اهمیت شاخص «بهداشت» در گردشگری ایران

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی یکشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۳
اهمیت شاخص «بهداشت» در گردشگری ایران

پس از شاخص «امنیت»، این «بهداشت» است که سطح استاندارد گردشگری یک کشور را تعیین می‌کند.

«بهداشت» از جمله موضوعاتی است که جهان نسبت به آن حساسیت دارد و برای ارتقاء آن‌ها گام برمی‌دارد.

سازمان ملل با اختصاص یک روز از تقویم جهانی به سرویس‌های بهداشتی، سعی دارد چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون انسان محروم از این نیاز ابتدایی، اما ضروری را متوجه این مهم کند.

این در حالی است که در ایران این مسئله به گره کوری تبدیل شده است؛ که هیچ یک از متولیان آن حاضر نیستند برای باز کردن این گره، انرژی، وقت و اعتبار بگذارند.

در حال حاضر بهترین هتل‌ های جهان دارای حمام و سرویس بهداشتی پاکیزه هستند و سرویس خوابشان همیشه نظافت شده است.

چراکه بیشتر گردشگران نسبت به باکتری و میکروب حساسیت دارند و اگر در این مسئله احساس ناامنی کنند؛ اثر تبلیغی منفی برای مقصد خواهند داشت.

«مسعود عبداللهی»، راهنمای گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا از تجربیاتش و اظهارنظرهای تورهای مختلف گردشگری درباره سرویس‌های بهداشتی ایران اعلام کرد:

بیشتر گردشگران اکراه دارند از سرویس‌های بهداشتی ایرانی به‌ویژه سرویس‌های بین‌راهی استفاده کنند و برخی از آن‌ها طبیعت را به این اماکن ترجیح می‌دهند.

عبداللهی ادامه داد:

یکی از مواردی که گردشگران خارجی نسبت به آن اخیرا زیاد شکایت می‌کنند، نبود مایع شوینده دست و آب گرم در سرویس‌های بهداشتی و خرابی شیرآلات است.

او درباره وضعیت سرویس‌های بهداشتی در سایت‌های گردشگری و جهانی ایران و مکان‌هایی مانند فرودگاه‌های بین‌المللی و پایانه‌ها، افزود:

استاندارد جهانی در سرویس‌های بهداشتی ایران رعایت نمی‌شود.

مکان‌های مهمی مانند فرودگاه‌ها، سرویس‌های بهداشتی استانداردی ندارند و نه‌تنها از نظر محدودیت تعداد و رعایت نشدن نظافت و امکانات خدماتی سرویس‌ها؛ بلکه به‌لحاظ نشانه‌گذاری و تابلوهایی که آن را در دسترس قرار می‌دهند؛ نیز دارای اشکالاتی هستند.

علاوه‌ بر این، محیطشان هم برای کودکان و افراد معلول و با شرایط جسمی سخت، آماده نشده است.

عبداللهی با انتقاد به تعداد اندک سرویس‌های بهداشتی در ایران به‌ویژه در بین راه، افزود:

در بین سایت‌های تاریخی که گردشگران خارجی معمولا از آن بازدید دارند، تنها کلیسای وانک اصفهان و یک هتل ۵ ستاره قدیمی در تهران است که جایگاهی اختصاصی مختص آقایان را دارد.

از آنجا که ایران قصد دارد گردشگران بیشتری را جذب کند؛ باید به این مسئله اهمیت بیشتری نشان دهد و در مسیرهای طولانی تعداد سرویس‌های بهداشتی را افزایش داده و امور مربوط به بهداشت و امکانات سرویس‌های بهداشتی را افزایش دهد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه