۷ دلیل سفر به بیلبائو شهری پر از موزه های هنر

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی سه شنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
۷ دلیل سفر به بیلبائو شهری پر از موزه های هنر

بیلیائو، بزرگترین شهر سرزمین باسک، پر است از جاذبه‌هایی مثل موزه‌ی گوگنهایم، پینچو و بازار لا ریبرا که سفر به آن را واجب می‌کند.

شهر بیلبائو (واقع در شمال اسپانیا) با تمام شهرهای اسپانیایی دیگری که ممکن است دیده باشید، تفاوت دارد. این شهر نه مانند شهرهای آندلس پر از معماری های تحت تاثیر از مناطق مختلف اعراب و آفریقا و حکومتهای اسلامی بوده و نه یک مقصد ساحلی مانند والنسیا و بارسلونا. بلکه این شهر صنعتی که زمانی بدوی بوده، پر است از موزه‌های هنر در سطح جهانی، معماری مدرن جذاب و اشارات به فرهنگ باسکی. در ادامه هفت دلیل را که قانعتان می‌کند حتماً یک بار از بیلبائو دیدن کنید مرور می‌کنیم.

موزه‌ی گوگنهایم

موزه گوگنهایم

موزه‌ی گوگنهایم – یکی از بهترین موزه‌های هنرهای معاصر در جهان – از برجسته‌ترین نقاط دیدنی بیلبائوست. این سازه‌ی فلزی موج‌دار عظیم که توسط معمار آمریکایی، فرانک گری طراحی شده است، محل نگهداری گنجینه‌ای از آثار هنرمندان بزرگی چون اندی وارهول، آنیش کاپور، جف کونز، لوئیز بورژوا و ادواردو چیلیدا است.

بیشتر بخوانید:

فرهنگ باسک

فرهنگ باسک

سرزمین باسک مانند اکثر نواحی اسپانیا، فرهنگ و حتی زبان منحصر به خود را دارد. اینجا چندان با فلامنکو (موسیقی گیتار اسپانیایی) یا پائیا (نوعی غذای اسپانیایی) مواجه نخواهید شد،‌ بلکه به جایش با پایکوبی‌ها و موسیقی محلی باسکی، بازی‌های روستایی و اسنک پینچو روبرو خواهید شد. به موزه‌ی باسک که ۲۰,۰۰۰ هزار شئ تاریخی دارد نیز سر بزنید تا بیشتر با فرهنگ باسکی آشنا شوید.

پینچو

پینچو

قیمت یک پینچو بین ۳,۵۰۰ تا ۱۰,۴۰۰ تومان است

تجربه‌ی پینچو یکی از کارهای ضروری است که باید در باسک انجام داد و شهر بیلبائو از بهترین مکان‌ها برای این تجربه است. پینچو، تاپاس (پیش‌غذاهای کوچک اسپانیایی) سرزمین باسک است. آن‌ها قطعات کوچکی از نان هستند با رویه‌ای از مواد مختلف که توسط سیخ‌های چوبی کوچک نگه داشته می‌شوند. هنگامی که در بیلبائو وارد یک رستوران می‌شوید، انواع مختلف پینچوها را به صف می‌بینید. نوشیدنی خود را سفارش دهید و هرچقدر می‌خواهید پینچو میل کنید – در پایان تمام سیخ‌های چوبی شمرده می‌شوند تا کارکنان رستوران متوجه شوند شما چقدر بدهکارید. قیمت یک پینچو بین ۳,۵۰۰ تا ۱۰,۴۰۰ تومان است.

معماری معاصر شگفت‌انگیز

آزکونا زنتروا

بیلبائو پر است از شاهکارهای معماری زیبا که احتمالاً قبلاً تصاویرشان را دیده‌اید، اما دیدن این سازه‌های عظیم از نزدیک چیز دیگریست. گوگهنایم اثر فرانک گری،‌ پل زوبیزوری اثر سانتیاگو کالاتراوا، مرکز فرهنگی تفریحی آزکونا زنتروا اثر فیلیپه استارک و سالن تئاتر هنر نوی کمپوس الیسئوس از بهترین‌های این سازه‌ها هستند.

بزرگترین بازار سرپوشیده‌ی مواد غذایی اروپا

بازار لا ریبرا

خرید در بازار لا ریبرا که به سبک آرت دکو ساخته شده است، تجربه‌ی متفاوتی است. این بازار با مساحت بیش از ۱۰,۰۰۰ متر مربع بزرگترین بازار سرپوشیده‌ی مواد غذایی در اروپاست و پر از بوفه‌های مواد غذایی است که از پنیر و گوشت شور تا ماهی و زیتون تازه را عرضه می‌کنند. علاوه بر بوفه‌ها، این بازار پر است از کافه‌ها، رستوران‌ها و موسیقی جز که آن را تبدیل به مکان فوق‌العاده‌ای نه تنها برای خرید، که برای گردش عصرانه نیز می‌کند.

بهترین غذاهای دریایی

باکالائو پیل پیل

سرزمین باسک، به خصوص بیلبائو برای غذاهای دریایی لذیذش شهرت دارد. نمی‌توانید بدون امتحان کردن غذایی که تویش ماهی کاد (باکالائو) داشته باشد شهر را ترک کنید. باکالائو پیل پیل (ماهی کاد تردی که در سیر و روغن زیتون سرخ شده است)، باکالائو ا لا ویشکائینا (ماهی کاد گریل شده در سسی که از فلفل قرمز، سیر و روغن زیتون تهیه شده است) یا کوکوتکاس ( سر ماهی کاد یا هیک) از مشهورترین غذاهای این سرزمین هستند. از میان سایر غذاهای دریایی این منطقه می‌توان به پرسبس (صدفچه‌ی دمدار)، تنگوروز (خرچنگ عنکبوتی) و تیپیرونز (ماهی مرکبی که در مرکب خود پخته می‌شود) اشاره کرد.

کاسکو ویه‌خو

کاسکو ویخو

کاسکو ویه‌خو شهر قدیم بیلبائو و یکی از جذاب‌ترین مناطق آن است. هفت خیابان اصلی که این منطقه را تشکیل می‌دهند برای سیاحت، گم شدن و کشف مغازه‌ها و گالری‌های کوچک، میدان‌های زیبا و کلیساهای باشکوه عالی هستند. کاسکو ویه‌خو همچنین یکی از بهترین مراکز پینچوبارهاست. بعضی از مهم‌ترین نقاط دیدنی اینجا عبارتند از: کاتدرال د سانتیاگو د بیلبائو، موزه‌ی باستان‌شناسی، موزه‌ی باسک و پلازا نوئوا.

مطالب مرتبط:

منبع Culture Trip

دیدگاه