شگفتی‌ های جهان عرب: سفر جاده ای در عمان (قسمت اول)

حمید حسن‌زاده
حمید حسن‌زاده یکشنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
شگفتی‌ های جهان عرب: سفر جاده ای در عمان (قسمت اول)

عمان کشوری است که در کرانه‌ی اقیانوس عربی قرار گرفته است. برای لمس نزدیک فرهنگ و طبیعت آن سفری جاده‌ای بسیار مناسب است. با کجارو همراه باشید.

عمان کشور نسبتا گرمی است و در طول تابستان دما تا ۴۰ درجه افزایش می‌یابد. به لطف رشد منظم صنعت توریسم مملکت و علاقه‌ی روز افزون به طبیعت و فرهنگ غنی عمان، بازدیدکنندگانش روزبه‌روز بیشتر می‌شوند.

از این گذشته، کدام محل در شبه‌جزیره عربی می‌تواند ترکیبی از پایتختی اغواگر، کوه‌هایی مانند کوه‌های مریخی، بیابان‌های پر افت‌وخیز که باد شکل‌شان داده و کیلومترها ساحل خلوت را گرد هم آورد و همچنان به سنت‌های کهن‌اش پایبند بماند، به‌راحتی در دسترس باشد و امنیت مسافران را به‌خوبی فراهم کند؟

علاوه بر آن، عمان بهترین محل در این ناحیه برای کرایه کردن خودرو (خودروی شاسی‌بلند برای منظور ما ایدئال است) است: جاده‌ها خوب هستند، علائم راهنمایی به زبان انگلیسی (با انگلیسی به‌صورت گسترده صحبت هم می‌کنند) هستند و قیمت سوخت ارزان است.

برای سفر جاده‌ای در عمان بهتر است این پیشنهادها را در نظر داشته باشید.

مسقط: شهری حیرت‌انگیز

مسقط

اغلب بازدیدکنندگان بین‌المللی هوایی به مسقط می‌آیند. قبل از اینکه ماجراجویی خود را در دل کوه‌ها، صحراها و خط ساحلی آغاز کنید می‌ارزد چندین روز را در این شهر کهن سپری کنید که داستان‌ها برای گفتن دارد.

مسقط همانند شهر همسایه‌اش دوبی آن‌چنان پیشرفته نیست. این شهر ساحلی باستانی آکنده از خانه‌هایی است که نمای‌شان دوغاب سفید رنگی دارد و حتی کوچک‌ترین سازه در این محل با پنجره‌هایی به سبک عربی و گنبدی کوچک، به معماری سنتی اسلامی دلالت می‌کند.

مسقط شهری مدرن است که «گذشته» در هوای آن مانند رایحه‌ی کنده چوبی که سوختن آن پایان می‌گیرد استشمام می‌شود. مسلمانانی که دشداشه (لباس بلند و گشاد سفید رنگ) و کوما (کلاه قلاب دوزی شده) به تن کرده‌اند و برای نماز خواندن به سوی مسجد روانند انگار از گذشته‌ای دور به‌جای مانده‌اند.

شهر، که شامل شهرهای رووی، موتراه، مسقط قدیمی است، در راستای اقیانوس عربی ۵۰ کیلومتر طول دارد. بنابراین اگر از لحاظ زمانی در مضیقه هستید می‌توانید از تورهای گردشگری استفاده کنید.

چکار کنیم؟

مسجد بزرگ مسقط، که به‌منظور گرامیداشت سی‌امین سال حکمرانی سلطان قابوس بنا شده، جاذبه‌ای دیدنی است. نمای بیرونی معمولی آن باعث می‌شود بپندارید درون آن ارزش بازدید ندارد. این‌طور نیست.

مسجد بزرگ مسقط

سالن اصلی مسجد بسیار دیدنی است: لوستر ۱۴ متری آن نورهای رنگارنگ خود را روی دومین فرش بزرگ ایرانی و دست‌بافت جهان می‌پراکند.

معماران دست‌اندرکار پروژه مسجد یکی دیگر از دیدنی‌های مهم شهر را در سال ۲۰۱۱ به پایان رساندند: «خانه اپرای سلطنتی» قلب فرهنگی مسقط است که از اپراها، باله‌ها، موسیقی‌های عربی و اسلامی و سایر اجراها میزبانی می‌کند.

خانه اپرای سلطنتی

اگر حوصله نمایش ندارید برای بازدید از بنا به آنجا مراجعه کنید. درهای آن برای بازدید عموم در ساعاتی از صبح گشوده می‌شود.

در شرق، بازار «موتراه سوق» قرار گرفته است که از مدت‌ها پیش از اینکه دریاسالار پرتغالی، آلفونسو د آلباکورکی، در قرن ۱۶ به مسقط وارد شود مشغول تجارت بوده است. مغازه‌های بازار چیزهای گوناگونی مانند تفنگ‌های فتیله‌ای تا ساعت‌های زنگ‌دار به‌شکل مسجد به فروش می‌رسانند.

موتراه سوق

در انتهای دیگر جاده‌ی موتراه، بازار ماهی بوی مطبوعی ندارد اما این به‌معنای اتمسفر و فضای ضعیف نیست. بازدیدکنندگان می‌توانند قبل از اینکه ماهی‌ها سر از آشپزخانه‌ها و مراکز خرید شهری در بیاورند، از ماهی‌های صید روز از اقیانوس عربی دیدن کنند.

با یک دست دوربین را نگه دارید و با دست دیگر دماغتان را.

کجا بمانیم؟

اقامتگاه و آب‌گرم شانگری لا الجیسا

در شرق موتراه بندر جیسا قرار دارد که معروف‌ترین و بزرگ‌ترین اقامتگاه عمان محسوب می‌شود. هتل‌های سه‌گانه‌ی اقامتگاه و آب‌گرم شانگری لا الجیسا (shangri-la.com) هر امکانات قابل تصوری (از باشگاه کودکان تا مرکز شیرجه) را فراهم می‌آورد؛ حتی اگر امکانات گسترده غذایی آن را در نظر نگیریم!

از این محل برای رسیدن به کوه‌های غربی الهجر به‌سمت غرب برانید.

کندوکاو در کوه‌ها

قیمت پایین سوخت تنها دلیل رایج بودن خودروهای شاسی‌بلند در عمان نیست؛ این خودروها در برخی نقاط کشور، به‌ویژه کوه‌های الهجر، یک ضرورت هستند.

در دل این قسمت‌ دورنماهای دراماتیک، مانند جبل‌الشمس (بلندترین کوه عمان با ارتفاع ۳۰۷۰ متر)، تنگه وادی غول (گرند کنیون جهان عرب) و جبل اخضر نفس را در سینه حبس می‌کنند.

تنگه وادی غول

به‌طرز غریبی جبل‌الخضر به یک کوه منفرد اشاره نمی‌کند، بلکه به تمامی کوه‌هایی که فلات سیق را محاصره می‌کنند اشاره دارد، فلاتی که باغ‌های میوه‌ی حاصل‌خیزش انار، زردآلو و سایر میوه‌ها را به بار می‌آورد.

علاوه بر آن یکی دیگر از مهم‌ترین مواد خام خوراکی محلی‌ها را تامین می‌کند: گلاب.

چکار کنیم؟

می‌خواهید اعصاب خود را بیازمایید؟ اگر خودروی شاسی‌بلند دارید و با کمی چاشنی خطر و رانندگی در مسیرهای صعب مشکلی ندارید کوره‌راه آف-رود بین الرستاق و الحمرا در دل کوه‌ها ۷۰ کیلومتر طول دارد.

سرازیری‌های باریک و ترسناک و مسیرهای سرگیجه‌آور آن برای هر کسی توصیه نمی‌شود.

اما پانوراماهای خیره‌کننده در انتظار رانندگان جسور است. مسیر از میان محلی خالی از سکنه می‌گذرد پس احتیاط‌های ضروری (تایز زاپاس، جک، آب، لباس گرم، کفش‌های پیاده‌روی و آب خوردن و غذا) را فراموش نکنید.

وضعیت آب‌و‌هوایی را قبل از عزیمت بررسی کنید و از رفتن در روزهای بارانی یا پس از آن پرهیز کنید.

بالا رفتن از جبل‌الاخضر خطر کمتری دارد اما مناظری چشم‌گیر در راه است و بدین منظور به شاسی‌بلند (این جاده شیب‌دار و پر پیچ‌و‌خم است اما امنیت دارد) نیازمندید.

کجا بمانیم؟

هتل علیلا

اگر به‌دنبال چیزی بیشتر از اقامت خشک و خالی هستید به هتل علیلا بروید (alilahotels.com/jabalakhdar). این هتل باشکوه در لبه تنگه‌ای در فلات زبرین جبل‌الاخضر واقع شده است. اما موقعیت دراماتیک آن تنها دلیل برتری آن نیست. این هتل در لیست بهترین هتل‌های ۲۰۱۵ در میان هتل‌های دیگر قرار گرفته است.

ساختمان‌های هتل، که بنای آن‌ها از استحکامات عمانی الهام گرفته شده، از کوه ساخته شده‌اند، یعنی از دل سنگ آهک، گرانیت و تخته سنگ‌ها به بیرون کشیده شده‌اند، در ساخت آن‌ها از تیر چوبی مشتق شده از سرو کوهی استفاده شده است. از نمای دور ساختمان‌ها در پیش‌زمینه خود محو می‌شوند.

از درون، علیلا گالری هنرها، منسوجات و صنایع فلزی بومی را به ذهن متبادر می‌کند. این هتل به‌منظور سهولت کندوکاو در جبل‌الاخضر در این ناحیه واقع شده و تعدادی از سفرها را خود برنامه‌ریزی می‌کند که شامل پیاده‌نوردی به روستاهای خالی از سکنه سراب و وادی بن حبیب هستند.

از اینجا برای رفتن به تپه‌های شنی شرقیه به‌سمت جنوب شرقی برانید.

مطالب مرتبط:

منبع lonley planet

دیدگاه