مکان هایی که شما را یخ نورد حرفه‌ای می‌کند

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
مکان هایی که شما را یخ نورد حرفه‌ای می‌کند

ورزش‌های زمستانی، تجربیاتی فوق‌العاده و منحصربه‌فرد در این فصل زیبا هستند. در میان آن‌ها، یخ‌نوردی طرفداران خاص خودش را دارد.

یخ‌نوردی، راه بسیار مهیجی برای گذراندن یک روز سرد زمستانی است. اما شاید استفاده از تبر و چنگک برای صعود به بالای آبشاری یخی از آن دسته فعالیت‌هایی نیست که شما مایل به تجربه آن باشید. خوشبختانه، مجبور هم نیستید، چرا که یخ‌نوردهای حرفه‌ای قصد دارند تا به تازه‌واردها آموزش‌های اولیه را بدهند.

این مقاله توسط آقای برایان هندورک در تیم نشنال جئوگرافی نوشته شده است. وی نویسنده نشنال جئوگرافی در نیوهمپشایر است که در بخش‌های گردشگری، ماجراجویی و علمی برای این سازمان می‌نویسد.

در اینجا به معرفی مکان‌هایی می‌پردازیم که در آن‌ها می‌توانید به یادگیری این ورزش پرشور و هیجان بپردازید.

نیوهمپشایر؛ کانوی شمالی (North Conway)

یخ نوردی

عکس از کیب راگل

در این عکس، یخ‌نوردی را ملاحظه می‎کنید که بر فراز تپه کتدرال لج (Cathedral Ledge)، مکانی در کانوی شمالی، صعود می‌کند.

ما از شما دعوت می‌کنیم تا به بازدید از یکی از مکان‌های فوق العاده ما در شمال آمریکا بیایید، جایی که یخ‌نوردان حرفه‌ای آماده آموزش اصول پایه یخ‌نوردی به شما هستند و شما را برای آغاز یخ‌نوردی آماده می‌کنند؛ پس از آن، این که چقدر بالا می‌روید، به خودتان بستگی دارد.

دره‌ای در کوه واشینگتون (Washington Valley) در نیوهمپشایر مدت‌ها است که مرکز اصلی طرفداران یخ‌نوردی در شمال شرقی کشور شده است. به همین خاطر است که تعداد زیادی از یخ‌نوردان حرفه‌ای در جهان یا در اینجا ساکن هستند یا به این محل جذب می‌شوند. خود را به کانوی شمالی افسانه‌ای برسانید، جایی که بهترین آموزش‌های اولیه را می‌بینید و به بهترین مکان‌های یخ‌نوردی در جهان، نظیر کتدرال لج و صخره فرانکنشتاین (که البته به اندازه اسمش ترسناک نیست) دسترسی خواهید داشت. با کسب اندکی تجربه می‌توانید کار خود را در کوه واشینگتون، شروع کنید. این قله نسبتا کوتاه، هم به شما پیشنهاد تجربه‌ای بی‌نظیر از یخ‌پیمایی و هم قول آب و هوایی عالی مانند خوش آب و هواترین مناطق دنیا را می‌دهد.

فستیوال یخ‌پیمایی کوه واشینگتون، در ماه فوریه (۹ بهمن تا ۱۲ اسفند) برگزار می‌شود. این کوه، مکان بسیار مناسبی برای نشان دادن مهارت‌های یخ‌نوردی است. این مسابقات در همه رشته‌های یخ‌نوردی از جمله، یخ‌نوردی صد و یک، یخ‌نوردی استقامت و سرعت، و همچنین یخ‌نوردی در شیب زنان برگزار می‌شود.

آلبرتا؛ کانمور (Canmore)

آلبرتا؛ کانمور یخ نوردی

عکس از تاد کورل

این یخ‌نورد در حال صعود از آیشار یخ‌زده گروتو در نزدیکی کانمور آلبرتا است.

قله‌های راکی در کانادا را می‌توان از زیباترین مناطق یخ‌نوردی درشمال قاره آمریکا دانست.  اما در پیرامون تمام آن دل‌پیچه‌هایی که افراد تازه وارد ممکن است به آن دچار شوند، قله ۱۰۰۰ متری یخی، مکانی باشکوه و مورد اعتماد برای یخ‌نوردی افراد مبتدی و تا حدی پیشرفته‌تر، در این رشته ورزشی پدید آورده است. علاوه بر آن، حضور تعداد زیادی از بزرگان این رشته که در کانمو یا اطراف آن زندگی می‌کنند، احتمال دستیابی شما به دستورالعملی فوق‌العاده و سطح اول برای یادگیری این ورزش را بالا می‌برد.

در بین مراکز پرشماری که برای یادگیری این رشته می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید، نام ماجراجویی کوهستانی یانوشکا  (Yamnuska Mountain Adventures) با ۴۰ سال تجربه در این امر می‌درخشد. برای دوره‌های آموزشی سطح پایه که فقط در آخر هفته‌ها برگزار می‌شود، نام‌نویسی کنید تا به زودی با اعتماد به نفسی بالا به انجام یخ‌نوردی بپردازید. در واقع، اغلب هنرآموزان ما یخ‌نوردی را در حد صعود با چند گام را تنها پس از دو روز آموختند. شما در بدترین حالت ممکن، نهایتا با یک روز بیشتر نسبت به دیگران یعنی در سه روز به راحتی آن را یاد خواهید گرفت.

کالیفرنیا؛ تنگه لی واینینگ (Lee Vining)

کالیفرنیا؛ تنگه لی واینینگ یخ نوردی

عکس از کایل اسپارکس

در این عکس یخ‌نوردی را می‌بینید که در حال بالا رفتن از مسیر یخ‌نوردی یلو بریک رود (Yellow Brick Road) بر روی تپه دراگ دام (Drug Dome) واقع در پارک ملی یوسمیت (Yosemite National Park) در کالیفرنیا است.

در بین انواع مختلف کوهنوردی و یخ‌نوردی، موسسه آمریکایی آلپاین، با آرم مختصر (AAI) با شعار زیر پا به عرصه میدان گذاشته است:

بی‌نظیر در زمینه ارائه بهترین دستورالعمل‌های یخ‌نوردی

مدتی را در سلسله جبال شرقی آمریکا بگذرانید تا خودتان علت این شعار را بفهمید.

در سال ۱۹۷۰، ایوان کوینارد و داگ رابینسون در پیدا کردن راه‌های جدید منتهی به قسمت‌های شرقی مراتع تولومن پارک ملی یوسمیت پیشقدم شدند. امروزه شما می‌توانید پا جای پای آن‌ها گذارید یا در مسیرهای پیشنهادی را که در دوره‌های آموزشی AAI می‌گذرانید و محل‌هایی که صعودهای افسانه‌ای پیشینیان  انجام گرفته است، از نزدیک ببینید.  این دوره‌ها در طی ۲ الی ۵ روز انجام می‌شوند، البته شما می‌توانید برنامه خودتان را تهیه و تنظیم کنید. شما از سرعت پیشرفت خود در این ورزش شگفت‌زده خواهید شد و همچنین اگر شما به این ورزش عادت کردید، مجبور به ترک این مکان برای یافتن سراشیبی‌های یخی نخواهید بود، چرا که آنجا پر از مکان‌های مناسب برای انجام این کار است.

بیشتر بخوانید:

کلرادو؛ اورای (Ouray)

کلرادو؛ اورای

عکس از کوری ریچ

دو یخ‌نورد از یک آبشار یخ‌زده در پارک اورای آیس، در کلرادو صعود می‌کنند.

اگر صعود در پارک اورای آیس، آنقدر زیبا و عالی به نظر می‌آید که برای شما از حقیقت دور است؛ باید بدانید که علاوه بر طبیعت زیبای این منطقه، انسان نیز نقشی در این زیبایی جنوب غربی کلرادو دارد.

هر زمستان، آن‌ها به این کوهستان مقدار زیادی آب می‌پاشند تا بر روی دیواره‌های آنکامپگر ژرژ (Uncompahgre Gorge)، یخ ایجاد کنند. آنکامپگر جرج، دره‌ای عمیق و باریک است که توسط رودخانه آنکامپگر و کوهستان قرمز در جنگل ملی سن ژوآن در جنوب اورای کلرادو به وجود آمده است.

حاصل این عمل، به وجود آمدن منطقه‌ای افسانه‌ای با بیش از ۲۰۰ مسیر کوهنوردی و یخ‌نوردی همراه با هم و بیش از ۵ کیلومتر مسیر عمودی یخ‌نوردی است. با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی از دهکده کوهستانی تماشایی اورای به این پارک می‌رسید. این منطقه کوهنوردان را از سراسر جهان به سمت خود می‌کشد و همچنین پایگاه راهنماهای بومی است که آماده آموزش یخ‌نوردی به شما در تمام زمستان هستند.

با این حال بهتر است برای اطلاعات بیشتر از مکان‌های بکر و دست‌نخورده مناسب این ورزش، سری هم به فستیوال اورای آیس (Ouray Ice) در کلرادو که در ماه ژانویه (۱۱ دی تا ۱۱ بهمن) برگزار می‌شود، بزنید. شما در آنجا می‌توانید از بین صد آموزشگاه یخ‌نوردی یکی را انتخاب کرده و عضو آن شوید، سپس می‌توانید هم به مسابقه و هم به تماشای بزرگ‌ترین مسابقات این رشته بپردازید. در پایان نیز می‌توانید با دوستان جدید خود جشن بگیرید و به رویدادهای پس از تاریکی شب بروید.

میشیگان؛ پیکچرد راکس نشنال لیک شور (Pictured Rocks National Lakshore)

میشیگان؛ پیکچرد راکس نشنال لیک شور

عکس از آرون پترسون

در این عکس یخ‌نوردانی را می‌بینید که در حال بالا رفتن از یک آبشار یخی واقع در پیکچرد راکس، طی فستیوال یخی میشیگان هستند.

قسمت‌های بالایی شبه جزیره میشیگان شاید از نطر ارتفاعی از کوه‌ها کوتاه‌تر باشند، اما از لحاظ آب و هوای سرد و یخی زمستانی، چیزی کم ندارند. سرمای شدید را با شرایط مرطوب و کیلومترها صخره بلند و پرشکاف در کرانه دریاچه سوپری ر(Superior)  ترکیب کنید تا مقصدی فوق‌العاده برای یخ‌نوردی پیدا کنید که حتی بسیاری از ساکنان مناطق کوهستانی را نیز شگفت‌زده می‌کند.

اما راز این کار در بیرون رفتن از اقامتگاه است. محله مونیزینگ (Munising) در قسمت‌های شمالی میشیگان، به لطف داشتن پرتگاه‌های بلند پیکچرد راکس، امروزه به مکانی مناسب برای یخ‌نوردی تبدیل شده است. جایی که مسیرهای یخی عمودی با ارتفاع ۶۰ متر، بر فراز آب‌های خروشان یخی قد افراشته‌اند.

زمستان در قسمت‌های شمالی شبه جزیره بسیار طولانی است، و یخ‌نوردی تنها روش مورد علاقه این مردم برای گذراندن آن است

این محله میزبان مراسم پر زرق و برق میشیگان آیس فستیوال است. این مراسم، تلفیقی پرشور از یخ‌نوردی و لحظات خوش و دوستانه‌ای است که لذت بسیاری را برای شما فراهم می‌کند. سال گذشته یکی از افسانه‌های این رشته یعنی کنراد انکر، مهمان این فستیوال بود. اگر شما توانایی لازم برای حضور در این فستیوال را ندارید، نگران نباشید؛ چرا که این فستیوال، در اولین موقعیت ممکن که یخ لازم برای یخ‌نوردی موجود باشد، دوره‌های آموزشی برای سطوح پایه را برگزار می‌کند. زمستان در قسمت‌های شمالی شبه جزیره بسیار طولانی است و یخ‌نوردی تنها روش مورد علاقه این مردم برای گذراندن آن است.

یخ نوردی

عکس از کنان هاروی

این هلی اسکی (هلیکوپتر مخصوص حمل اسکی‌بازها بر فراز کوه‌های بلند مخصوص انجام این کار) در بالای کوه پورسل کانادا به صورت معلق قرار دارد.

یخ نوردی

عکس از دیک دورنس

اسکی‌بازها در حال اسکی کردن به پایین دامنه‌های یخچال بریتیش کلمبیاز بوگابوس (British Colombia’s Bugaboos) هستند.

یخ نوردی

عکس از اسکات مارکویتز

این هلیکوپتر در حال فرود بر قله هاینس در کوه‌های چیکات آلاسکا است.

یخ نوردی

عکس از تام اوانز

این اسکی‌باز محلی در حال اسکی کردن بر لبه کوه ریسارکشن پنینسولا در آلاسکا (Alaska's Resurrection Peninsula) است.

یخ نوردی

عکس از  Mautritius Images

برف، باعث سرعت اسکی‌باز در شبه جزیره ترول در ایسلند شده است.

یخ نوردی

عکس از Mautritius Images

هلیکوپتری که پس از پیاده کردن اسکی‌بازها در حال بازگشت از شبه جزیره ترول در ایسلند است.

یخ نوردی

عکس از Islide

این خلبان منتظر بازگشت اسکی‌بازها از دور آخر اسکی خود در نیوزیلند است.

یخ نوردی

عکس از SC Photos

اسکی‌بازهایی که درحال انجام حرکات مارپیچ، به پایین دامنه‌های جنوبی آلپ در نیوزیلند هستند

مطالب مرتبط:

دیدگاه