حقایق جالب در مورد رم؛ ایتالیا

کسری مجیدی
کسری مجیدی پنجشنبه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
حقایق جالب در مورد رم؛ ایتالیا

رم به‌عنوان پایتخت کشور ایتالیا، مقصد بسیاری از گردشگران اقصی نقاط جهان محسوب می‌شود. همراه کجارو باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این منطقه آشنا شوید.

شهر رم به‌عنوان پایتخت کشور ایتالیا، از قدیمی‌ترین شهرها در طول زندگی بشر محسوب می‌شود. این شهر در گذر قرن‌ها، فراز و نشیب‌های بسیاری را نظاره‌گر بوده. همین امر موجب رقم زدن تاریخ و فرهنگ غنی برای این منطقه شده است. در پی این جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و البته با در نظر گرفتن جاذبه‌های طبیعی، این شهر به یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار، چه در اروپا و چه در جهان، تبدیل شده است.

به همین بهانه به سراغ برخی از حقایق و نکات جالبی از این شهر رفته‌ایم.

رم

۱. بدون شک رم یکی از قدیمی‌ترین شهرها در طول تاریخ محسوب می‌شود. قدمت پیدایش این شهر بر اساس مستندات به قرن ۷ پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

۲. برای نام شهر رم نظریه‌های متفاوتی مطرح است. یکی از این نظریه‌ها بیانگر آن است که این واژه از اسم اولین پادشاه این شهر «رومولوس» (Romulus) گرفته شده است.

بر اساس نظریه‌ای دیگر، این اسم از واژه‌ی باستانی (Rhome) به‌معنای «قدرت» ریشه گرفته است.

در یکی دیگر از نظریه‌‌ها، به نام باستانی رودخانه‌ی «تایبر» (Tiber) اشاره می‌شود. در زمان باستان نام این رودخانه (Rumon) یا (Rumen) بوده است.

رم قدیم

۳. در سال ۱۸۷۰ بود که شهر رم به‌عنوان پایتخت ایتالیای امروزی نام گرفت؛ تا قبل از آن، فلورانس پایتخت این کشور به شمار می‌رفته است.

۴. بنای «کولوسئوم» (Colosseum) یک تماشاخانه‌ی بزرگ برای مراسم گوناگون محسوب می‌شده است که در قرن اول میلادی ساخته شد. این بنای عظیم گنجایش ۷۰ هزار تماشاگر را داشت. از طرفی کولوسئوم با بیش از ۵ میلیون بازدیدکننده در سال، پربازدیدترین جاذبه‌ی فعلی رم محسوب می‌شود.

۵. ساخت کولوسئوم ۱۲ سال زمان برد. با این وجود این بنا از بهترین معماری‌های تاریخ محسوب می‌شود. تصورش را کنید، به کمک مسیرهای خروج آن، تمامی ۷۰ هزار تماشاگر می‌توانستند در عرض ۳ دقیقه آن را تخلیه کنند!

بنای کولوسئوم

۶. شاید باورش سخت باشد اما اگر بخواهیم امروز بنایی همانند کولوسئوم بسازیم، باید مبلغی نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار خرج کنیم!

۷. احتمالا نمی‌دانید که بتن از اختراعات رومیان باستان است! طبق شواهد، قدیمی‌ترین سازه‌های بتنی در جهان در این منطقه قرار گرفته‌اند. از ۲۱۰۰ سال پیش بتن به‌عنوان یکی از مواد سازنده‌ی بناها و پل‌های این منطقه به کار گرفته می‌شده است.

۸. اولین مرکز خرید جهان نیز در قرن اول توسط امپراتوری روم ساخته شد. این منطقه از ۴ ساختمان بلند موسوم به «تراجان» (Trajan) بهره می‌برده که ۱۵۰ مغازه را در خود جای داده بود.

۹. بنای «پانتئون» (Pantheon) رم نیز به‌عنوان یکی دیگر از اصلی‌ترین جاذبه‌های این شهر، با قدمتی بیش از ۲ هزار سال، عبادتگاه رومیان باستان محسوب می‌شده است.

بنای پانتئون

۱۰. امید به زندگی در دوران روم باستان در حدود ۲۵ سال بود؛ در حالی که مردم کنونی رم به‌طور میانگین ۷۰ سال امید به زندگی دارند.

۱۱. جنگ بین امپراتوری روم و امپراتوری ایران ۷۲۱ سال به درازا انجامید. از این حیث این جنگ در طول تاریخ رکورددار است.

۱۲. با وجود تمام توصیفاتی که از روم باستان و امپراتوری آن کردیم، این امپراتوری در اوج دوران حکومت خود، تنها ۱۲٪ از جمعیت جهان را تشکیل می‌داد؛ به همین دلیل امپراتوری روم ۲۸امین امپراتوری بزرگ تاریخ لقب می‌گیرد! در حالی که جایگاه اول متعلق به امپراتوری بریتانیا است.

۱۳. شهر رم در مرکز ایتالیا، ناحیه‌ی «لاتزیو» (Lazio) و در کرانه‌ی رود تایبر در ارتفاع ۴ کیلومتری از سطح دریا واقع شده است.

آب و هوای رم

۱۴. رم از آب و هوایی گرم در تابستان‌ها و سرد و مرطوب در زمستان‌ها بهره می‌برد. میانگین دمای این شهر در روزهای سرد سال ۴ درجه و در روزهای گرم سال ۲۹ است.

۱۵. رم با بیش از ۴ میلیون نفر شهروند، چهارمین شهر پرجمعیت اروپا محسوب می‌شود.

۱۶. میزان ۱۰٪ از جمعیت شهر رم را غیرایتالیایی‌ها تشکیل می‌دهند. نیمی از این میزان را مردم اروپایی با ملیت‌هایی از رومانی، لهستان و اوکراین و نیمی دیگر را مردم اهل فیلیپین و بنگلادش تشکیل می‌دهند.

۱۷. با برخورداری از ۹۰۰ کلیسای کوچک و بزرگ، مسیحیت دین غالب مردم رم محسوب می‌شود.

۱۸. امروزه شهر رم بیش از ۱۳ میلیون گردشگر را به‌طور سالانه به خود می‌بیند.

ازدحام در رم

۱۹. در بین تمام موزه‌های کوچک و بزرگ شهر رم، موزه‌ای مخصوص «پاستا»، غذای ملی ایتالیا، وجود دارد که از ۱۱ اتاق در ۲ طبقه برخوردار است.

۲۰. یکی از مشخصه‌های رم چشمه‌های این شهر است. تعداد این چشمه‌ها نزدیک به ۳۰۰ عدد است. همچنین به رسمی دیرین، سنت سکه اندازی در این چشمه‌ها برقرار است. به‌طور مثال ارزش سکه‌هایی که سالانه از چشمه‌ی «تروی» (Trevi) جمع‌آوری می‌شود، بیش از یک میلیون دلار است که به خیریه‌ها اهدا می‌شود.

چشمه های رم

۲۱. کشور واتیکان به‌عنوان کوچک‌ترین کشور جهان با وسعت ۴۴ هکتاری و جمعیتی یک هزار نفری، در شهر رم قرار گرفته است.

۲۲. متروی رم در سال ۱۹۵۵ تاسیس شد و هم‌اکنون از ۷۳ ایستگاه در ۳ خط خود بهره می‌برد.

۲۳. رم علاوه بر پایتخت ایتالیا، مرکز اقتصادی این کشور نیز محسوب می‌شود. بسیاری از کارخانه‌ها، دفاتر و شرکت‌های این کشور در شهر رم واقع شده‌اند. صنایع ماشین‌آلات، کامپیوتر و هوافضا از جمله صنایع پررونق در این شهر به شمار می‌روند.

۲۴. رم به‌عنوان چهارمین مرکز مد، پس از شهرهای میلان، نیویورک و پاریس شناخته می‌شود.

رم شهر مد

۲۵. برای آخرین مورد جالب است بدانید که شهرهای رم و تهران با یکدیگر پیمان خواهرخواندگی دارند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه