سفر ۱۰ روزه به شمال؛ جاده چالوس

عماد جعفری
عماد جعفری سه شنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
 سفر ۱۰ روزه به شمال؛ جاده چالوس

برنامه سفر ۱۰ روزه به شمال (مازندران) را با جاده چالوس آغاز می‌کنیم، از قلب البرز که گذشتیم، از تجربه همراهی با طبیعت لذت می‌بریم. با کجارو همراه باشید.

طبیعت بی‌نظیر و آب‌وهوای معتدل در نوار ساحلی جنوب دریای خزر را با زیباترین جاده ایران کنار هم بگذارید، معرکه نیست؟ بی‌گمان همین است که نمی‌شود قصد سفر شمال به‌ویژه در ایام نوروز کرد و گزینه سفر  از جاده چالوس را به راحتی کنار گذاشت. مازندران، این تاج سرسبز گردشگری ایران جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بی‌شماری را در خود جای داده است. این استان که در بخش طبیعت‌گردی، قطب گردشگری کشور به شمار می‌رود، هرساله پذیرای نزدیک به دوازده میلیون نفر گردشگر داخلی و ده‌ها هزار توریست خارجی است. همراهان کجارو و همه رهروان سفر خوب می‌دانند، دل سپردن به سفر و گردش در مازندران، ماه‌ها پشت ماه‌ها تازگی و زیبایی برای تجربه به‌همراه دارد. همیشه فرصت کوتاه است، اما بر آنیم یگانه باشد بی هیچ کم و کاست، ازاین‌رو برای همراهانمان برنامه ۱۰ روزه‌ای تدارک دیده‌ایم، تا از قلب رشته‌ کوه‌های البرز تا سواحل زیبای خزر لحظه‌ای از تجربه‌های نو غافل نباشیم. سفرمان را از خروجی کرج آغاز می‌کنیم و در تک‌تک تجربه‌ها همراهتان هستیم. با کجارو همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

روز اول: جاده چالوس؛ مسیر مقصد امروز ماست...

جاده چالوس

رودخانه، کوه، جنگل، غار، دریاچه، سد، امامزاده و روستا. کمتر می‌شود با یک تیر این همه نشان زد و جاده چالوس، تیری است به همه این نشان‌ها. جاده چالوس با چم و خم‌های دیدنی‌اش اگرچه مسیری برای رساندن مسافران از تهران به شمال و به عکس هست اما می‌توان ده‌ها مقصد بکر و دیدنی را در همین جاده انتخاب کرد. از ابتدای کرج، جاده چالوس را در پیش بگیرید. جاده چالوس یکی از زیباترین جاده‌های دنیا است، وجود سفره‌خانه‌های زیبای کنار جاده‌ای و چشم‌انداز زیبای رودخانه‌ای که هم‌سفرتان می‌شود، خاطره‌ای زیبا در خاطرتان بر جای می‌گذارد. 

روستای ارنگه

ارنگه

  • زمان پیشنهادی: ۲ ساعت (به‌همراه صرف صبحانه)

صبحانه را در کنار آبشار و طبیعت زیبای این روستا میل کنید. برای دسترسی به این روستا پس از ورود به جاده چالوس از کرج، در کیلومتر ۱۸ سمت راست تابلویی وجود دارد که شما را به این روستا هدایت می‌کند. جاده مذکور با شیب تندی از جاده چالوس جدا شده و به سرعت ارتفاع می‌گیرد. پس از حدود ۲ کیلومتر با تقریبا مسطح شدن جاده برای ورود به مسیر آبشار می‌توانید وسیله خود را رو‌به‌روی رستوران هفت چشمه پارک کنید یا پس از کیوسک هلال‌احمر و امداد خودرو سایپا آ دران با دیدن تابلوی ارنگه به‌سمت راست بپیچید و وارد آن جاده بشوید و پس از پیمودن راهی کوتاه، وسیله خود را در نزدیکی ویلایی که در ابتدای جاده قرار دارد پارک کنید و از همان جا پیاده‌روی را آغاز کنید، این آبشار در بالادست رودخانه خروشان ارنگه جاده چالوس واقع شده است.

صبحانه در هریجان

هریجان

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۲ ساعت
  • بعد از سیاه بیشه، جاده فرعی پشت رستوران جعفر میر دار سلطانی، روستای هریجان، آبشار هریجان

بعد از عبور از جاده و رسیدن به روستایی به همین نام، جاده فرعی سمت چپ را گرفته و با حدود یک ربع پیاده‌روی به منطقه‌ای می‌رسید که زیبایی و عظمتش هوش از سرتان می‌برد، آبشاری بر فراز سنگ‌های قد برافراشته و باصلابت. از اینجا دیگر با شما است که بخواهید سنگ‌نوردی کرده و آبشار را تا ابتدا بالا بروید یا بساطی پهن کرده و از طبیعت بکر روستا استفاده کنید.

کندلوس

کندلوس

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۴ ساعت

هفت کیلومتر بعد از مرزن‌آباد به دوراهی کجور می‌رسید. در این راه فرعی پس از در ۴۲ کیلومتر مسیر کوهستانی به روستای کندلوس می‌رسید. برخی منابع این دهکده را گذرگاه رستم، قهرمان اسطوره‌ای ایران ذکر کردند و ناصرالدین شاه قاجار نیز در سال ۱۲۹۲ هجری چند روز در تنگه میخ ساز اتراق کرد. کندلوس فقط به خاطر طبیعت زیبا و سرسبزش شهره عام و خاص نیست، بلکه مجموعه فرهنگی کندلوس چنان وجاهتی به این روستای طبیعی بخشیده که هم اکنون روستای کندلوس به یکی از قطب‌های گردشگری استان مازندران تبدیل شده است.

کلاردشت و دریاچه ولشت

دریاچه ولشت

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۳ ساعت (به‌همراه صرف ناهار)

کلاردشت، دشتی بر فراز کوه‌ها؛ منطقه‌ای ییلاقی که آب و هوایش سال‌ها است تهرانی‌ها را شیفته خود کرده و دریاچه‌اش با اینکه در انتهای جاده‌ای خاکی است اما میزبان گردشگران بی‌شماری است که تعطیلات خود را در این خطه می‌گذرانند. ولشت دریاچه‌ای است به غایت زیبا و دل‌انگیز در دل طبیعت بکر کلاردشت. این دریاچه به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی و آب شیرینش فضای مناسبی برای اردک ماهیان و برخی پرندگان مهاجر فراهم کرده است. 

اقامت شب در کلاردشت

کلاردشت

در کلاردشت اقامتگاه‌ها، سوییت و خانه‌های ییلاقی برای اجاره وجود دارند، ماجراجویی یافتن خانه‌ای ییلاقی در مازیچال هم فکر هیجان‌انگیزی است.

هتل‌های ذیل هم در نزدیکی شما قرار دارند

  • هتل باران سبز: آدرس: کلاردشت، کیلومتر ۳ جاده عباس آباد. آدرس مجتمع باران سبز کلاردشت
  • هتل آپارتمان مارال: آدرس: کلاردشت، رو‌به‌روی دادگستری

بیشتر بخوانید:

روز دوم: تا شب که به چالوس برسیم...

مازیچال و دره بلوط 

مازیچال

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۶ ساعت

سراغ ییلاق مازیچال بروید. مازیچال در ١٧کیلومتری کلاردشت تا اواخر شهریور سکونتگاه ییلاقی روستاییان و دامداران منطقه است.

اینجا فرصت دارید در نبود آب‌لوله‌کشی، برق و حتی آنتن تلفن همراه یک زندگی بسیار متفاوت از زندگی شهری را تجربه کنید. نیآزی یا ما زو در زبان محلی یعنی بلوط. چال هم اشاره به گودال یا دره‌ای دارد که محل رویش درختان ما زو یا بلوط است. از جاده کلاردشت، عباس‌آباد حدود ٢ کیلومتر به‌سمت عباس‌آباد بروید. از روستای طویدره که در سمت چپ جاده قرار دارد، در جاده خاکی و جنگلی برانید، از اینجا تا مازیچال ١٧ کیلومتر سربالایی راه پیش رو دارید.

 پارک جنگلى فین چالوس و مرداب کندوچال

آخر هفته چالوس

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۴ ساعت
  • پارک جنگلی چالوس یا همان فین در کیلومتر ۷ جاده چالوس، تهران قرار گرفته است.

رودخانه چالوس که از کنارش می‌گذرد، ویژگی‌های خاص و جالبی به آن می‌بخشد. در این پارک اردوگاهی احداث شده که با وجود کلبه و کومه‌هایی که برای اقامت مسافران دارد، تفرجگاهی کم‌نظیر است. سوارکاری در محوطه، مکان‌هایی برای نشستن و پخت جوجه و کباب و سرویس بهداشتی از جمله امکانات این پارک جنگلی دل‌نواز هستتند.

اقامت شبانه در چالوس

  • سوییت‌ها، ویلاها و خانه‌های بسیاری برای اجاره وجود دارد، در پارک جنگلی  نیز محلی برای اقامت وجود دارد.

روز سوم: از تفریحات نمک آبرود تا طبیعت دریاسر

نمک آبرود 

نمک آبرود

  • زمان پیشنهادی: ۶ ساعت
  • تفرجگاه ساحلی نمک‌آبرود

احداث دو طرح شنا مخصوص آقایان و خانم‌ها هریک ۴۰ چتر (سایبان) به‌علاوه بوفه، دوش آب و سرویس‌های بهداشتی اسکله قایقرانی، پدالی و موتوری، چایخانه سنتی، آلاچیق جهت اقامت مسافران، رستوران، سوئیت‌های کوچک سبک و مرداب ماهیگیری از جمله امکاناتی است که می‌توانید در این تفرجگاه لوکس بیابید

  • تله‌کابین نمک‌آبرود

    نمک آبرود

  • گیم لند نمک‌آبرود
  • سورتمه نمک آبرود

جنگل دالخانی

 دالخانی

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۳ ساعت
  • مازندران، تنکابن (شهسوار)، کیلومتر ۱۸ جاده دو هزار

دال خانی یک جنگل نیمه کوهستانی است که ارتفاع آن به حدود ۸۰۰ متر می‌رسد و به همین دلیل، گزینه خوبی برای کوهنوردان و طبیعت گردان به حساب می‌آید.

دشت دریاسر

 دشت دریاسر

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۵ ساعت
  • تنکابن، جاده دو هزار سه هزار، انتهای سه هزار، دشت دریا سر

جاده دو هزار که از سه‌راهی خرم آباد، پیش از پل چشمه کی له آغاز کی شود، با عبور از شهر خرم‌آباد و سپس دو راهی لتاک و پارک چال دره، با در مسافتی ۴۰ کیلومتری به کلی ثم می‌رسد؛ از این نقطه در شرق جاده، در حدود ۵/۱ ساعت پیاده‌روی وجود دارد که البته در این مسیر، با صعود به قله‌ی سیالان، دشت زیبای دریاسر پیش روی هر رهگذری جلوه‌گری می‌کند. مسیر دشت دریاسر به عسل محله (اسل محله) یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران به شمار می‌رود که گردش در آن خالی از لطف نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

اقامت شبانه در رامسر

در رامسر اقامتگاه‌ها، سوییت و خانه‌های ییلاقی برای اجاره وجود دارند. پلاژها را هم از دست ندهید.

هتل‌های رامسر نیز برای پذیرایی از گردشگران آماده هستند.

روز چهارم: رامسر گردی

هتل قدیم رامسر

هتل قدیم رامسر

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۲ ساعت

هتل قدیم رامسر هتلی با معماری بسیار زیبا در مرکز شهر جنب پارک ملی و در نزدیکی کاخ مرمر (موزه تماشاگه خزر) واقع شده است و یکی از معدود هتل‌‌هایی است که در فهرست ثبت آثار ملی قرار گرفته‌ است.

کاخ مرمر رامسر

رامسر

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۲ ساعت
  • آدرس: مازندران، رامسر، خیابان شهید رجایی

کاخ مرمر رامسر هم‌اکنون با عنوان تماشاگه خزر به‌صورت موزه برای عموم قابل بازديد است.

آثار دیدنی کاخ‌موزه

  • مبلمان، شمعدان‌ها و بوفه‌های عتیقه
  • مجسمه‌های برنزی و مرمرین نفیس
  • تابلوهایی از هنرمندان مشهور جهان

پارک آبی رامسر

پارک آبی رامسر

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۲ ساعت
  • آدرس: مازندران، رامسر، نرسیده به تله‌کابین رامسر

در حال حاضر این مجموعه با بیش از ۲۵ جت اسکی، آلاچیق، اسکله تفریحی، موتورهای ATV و کافی‌شاپ و رستوران در انتظار گردشگران لحظه‌شماری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بوستان جنگلی صفارود

بوستان جنگلی صفارود

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۳ ساعت

مسیر دسترسی به بوستان صفارود از ابتدای جاده جواهرده در میدان غربی شهر رامسر آغاز و پس از در ۹ کیلومتر و عبور از مسیری زیبا به این پارک در کنار رود صفارود می‌رسد.

بوستان جنگلی صفارود رامسر واقع در ۹ کیلومتری جاده جواهرده رامسر، پارک جنگلی است که در میان دره و در کنار رود صفارود و در پایین جاده قرار دارد که پله‌هایی نیز برای ورود به آن از جاده ساخته شده است و وجود جنگل، رودخانه، آب‌معدنی، آب‌وهوای مطبوع به این مکان جلوه خاصی بخشیده است.

روز پنجم: روز ییلاق جواهرده تا سه هزار

 جواهرده

 جواهر ده

  • زمان پیشنهادی: ۶ ساعت
  • رامسر، بلوار امام خمینی به‌سمت لات محله، ۹ کیلومتر بعد از لات محله، روستای جواهرده

این روستای علاوه بر طبیعت بکر و سرزنده‌اش دارای دیدنی‌هایی از جمله جویبارهای بالادست روستا با آبشارهای زیبا، مسجد آدینه که گفته می‌شود پیش از این معبد زرتشتیان بوده است، گورهای گبری پراکنده در مسیر، گهواره سنگی، سلاژ پشته، شیر سنگی، پارک جنگلی صفارود، ۹ کیلومتری جاده رامسر به جواهرده، دریاچه قو و آبشار دورود است.

پلاژ ساحلی رامسر

رامسر

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۳ ساعت

پلاژ ساحلی بعد از هتل کوثر به‌سمت رامسر این امکانات را برای شما فراهم آورده است: سرگرمی‌هایی چون سورتمه‌ای هیجان‌انگیز، تله کابین رامسر با منظره‌ای دلپذیر و روح نواز، باشگاه مهیج تیراندازی، سینمای چهار بعدی، کارتینگ، پینت بال، پیست دوچرخه‌سواری، تفرجگاه ساحلی، پرواز آماتوری بر فراز ابرها، موتورهای ATV و بسیاری دیگر در کنار بازارچه‌ی محلی با انواع غرفه‌های صنایع دستی و سوغات کیف و کفش، لوازم‌آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی و... بی شک سفری ماجراجویانه و شگفت‌انگیز را در شهرک برای شما رقم خواهد زد.

ییلاق سه هزار

ییلاق سه هزار

  • زمان پیشنهادی برای بازدید: ۳ ساعت

تنکابن به خرم آباد پس از عبور از قلعه گردن به‌سمت جنوب امتداد یافته و دو راهی لتاک در جانب شرقی وارد یک جاده خاکی می‌شود که به‌طرف جنگل سه هزار ادامه پیدا می‌کند.

اقامت شبانه در تنکابن

اقامتگاه بوم گردی خونه مادر جون

اگر به شما بگویند چشمان خود را ببندید و خود را در کلبه‌ای در شمال کشور تصور کنید بی شک جزء اولین تصاویری که در خاطرتان نقش می‌بندد کلبه‌ای چوبی در بلندای تپه‌ای سرسبز است که از یک سو مشرف به دریا و از سویی دیگر مشرف به جنگل است. اقامتگاه بوم‌گردی خونه مادر جون یکی از این کلبه‌ها است. این کلبه در نزدیکی‌های شهر رامسر در روستای چالش قرار دارد که با تنکابن حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. 

روز  ششم: سفر به نوشهر و حومه

باغ اکولوژی نوشهر

باغ اکولوژی نوشهر

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۲ ساعت
  • مازندران، نوشهر، خیابان شریعتی، باغ اکولوژی نوشهر

باغ گیاه شناسی نوشهر به‌لحاظ وسعت و قدمت دومین نمونه در سراسر کشور است که حضور مجموعه‌ای از گونه‌های منحصربه‌فرد آربراتوم، باعث شهرت جهانی‌اش شده است.

 آبشار چلندر

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۲ ساعت

 آبشار چلندر در ۱۸ کیلومتری جاده نوشهر به نور حد فاصل نوشهر تا سی‌سنگان، در جنگل‌های روستای چل ندر و  در دل جنگل‌های انبوه جنوب شرقی روستا واقع شده است.

بازار روز نوشهر

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۲ ساعت
  • نوشهر، میدان آزادی

در بازار روز نوشهر که وارد شوید بوی سیر و سبزی تازه  به مشام می‌رسد و همچنین ماهی تازه صیدشده که شما را به خرید از آن‌ها ترغیب می‌کند.

بیشتر بخوانید:

پارک جنگلی سی‌سنگان

جنگلی سی‌ سنگان

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۵ ساعت

پارک جنگلی سیسنگان یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های شمالی کشور است. ساحل زیبای دریا، تنوع پوشش گیاهی، وجود امکانات رفاهی و جاده‌های جنگلی این پارک را به مرکز مهم جذب مسافر در شمال کشور تبدیل کرده است. موقعیت این پارک از شمال به دریای خزر، از جنوب به دامنه شمال سلسله جبال البرز و از غرب به روستای توسکا تک و از شرق به روستای صلاح‌الدین کلاً محدود می‌شود.

این پارک نیز مانند پارک جنگلی نور به دلیل خصوصیات و جاذبه‌های طبیعی و زیبایی‌ها و امکانات ایجادشده در آن، بسیار موردتوجه مسافران و اهالی بومی است. وجود کمیاب و در حال انقراض شمشاد و نزدیکی آن به دریا، قابلیت سیاحتی جالب‌توجهی به آن بخشیده است.

اقامت شبانه در نوشهر

سوییت، خانه، چادر یا هتل، تمام گزینه‌ها در نوشهر امکان‌پذیر است.

روز هفتم: به سوی نور

روستای نجار ده

زمان پیشنهادی بازدید: ۲ ساعت

مازندران، ۷ کیلومتری نوشهر از سمت نور، کنار رودخانه خی رود، روستای نجار ده

یکی از جذابیت‌های منحصربه‌فرد این روستا آبشار نجار ده در دل جنگل است که یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای ایران است. آبشاری به طول ۳۲ متر که هر بیننده‌ای را در اولین نگاه مجذوب خود می‌کند. این روستا به عنوان دومین روستای اینترنتی ایران لقب گرفته است.

پارک جنگلی نور

دیدنی های نور

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۵ ساعت
  • کیلومتر ۵ نور به محمود آباد، پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور به عنوان بزرگ‌ترین پارک جنگلی خاورمیانه با سه هزار و ۶۰۰ هکتار وسعت از جاذبه‌های طبیعی و بکر این سرزمین محسوب می‌شوداین پارک به‌علت قرار گرفتن در بین جاده کناره و ساحل دریای خزر دارای موقعیتی بسیار ممتاز و استثنایی است.

آبشار آب پری

آبشار آب پری

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۳ ساعت
  • شهر توریستی رویان یا همان علم ده، ۱۵ کیلومتری جاده، آبشار آب پری

جلوه و نمای علم ده را دو صد چندان کرده تا جایی که هر گردشگری که پا به این منطقه می‌گذارد خود را از تماشای آن بی نصیب نمی‌سازد.

الیمالات

الیمالات

  • زمان پیشنهادی بازدید:۳ ساعت

در کیلومتر ۸ جاده نور، چمستان، در ۳ کیلومتری داخل جنگل دریاچه‌ای در دل طبیعت آرمیده که زیباییش هوش از سر می‌برد.

الیمالات، دریاچه‌ای ست که وقتی برای اولین بار بعد از در جاده خاکی پر دار و درخت به آن می‌رسی شکوه طبیعت را با تمام وجودت حس می‌کنی، دریاچه آن‌قدر زیبا است که گویی زمردی درخشان در آغوش جنگلی بکر و سرسبز است.

روز هشتم: در امتداد خط ساحلی...

فریدون‌کنار

تالاب فریدون کنار

  • از جاده فریدون‌کنار به آمل یا بزرگراه بابلسر به بابل استفاده کنید. در فاصله دو سه کیلومتری جنوب بابلسر و فریدون‌کنار جاده‌ای وجود دارد که از کنار این تالاب می‌گذرد.

تالاب بزرگی در جنوب شرقی شهر فریدون‌کنار قرار دارد که با گرد هم آمدن مجموعه متنوعی از گیاهان و جانوران آبزی، به یکی از غنی‌ترین اکوسیستم‌های تالابی شمال کشور تبدیل شده است. در اهمیت این تالاب ۵۴۰۰ هکتاری همین بس که نادرترین موجود زنده ایران، زمستان‌ها را در این تالاب می‌گذراند.

باغ پرندگان فریدون‌کنار

باغ پرندگان فریدون کنار

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۲ ساعت
  • فریدون‌کنار، میدان درنا به‌سمت دریا

باغ پرندگان شهر فریدون‌کنار در پارک لاله این شهر و در جوار دریای خزر واقع شده و مسافران با گذر از این پارک می‌توانند از زیبایی‌های این مکان به‌یادماندنی دیدن کنند و البته این نخستین باغ پرندگان شمال کشور است که با حضور پرندگانی چون مرغابی‌های هوایی، غازهای وحشی، پلیکان، قو، مرغ وحشی و خوتکا و برخی از پرندگانی که از نواحی سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند شکل گرفته است.

باغ وحش بابلسر

  • آدرس: بابلسر، بلوار ساحلی، جنب بیمارستان سرطان شناسی، باغ وحش

روز نهم: به مرکز می‌رسیم...

پارک و اسکله قایقرانی بابلسر

بابلسر

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۲ ساعت
  • آدرس: بابلسر، خیابان طالقانی رودخانه بابلسر، اسکله و پارک قایقرانی

بازار سنتی ساری

بازار سنتی ساری مکانی است که در آن می‌توانید اجناسی نه چندان با کیفیت اما زیبا و متنوع را بیابید. میوه، سبزی، گل، کیف و کفش، ظرف و لوازم‌التحریر از جمله کالاهایی است که می‌توانید در این بازار بیابید.

پناهگاه حیات‌وحش سمسنکده

پناهگاه سمسکنده

از معدود جنگل‌های جلگه‌ای بازمانده از جنگل‌های خزری پناهگاه حیات‌وحش سمسنکده است که در منطقه‌ای به وسعت ۱۰۰۰ هکتار واقع شده است. در این منطقه حیواناتی از جمله گربه جنگلی، شغال، سمور، سنجاب، گراز، جغد، گوزن و گیاهانی چون بلوط انجیلی، آزاد و توسکا نگهداری می‌شوند.

روز دهم: بازگشت با طعم چشمه‌های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت

باداب سورت

  • زمان پیشنهادی بازدید: ۲ ساعت

از ساری تا روستای اروست جاده کام لا آسفالت است و از این روستا تا چشمه‌های شگفت‌انگیز باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا واقع است جاده خاکی است. پس از اینکه به تلمادره رسیدید یک پاسگاه پلیس واقع است. جاده رو‌به‌روی این پاسگاه به‌سمت اروست می‌رود. در این مسیر از روستاهای پشرت، کوات و قلعه سر می‌گذرید و در نهایت به یک سه راهی می‌رسید که به سه خط معروف است (سه راهی اروست، مال خواست، باداب سورت).

باداب سورت

چشمه سورت که محلی‌ها از آن به‌عنوان باداب یاد می‌کنند برای اینکه آبش گازدار و درمان‌کننده بعضی از بیماری‌ها است، یکی از صدها چشمه‌ای است که در منطقه چهاردانگه ساری گردشگران را فرامی‌خواند. سورت نیز به معنی شدت اثر است. این چشمه‌ها در روستای سورت در دهستان پشت کوه و حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست واقع است. این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی‌برگ می‌رسد، از جنوب مشرف به دره‌های پایین‌دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها واقع هستند.

بیشتر بخوانید:

در مسیر بازگشت از ساری به کرج...

سد سلیمان تنگه 

سد سلیمان تنگه

  • ۴۵ کیلومتری جنوب شهرستان ساری در نزدیکی روستای افرا چال

در اطراف سد سلیمان تنگه به‌وسیله بخش خصوصی امکانات تفریحی مناسبی برای اقامت و گردش روی آب ایجاد شده است که با توجه به عظمت سد، زیبایی دریاچه و فضای دلپذیر اطراف آن در حال حاضر یکی از زیباترین چشم‌اندازهای مازندران محسوب می‌شود و از قابلیت فوق‌العاده‌ای برای جذب گردشگر برخوردار است. 

اقامت شبانه در کنار رودخانه زلال با صدا و آهنگ دلنواز اوقات خوشی را فراهم می‌کند، بازدید از تاج سد با گرفتن بلیط در روزها ممکن بوده، همچنین امکانات قایقرانی و اسکی برای استفاده گردشگران آماده شده است.

تا سفرهای بعدی، جاده برگشت بی‌خطر...

مطالب مرتبط:

دیدگاه