السالوادور کجاست؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی جمعه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۰
السالوادور کجاست؟

جمهوری السالوادور با طبیعت بی‌نظیرش کشوری پر از فراز و نشیب‌های فراوان است. در سفر امروز کجاست به السالوادور با کجارو همراه باشید.

جمهوری السالوادور کوچک‌ترین و متراکم‌ترین کشور (از لحاظ جمعیت) در آمریکای مرکزی است. پایتخت و بزرگ ترین شهر السالوادور، سان سالوادور نام دارد. این کشور تا چند قرن مکان زندگی مردمان آمریکای میانه (یک منطقه و دوره فرهنگی در آمریکا که مکزیک مرکزی، بلیز، گواتمالا، السالوادور، هندوراس، نیکاراگوئه و کاستاریکا را شامل می‌شود) به‌خصوص قوم پی‌پیل، لنکا و مایا بود. در سال ۲۰۱۵ جمعیت این کشور ۶،۳۷۷،۱۹۵ تخمین زده شد. واحد پول السالوادور دلار آمریکا است.

تاریخ

السالوادور

در گذشته ساکنان السالوادور را سرخ‌پوستان پیپیل (در غرب) و لنکا (در شرق) تشکیل می‌دادند. پیپیل‌ها با ورود به این منطقه در سال ۹۰۰ میلادی تمدن و شهرهای پیشین را نابود کردند و پادشاهی خود را به نام کوزکاتلان به‌معنای «مکان جواهرات الماس» بنا نهادند.

السالوادور پیپیل ها

پیپیل‌ها

نخستین سکونتگاه مایاها با قدمت ۹۰۰ سال در این کشور قرار دارد که امروزه با نام پارک ملی باستان‌شناسی سیهوآتان با مساحت ۷۳ هزار هکتار، یکی از محوطه‌های تاریخی مهم آمریکای مرکزی است.

السالوادور مایاها

مایاها

در اوایل قرن ۱۶ امپراتوری اسپانیا (توسط پدرو آلواردو) این منطقه را فتح کرد اما در سال ۱۸۲۱ استقلال خود را بازیافت و ۲ سال بعد عضو جمهوری فدرال آمریکای مرکزی شد. در سال ۱۸۴۱ که جمهوری از هم پاشید، السالوادور با هندوراس و نیکاراگوئه یک اتحاد تشکیل دادند. عمر این اتحاد که السالوادور در آن حاکمیت می‌کرد تنها ۳ سال (۱۸۹۵ تا ۱۸۹۸) طول کشید و از آن پس به یک جمهوری مستقل تبدیل شد.

این کشور با اینکه پس از استقلال دموکراسی به شمار می‌رود اما در واقع توسط ۱۴ خانواده اداره می‌شود. السالوادور از قرن ۲۰  به‌طور متناوب دولت‌های دیکتاتور و دموکرات بسیاری را به خود دیده است.

در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به‌دلایل سیاسی قتل‌هایی صورت گرفت که باعث مبارزه مسلحانه مردم شد.

در سال ۱۹۶۹ طی یک بازی فوتبال بین السالوادور و هندوراس بر سر یک گل جنگ در گرفت و از آنجا که قدرت سیاسی در دست چند خانواده متمرکز بود منجر به تنش اجتماعی شد. رفته رفته اوضاع بدتر شد و جنگ داخلی شکل گرفت. سرانجام در سال ۱۹۹۲ صلح برقرار شد و دوباره حکومت چندحزبی بر سر کار آمد.

طی جنگ داخلی ۱۲ ساله، بین ۱۱ تا ۱۳ دسامبر ۱۹۸۱ واقعه کشتار غیرنظامیان به نام «قتل عام ال‌موزوته» باعث کشته شدن هزار تن شد.

این کشور از قرن ۱۹ تا اواسط قرن ۲۰ کودتاها و شورش‌های  سیاسی و اقتصادی بسیاری را تجربه کرد. در جنگی که بین ارتش و گروه‌های چپگرا (به نام جنگ‌های داخلی سالوادوری) رخ داد اوضاع اقتصادی- اجتماعی و داخلی کشور بهم ریخت. این اوضاع طبق توافق پایان یافت و باعث ایجاد یک جمهوری متشکل از چند حذب شد که تا به امروز ادامه دارد.

آب و هوا

السالوادور زمستان

السالوادور دارای آب و هوای گرمسیری است. زمستان این کشور که فصلی بارانی است از ماه می شروع می‌شود و تا اکتبر ادامه دارد. تقریبا تمام بارش‌های سالانه در همین بازه زمانی صورت می گیرد.

بهترین زمان برای سفر به السالوادور بین ماه‌های دسامبر و ژانویه است که همه‌جا پس از فصل بارندگی سرسبز و باطراوت، و هوا بسیار عالی است.

السالوادور  تابستان

از نوابر تا آوریل بادهای بسامان کنترل آب و هوا را به دست می‌گیرند. این فصل از سال را تابستان می‌نامند. طی این ماه‌ها، جریان هوا رطوبت خود را هنگام عبور از بالای کوه‌های هندوراس از دست می‌دهد. به همین دلیل زمانی که به السالوادور می‌رسند گرم و خشک هستند و تمام کشور به‌جز قسمت شمالی رشته‌کوه‌ها (که بسیار خنک است) زمان بسیار گرمی را تجربه می‌کند.

در قسمت شمال‌شرقی کشور، نزدیک کوه سرو ال پیتال تمام فصل‌های سال (چه تابستان و چه زمستان) برف می‌بارد.

تنوع زیستی

السالوادور لاک پشت

در تمام دنیا ۸ گونه لاک‌پشت دریایی وجود دارد که ۶ گونه آن در سواحل آمریکای مرکزی زندگی می‌کنند. از این ۶ گونه ۴ گونه (لاک‌پشت چرمی، لاک‌پشت پوزه‌عقابی، لاک‌وشت زیتونی و لاک‌پشت دریای سبز) در ساحل سالوادور زندگی می‌کنند که همه در خطر انقراض قرار دارند.

همچنین ۵۰۰ گونه پرنده، ۱۰۰۰ گونه پروانه، ۴۰۰ گونه ثعلبیان، ۸۰۰ گونه درخت و ۸۰۰ گونه ماهی در السالوادور وجود دارند.

اقتصاد

اقتصاد السالوادور

از پایه‌های اقتصاد السالوادور پولی است که مهاجران السالوادوری در ایالات متحده به بستگان خود به این کشور می‌فرستند.

اقتصاد این کشور را عوامل زیادی از جمله عوامل طبیعی (توفان و زمین‌ لرزه)، سیاست‌های دولت، درگیری‌ها و غیره به خطر انداخت. از طرفی چون کشور موفق به رسیدن به برخی اهداف بودجه تعیین‌شده برای سال ۲۰۱۱ نشد صندوق بین‌المللی پول برنامه وام ۷۵۰ میلیون دلاری را در آوریل ۲۰۱۲ متوقف کرد.

السالوادور

امروزه گردشگری حرف اول را در اقتصاد السالوادور می‌زند. گردشگری در سال ۲۰۱۳، ۸۰،۵۰۰ موقعیت شغلی برای مردم ایجاد کرد.

یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار السالوادور بقایای تمدن مایاها است.


Costado Ruinas el Tazumal

محصولات صادراتی کشور عبارت‌اند از قهوه، شکر، منسوجات، میگو، کالاهای مونتاژ، مواد شیمیایی و الکتریسیته. همچنین محصولات وارداتی شامل مواد اولیه، سوخت، مواد غذایی، الکتریسیته و نفت از کشورهای آمریکا، گواتمالا، مکزیک، آلمان و چین است.

زبان

اسپانیایی زبان رسمی کشور است و بیشتر مردم به همین زبان صحبت می‌کنند. برخی افراد بومی  مانند پیپیل‌ها و مایاها به زبان خود صحبت می‌کنند. مهاجران گواتمالایی و بلیزی به زبان ککچی (Q’eqchi) حرف می‌زنند.

مذهب

۴۷ درصد مردم السالوادور مسیحی کاتولیک و ۳۳ درصد پروتستان هستد. ۱۷ درصد مردم به هیچ دینی تعلق ندارند و ۳ درصد باقی شاهدان یهوه، کریشنا، مسلمان، یهودی و بودایی هستند. جمعیت مسیحیت انجیلی در این کشور رو به رشد است.

آشپزی

پوپوسا السالوادور

یکی از غذاهای محلی معروف السالوادور پوپوسا (Pupusa) نام دارد. پوپوسا نوعی تورتیلای خانگی (نوعی نان مکزیکی) است که از پنیر، لوبیا و گوشت تهیه می‌شود. گاه این نان را با میگو یا اسفناج نیز پر می‌کنند.

دو غذای محلی دیگر این کشور یوکا فریتا (Yuca frita) و پانکن پاوو (pancon pavo) نام دارند. برای تهیه یوکا زیشه گیاه کاساوا را سرخ یا آب‌پز کرده و با گوشت، هویج، پیاز و کلم سرو می‌کنند. پانکن ساندویچ گوشت بوقلمون یا مرغ طعم‌دار‌شده است.

موقعیت

موقعیت جمهوری السالوادور روی نقشه

مسیر دستیابی

السالوادور

ایرانی‌ها برای رفتن به السالوادور به ویزا نیاز دارند و پیش از رفتن باید ویزای خود را دریافت کنند. این کشور در ایران سفارت ندارد و نزدیک‌ترین سفارت به ایران در قطر قرار دارد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه