۱۰ تجربه‌ ماجراجویی و هیجان انگیز در اسکاتلند

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم جمعه، ۱۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
۱۰ تجربه‌ ماجراجویی و هیجان انگیز در اسکاتلند

اسکاتلند سرزمینی کمتر شناخته شده برای ما ایرانیان است اما می‌تواند جذابیت‌های فراوانی برای گردشگری داشته باشد. با کجارو همراه باشید تا با این جذابیت‌ها آشنا شویم.

اسکاتلند با گستره‌ی وسیع مناظر بدیع و موقعیت‌هایش، مقصدیست خارق‌العاده برای کسانی که به دنبال کشف ناشناخته‌ها و لذت بردن از ماجراجویی هستند. با لذت بردن از ۱۰ تجربه‌ای که فقط در اسکاتلند وجود دارد می توانید آشنایی بیشتری از این مکان داشته باشد .

۱. به سر بردن یک شب در آخرین نقطه‌ی دنیا اسکاتلند

خود را به طبیعت وحشی اسکاتلند رسانده و شب را در یک کلبه‌ی اسکاتلندی سپری کنید. یک مزرعه‌ی متروک، آغول رها شده یا کلبه‌ی چوپانی در اعماق تاریک‌ترین نقاط صحراهای متروک اسکاتلند. برای یافتن این کلبه‌های مخفی، خارج از دسترس و کاملا رایگان، نیاز به جرات، پشتکار و یک قطب‌نما دارید. وقتی به آن‌جا رسیدید، این کلبه‌ که معمولا ابتدایی‌ترین امکانات را دارد، به شما یک سقف و شاید یک اجاق ارائه می‌کند. حالا دیگر دوام آوردن تا صبح به خودتان بستگی دارد (اسکاتلند کشوری بسیار سرد و پر باد است). پا جای پاهای جف الن (Geoff Allan) گذاشته، کتاب کلبه‌های اسکاتلندی را ورق زده و از این گنجینه‌ی مقدس درباره‌ی این مکان‌ها استفاده کنید.

۲. از صخره‌ی معروف و دور از دسترس در اسکای بالا بروید

اسکاتلند

اگر جراتش را دارید پای در این راه بگذارید. صخره‌ی معروف در این منطقه با نام صخره خارج از دسترس (inaccessible pinnacle) یک ساختار سنگی شبیه به باله‌ی کوسه به ارتفاع ۵۰ متر است که خود در بالای پرتگاه کوه ساردرگ (Sgurr Dearg) با ارتفاع ۹۸۶ متر شناور ایستاده. به دیگر علاقه‌مندان به آدرنالین پیوسته و با صعود به سمت بالای تیغه‌ی پر از سنگ و ناهمواری به بالاترین بخش ساردرگ برسید. ساردرگ تنها قله‌ در اینجاست که می‌توان تمامی مسیرش را از طریق صخره‌نوردی پیمود. حال منظره‌ی زیبای آسمان را در آغوش گرفته و بلحظه اوج خود را ثبت کنید.

۳. به شکار غول نسی (Nessie) در لوچ نس بروید

اسکاتلند

چه کسی فکرش را می‌کرد تلاش برای اثبات موجودات غیر طبیعی (cryptozoology) اینقدر جالب است؟ همه‌ی ما داستان‌هایی درباره‌ی مشاهده‌ی غول اعماق اسکاتلند شنیده‌ایم اما آیا تلاش کرده‌اید او را بیابید؟ پشت هر داستانی حقیقتی پنهان است پس یافتن نهایت این داستان را به عنوان ماموریت زندگی خود قرار دهید. اگر در این راه موفق نشدید، باز هم بهتر است بدانید که لوچ نس (Loch Ness) دومین خلیج عمیق و بزرگ اسکاتلند است که شما را غرق مناظر نفس گیر  لذتهای بی بدیلی میکند.

۴. به کوله‌گردی در مانرو‌ها در کوه‌های جادویی اسکاتلند بروید

اسکاتلند

می‌گویند خاطرات سخت کوهنوردان بهترین خاطرات آنهاست. چه درست و چه غلط، کوله‌گردی در مانرو ماجراجویی‌ای غیر قابل چشم‌پوشی است. اما این فعالیت ناشناخته چیست؟ در اسکاتلند یک مانرو (Munro) کوهی بلند‌تر از ۳۰۰ فوت یا ۹۱۴ متر است. خطرات همراه این کار مثل وضعیت هوای نامساعد و زمین‌های دو قطبی بخشی از لذت این فعالیت هستند.

۵. در جشن‌های کیلی (ceilidh) شرکت کنید

اسکاتلند

در این جشن‌ها با لباس محلی چهارخانه اسکاتلندی شرکت کنید و از فعالِیت‌های شاد آن بدون کفش لذت ببرید تا بتوانید راحت‌تر بچرخید! کیلی یک سنت اسکاتلندی است که تا زمانی که آن را تجربه نکرده‌اید، زندگیتان کامل نشده است. غوطه‌ور در ترکیب هماهنگ سازهای سنتی، آواز‌های موزون مردم و خوشی فضا، هیچ راهی بهتر از این میهمانی برای درک ذات سرخوش اسکاتلندی‌ها وجود ندارد.

۶. به سمت جزیره‌ی استافا قایقرانی کرده و در جادوی غار فینگال گم شوید

اسکاتلند

به عنوان یکی از عجایب طبیعی، غار فینگال (Fingal’s Cave) یک غار دریایی فرازمینی است که تقارن، صداهای هیپنوتیزم کننده، رنگ‌های سحرانگیز و صخره‌های پیوسته‌ی شش‌گوشه‌اش مورد ستایش قرار می‌گیرد. زیبایی اغواگر این غار مایه‌ی الهام هنرمندان و شخصیت‌های بزرگ زیادی از جمله پینک فلوید، هنرمند مشهور جی ام دبلیو ترنر (J.M.W Turner)، ملکه ویکتوریا و آهنگ‌ساز نواهای عاشقانه یعنی فلیکس مندرسون (Felix Mendelssohn) بوده‌ است. خودتان با گرفتن یک قایق به جزیره‌ی استاقا (Staffa) رفته و این فریبگاه دست نخورده را نظاره‌گر باشید.

۷. شب را در هوگمنای ادینبرو (Edinburgh) صبح کنید

اسکاتلند

هوگمنای (Hogmanay)، جشن سال نوی اسکاتلندی منظره‌ای از چشم‌های خیره است. یک بوم نقاشی از آتش‌بازی آسمان را شبیه به یک رویا می‌کند، شهر به وسیله‌ی ازدحامی از تنوع مردم از سرتاسر دنیا تزیین می‌شود، صدای گروه‌های مشهور موسیقی در گوشه گوشه‌ی شهر طنین‌انداز است، سیل عطر غذاهای خوشمزه هوا را پر می‌کند و میهمانی‌ها از هر جایی بیرون می‌زنند. و زمانی که ساعت به نیمه شب می‌رسد، هیچ حسی جایگزین فریاد زیبای مردمی که بازوان را در هم قفل کرده‌اند نیست. این جشن غیر قابل توصیف یک آغاز جذاب برای سال نو است.

۸. از یک بالن هوای داغ به اکتشاف در ادینبرو و لوسیان (Lothians) بپردازید

اسکاتلند

اگر اتوبوس‌های تور شما را خواب‌آلوده می‌کنند، پس احتمالا باید زیبایی پایتخت سماوی اسکاتلند و امپراتوری‌های اطرافش را از یک بالن هوای داغ تجربه کنید. همیطور که به سمت ابرها بالا می‌روید، شهر تبدیل به یک بوم نقاشی پر از الهامات زیبا می‌شود. با بناهای مشهورش مانند جایگاه آرتور (Arthur’s Seat) و قلعه که زاویه دیدی تازه را به شما تقدیم می‌کنند. از دید پرندگان تپه‌های جذاب اسکاتلندی و روستا‌های بی نقص و زیبا را نظاره کنید. اوه اسکاتلند!

۹. جذاب‌ترین فرود دنیا را تجربه کنید

سفر اسکاتلند

با وجود اینکه سفر به تمامی جزایر اسکاتلند بخاطر تعداد زیادشان خیلی هم معقول نیست، اما یک مقصد از این نظر استثناء است. در منطقه‌ای در جنوبی‌ترین بخش جزایر مسکونی هبریدین (Hebridean، بارا (Barra) یک جادوی خالص است. این بهشت اسکاتلندی با رژه‌ای بی نهایت از فعالیت‌های فضای بازش، سرزمین مقدس ماجراجویان است. اما ابتدا مجبورید که در ساحل تری مور (Traigh Mhor) فرود بیایید، تنها باند ساحلی آن منطقه که برنامه‌ی منظم پروازی دارد. این باند ساحلی که بیشتر شبیه به داستان‌های جن و پری است، در سال ۱۹۳۶ مجوز رسمی گرفت و از آن موقع با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. بدون تعجب، این باند به عنوان جذاب‌ترین فرود جهان انتخاب شد.

۱۰. مهارت‌های عکاسی خود را در تعطیلات در جزیره اسکای محک بزنید

اسکاتلند

چه این منطقه برایتان جدید باشد و چه به طور منظم به اینجا بیایید، جزیره‌ی اسکای یکی از نقاط مشهور است که دوربینتان عاشقش می‌شود. به لطف عکاس مشتاق و برنده‌ی جایزه‌ی عکاس سال بریتانیا، مارکوس مک‌آدام (Marcus McAdam)، گردشگران فرهنگی و عکاسان می‌توانند از کارگاه‌های عکاسی استفاده کنند. به شیار‌های زیبا و خطرناک! استخر‌های طبیعی دلربا، حیات وحش اسکاتلند، سواحل ابریشمی، زمین‌های ناهموار دست نخورده، صحراهای وحشی، کوه‌های با شکوهو دیگر مناظر فکر کنید. بهترین قسمت این سفر دیدن جزیره‌ی اسکای (Skye) با عناصر اصلیش است.

نظر شما کجارویی‌های عزیز چیست؟ آیا برای سفری به اسکاتلند مشتاق هستید؟ مثل همیشه با ما همراه بوده و با نظراتتان ما را خوشحال کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه