چگونه ویزای کانادا بگیریم؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
چگونه ویزای کانادا بگیریم؟

کانادا دارای ویزاهای مختلفی است که متقاضی می‌تواند با توجه به شرایط خود برای دریافت یکی از آن‌ها از طریق سفارت کانادا در کشورهای همسایه اقدام کند.

جاهای دیدنی کانادا در کنار شرایط اجتماعی و اقتصادی شگفت‌انگیز این کشور را در زمره مقصدهای گردشگران و البته مهاجران قرار دارد. البته با توجه به این میزان تقاضا تورهای کانادا نیز در رده پرطرفدارترین تورهای خارجی قرار دارند.

اگر شما نیز قصد سفر به کانادا را دارید، می‌توانید در کجارو بهترین و ارزان‌ترین تور کانادا را در بازه زمانی مورد نظر خود جست‌و‌جو کرده و تور دلخواهتان را از میان ده‌ها آژانس معتبر مسافرتی انتخاب کنید.

از طرفی، با توجه به میزان بالای تقاضا برای سفر به این کشور، مقررات بسیار محکمی از سوی دولت این کشور برای ورود شهروندان خارجی به این کشور وضع شده است؛ ولی در صورت آشنایی با شرایط، مراحل و مدارک مورد نیاز می‌توان ویزای این کشور را نیز دریافت کرد. نکته قابل‌توجه اینکه در حال حاضر، به‌علت تعطیلی سفارت کانادا در ایران، کلیه فعالیت‌های این سفارت به حالت تعلیق درآمده و شهروندان ایرانی که قصد سفر به کانادا را دارند، برای دریافت ویزا می‌توانند از طریق نمایندگان قانونی یا شخصا به سفارت کانادا در کشورهای همسایه ایران مانند سفارت کانادا واقع در آنکارا، پایتخت ترکیه، مراجعه و مراحل قانونی دریافت ویزا را طی کنند.

ویزای کاناداشرح خدمات
انواع ویزاتوریستی، تحصیلی، اقامت دائم، کار و ترانزیت
مراحل صدور ویزا۱) ثبت‌نام در وب‌سایت سفارت کانادا
۲) مراجعه حضوری برای انگشت‌نگاری و مصاحبه به سفارت کانادا در یکی از کشورهای همجوار مانند ترکیه 
وقت سفارت پس از ثبت‌نام در وب‌سایت سفارت تعیین می‌شود.
مصاحبه و انگشت‌نگاری دارد
مدارک لازم برای صدور ویزامدارک شناسایی، مدارک مالی، اسناد ملکی و مدارک شغلی
مدت زمان لازم برای صدور ویزادو ماه
سفارت/ کنسولگری فعالیت سفارت کانادا در ایران تا اطلاع ثانوی در حالت تعلیق قرار دارد.

انواع ویزای کانادا

  • ویزای توریستی برای افرادی صادر می‌شود که تابعیت کانادا را ندارند و قصد دارند تا به‌صورت قانونی از این کشور بازدید کنند. نکته قابل‌توجه اینکه سالانه در حدود ۳۵ میلیون نفر به‌عنوان توریست و با ویزاهای غیر اقامتی به این کشور سفر می‌کنند. حداکثر مدت اقامت با ویزای توریستی کانادا ۶ ماه است و به دو صورت سینگل (Single) یا مولتی (Multiple/با اعتبار پنج ساله) صادر می‌شود.
  • ویزای تحصیلی برای افرادی صادر می‌شود که به قصد ادامه تحصیل در مدارس، دانشگاه‌ها یا موسسات آموزش عالی کانادا قصد اقامت در این کشور را دارند. ویزای تحصیلی کانادا یه صورت ویزای دانش‌آموزی، دانشجوئی، فرصت مطالعاتی و ویزای همراه تحصیلی (والدین، همسر و فرزندان دانشجو) صادر می‌شود.
  • ویزای اقامت این ویزا به دو صورت ویزای موقت  یا اقامت دائم صادر می‌شود.
  • ویزای کار ساله بیش از ۱۵۰ هزار کارمند و کارگر خارجی با استفاده از ویزای کار وارد کانادا می‌شوند.
  • ویزای ترانزیت برای افرادی صادر می‌شود که فقط برای عبور از خاک کانادا وارد این کشور می‌شوند و قصد اقامت در خاک کانادا را ندارند. همچنین، افرادی که مدت اقامت آن‌‌ها در کانادا کمتر از ۴۸ ساعت است، باید ویزای ترانزیت دریافت کنند.

ویزای کانادا

شرایط کلی برای شهروندان ایرانی متقاضی ویزای کانادا

شهروندان ایرانی متقاضی دریافت ویزای توریستی کانادا باید در کلیه موارد ذیل اطمینان خاطر افسر اداره مهاجرت را جلب کنند؛

  • تضمین خروج از خاک کانادا پس از اتمام مهلت ویزا
  • ارائه تضمین مالی به‌منظور تامین کلیه مخارج در طول مدت اقامت در خاک کانادا
  • ارائه تعهد مبنی بر عدم اشتغال یا تحصیل در مدت اقامت
  • عدم ایجاد خطر امنیتی برای دولت و شهروندان کانادا
  • عدم سوء پیشینه کیفری
  • ارائه گواهی سلامت
  • ارائه کلیه مدارک درخواستی از جانب افسر اداره مهاجرت

ویزای کانادا

مدارک لازم برای ویزای توریستی کانادا

۱) مدارک شناسائی شامل گذرنامه دارای اعتبار، شناسنامه، کارت ملی، عکس، سند ازدواج (در صورت همراهی همسر)، رضایت‌نامه محضری برای همراهی فرزندانی که بدون یکی از والدین قصد مسافرت دارند و تکمیل فرم اطلاعات فردی؛ کلیه مدارک فارسی باید دارای ترجمه انگلیسی باشند.

۲) مدارک مالی نامه تمکن بانک به زبان انگلیسی و ممهور به مهر امور بین الملل بانک به‌همراه گردش حساب متقاضی؛

۳)‌ مدارک اسناد ملکی دعوت‌نامه یا رزرو هتل و شرح برنامه سفر به‌همراه رزرو بلیط هواپیما؛

۴)‌ مدارک شغلی گواهی اشتغال به کار به زبان انگلیسی روی سربرگ شرکت (با ذکر تاریخ شروع به کار، عنوان شغلی و درآمد سالانه، نام مدیر یا سوپروایزر و مدت زمان موافقت شده با مرخصی)، ترجمه فیش حقوقی دو ماه آخر، ترجمه لیست بیمه دو ماه آخر و ترجمه حکم کارگزینی برای کارمندان و ترجمه “آگهی تاسیس”، “آگهی تغییرات” و آگهی تصمیمات” شرکت در روزنامه رسمی، ترجمه لیست بیمه و فیش حقوقی دو ماه آخر کارمندان، ترجمه آخرین لیست مالیاتی پرداخت شده، نامه تمکن بانک شرکت و ریزپرینت چهار ماه آخر به لاتین برای کارفرمایان

ویزای کانادا

مراحل درخواست ویزا

ثبت‌نام برای دریافت ویزای کانادا را می‌توان از طریق مراجعه حضوری به سفارت یا به‌صورت آنلاین انجام داد. در هر دو حالت، درخواست ویزا با ایجاد حساب کاربری شخصی در وب‌سایت رسمی سفارت کانادا و تکمیل فرم‌ها آغاز می‌شود. کلیه فرم‌ها به زبان انگلیسی بوده و باید به دقت تکمیل شوند. پس از تکمیل فرم‌ها، مرحله دوم مربوط به پرداخت هزینه‌های ویزا و انگشت‌نگاری است. پس از تکمیل موفقیت‌آمیز دو مرحله قبلی، برگه تائید درخواست به‌همراه شماره پیگیری و نامه انگشت‌نگاری (زمان مراجعه حضوری به سفارت) برای متقاضی صادر می‌شود. زمان ارسال نامه انگشت‌نگاری از چند ساعت تا چند روز متغیر است.

در موعد تعیین شده متقاضی باید با در دست داشتن مدارک لازم ویزای درخواستی در یکی از نزدیک‌ترین سفارت‌های کانادا در کشورهای همجوار برای انجام مصاحبه و انگشت‌نگاری حاضر شود.  پس از انجام این مراحل متقاضی می‌تواند به کشور خود بازگشته و منتظر اعلام نتیجه نهایی ویزا از جانب سفارت باشد، زیرا این پروسه از یک هفته تا دو ماه متغیر است. پس از اعلام نتیجه متقاضی برای پیکاپ ویزا (تحویل پاسپورت) باید مجددا به سفارت کانادا مراجعه کند. 

ویزای کانادا

نشانی سفارت کانادا در تهران

در حال حاضر، این سفارت تعطیل است.

  • نشانى : تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان شهید سرافراز، پلاک ۵۷
  • تلفن: ۸۱۵۲-۰۲۱ / نمابر: ۸۸۷۵۷۰۵۴ / صندوق‌پستى : ۴۶۴۷-۱۱۱۵۵ / کدپستى : ۱۵۸۶۸
  • وب‌سایت اداره مهاجرت کانادا: http://www.iran.gc.ca

مطالب مرتبط:

دیدگاه