دیدنی های وارنا ؛ مروارید دریای سیاه در بلغارستان

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
دیدنی های وارنا ؛ مروارید دریای سیاه در بلغارستان

وارنا یکی از شهرهای توریستی بلغارستان محسوب می‌شود که ترکیب جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، این شهر را به یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری بلغارستان تبدیل کرده است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۰۷ به‌روزرسانی شده است.

وارنا سومین شهر مهم بلغارستان، شهری در بندر دریای سیاه است. این شهر بیش از یک قرن است که تابستان‌ها برای هر بلغاری، از اشراف‌زاده گرفته تا جوانانی که در سفر و گشت‌وگذار هستند، مقصد سفر و تفریحگاه مناسبی محسوب می‌شود. در این شهر، هر کسی با هر سن و سال و سلیقه‌ای، سرگرمی موردعلاقه‌ خود را پیدا می‌کند و راضی از سفر بازمی‌گردد. قدیمی‌ترین گنجینه‌ی طلای جهان در موزه‌ باستان‌شناسی این شهر به نمایش گذاشته شده است؛ اما اگر به باستن‌شناسی علاقه ندارید، در تور بلغارستان می‌توانید اشکال صخره‌‌های طبیعی را ببینید یا از یک بیابان واقعی عبور کنید، به‌اواسط قرن بیستم سفر کنید یا در روزهای گرم تابستان، در هوای خنک ساحل زیبای دریای سیاه، به تفریح و خوش‌گذرانی بپردازید. با کجارو همراه باشید.

باغ دریا (Sea Garden)

باغ دریا و گل های رنگارنگ در هوای سرد وارنا بلغارستان

عکس‌ از وب‌سایت thecrazytourist

باغ دریا بنای یادبود ملی برای معماری محوطه‌سازی است

باغ دریا پارک، باغ بزرگی است که در امتداد ساحل کشیده می‌شود و تا داخل شهر نیز ادامه می‌یابد. اینجا، بنای یادبود ملی برای معماری محوطه‌سازی است. باغ دریا همان جایی است که اهالی وارنا برای داشتن لحظاتی باآرامش و لذت بردن از جاذبه‌هایی مثل دلفیناریوم و باغ وحش می‌روند. 

این باغ چیزهای بسیار زیادی برای دیدن دارد؛ اما در یک روز خسته‌کننده، هیچ چیز مثل قدم زدن در پیاده‌رو‌های عریض، در کنار باغچه‌های پر از گل و سایه‌ درختان تنومند و پر از برگ دلچسب نیست. با قدم زدن در این پارک می‌توانید مجسمه‌ یوری گاگارین را در کوی فضانوردان ببینید؛ گاگارین خودش در سال ۱۹۶۱ در مقابل خیل عظیمی از مردم، این بخش از باغ را افتتاح کرده بود. 

موزه باستان‌شناسی

موزه باستان شناسی وارنا با معماری مدرن و بنای سفید

عکس‌ از وب‌سایت thecrazytourist

میراث رومی وارنا، به این شهر گنجینه‌ای باارزش از آثار تاریخی بخشیده است؛ اما نمایشگاه طلای وارنا، سبب شده است که موزه‌ باستان‌شناسی این شهر، به یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی تبدیل شود که گردشگران در سفر به وارنا، از آن بازدید کنند. صومعه الادزادر بازدید از این موزه حتما باید از مجموعه‌ی طلا و اشیای باارزش که از گورستان شهر باستانی، یعنی جایی که قبرهای (گورهای مردم اهالی تراس) آن قدمتی به درازای ۶۵۰۰ سال دارند، پیدا شده است. به همین دلیل طلای وارنا، قدیمی‌ترین گنجینه‌ طلای جهان محسوب می‌شود. اشیایی که در این موزه به نمایش گذاشته شده است، شامل قطعات مختلفی از جواهرات، اسباب و اثاثیه و دیگر اشیای زینتی و دکوری می‌شود. در یکی از قبرهای این گورستان، که متعلق به یک فرمانده یا کشیش بود، حدود ۱٫۵ کیلوگرم طلا وجود داشت!

صومعه آلادزا

صومعه الادزا و غارعای دست کند در دل کوه

عکس‌ از وب‌سایت thecrazytourist

این غارها دست‌ساز بشر هستند و در یک صخره‌ کوهستانی با نمایی به ارتفاع  ۲۵ متر، کنده‌کاری شده است

کمی آن‌طرف‌تر از حومه‌ شمال شرقی وارنا، یک مجموعه‌ غار و صومعه‌ عجیب ارتدکس وجود دارد که بخشی از منطقه‌ی طبیعی محافظت‌شده کنار ساحل است. این غارها دست‌ساز بشر هستند و در یک صخره‌ کوهستانی با نمایی به ارتفاع  ۲۵ متر، کنده‌کاری شده است. داخل صومعه می‌توانید موزائیک‌هایی را ببینید که به‌خوبی سالم مانده‌اند. اینجا همچنین می‌توانید نقاشی‌های قرون‌وسطایی را به تماشا بنشینید که متاسفانه بخشی از آن از بین رفته است. از اینجا می‌توانید پیاده‌روی کوتاهی به‌سمت جنگل داشته باشید، جایی که دو دخمه ( چندین اتاق و راهروی زیر زمینی که مردگان را در آن خاک می‌کردند) در آن وجود دارد. 

کلیسای جامع وارنا

سه گنبد و صلیب طلایی رنگ کلیسای جامع وارنا

عکس‌ از وب‌سایت thecrazytourist

پارک موزه جنگ وارناگنبدهای مسی درخشان این کلیسای باشکوه، یکی از صحنه‌های کارت پستال‌هایی است که از شهر وارنا در همه‌جا می‌توان یافت. کلیسای جامع وارنا، مدتی پس از آزادی بلغارستان از حکومت عثمانی‌ها در اواخر قرن نوزدهم، توسط روس‌ها ساخته و روی معبد کاخ «Peterhof» ‌در سنت پترزبورگ روسیه مدل‌سازی شد. بیش از ۵۰ تندیسی که در ورودی غارمانند این کلیسا وجود دارد، توسط تزار نیکلاس دوم روسیه در اوایل قرن بیستم به کلیسای جامع وارنا اهدا شده است. بسیاری از تزیینات و دکوراسیون‌هایی که در این کلیسا می‌توانید ببینید، به‌دلیل وقوع جنگ، در زمان‌های مختلف و به‌تدریج به کلیسا اضافه شده‌ است؛ برای مثال، شیشه‌های رنگی پنجره‌های بزرگ، در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی ایجاد شده‌ است. 

پارک موزه جنگ وارنا

فضای سبز و درختان کاج پارک موزه جنگ وارنا

عکس‌ از وب‌سایت thecrazytourist

این موزه در محل یکی از لحظات حساس و کلیدی تاریخ اروپا در اواخر قرون‌وسطا قرار دارد. در وارنا در سال ۱۴۴۴، ارتش مسیحی مجارستان-لهستان، توسط ارتش عثمانی سلطان مراد دوم شکست خورد. این شکست باعث شد تا به‌مدت چندین قرن (یعنی تا اواخر قرن ۱۹ میلادی)، ترک‌ها بر این منطقه حاکم شوند. 

اینجا  نمایشگاه دائمی سلاح‌ها و زره‌های باقی مانده از جنگ‌های قرن ۱۵ میلادی است

پارک موزه‌ وارنا در غرب این شهر قرار دارد و ساختمان‌های آن، نمایشگاه دائمی سلاح‌هاو زره‌های باقی مانده از جنگ‌های قرن ۱۵ میلادی قرار دارد. برای بازدید از دیگر بخش‌های پارک هم‌زمان در نظر بگیرید،  چون گورگاه و همچنین گورپشته‌های تراسی که شامل قبرهایی از چهار هزار سال قبل از میلاد است، اینجا قرار دارد. 

جنگل سنگی (Stone Forest)

پیکره ها و مچسمه های سنگی جنگل سنگ وارنا

عکس‌ از وب‌سایت thecrazytourist

 کمی دورتر از میدان جنگ، یک پدیده‌ طبیعی عجیب و غریب وجود دارد که در تنها بیابان بلغارستان واقع شده است. جنگل سنگی زمینی با ستون‌های سنگی است که ارتفاع برخی از آن‌ها به هفت متر می‌رسد و مساحت آن حدود ۱۳ کیلومتر مربع است. این ستون‌ها توخالی هستند و طی فرآیندی که به نام اکسیداسیون متان شناخته می‌شود، توسط ارگانیسم‌های کوچک ایجاد شده‌اند؛ اما باور کردن اینکه این ستون‌های سنگی ساخته‌ی دست بشر نیستند، بسیار دشوار است. بازدید از این جنگل سنگی ارزش وقت صرف کردن را دارد اما؛ شما همچنین می‌توانید از تنها بیابان اروپا (جدا از Tabernas  در اسپانیا) دیدن کنید. 

حمام های رومی وارنا

خرابه های سنگی حمام رومی وارنا بلغارستان

عکس‌ از وب‌سایت thecrazytourist

قدمت این حمام‌ها به سال ۱۰۰ میلادی می‌رسد

در جنوب شرقی وارنا، مجموعه‌ حمامی قرار دارد که زمانی به شهر رومی Odessus تعلق داشت. قدمت این حمام‌ها به سال ۱۰۰ میلادی می‌رسد. این حمام‌ها در میان بزرگ‌ترین حمام‌های آب گرم رومی اروپا که از آن دوران باقی مانده‌اند و فقط دو عدد از آن‌ها خارج از رم قرار داشت، محسوب می‌شوند. بخشی از این ساختمان ۲۵ متر ارتفاع دارد و شما می‌توانید تمامی امکانات اولیه‌ آن را ببینید. 

شما حتی می‌توانید باقی مانده‌های hypocaust (فضای کوتاه زیر کف اتاق که در زمستان هوای گرم در آن می‌دمیدند) را ببینید که حمام را از طریق شبکه‌ لوله‌های زیرزمینی گرم می‌کرد. پیاده‌روهای با ارتفاع زیاد به شما این امکان را می‌دهد که چشم‌انداز خوبی به مناطق اطراف داشته باشید. این حمام‌ها شب‌ها، هنگامی که با چراغ‌ها روشن می‌شوند، فراموش‌نشدنی هستند.

موزه رترو (Retro Museum)

خودروی مینی ماینر قرمز رنگ در موزه رترو وارنا

عکس‌ از وب‌سایت thecrazytourist

موزه‌ رترو یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی وارنا است و از گذشته‌ نه چندان دور به این شهر جلوه‌ای خاص بخشیده است. این موزه در «گرند مال» قرار دارد و تقریبا هر جنبه از زندگی روزمره‌ از قرن بیستم را که فکرش را بکنید، به نمایش گذاشته است. اینجا سیگار بلغاری، لوازم آشپزخانه، جاروبرقی و لوازم آرایشی را می‌توانید ببینید. باغ گیاه شناسی دانشگاهاین‌ها در کنار واکس فیگورهای چهره‌های برجسته‌ مشهور مثل Emil Dimitrov و Todor Zhivkov قرار دارند. مهم‌ترین جاذبه‌ این موزه، مجموعه‌ای از ۵۰ خودروی قدیمی است که از محصول کارخانه‌های مختلف بوده و در این موزه به نمایش درآمده‌اند.

باغ گیاه شناسی دانشگاه وارنا

فضای سبز و باغ گیاه شناسی دانشگاه وارنا

عکس‌ از وب‌سایت thecrazytourist

اگر دسته‌جمعی با افراد خانواده و فامیل خود به وارنا سفر کرده‌اید، یکی از بعدازظهرهای آفتابی را می‌توانید در این باغ گیاه‌شناسی سپری کنید، چون مطمئنا به همه افراد خانواده خوش می‌گذرد. این باغ مساحتی حدود ۳۶۰ هکتار را در بر می‌گیرد و می‌توانید در این محیط آرام قدم بزنید یا حتی زیر سایه‌ی درختان آن، پیک نیک به پا کرده و از آرامش و زیبایی باغ لذت ببرید.

این باغ گیاه‌شناسی در سال ۱۹۷۷ افتتاح شده و در آن حدود ۳۰۰ گونه‌ی مختلف از گیاهان و بوته‌ها وجود دارد

این باغ گیاه‌شناسی در سال ۱۹۷۷ افتتاح شده و در آن حدود ۳۰۰ گونه‌ی مختلف از گیاهان و بوته‌ها وجود دارد. اگر در اوایل تابستان به این باغ بروید، مناظری زیبا از ۲۵۰ گونه زنبق و ۳۰ گونه رز که هنوز شکوفه هستند و باز نشدند را مشاهده می‌کنید. این موقع از سال، زمان مناسبی برای عکاسی از باغ است چون پر از صحنه‌های زیبایی است که شکوفه‌‌ها، گل‌ّا و درختان خلق کرده‌اند. 

صخره‌های شگفت انگیز

پل عبور کرده بر صخره های شگفت انگیز وارنا

عکس‌ از وب‌سایت thecrazytourist

مجموعه  Barite، این صخره‌های عجیب در سال ۱۹۴۹ توسط دولت «پدیده‌های ملی» نامیده شد. اینجا نیز مانند جنگل سنگی منظره‌ای است که باید آن را از نزدیک ببینید تا باورشان کنید. اینجا چیزی است که فقط می‌توانید آن را سنگ‌های ۵۰ متری مخروطی شکل توصیف کنید که کنار رودخانه، همچون برج‌های بلند یک قلعه‌ی بزرگ قرار گرفته‌اند. این صخره‌ها از جنس سنگ آهک هستند و اشکال عجیب و غریب آن‌ها در اثر گذر زمان، فرسایش آب‌ها و ورزش باد به وجود آمده است. صخره‌نوردان به این صخره‌ها علاقه دارد ، پس اگر فرد عادی هستید (صخره‌نورد نیستید) فقط از منظره‌ی فوق‌العاده زیبای این صخره‌ها، با دنبال کردن تونلی که زیر آن‌ها وجود دارد، لذت ببرید. 

مجموعه Barite

مجموعه Barite وارنا بلغارستان

عکس‌ از وب‌سایت thecrazytourist

صخره های شگفت انگیز را می‌توان یک موزه‌ در فضای باز عنوان کرد که حتی می‌توانید در آن بمانید

این جاذبه‌ عجیب و غیرعادی، هم به گردشگران و هم ساکنان وارنا کمک می‌کند تا با راه و روش‌های قدیمی بلغارستان بهتر ارتباط برقرار کنند. اینجا را می‌توان یک موزه‌ در فضای باز عنوان کرد که حتی می‌توانید در آن بمانید. در مجموعه‌ی  Barite پنج خانه‌ سنتی و قدیمی، به‌همراه یک رستوران وجود دارد که به‌شکل معماری محلی، از سنگ و چوب ساخته شده است. شما می‌توانید در این موزه‌ قوم‌نگاری، صنایع دستی و لباس‌های محلی مردم منطقه را ببینید یا در حتی در نمایش‌های محلی، آوازها و مراسم مختلف محلی شرکت کنید که ریشه در فولکلور بلغارستان دارد. این مجموعه در یک روستای واقعی، کنار رودخانه و پایین تپه‌ای سرسبز قرار دارد دارد و می‌توانید گله‌های گاو و گوسفندان را مشاهده کنید که از شیر آن‌ها، ماست تازه در رستوران سرو می‌شود. 

موزه تاریخ پزشکی

پنجره ها با حفاظ مشکی رنگ موزه تاریخ پزشکی وارنا

عکس‌ از وب‌سایت thecrazytourist

دانشگاه وارنا میزبان تنها جاذبه‌ای است که به تاریخ پزشکی در منطقه‌ی بالکان اختصاص یافته است. این موزه فقط برای پزشکان جوان نیست؛ بلکه یک دوره‌ی زمانی را به از امور مربوط به پزشکی در بلغارستان (از تراس باستان تا یونان باستان، رم و اوایل استقلال بلغارستان) را به تصویر می‌کشد که در هر زمان، اشیای مهمی که پزشکان محلی کشف کرده‌اند را به نمایش گذاشته است. در این موزه حدود چهار هزار جلد کتاب پزشکی، به‌همراه تاریخ طبیعی (که خط زمانی پیشرفت بشر در منطقه را نشان می‌دهد) به نمایش در آمده است. اینجا همچنین می‌توانید آثار پزشکی از جمله دستگاه اشعه‌ ایکس و اسکنر فرادرمانی  مدرن را هم ببینید.

Euxinograd

با معماری سبک باروک Euxinograd وارنا

عکس‌ از وب‌سایت thecrazytourist

امروزه این کاخ اقامتگاه تابستانی ریسس جمهور بلغارستان است

Euxinograd زمانی یک صومعه بود اما در سال‌های پس از احیای بلغارستان، رئیس‌جمهوری پرنس فردیناند اول، یک معمار فرانسوی را استخدام کرد تا در باغ‌هایی منظم و با طرح و اشکال خاص، در اطراف این عمارت فرانسوی طراحی کند. او گونه‌های مختلف گیاهان از جمله سدر اقیانوس اطلس را برای کاشتن در باغ این عمارت وارد کرد و برای زمستان، چند گلخانه ایجاد کرد که می‌توانید در آن گیاهان عجیبی مثل نخل پیدا کنید. امروزه این کاخ اقامتگاه تابستانی رئیس‌جمهوری بلغارستان است اما بازدیدکنندگان نیز می‌توانند در اطراف باغ قدم زده و از بیشتر ساختمان‌های بیرونی قصر دیدن کنند. 

ساحل ماسه های طلایی

برج یفل کوچک در ساحل ماسه های طلایی

عکس‌ از وب‌سایت thecrazytourist

در تابستان دمای هوا در وارنا به بالای ۲۰ درجه‌ سانتی‌گراد افزایش می‌یابد؛ اما خوشبختانه همیشه می‌توانید از آب تنی در تفرجگاه این شهر کنار دریای سیاه، استفاده کنید. اینجا مکانی آرام و محیطی خانوادگی است و می‌توانید از ساحل خصوصی نیروانا نیز استفاده کنید. ساحل اصلی این تفرجگاه شبیه سواحل دریای مدیترانه است، مانند ماربلا با آپارتمان‌ها و هتل‌هایی که در اطراف آن وجود دارد. 

پارک تفریحی وارنا

قایق های بادی در پارک تفریحی وارنا

عکس‌ از وب‌سایت thecrazytourist

پارک تفریحی وارنا بخشی از باغ دریا است و به بچه‌ها کمک می‌کند تا انرژی خود را در سفر تخلیه کنند! کودکان می‌توانند اینجا از تفریح‌هایی چون ماشین‌های برقی، چرخ فلک، ترن‌های هوایی کوچک، دریاچه‌ای با قایق‌های تفریحی، ترامپولین و... استفاده کنند. نوجوانان و بچه‌هایی هم که کمی سن‌شان بیشتر است، می‌توانند سرگرمی‌های زیادی برای خود پیدا کنند؛ اما در حقیقت این پارک برای اعضای کوچک خانواده طراحی شده و مناسب است. 

مطالب مرتبط:

منبع thecrazytourist

دیدگاه