حمل و نقل عمومی در شوشتر

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در شوشتر

شهر شوشتر در استان خوزستان واقع شده و از گذشته‌ به «دارالمومنین»، شهرت داشته است. در این مقاله با سیستم حمل و نقل عمومی این شهر تاریخی آشنا شوید.

شوشتر، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جنوب غربی ایران است که طبیعت آن به‌خصوص در ماه اسفند و فصل بهار مورد توجه گردشگران است. بیش از نیمی از آثار ملی ثبت شده در استان خوزستان، در شوشتر قرار دارد و طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان، در چند سال اخیر جاهای دیدنی شوشتر، بیشترین جلب گردشگر را نسبت به سایر شهرهای این استان داشته ‌است .

حمل و نقل عمومی شوشتر

مشکل ترافیک یکی از معضلات این شهر است که با تعریض خیابان‌ها برطرف نمی‌شود و باید برای رفع این مشکل چاره‌ای اساسی اندیشید، چراکه تعریض خیابان‌ها تنها شهر تاریخی شوشتر را نابود می‌کند. شهردار شوشتر اعلام کرده است که حفظ شوشتر تاریخی و باستانی ارزش بیشتری دارد و به این دلیل باید تلاش زیادی انجام گیرد تا این مهم محقق شود، ولی نباید این موضوع جلوی پیشرفت شهر را بگیرد.

حمل و نقل عمومی شوشتر

طرح احداث گذر جدید با ساختن پل بر بخشی از سازه‌ های آبی شوشتر در جلسه شورای ترافیک طرح جامع شهرستان پیشنهاد شده است. بهترین محل برای احداث پل جدید به فاصله ۱۵۰۰ متر از پل گرگر واقع در جوار مرقد علامه شیخ شوشتری (سید محمد) است که با تخصیص بودجه مورد نیاز، علاوه بر اینکه مشکل مردم حل خواهد شد، به میراث تاریخی شهر نیز آسیبی نخواهد رسید. هر چند که بر اساس قوانین مربوط به آثار ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو، هرگونه ساخت‌وساز در حریم آثار جهانی به هر شکل ممکن ممنوع است.

راه‌آهن

حمل و نقل عمومی شوشتر

ایستگاه راه‌آهن شوشتر و خط راه‌آهن شوشتر-هفت تپه به طول۶۰ کیلومتر در تاریخ پنجم خرداد ماه ۱۳۹۲ با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان استانی به دست نماینده ولی فقیه در خوزستان افتتاح شد. راه‌آهن شوشتر روزانه در مسیرهای مشهد و تهران به مسافران خدمات ارائه می‌کند.

هواپیما

شهر شوشتر هیچ فرودگاهی ندارد و برای دسترسی به شوشتر باید اول با هواپیما به اهواز یا دزفول رفت و از آنجا با تاکسی یا اتوبوس به شوشتر رسید. فاصله‌ی فرودگاه اهواز تا شوشتر ۹۰ کیلومتر و فاصله‌ی شوشتر تا فرودگاه دزفول ۶۰ کیلومتر است.

اتوبوس

یکی از راه‌های دسترسی به این شهر، استفاده از اتوبوس بین‌شهری است که برای فاصله‌های نزدیک‌تر مناسب‌تر است. به‌عنوان مثال مسیر خرم‌آباد به خوزستان نزدیک‌تر از تهران به خوزستان است.

آدرس پایانه مسافربری شوشتر: نبش بلوار علامه شیخ شوشتر و خ امام خمینی- روبه‌روی پمپ بنزین خیبر

تلفن‌:۰۶۱۳۶۲۲۷۶۷۳ و ۰۶۱۳۶۲۲۷۶۷۳

خودروی شخصی

حمل و نقل عمومی شوشتر

 اگر با خودروی شخصی خودتان سفر می‌کنید از اهواز، دزفول، شوش، هفت‌تپه، چغازنبیل و مسجد سلیمان راه دسترسی به شوشتر دارید. این مسیرها هم بیشتر توصیه می‌شوند:

  • اهوازـ شوشتر(۳۹ شمال)
  • دزفول ـ شوشتر(۳۹ جنو)
  • مسیر مواصلاتیِ شوش ـ هفت‌تپه ـ چغازنبیل ـ شوشتر
  • راه مسجدسلیمان ـ شوشتر

تاکسی

حمل و نقل عمومی شوشتر

تعداد ۵۹۳ تاکسی در شوشتر موجود است. تعداد تقریبی ۱۰۰ تاکسی فرسوده از بدنه شهری که باعث آلودگی و ناهنجاری شهری بوده، خارج شده است و به‌جای آن‌ها تاکسی‌های جدید جایگزین شده‌اند. در آینده قرار است نقاطی به‌عنوان ایستگاه تاکسی انتخاب و خریداری شود تا برای رفع گره ترافیکی، از این ایستگاه‌ها برای جابه‌جایی مسافر استفاده شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه