غذاهای محلی و اصیل وارنا؛ بلغارستان

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی پنجشنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۰
 غذاهای محلی و اصیل وارنا؛ بلغارستان

بلغارستان سرزمینی در ناحیه بالکان است که علاوه بر جاذبه‌های منحصر به فرد، غذاهای محلی و سنتی مختلفی دارد. 

غذاهای بلغاری با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارند نوعی غذای اروپای شرقی به حساب می‌آیند که از آشپزی ترکی و یونانی هم تأثیر گرفته‌اند. در سفر به بلغارستان و شهرهای آن از جمله وارنا می‌توانید متوجه تنوع غذایی این کشور شوید و در کنار غذاهای محلی می‌توانید انواع غذاهای دریایی، ترکی، یونانی و انواع فست فود را در رستوران‌های آن پیدا کنید.

بلغاری‌ها با مهمان‌نوازی و با سرو غذاهای محلی که رنگ و طعم بی‌نظیری دارد، از گردشگران میزبانی می‌کنند. لبنیات بخش مهم غذاهای بلغاری است و مردم این سرزمین علاقه خاصی به لبنیات دارند. نکته جالب در غذاهای این منطقه حفظ تعادل بین گوشت، سبزیجات و لبنیات است و آن چیزی است که شما می‌توانید از غذای بلغاری انتظار داشته باشید و آن را نسبت به غذاهای محلی دیگر سرزمین‌ها متمایز می‌کند.

در این مقاله همراه ما باشید تا گردشی خوش طعم به وارنا داشته باشیم.

غذای محلی وارنا بلغارستان

بانیتزا (Banitza)

بانیتزا (Banitza) بلغارستان

بانیتزا از غذاهایی است که در خانواده بورک‌ها قرار دارد و در تمام نانوایی و شیرینی پزی‌های بلغاری یافت می‌شود. این غذا با ترکیبی از تخم مرغ و پنیر تهیه می‌شود و برای مواد داخلی آن از پنیر فتا، پیاز، کلم، اسفناج، قارچ یا کدو تنبل استفاده می‌شود.

بانیتزا (Banitza) بلغارستان

 همچنین گاهی بانیتزا را با سیب و گردو هم پر می‌کنند. این وعده غذایی لذیذ بخش جدایی ناپذیر صبحانه‌های سنتی بلغاری است و بانیتزا معمولا برای مراسم مهم نظیر سال نو تهیه می‌شود.

سالاد شوپسکا (shopska salata)

سالاد شوپسکا (shopska salata)

شوپسکا یکی از سالاد‌های ساده و خوشمزه‌ی بلغاری است که سالادی اشتهاآور است و برای شروع غذا استفاده می‌شود. این سالاد با ترکیب گوجه‌فرنگی، خیار و پیاز  به همراه پنیر رنده شده تهیه و با مقداری جعفری تزیین می‌شود.

سالاد شوپسکا (shopska salata)

نکته‌ی قابل توجه این سالاد رنگ‌های سبزیجاتی است که در آن استفاده شده است؛ سفید (پیاز)، سبز (خیار) و قرمز (گوجه‌فرنگی) به رنگ پرچم بلغارستان است و به همین دلیل این سالاد را به یک غذای ملی تبدیل کرده است.

کباب‌چه (kebapche)

کباب‌چه (kebapche)

این غذای بی‌نظیر نوعی کباب است و از خانواده‌ی یکی از غذاهای معروف منطقه یوگسلاوی و رمانیایی است. این کباب اغلب با نوعی نوشیدنی بلغاری و سالاد «شپسکا» (Shopska) سرو می‌شود.

بهترین ترکیبی که می‌توان در کنار کباب‌چه بکار برد، سیب‌زمینی سرخ شده و پنیر بلغاری رنده شده به همراه اندکی ادویه‌جات مانند زیره و فلفل سیاه برای طعم‌دار کردن آن استفاده می‌شود.

کباب‌چه (kebapche)

در ترکیبات این گوشت گاهی از سبزیجات معطر نیز استفاده می‌شود. این غذا یکی از غذاهای فوق‌العاده‌ای است که حتما باید در سفر به بلغارستان امتحان کنید و در تمام شهرهای آن طبخ می‌شود.

موساکا (musaka)

موساکا (musaka)

موساکا غذایی است که شما در هر جای دنیا می‌توانید آن را با طعم متفاوتی تست کنید. اما دستور پخت این غذا در سراسر منطقه‌ی بالکان متفاوت است، که نسخه‌ی بلغاری آن از سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و گوشت چرخ‌کرده تهیه می‌شود. این غذای لذیذ حدود ۵۰۰ سال پیش در زمان امپراطوری عثمانی از خاورمیانه به بلغارستان راه پیدا کرد.

موساکا (musaka)

نسخه‌ی یونانی موساکا آن بر پایه‌ی بامجان طبخ می‌شود و لایه‌های بادمجان را بصورت ورقه ورقه با مواد میانی قرار می‌دهند، اما موساکای بلغاری از لایه‌های سیب‌زمینی و گوشت تفت داده شده با پیاز و قارچ محلی تهیه می‌شود و روی آن با لایه‌ای از ماست بلغاری یا پنیر فراوان پوشانده می‌شود.

لیوتنیتسا (lyutenitsa)

لیوتنیتسا (lyutenitsa)

یکی از سس‌های پرطرفدار بلغاری‌ها این سس خوش‌طعم است که از ترکیب گوجه فرنگی، فلفل و گاهی بادمجان تشکیل می‌شود. اغلب این سس کمی تند است و آن را با کمی نان تست به عنوان میان وعده‌ای مورد علاقه میل می‌کنند.

لیوتنیتسا (lyutenitsa)

این سس ساده و خوشمزه امروزه در شیشه‌های کوچک فروخته می‌شود، هرچند هنوز هم بسیاری از خانواده‌ها آن را در فصل‌های پاییز و زمستان در خانه تهیه می‌کنند.

تاراتور (Tarator)

تاراتور (Tarator)

بلغاری‌ها علاقه خاصی به لبنیات دارند و در فصل تابستان از غذای تاراتور که نزدیک به آبدوغ خیار ما ایرانی‌ها است بسیار استفاده می‌کنند.

تاراتور که نوعی سوپ سرد محسوب می‌شود بر پایه‌ی ماست معروف بلغاری و از ترکیب خیار، سیر، شوید و گاهی تکه‌های یخ تهیه ‌می‌شود. بلغاری ها در فصل تابستان برای خنک شدن ، بستنی نمی‌خورند، بلکه خوردن یک کاسه تاراتور را ترجیح می‌دهند و این غذای سبک به خوبی می تواند به خنک شدنشان کمک کند.

سوپ سیرابی (Shkembe chorba)

سوپ سیرابی (Shkembe chorba)

اهالی این کشور این غذا را یا خیلی دوست دارند یا از آن متنفرند. این سوپ سیرابی در بیشتر کشورهای منطقه‌ی بالکان رایج است و این غذا از غذاهای اصیل و محبوب بلغاری‌ها است. این غذا را با سیر فراوان، پاپریکای قرمز و مقداری شیر می‌پزند و طعم‌دار می‌کنند.

سوپ سیرابی (Shkembe chorba)

سوپ سیرابی یکی از غذاهایی است که معمولا در ساعات اولیه‌ی صبح و در رستوران‌ها کوچک سرو می‌شود. اسم این غذا شاید خوشایند به نظر نرسد اما خیلی از افراد آن را دوست دارند. اگر به طعم سیرابی علاقه دارید، در سفر به وارنا حتما این غذا را امتحان کنید.

دلمه بلغاری (ZELEVI and LOZOVI SARMI)

دلمه بلغاری

یکی از غذاهای سنتی بلغارستان که انواع مختلف آن در کشورهای بالکان و خاورمیانه بسیار رایج است، دلمه است که معمولا با برگ کلم یا برگ انگور تهیه می‌شود.

دلمه بلغاری

برای تهیه‌ی این غذا، برگ کلم یا انگور را با گوشت چرخ کرده و برنج پر می‌کنند و می‌پزند. مدل بدون گوشت این غذا را برای شب کریسمس می‌پزند. این غذا اغلب به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود.

فلفل شکم‌ پر (Chushki Burek)

فلفل شکم‌ پر (Chushki Burek)

یکی دیگر از غذاهای رایج در بلغارستان، فلفل شکم‌پر است که مثل دلمه با گوشت چرخ کرده و برنج تهیه می‌شود. این غذا نوعی بورک است که هم بدون گوشت برای شب کریسمس تهیه می‌شود. غذای دیگری که با فلفل تهیه می‌شود، Chushka Byurek نام دارد که البته آن را به جای پختن، سرخ می‌کنند و فلفل را با پنیر پر می‌کنند.

ماست Kiselo Mlyako

ماست Kiselo Mlyako

اگر طرفدار غذای ساده هستید یا فقط از روی کنجکاوی می‌خواهید آن را امتحان کنید، کافی است به اولین سوپرمارکت نزدیک محل اقامت خود سر بزنید و محصولات لبنی بلغاری را خریداری کنید. این ماست خوش‌طعم مزه‌ای ترش دارد و بر این معتقدند که این ماست برای سلامت معده بسیار مناسب است.

مشنه اسکارا یا میکس گوشت (Meshana Skara)

مشنه اسکارا یا میکس گوشت

یکی از غذاهای کلاسیک و اصیل بلغاری‌ها این غذای خوشمزه است و با ترکیب چند میکس کبابی گوشت سرو می‌شود. ‌بلغارستانی‌ها به گوشت علاقه‌ی زیادی دارند این غذا هم ترکیبی از گوشت کباب شده است که به شکل‌های مختلف تهیه می‌شود.

مشنه اسکارا یا میکس گوشت

این غذا معمولا شامل کوفته، کباب، استیک، شیشلیک و انواع سوسیس است. این غذا همراه با سالاد شوپسکا، یک غذای کامل است و اغلب با سیب زمینی سرخ کرده و پیاز خرد شده سرو می‌شود.

اگر  قصد سفر به بلغارستان را دارید، سفر خود را با تور بلغارستان برنامه‌ریزی کنید. انواع تورهای بلغارستان را از لحاظ قیمت در کجارو با هم بررسی کرده و ارزان‌ترین تور را از آژانس مسافرتی مربوطه به راحتی خریداری کنید.

برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر، پیشنهاد می‌کنیم فهرست کاملی از جاهای دیدنی وارنا را در کجارو همراه با اطلاعات کامل مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه