد!

مطالب مرتبط:

منبع HUFFPOST

دیدگاه