۲۵ دلیل برای سفر به نامیبیا (قسمت دوم)

شادی  فرزان‌کیا
شادی فرزان‌کیا سه شنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
۲۵ دلیل برای سفر به نامیبیا (قسمت دوم)

نامیبیا، کشوری با جاذبه‌های گردشگری شگفت‌انگیز است. صحراهای بی‌انتها، حیات وحش و آداب و رسوم نامیبیا، باعث جذب گردشگران زیادی شده است. در این مقاله کجارو، ۲۵ دلیل سفر به نامیبیا را بخوانید.

نامیبیا، کشوری با آب و هوای خشک و گرمسیری است که در آفریقای جنوبی قرار دارد. این کشور، با داشتن صحراهای بی‌انتها و حیات‌وحش شگفت‌انگیز و آداب و رسوم جذاب خود، مکانی عالی برای گردشگری و گذراندن اوقات‌فراغت است. مردم این کشور به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. بنابراین گردشگران انگلیسی زبان، سفر آسوده‌تری را تجربه خواهند کرد. این کشور زمانی مستعمره‌ی آلمان بود. به همین دلیل، ساختمان‌هایی زیبا با معماری آلمانی در این کشور فراوانند. جاش کاهیل بلاگر معروف، ۲۵ دلیلی که این کشور گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند را برای ما بازگو می‌کند. 

۹. شهر ساحلی سواکوپموند

سواکوپموند

شهر برجسته‌ی دیگری که در نامیبیا قرار دارد، سواکوپموند است که در ساحل نامیبیای غربی قرار گرفته است. «موند» (mund)، یک کلمه‌ی آلمانی به معنی دهن و «سواکوپ» (swakop)، اسم رودخانه‌ای است که به اقیانوس آرام می‌ریزد و شهر به این دلیل، این‌چنین نام‌گذاری شده است.

اگرچه سواکوپموند، چهارمین شهر بزرگ در نامیبیا است، فقط ۴۵ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند.

در ماه‌های تابستان، سواکوپموند یک مقصد محبوب برای گردشگران و دوستداران ساحل است. همچنین این شهر به خاطر مکان‌های قهوه‌خوری کوچک، معماری آلمانی و ساحل‌های عالی خود نیز معروف است. غذاهای دریایی این شهر، بسیار خوشمزه هستند.

من در هتل «سواکوپموند استرند» (Swakopmund Strand) نیز اقامت داشتم که یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اقامت در این شهر است.

۱۰. ساحل اسکلت

ساحل اسکلت

«ساحل اسکلت» (Skeleton Coast)، مکانی است بسیار خطرناک که بهتر است به آن‌جا سفر نکنید. مگر این‌که عضوی از یک گروه با تجربه باشید. افراد محلی این مکان را این‌گونه می‌نامند: «سرزمینی که خدا با خشم آفرید».

ساحل صحرای نامیبیایی، که قسمت اعظم ساحل اقیانوس اطلس را می‌پوشاند، ساحل اسکلتی نامیده می‌شود. بیشتر کشتی شکستگی‌ها در این مکان اتفاق می‌افتد. زیرا جریان دریا در این منطقه خطرناک است. اگر در این مکان گیر بیفتید، شانس زنده ماندن، به دلیل شرایط سخت صحرا، تقریبا به صفر می‌رسد.

۱۱. مردم هیمبا

مردم هیمبا

مردم «هیمبا» (Himba)، موهای خود را با روبان یا قیطان می‌بندند و آن‌ها را با چسب «اتجیزه» (Otjize)، رنگ می‌کنند و حالت می‌دهند و به همین دلیل معروف هستند. این قبیله‌ی نیمه کوچ‌گر، در منطقه­ «کوننه» (Kunene Region) از نامیبیا زندگی می‌کنند که در شمال قرار دارد.

استفاده از خاک­ رس در موهایشان، آن‌ها را از آفتاب سوزاننده محافظت می‌کند. آن‌ها همچنین یک ترکیب خاصی از سرشیر و خاک ­رس را روی پوستشان می‌کشند تا حشرات و پشه‌ها را دور نگه دارد. این ماده پوست را از گرما نیز درامان نگه­ می‌دارد.

۱۲. ماشین‌سواری در صحرای بی‌انتها

صحرانوردی

نامیبیا یک کشور بزرگ است، اما بیشتر قسمت‌های آن، خشک و بدون جمعیت است. وقتی که از راه‌زمینی مسافرت می‌کنید و بزرگراه‌های صحرایی را برای این کار انتخاب می‌کنید، با صحراها و تپه‌های شنی بی‌انتها روبه‌رو می‌شوید، اما به ندرت می‌توانید بین دو شهر مهم در جاده حرکت کنید؛ بدون آنکه افرادی یا ماشینی یا حیات‌وحشی را نبینید.

۱۳. بزرگ‌ترین گروه‌های آزاد چیتا

چیتا

چیتا، مانند ماشین فراری همه‌ی حیوانات است. این حیوان ذاتا برای سرعت طراحی شده است. اما متاسفانه این حیوان، در حال انقراض است.

نامیبیا خانه‌ای برای بزرگ‌ترین گروه‌های آزاد چیتا در زمین است. شما می‌توانید از سازمان محافظت چیتا که فقط در فاصله‌ی ۳ ساعتی شمال ویندهوک قرار گرفته است، بازدید کنید.

۱۴. غزال بزرگ آفریقایی

آهوی بزرگ آفریقایی

غزال بزرگ آفریقایی، ارباب صحرا نامیده­ می‌شود. این حیوان، ذاتا برای گرما و ناملایمات صحرا آفریده شده است. آنها می‌توانند در شدیدترین گرما برای ساعت‌ها، با دمای بدن ۴۵ درجه سلسیوس زنده بمانند. اگر دمای بدن ما از ۳۹ درجه سلسیوس بیشتر شود، به احتمال زیادی خواهیم مرد.

غزال‌های بزرگ آفریقایی، سیستم خنک‌کننده ویژه‌‌ای دارند که در بدن آنها تعبیه شده و قبل از اینکه گرما به مغز برسد، آن را خنک می‌کند.

در حین مسافرت در نامیبیا، شما با تعداد بسیار زیادی از این حیوانات روبه‌­رو خواهید شد.

۱۵. لودرتیز بخشی از کشور آلمان در آفریقا

لودرتیز

نامیبیا، مستعمره‌ی آلمان بود. از جمله شهرهایی که توسط آلمانی‌ها ساخته و بنا شد، شهر «لودرتیز» (Ludertiz) بود.

شهر «هاربر» (Harbour) که در جنوب «والویزبی» (Walvis Bay) قرار گرفته، خانه‌ا‌ی برای معماری و میراث آلمان است. «فلسنکیرچه» (Felsenkirche)، کلیسایی است که در بالای کوه قرار گرفته و بر کل شهر و خلیج، احاطه دارد. این شهر در دوران تب الماس در آغاز قرن ۱۹ نیز بسیار معروف بوده است.

۱۶. تماشای نهنگ‌ها در والویز بی

نهنگ نامیبیا

شهر والویز بی، قطب صنعتی و بندرگاه اصلی نامیبیا است. این شهر ذاتا جایی است که همه سرمایه کشور در آن قرار گرفته است. همچنین خیابانی در این شهر به نام «مایل میلیونرها» (Millionaires Mile) در کنار بلوار خلیج شکل گرفته است.

والویز بی به خاطر موجودات دریایی خود نیز معروف است. این آب‌ها، نهنگ‌های شمالی، دلفین‌ها، خوک‌های آبی، پنگوئن‌ها و خورشید ماهی‌ها را در خود نگهداری می‌کنند. پلیکان‌ها نیز پیوسته روی قایق‌ها فرود می‌آیند و چشم‌انداز بسیاری زیبایی را پدید می‌آورند.

در ادامه می‌توانید ویدیویی زیبا از حیوان شگفت‌انگیز وال را مشاهده کنید.

دانلود ویدیو

۱۷. صدف‌های خوراکی نامیبیایی

صدف نامیبیا

به لطف آب‌های پراملاح والویز بی، صدف‌های نامیبیایی، جزو بهترین صدف‌های دنیا هستند. کشور فرانسه شاید از این وضعیت زیاد خشنود نباشد، اما صنعت صدف و تقاضا برای آن در کشورهای آفریقایی، رشد بسیار عظیمی دارد.

من چندتا از این صدف‌ها را هنگام بازدید از شهر والویز بی امتحان کردم و واقعا از خوردن آنها لذت بردم. آنها به اندازه‌ی صدف‌های تاسمانیایی نمکین نیستند اما بسیار خوشمزه هستند.

۱۸. شهرستان کاتاتورا

کاتاتورا

برخی از مردم از گردش‌هایی لذت می‌برند که برای بقیه‌ی مردم جذاب نیست. اما برای من، بازدید از شهرستانی در کنار «شهر کیپ» (Cape Town) ، در سال ۲۰۱۳، یک تجربه‌ی عجیبی بود.اما مهم است که تاریخ و شرایط دوران «آپارتایر» (Apartheid) و تبعیض‌نژادی را در آن دوران درک کرد.

نامیبیا، استقلال را در سال ۱۹۹۰ از آفریقای جنوبی به دست گرفت. این کشور تحت تاثیر قانون جدا­کردن شهروندان سیاه و سفید قرار گرفت.

همسایگی شهرستان «کاتاتورا» (Katatura)، پذیرای گردشگران است تا اولین تجربه‌ی خود را در آن داشته باشند و سپس یک گردشی را در درون شهرستان کاتاتورا، ارائه می‌دهد.

۱۹. صحراگردی با قطار، یک ماجراجویی فوق‌العاده

صحراگردی با قطار

مسافرت کردن با قطار می‌تواند بسیار طولانی باشد. پیمودن ۳۰۰ کیلومتر بین سواکوپمند و ویندهک، ۱۰ ساعت طول خواهد کشید. در صورتی که اگر از وسایل‌نقلیه جایگزین استفاده کنید، این کار کمتر زمان خواهد برد.

اگر از مسافرت با قطار لذت می‌برید، صحراگردی با قطار می‌تواند بسیار فریبنده باشد. اگر بسیار شجاعید که می‌توانید مسافرت ۷ روزه از شمال تا پارک ملی اتوشا را انجام دهید، ماجراجویی عالی، دوستان جدید زیاد و مسافرتی فراموش‌نشدنی را برایتان تضمین خواهد کرد.

۲۰. بهشتی برای موج‌سواران

موج سواری نامیبیا

مسافرانی مانند من و سایر موج‌سوران، یک سلیقه‌ی مشترک داریم و آن، این است که مکان‌ها و موج‌های شگفت‌انگیزی را که کسی درباره‌ی آنها چیزی نشنیده است را پیدا کنیم.

ساحل اسکلتی که قبلا بیان کردم، مکانی برای قوی‌ترین جریان‌های آب در آفریقا است. این مکان، کاملا غیرقابل دسترس است، اما چندین راهنما، تورهای ۴ در ۴ را از سواکوپمند ارائه می‌دهند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه