۲۵ دلیل برای سفر به نامیبیا (قسمت اول)

شادی  فرزان‌کیا
شادی فرزان‌کیا دوشنبه، ۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
۲۵ دلیل برای سفر به نامیبیا (قسمت اول)

نامیبیا، یکی از کشورهای آفریقای جنوبی است که آب و هوای گرمسیری و جاذبه‌های گردشگری بسیار شگفت‌انگیزی دارد. ۲۵ دلیل برای سفر به نامیبیا از زبان بلاگر معروف جاش کاهیل در این مقاله از کجارو توضیح داده شده است.

نامیبیا، یکی از کشورهای آفریقای جنوبی است و در مرز غربی اقیانوس اطلس قرار دارد. ویندهوک، پایتخت این کشور است و مردم این کشور نیز به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. ۸۵ درصد مردم این کشور مسیحی هستند. ۱۵ درصد بقیه، پیرو ادیان دیگرند. مقاله­ زیر، ۲۵ دلیل مسافرت به کشور نامیبیا را شرح می‌دهد. این دلایل نشان‌دهنده ­این است که اگرچه نامیبیا کشوری خشک و گرمسیری است، ولی سرزمینی بسیار جذاب برای بازدید است.

۱. صحرای نامیبیا، قدیمی­‌ترین صحرای جهان

صحرای نامیبیا

به سرزمین قدیمی‌ترین صحرای جهان خوش آمده‌اید. زیست‌بومی به شدت متمایز که از آفریقای جنوبی، در امتداد ساحل نامیبیا، به سمت آنگولا در شمال کشیده­ شده است. همچنین نامیبیا، طولانی‌ترین تپه­ شنی در جهان را دارد.

منطقه بسیار زیبای دیگری که می‌توان در این کشور بازدید کرد، جایی است که صحرا به اقیانوس اطلس می‌پیوندد. تپه‌های شنی به آب وصل می‌شوند و منظره‌ی زیبایی را به وجود می‌آورند که در هیچ جای دیگر جهان دیده نمی‌شود.

  بیشتر بخوانید:

۲. تپه­ شنی با رکورد عکس‌­برداری

تپه شنی 47

آیا تا به حال چیزی از تپه­ شنی ۴۵ شنیده‌اید؟ این تپه ­شنی معروف، بیشترین عکس‌برداری را در بین تپه‌های شنی دارد که در قسمت «سسوس ولی» (Sossusvlei) از نامیبیا قرار دارد.

تپه­ شنی حدود ۵ میلیون سال قدمت دارد و دارای ۱۷۰ متر ارتفاع است، به طوری که از نظر ارتفاع، با هرم بزرگ جیزه قابل مقایسه است.

به عنوان یکی از بازدیدکننده‌ها، تعجب می‌کنم که چرا تپه‌ شنی دارای رکورد عکس‌برداری است. اما جواب این سوال در واقع آسان است. چون این تپه در کنار جاده قرار گرفته است. پس ماشین را متوقف می‌کنید، دکمه‌ عکس‌برداری را فشار می‌دهید و دوباره به راهتان ادامه می‌دهید.

۳. بیابان کالاهاری

بیابان کالاهاری

کالاهاری، یکی از مکان‌های جالب برای بازدید در نامیبیا است که حیات‌وحش بسیار گوناگون و متمایزی دارد. این سرزمین، خانه حیواناتی مانند چیتا، گورخر، آهوی آفریقایی، شترمرغ، زرافه، فیل، غزال بزرگ آفریقایی و سگ وحشی آفریقایی است که این گونه، در معرض خطر انقراض قرار دارد. شما همچنین متوجه لانه‌های بی‌شمار پرندگان خواهید شد که از درختان آویزانند و در سراسر بیابان کالاهاری کشیده شده‌اند.

این بیابان، زادگاه پرنده­ جولای آفریقایی است که در واقع زیباترین لانه‌ها در جهان به وسیله­ این نوع پرندگان ساخته می‌شود. وزن این گونه پرندگان به ۱ کیلوگرم می‌رسد.

کلبه‌های زیادی در کالاهاری قرار­ دارند که پذیرای مهمانان و گردشگران هستند. پیشنهاد من به شما، «کلبه­‌ کالاهاری آنیب» (Kalahari Anib Lodge) است که به تازگی بازسازی شده و مکانی است که می‌توان حس مهمان‌نوازی را در آن به خوبی احساس کرد.

۴. سرزمین طلوع آفتاب

طلوع در نامیبیا

اگر کسی از من می‌پرسید که طلوع آفتاب را بیشتر ترجیح می‌دهم یا غروب، من غروب را انتخاب می‌کردم و برای اینکارم دلیل داشتم. چون من ۹۸ درصد از طلوع خورشید­ها را خواب بودم. اما این قضیه بعد از سفرم به نامیبیا تغییر کرد.

وقتی که در یکی از کلبه‌های صحرای نامیبیا به سر می­‌بردیم، صبح یکی از روزها را در تپه­ کوچک کنار کلبه به سر بردیم. نمی‌خواهم اغراق کنم، اما این یکی از زیباترین تجربه‌هایی بود که در زندگی­‌ام داشته‌ام. دیدن طلوع آفتاب بر فراز صحرای نامیبیا، با همه‌­ی زیباییش، چیزی فراتر از این دنیا بود.

۵. سرزمین غروب آفتاب

غروب در نامیبیا

چه چیزی به دنبال یک طلوع شگفت­‌انگیز می‌آید؟ بله. غروبی شگفت­‌انگیز تر!

در طول مدت اقامتمان در کلبه کالاهاری آنیب، من تجربه­ دیدن یکی از این غروب‌­ها را داشتم. در بخشی از سفرمان به آفریقا، در یکی از تپه­‌های شنی کوچک توقف کردیم. راننده، همه­ مقدمات برای لذت بردن از صحنه ناپدید شدن آفتاب در افق را برایمان آماده کرده­ بود. این فرصت تماشای غروب آفتاب، یک لحظه­ خاصی بود که هرگز فراموش نخواهم کرد. اگر شما نیز می‌خواهید لذت تماشای یکی از این غروب­‌ها را تجربه کنید، برای خودتان در یکی از این کلبه‌ها، اتاقی را رزرو کنید.

۶. حیات وحش نامیبیا

حیات وحش نامیبیا

این مستعمره­ قبلی آلمان، به خاطر حیات وحش متمایزش نیز معروف است. اگرچه می‌توانید بسیاری از حیوانات را در سرتاسر این کشور پیدا کنید، برای دیدن بعضی از آنها باید به پارک ملی اتوشا بروید. این پارک، خانه بلندترین فیل‌ها و کرگدن سیاه است که این گونه نیز در معرض خطر انقراض قرار دارد و به ندرت قابل مشاهده است.

شیرها نیز در این پارک وجود دارند که یکی از جاذبه‌های بزرگ این سرزمین‌اند. از پارک‌های ملی دیگر، می‌توان «پارک ملی واتربرگ» (Waterberg National Park) و «کیپ کراس سییل» (Cape Cross Seal) را نام برد که کیپ کراس، خانه­ بزرگ‌ترین خوک‌های آبی جهان است.

۷. کشوری به عنوان مستعمره آلمان

سواکوپموند

آلمان هیچ­‌گاه به عنوان یک کشور مستعمراتی قدرتمند مانند انگلیس و اسپانیا و پرتغال شناخته‌ نشد. هرچند آلمانی‌ها ادعا­هایی در آفریقا و گینه داشتند. نامیبیا نیز یکی از این سرزمین‌ها بود. هم‌اکنون نیز زبان آلمانی به طور فراگیر در این کشور استفاده می‌شود. حدود ۳۰۰,۰۰۰ نفر از نژاد­های آلمانی، هنوز در نامیبیا زندگی می‌کنند، مخصوصا در شهر­های «سواکوپموند» (Swakopmund) و «لودرتیز» (Ldertiz).

تاثیر آلمان، تاریخ کشور را شکل داده hست، اما گروه‌های مستعمراتی، یک سری جرم‌هایی را علیه قبیله‌های محلی انجام دادند که برای این کار­، دولت آلمان در سال ۲۰۰۴ به طور رسمی از آنان عذرخواهی کرد.

۸. پایتخت آرام ویندهک

ویندهوک

وقتی راجع به شهر­های پایتختی قاره­‌ آفریقا از جمله قاهره یا ژوهانسبورگ فکر می‌کنم، فقط شلوغی و پر جنب‌وجوشی شهر را به یاد می‌آورم. اما شهر ویندهک فرق می‌کند.

ویندهک، در مرکز جغرافیایی کشور واقع شده و حدود ۳۵۰ هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند. «کلیسای مسیح» (Christuskirche) و باغ‌های پارلمان، مکان‌های خوبی برای بازدید هستند. فروشگاه‌های محلی و خونگرم بودن مردم، برایم خیلی جالب بود.

من در هتل هیلتون اقامت داشتم. استخر پشت بام این هتل، چشم‌انداز بسیار خوبی از شهر را نمایان می‌کرد. این مکان، جای بسیار خوبی برای تماشای غروب آفتاب است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه