غذاهای محلی پکن؛ طعم بی نظیری از غذاهای چینی

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی سه شنبه، ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
غذاهای محلی پکن؛ طعم بی نظیری از غذاهای چینی

پکن علاوه بر جاذبه‌های دیدنی بسیاری که دارد، دارای غذاهای لذیذ و منحصربه‌فرد زیادی است که در سفر به آن باید از آن‌ها خورد و آن‌ها را تست کرد.

چین کشوری پهناور با تمدن کهن و باستانی است که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. در این میان شهرهای این کشور افسانه‌ای نیز داستان‌های بسیاری برای گفتن دارند و هرکدام فرهنگ خود را در بخش‌های مختلف نقل می‌کنند. پکن شهر تاریخی امپراتوری‌ها که امروزه پیشرفت بسیاری در زمینه‌های اقتصادی و گردشگری داشته است، دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان است که دیدن این جاذبه‌ها با چشیدن طعم غذاهای محلی این منطقه در تور چین تکمیل می‌شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی غذاهای محلی این شهر که دومین شهر بزرگ کشور اژدها است، آشنا شویم.

غذا محلی پکن

اردک برشته شده پکنی (Peking Roast Duck)

اردک برشته شده پکنی (Peking Roast Duck)

مرغابی پکن یا اردک پکن نوعی خوراک مشهور چینی است که با گوشت مرغابی طبخ می‌شود و دیرینه آن شهر پکن است. تاریخچه این غذای لذیذ به زمان‌های پادشاهی باز می‌گردد و شهرت اصلی آن به‌دلیل بافت نرم و لطیف گوشت آن است.

اردک برشته شده پکنی (Peking Roast Duck)

درست کردن این غذا که در فهرست غذاهای سلطنتی قرار داشته است، فرایند پیچیده‌ای دارد و طریقه خوردن این غذا به این صورت است که ابتدا سس لوبیای شیرین روی پنکیک ریخته می‌شود و بعد از آن تکه‌هایی از گوشت اردک بین لایه‌های پنکیک قرار داده می‌شود.

نودل همراه با خمیر سویا (Zhajiangmian)

نودل همراه با خمیر سویا (Zhajiangmian)

این غذا از غذاهای مردم شمال چین است و در هر جای چین به روش متفاوتی طبخ می‌شود که نوع پکنی آن با انواع مشابه آن در سایر نقاط جهان رقابت می‌کند. این غذا ترکیبی از گوشت خوک، رشته‌های نودل دست‌ساز، تکه‌های سبزیجات و سس سویا است.

نودل همراه با خمیر سویا (Zhajiangmian)

این خوراک در خمیری از سویا مزه‌دار شده و سپس همراه با گوشت خوک سرخ می‌شود. بومیان پکن در فصل تابستان به‌صورت سرد و در زمستان به‌صورت گرم آن را میل می‌کنند.

جگر سرخ شده (Fried Liver - Chao Gan)

جگر سرخ شده (Fried Liver - Chao Gan)

Fried Liver یا همان جگر سرخ‌شده یکی دیگر از غذاهای چینی است که در پکن نیز پخته می‌شود. این خوراک با استفاده از جگر خوک و سیر به‌اضافه نشاسته، سویا، آب استخوان پخته می‌شود که البته یک غذای چرب محسوب نمی‌شود. این غذا در گذشته به‌عنوان وعده‌ای برای صبحانه بود، اما امروزه در چین در هر وعده‌ای از روز و شب در کنار غذاهای دیگر سرو می‌شود.

Bao Du

Bao Du

این غذا یکی از میان‌وعده‌های محبوب و معروف پکن است که به روش اسلامی طبخ می‌شود. تکه‌های سیرابی گاو یا گوسفند را به‌صورت باریک و نازک برش داده و در آب جوش می‌پزند، سپس همراه با سس کنجد، سس سویا، ‌سرکه، روغن فلفل و پیازچه به‌همراه ادویه‌های محلی سرخ‌کرده و سرو می‌کنند.

Lvdagun

Lvdagun

Lvdagun یکی از سنتی‌ترین میان‌وعده‌های چینی است که از آرد ارزن یا برنج چسبناک پر شده با رب لوبیای قرمز تهیه می‌شود و سپس توپ‌های آماده شده را در کنجد می‌غلطانند. این غذا که از Chengde سرچشمه می‌گیرد، به‌دلیل علاقه مردم مانچو به غذاهای چسبنده یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های پکن است. این غذا پر ادویه، خوش بو و شیرین است.

Aiwowo

Aiwowo

این میان‌وعده خوشمزه نوعی کوفته برنجی است که از برنج چسبناک، دانه‌‌های کنجد و شکر تهیه می‌شود. این کوفته‌ها در گذشته با آمدن فصل بهار تهیه می‌شد، اما امروزه در هر فصل از سال قابل دسترس است.

shuan yangrou

shuàn yángròu

این غذا یکی از غذاهای معروف پکن است که به زمان «سلسله یوآن» (Yuan Dynasty) باز می‌گردد. در این غذا یک ظرف مسی از سوپ داغ یا آب جوش در وسط میز غذا قرار می‌گیرد و ورقه‌های نازک گوشت گاو و سبزیجات را داخل ظرف که حرارت بسیاری دارد، قرار می‌دهند و سپس میل می‌کنند. معمولا این غذا با سس کنجد و گل پیاز سرو می‌شود.

سوپ شیر ماش (dòuzhī)

سوپ شیر ماش (dòuzhī)

مردم چین بر این عقیده‌ هستند که این سوپ در فصل سرما بدن را گرم و در گرما بدن را خنک نگه می‌دارد

سوپ شیر ماش یا dòuzhī یک سوپ سنتی با عطر و طعم خاص در پکن است. طعم آن کمی ترش و در عین حال شیرین هم است. این سوپ را در هر کجای پکن می‌توانید پیدا کنید. مردم پکن می‌گویند که این سوپ هزار ساله در فصل گرما بدن را خنک و در فصل گرما باعث گرم شدن بدن می‌شود! این سوپ اغلب در صبحانه میل می‌شود.

Guan Chang

Guan Chang

سوسیس پر شده نیز یکی دیگر از میان‌وعده‌ها یا غذاهای سرپایی محبوب پکن است. این خوراک که از گوشت چرخ‌شده تهیه می‌شود، در روده خوک قرار داده می‌شود و بعد از بخار پز شدن، سرخ شده و سپس قطعه قطعه می‌شود. موقع خوردن به آن نمک و آب سیر اضافه می‌کنند.

Wan Dou Huang

Wan Dou Huang

این میان‌وعده با طرح زیبا و دل‌فریب‌اش در فصل بهار و تابستان تهیه می‌شود. با توجه به آداب و رسوم مردم پکن این شیرینی در روز سوم از ماه سوم تقویم چینی بیشتر خورده می‌شود. در رستوران‌های محلی پکن و در اعیاد و مراسم‌های آنان به‌راحتی می‌توان این شیرینی را پیدا و نوش جان کرد.

تانگولو (Tanghulu)

تانگولو (Tanghulu)

تانگولو به‌معنای میوه آبنباتی یا میوه قندی یک میان‌وعده سنتی چینی است. تانگولو شامل میوه‌هایی است که با استفاده از قند، آبنباتی شده‌اند و این میوه‌ها روی سیخ‌های بامبو که در حدود ۲۰ سانتی‌متر بلندی دارند به مشتریان عرضه می‌شود. زالزالک چینی میوه اصلی و سنتی برای ساخت تانگولو است، اما امروزه انواع میوه‌های دیگر مانند گوجه گیلاسی، پرتقال ماندارین، توت‌فرنگی، زغال اخته، آناناس، کیوی، موز یا انگور هم برای این منظور به کار می‌روند.

تارت تخم‌مرغ

تارت تخم مرغ

این شیرینی بیشتر در هنگ‌کنگ رایج است، اما در پکن نیز پخته می‌شود. از این شیرینی بیشتر در صبحانه سرو می‌شود و عطر و طعم بی‌نظیری دارد و یکی از خوراکی‌های خوشمزه محسوب می‌شود.

غذا محلی پکن

چین کشوری با تنوع غذاهای گوناگون است و در پکن می‌توان مزه‌های غذاهای چینی را امتحان کرد، آنچه که گفته شد تنها تعداد معدودی از غذاهای چینی بود که در پکن سرو می‌‌شود. مطمئنا ذائقه مردم هر سرزمین با هم متفاوت است و ممکن است بسیاری از این غذاها برای ما ایرانیان دلپذیر نباشد، اما سفری هیجان‌انگیز است که مزه‌های غذایی هر فرهنگ را امتحان کرد و مطمئنا در این کشور نیز غذاها و دسرهایی وجود دارد که نزدیک به سلیقه غذایی ما باشد؛ پس در سفر به پکن سعی کنید از مزه‌های غذاهای آنان امتحان کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه