سوغات کوالالامپور؛ تلفیقی از هنر و طبیعت

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
سوغات کوالالامپور؛ تلفیقی از هنر و طبیعت

کوالالامپور، پایتخت بزرگ و مدرن مالزی، سوغات و صنایع دستی سنتی فراوانی دارد؛ محصولاتی که در نگاه اول، با آسمان‌خراش‌ها و مراکز خرید مدرن شهر، تضاد دارند.

مالزی ترکیبی از فرهنگ‌های گوناگون است. بنابراین تعجبی ندارد که صنایع دستی این کشور، متنوع باشد چرا که هنر و صنایع دستی، بازتابی از فرهنگ یک کشور است. کوالالامپور پایتخت مالزی، علاوه بر صنایع دستی متفاوت، محصولات خاص و محلی هم دارد که همه‌ی آنها می‌توانند به عنوان سوغات، در نظر گرفته شوند. در ادامه، با چند نمونه از این محصولات و صنایع دستی آشنا خواهید شد.

اگر برای سفر به مالزی برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید با مشاهده ????? ?????? ????? و ??? ??????????? در کجارو، بهترین آفر تور از میان آژانس‌های مسافرتی همکار کجارو را انتخاب کرده و به راحتی تور مورد نظر خود را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

??? ???? ???? ??????????

باجو کبایا (Baju Kebaya)

سوغات کوالالامپور

این لباس سنتی زنانه‌ی مالایی، بیشتر برای مهمانی‌های خاص و مراسم رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و غالبا آن را با پارچه‌های مرغوب و چاپ باتیک تهیه می‌کنند. این لباس‌ها در سایزهای مختلف و با رنگ‌های تیره و روشن متنوع پیدا می‌شوند. برای اینکه یک دست از این لباس زیبا به عنوان یادگاری از سفر بخرید، بهتر است حتما آن را بپوشید تا اندازه‌ی آن برایتان مناسب باشد. ضمنا می‌توانید به یک خیاط سفارش دهید که لباسی کاملا اندازه‌ی شما بدوزد. لازم نیست حتما یک دست لباس کامل بخرید. اگر دوست دارید یک لباس سنتی مالایی داشته باشید می‌توانید فقط بالاتنه یا فقط دامن بخرید. قیمت این لباس‌ها با توجه به کیفیت پارچه‌ی آنها بسیار متنوع است.

ظروف و محصولات برنزی

سوغات کوالالامپور

مالزی در سراسر دنیا به خاطر تولید محصولات برنزی شهرت دارد. در کوالالامپور و در فروشگاه‌ها و بازارچه‌های سوغات می‌توانید انواع محصولات برنزی از وسایل دکوری گرفته تا ظروف مختلف را خریداری کنید. همه‌ی این محصولات با طرح‌های خاص سنتی تزیین می‌شوند. البته در بازارها ممکن است محصولاتی را پیدا کنید که خیلی ارزان‌تر هستند. توجه داشته باشید که این محصولات ممکن است برنز خالص نباشند. این محصولات برنزی در ابعاد مختلف و به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شوند و به قدری تنوع دارند که با هر بودجه‌ای می‌توانید از میان آنها محصولی را انتخاب و خریداری کنید.   

صنایع دستی دست‌بافت

سوغات کوالالامپور

اگر می‌خواهید یکی از سوغاتی‌های خاص مالزی را برای دوستان و عزیزان خود تهیه کنید، صنایع دستی بافته شده با دست را انتخاب کنید. این بافته‌های حصیری با گیاهانی مثل بامبو، چوب خیزران، شاخ و برگ درختان و پوسته‌های نارگیل تهیه می‌شوند. انواع محصولات حصیری دست‌بافت مثل سبد، کیف و وسایلی از این دست را می‌توانید به عنوان یادگار سفر خریداری کنید. درخت نارگیل، درخت ملی مالزی است. از بازارچه‌های صنایع دستی می‌توانید کیف‌هایی بخرید که با پوست نارگیل تهیه شده‌اند. این محصولات دست‌ساز با توجه به ماده‌ی اولیه و ابعادشان، قیمت‌های متفاوتی دارند و با رنگ‌های متنوعی تهیه می‌شوند.

پارچه‌های سونگکت (Songket)

سوغات کوالالامپور

این پارچه‌های زربفت، یادگاری از ایالت Kelantan و حاصل تجارت بین چین و مالزی و هند در قرن دوازدهم و بعد از آن است. برای تهیه‌ی این پارچه‌های خاص از نخ‌های ابریشمی و تارهای طلا استفاده می‌کنند. تعجبی ندارد که قیمت این پارچه به خاطر جنس و کیفیتی که دارد، بسیار بالا است. تنوع رنگ این پارچه‌ها بسیار جذاب است. حتی به عنوان پرده یا برای تزیین اتاق می‌توان از این پارچه‌های رنگارنگ استفاده کرد. گاهی به عنوان رومیزی برای برگزاری مهمانی‌های رسمی از این پارچه استفاده می‌کنند. اگر نمی‌خواهید پارچه بخرید و دنبال یک سوغاتی کوچک و جالب هستید، می‌توانید جعبه‌های جواهر کوچک بگیرید که روی آن‌ها با این پارچه‌های زیبا پوشیده شده است.

باتیک مالزی

سوغات کوالالامپور

این نوع از پارچه‌های نخی و ابریشمی با روش موم و رنگ، تهیه می‌شوند. تنوع طرح‌ها و رنگ‌های این نوع پارچه، بسیار زیاد است و معمولا از طرح‌هایی مانند گل، پروانه و پرنده برای تزیین این پارچه‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر انواع پارچه، سایر محولات پارچه‌ای باتیک هم به عنوان سوغات به فروش می‌رسد؛ مثلا اشیای تزیینی و دکوراتیو، متعلقات مد، لباس و محصولاتی از این دست. شال‌های ابریشمی باتیک یکی دیگر از محصولات رایج و جذابی هستند که با طرح‌ها و رنگ‌های زیبا، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند. اگر شال دوست ندارید، نوعی دامن بلند یا لباس‌هایی مثل سارونگ با این ‌پارچه‌ها تهیه می‌شود که می‌توانید به عنوان سوغات یا یادگاری سفر، خریداری کنید.

لابو سایونگ (Labu Sayong)

سوغات کوالالامپور

این کوزه‌ که ظاهری شبیه کدوتنبل دارد و به رنگ مشکی ساخته می‌شود، برای نگهداری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کوزه در آب و هوای گرم می‌تواند آب را خنک نگه دارد. برخی از اهالی این منطقه اعتقاد دارند که آبی که درون این کوزه ریخته می‌شود، خاصیت درمانی پیدا می‌کند و برای سلامتی مفید است. این کوزه در اصل متعلق به ایالت پراک است و هنوز هم در این ایالت، تولیدکنندگان زیادی این کوزه را در سایزها و شکل‌های مختلف تولید می‌کنند. از پراک، این کوزه‌ها به شهرها و مناطق مختلف مالزی برای فروش ارسال می‌شوند. این کوزه‌ها را با قیمت‌های متفاوت و با طراحی‌های مختلف می‌توانید در بازارچه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی پیدا کنید.

مروارید ایالت صباح

سوغات کوالالامپور

این مروارید‌های طبیعی به رنگ‌های کرم، صورتی، سفید یا طوسی و آبی در سواحل ایالت صباح به دست می‌آیند. خریدن زیورآلات مرواریدی شامل دستبند، گردنبند و گوشواره در این ایالت ارزان‌تر از سایر مناطق مالزی تمام می‌شود. صباح ایالتی در شرق مالزی است که در سراسر دنیا به خاطر آب‌های زلال و زندگی دریایی زیبا شهرت دارد. علاوه بر ایالت صباح در کوالالامپور و در فروشگاه‌های و بازارهای سوغات می‌توانید این زیورآلات تهیه شده از مروارید صباح را خریداری کنید. ارزش این مرواریدها به عوامل مختلفی بستگی دارد مثلا کیفیت و رنگ.

صنایع دستی ساخته شده از بامبو

سوغات کوالالامپور

این محصولات ساخته شده از بامبو، تنوع زیادی دارند؛ انواع جعبه‌های کوچک و بزرگ و ظروف مختلف که توسط قبایل محلی مالزی ساخته و رنگ‌آمیزی می‌شوند. برخلاف سال‌های پیش، امروزه می‌توان این محصولات بامبویی را با رنگ‌های مختلف تهیه کرد. مثلا یک جامدادی رنگارنگ برای بچه‌ها. این محصولات معمولا عمر طولانی دارند و چندین سال برایتان کار می‌کنند. هدیه‌های زیبایی هستند که علاوه بر خوشحال کردن عزیزان‌تان، با خرید آن‌ها می‌توانید به اقتصاد محلی قبایل مالزی کمک کنید.

دمپایی‌های منجوق دوزی شده Nyonya

سوغات کوالالامپور

این دمپایی‌های دست ساز با منجوق‌های تزیینی با طرح‌های مختلف گل و پرنده و پروانه تزیین می‌شوند. این دمپایی‌های سنتی را می‌توانید از بازارچه‌های سوغات خریداری کنید. انواع مدرن‌تر آن‌ها با طراحی‌های جدید وارد بازار شده است. قیمت هر جفت دمپایی بسته به کیفیت و مواد اولیه‌ی به کار رفته، متفاوت است.

آب نبات‌های میوه‌ای

سوغات کوالالامپور

سفر به مالزی بدون امتحان کردن میوه‌ی دورین، پادشاه میوه‌ها در مالزی، کامل نمی‌شود. اگر بوی خاص و متمایز این میوه، هوش از سر شما می‌برد، می‌توانید به عنوان سوغات، انواع محصولات تهیه شده از این میوه مثل آب‌نبات، شکلات و شیرینی را خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع gpsmycity

دیدگاه