سرنوشت کاتالونیا بعد از اعلام استقلال چه می شود؟

سیامک احدی
سیامک احدی شنبه، ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۷
سرنوشت کاتالونیا بعد از اعلام استقلال چه می شود؟

کمتر از یک ساعت بعد از اعلام استقلال روز گذشته پارلمان کاتالونیا، مجلس سنای اسپانیا رای به اعمال حاکمیت مستقیم دولت مرکزی بر کاتالونیا داد.

کاتالونیا در شمال شرقی اسپانیا، بیشترین میزان خودمختاری را در اسپانیا داشت که اکنون با اعلام استقلال پارلمان این کشور، دولت مرکزی اسدانیا با لغو خودمختاری این کشور، اداره دولت محلی کاتالونیا را به دست گرفته است.

«ثریا سانز دوسانتاماریا» معاون نخست وزیر اسپانیا، به طور رسمی مسئول اداره کاتالونیا اعلام شده است.

با وجود اینکه هیچ پایان روشنی برای اعتراضات و ناآرامی‌های سیاسی این منطقه تصور نمی‌شود، مقامات محلی تاکید کرده‌اند که زندگی در کاتالونیا به‌صورت عادی در جریان است و اداره گردشگری بارسلون به گردشگران اطمینان داده که می‌توانند در کمال آرامش به این شهر، که یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری جهان است، سفر کنند.

در همین راستا، نشریه آمریکایی «Condé Nast Traveler» در گزارشی به امکان مسافرت گردشگران به بارسلون پرداخته و توصیه کرده است که با توجه به داغ بودن تب التهاب اعتراضات و جدایی‌طلبی در خیابان‌های این شهر، از نزدیک شدن به تجمعات پرهیز کنند و به‌طور مرتب با مراجعه به خبرگزاری‌های محلی، از وضعیت موجود کسب اطلاع کنند.

«سارا ریسنفورد»، که خبرنگار یکی از رسانه‌ها است، می‌گوید:

اعمال تغییرات به دنبال لغو خودمختاری و انحلال مجلس روند پیچیده‌ای خواهد بود و احتمالا با مقاومت شدیدی از طرف هواداران استقلال کاتالونیا رو‌به‌رو خواهد شد.

با وجود تاکید مقامات ایالت کاتالونیا بر برقراری امنیت و عادی بودن شرایط، تحولات اخیر موجب شده سفر گردشگران به این ایالت با حساسیت‌هایی همراه باشد؛ چراکه چندی پیش و قبل از آغاز اعتراضات گسترده جدایی‌طلبانه، خیابان‌های بارسلون شاهد اعتراضات دیگری بود که گردشگران خارجی را نشانه می‌رفت. مردم این شهر مدت‌ها است که خواهان محدود شدن ورود گردشگر به بارسلون هستند، چراکه تحت تاثیر حضور انبوه و دائمی گردشگران، اجاره مسکن به‌بهای بالا به گردشگران، در مقایسه با اجاره مسکن به افراد بومی به‌صرفه‌تر است و به تبع این امر، قیمت مسکن در این شهر افزایش نرخ چشمگیری داشته است. در جریان برخی از این اعتراضات، به اتوبوسی که حامل گردشگران بود حمله شد و ضمن توقف، محلی‌ها با نوشتن شعارهایی روی آن خواستار بازگشت گردشگران به خانه‌های خود شدند.

پیش از بررسی تاثیر همه‌پرسی بر گردشگری این منطقه، لازم است درباره مختصات این منطقه بدانیم. ایالت کاتالونیا منطقه‌ای در شمال اسپانیا است که با ۱۵ درصد از کل جمعیت، صاحب ۲۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور است. پس از جنگ‌های اسپانیا و از سال ۱۹۳۶ میلادی، مساله استقلال این ایالت مورد مناقشه فراوان بوده است و تا روز اول اکتبر سال جاری میلادی که به‌دعوت رهبران این منطقه خودمختار همه‌پرسی استقلال برگزار شد، جمعیت قابل‌توجهی از مردم این منطقه برای سال‌ها منتقد و معترض سیاست‌های دولت مرکزی اسپانیا بودند و بر طبل جدایی و استقلال می‌کوبیدند.

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در نهایت توانست با مشارکت ۴۳ درصدی مردم این منطقه، ۹۰ درصد رای مثبت را دریافت کند. حضور نیروهای پلیس ملی به‌منظور جلوگیری از اجرای فرآیند رای‌گیری صورت گرفت که منجر به درگیری با رای‌دهندگان و مجریان انتخابات شد. این درگیری‌ها بیش از ۸۰۰ زخمی بر جای گذاشت و انتشار اخبار و تصاویر مربوط به آن، مردم جهان و خصوصا گردشگران را تحت تاثیر قرار داد.

کاتالونیا

کاتالونیا و پایتخت آن شهر بارسلون، با پذیرایی از بیش از ۳۰ میلیون گردشگر در سال، یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در سراسر جهان محسوب می‌شود. به گزارش نشریه «Condé Nast Traveler»، هفته گذشته مردم جهان با تماشای تصاویر تکان‌دهنده‌ای بیدار شدند که از خشونتی کم‌سابقه در بارسلون حکایت می‌کرد. برای کسانی که پایتخت کاتالان را با معماری چشم‌نواز و سواحل فرحبخش آن در کنار دریای مدیترانه می‌شناختند، این صحنه‌های خشن درخصوص وضعیت این شهر یک علامت سوال بزرگ ایجاد کرد. چه چیزهایی منجر به ناآرامی‌های اول اکتبر در بارسلون شد و گردشگرانی که قصد سفر به این شهر را دارند از چه مسائلی باید آگاه باشند؟

«انریک میلو» نماینده رسمی دولت اسپانیا در منطقه کاتالونیا، می‌گوید:

من تصاویر را مشاهده کرده و فهمیدم که مردم مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و حتی یک نفر نیز هنوز بستری است. کاری از دستم برنمی‌آید؛ جز اینکه از این بابت متاسف باشم و از طرف افسرانی که مداخله کردند، عذرخواهی کنم.

به گزارش «Condé Nast Traveler»، اکثریت قریب به اتفاق مجروحان گردشگر نبودند، بلکه ساکنان محلی این ایالت بودند که در همه‌پرسی شرکت کرده و برای انداختن رای خود به صندوق‌های رای به خیابان‌ها آمده بودند.

کاتالونیا

این نشریه توصیه کرده اگر گردشگری قصد سفر به بارسلونا را دارد، بهتر است به طور متناوب سایت‌های خبری محلی از جمله «کاتالان‌نیوز» را بررسی کند تا از رویدادهای قریب‌الوقوعی که منجر به تحت‌الشعاع قرار گرفتن سفر می‌شود، مطلع باشد. در گزارشی از «بی‌بی‌سی» نیز به مسافران هشدار داده شده است که ممکن است بسیاری از پروازهای ورودی و خروجی از کاتالونیا لغو شود یا با تاخیر صورت گیرد و خدمات راه‌آهن نیز وضعیت عادی نخواهد داشت. همچنین موزه‌ها و کلیسای مشهور «خانواده مقدس» که از مراکز دیدنی این شهر به‌شمار می‎‌رود، نیز بسته خواهند بود. بنابراین گردشگران باید این نکات را نیز مدنظر داشته باشند.

کاتالونیا

گزارش «Condé Nast Traveler» تاکید کرده که یک گردشگر در بارسلون، مانند سایر نقاط گردشگری جهان، باید نسبت به پیرامون خود هوشیار باشد. از شرکت در بحث‌های حساس و ملتهب اجتناب کند و از اخبار محلی مطلع باشد. گردشگران تا زمانی‌که رفتاری تحریک‌آمیز بروز نداده‌اند، می‌توانند در امنیت از سفر خود لذت ببرند. این نشریه اضافه کرده که یک گردشگر به‌راحتی می‌تواند یک تی‌شرت منقش به پرچم اسپانیا را به تن کند، اما نباید در حالی که شعار «زنده باد اسپانیا!» را سر می‌دهد، در شهر جولان دهد. استقلال کاتالونیا مساله‌ای پیچیده است که از سال ۱۹۳۶ میلادی و از زمان جنگ‌های داخلی اسپانیا مورد مناقشه بسیار بوده است. بنابراین موضوعی نیست که اهالی اسپانیا به سادگی از آن عبور کنند یا خود را در آن دخالت ندهند؛ چه این فرد از اهالی شهر بارسلونا باشد، چه از اهالی شهر مادرید یا ماربلا.

اعتراضات هرچند که آرام و بدون تشنج ادامه پیدا کنند، نقاط حساسی برای وقوع درگیری هستند؛ بنابراین گردشگران درصورت قرار گرفتن بر سر راه هرگونه تجمعی، باید مسیر خود را تغییر دهند.

«لوران آلوواز» یکی از بنیان‌گذاران بنگاه گردشگری «دوور تورز» که تامین‌کننده غذای بنگاه‌های گردشگری و مسافرتی بارسلونا و اطراف آن است اظهار می‌کند که زمانی که یک گردشگر در خصوص محلی که قصد سفر به آن را دارد دچار شک و تردید می‌شود، می‌تواند بدون هیچ دردسری و به‌دنبال اطلاعات به‌روز، در توییتر جست‌وجو کند. تصاویری که کاربران در این شبکه اجتماعی بارگذاری می‌کنند، همه‌چیز را در خصوص وضعیت یک شهر یا منطقه روایت می‌کند.

برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این اعتراضات کمی از سرعت ورود گردشگران خارجی به کاتالان بکاهد؛ چه اینکه امنیت و آرامش یکی از مهم‌ترین فاکتورهای جذب گردشگر است. با این‌همه از آنجا که به گفته مقامات محلی ناامنی بارسلون را تهدید نمی‌کند، این مقصد همچنان می‌تواند مورد توجه گردشگران بین‌المللی قرار گیرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه