راهنمای اقامت در هاستل

سارا کرایی
سارا کرایی یکشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
راهنمای اقامت در هاستل

همه چیز در مورد هاستل‌ها و هرآنچه باید برای انتخاب یک هاستل عالی بدانید را در این مقاله می‌خوانید. 

مقاله مرتبط:

هاستل‌ بدون شک بهترین نوع اقامتگاه برای بک‌پکرها و مسافرانی است که با بودجه محدود سفر می‌کنند. هاستل‌ها ارزان هستند؛ به‌علاوه، تقریبا در تمام شهرهای اروپایی یک هاستل پیدا می‌شود، هاستل‌هایی که مملو از مسافران جوان و پرانرژی است. رقابت بین هاستل‌ها طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته بالا رفته است، در نتیجه کیفیت این نوع از اقامتگاه‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

در مقابل، هاستل‌ها‌ در آمریکا کمی غیرمعمول هستند و بسیاری از آمریکایی‌ها در مورد آن‌ها آگاهی چندانی ندارند و تصورات غلطی درباره هاستل‌ها دارند. این مقاله راهنمایی است کامل در مورد هاستل‌ که به خصوصیات یک هاستل خوب می‌پردازد.

هاستل چیست؟

هاستل

هاستل‌ها‌ (که گاهی اوقات «خوابگاه جوانان» نامیده می‌شوند) اقامتگاه‌هایی برای مسافران با بودجه پایین هستند. به‌طور کلی شبیه به هتل هستند، اما اتاق‌های هاستل تعداد زیادی تخت برای حداقل ۴ تا ۴۰ نفر را در خود جا داده‌اند. در یک هاستل، شما تنها برای تختخواب هزینه می‌کنید و اتاق را با تعدادی مسافر دیگر شریک هستید. بدیهی است، حفظ حریم خصوصی در هاستل‌ها دشوار است، اما در مقابل، به نسبت هتل‌ها، هزینه اقامت بسیار کمتر است.

در اکثر هاستل‌ها برای انتخاب نوع اتاق گزینه‌های مختلفی وجود دارد. تقریبا در تمام هاستل‌ها، چندتایی اتاق خصوصی (یک تختخواب و یک تختخواب دو نفره) وجود دارد، اما اغلب هاستل‌ها اتاق‌هایی اشتراکی در اندازه‌های مختلف دارند. به‌عنوان مثال، یک هاستل می‌تواند ۴ اتاق ۸ نفره، ۵ اتاق ۱۲ نفره یا ۸ اتاق ۱۸ نفره داشته باشد. بزرگ‌‌ترین اتاق‌ها معمولا حدود ۱۰ مهمان در خود جا می‌دهند. بسیاری از این هاستل‌ها اتاق‌های مخصوص خانم‌ها دارند.

هزینه اقامت در هاستل چقدر است؟

هاستل

یک تخت در یک اتاق مشترک از حدود ۱۰ دلار برای هر شب (در شرق اروپا) تا ۳۰ دلار (در شهرهای بزرگ اروپای غربی) هزینه خواهد داشت. قیمت بسته به‌اندازه اتاق، موقعیت هاستل، امکانات رفاهی و سایر عوامل متفاوت است.

یک اتاق خصوصی با ۲ تخت می‌تواند تا ۱۲۰ دلار در شب باشد. (با توجه به این قیمت شاید بهتر باشد در یک هتل یا آپارتمان به همین قیمت اقامت کنید).

چرا هاستل؟

هاستل

هاستل‌گردی بهترین راه برای آشنا شدن با صدها نفر مسافری است که از سراسر جهان برای کسب تجربه‌‌ای نو راهی سفر شده‌اند. شما در کنار مسافرانی دوست‌داشتنی قرار می‌گیرید که عشق به ماجراجویی و لذت بردن از زندگی را با شما به اشتراک می‌گذارند. همچنین، اقامت در هاستل باعث می‌شود توانایی‌های خود را برای برقراری ارتباط با سایر مسافران را تقویت کنید، و این خود چیزی است که برای سفرهای راحت‌تر و آگاهانه‌تر نیاز دارید. هاستل‌ها معمولا در قلب شهر قرار دارند، بنابراین شما نزدیک هستید به تمام آنچه باید ببینید و بچشید و انجام دهید. همین ارزان بودن هاستل‌ها است که سفری طولانی‌تر را برای شما امکان‌پذیر می‌کند.

چه تیپ افرادی در هاستل اقامت می‌کنند؟

هاستل

مسافران هاستل از سراسر جهان و با فرهنگ‌های مختلف می‌آیند. اما اغلب جوان و بین ۱۸ تا ۳۵ سال هستند. وقتی تنها با یک کوله‌پشتی سفر می‌کنید، هیچ کس حرفه، ملیت و سن شما را قضاوت نمی‌کند. بک‌پکرها شما را همان طور که هستید می‌پذیرند، با شما دوست می‌شوند و تجارب خود را به اشتراک می‌گذارند.

ویژگی‌های یک هاستل خوب اروپایی چیست؟

هاستل

در اروپا هاستل‌های خوب بسیاری وجود دارد و تنها تعدادی از آن‌ها را می‌توان در دسته‌بندی هاستل‌های بد قرار داد. در ادامه لیستی از ویژگی‌هایی را که باید در هنگام جست‌و‌جو برای یک هاستل خوب در نظر بگیرید، آورده‌ایم.

پذیرش ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته

هاستل

هر هاستل دارای یک پذیرش است. جایی که هزینه اقامت را پرداخت می‌کنید، کلید اتاق و تمام اطلاعات مهم در مورد هاستل را دریافت می‌کنید. یادتان باشد از پذیرش نقشه شهر را درخواست کنید. برخی از هاستل‌‌ها پذیرش ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته ندارند و معمولا این مسئله مشکل‌ساز نیست تا زمانی که ساعت قطار یا پرواز شما دیر وقت باشد و بخواهید بعد از اتمام ساعت کاری پذیرش شوید. در چنین شرایطی مجبور می‌شوید به‌دنبال یک هاستل جدید باشید.

نکته: افرادی که در پذیرش کار می‌کنند، معمولا بهترین اطلاعات را در مورد آنچه در شهر می‌گذرد، بهترین راهنمایی‌ها و نکات را ارائه می‌دهند. فکر خوبی است از آن‌ها کمی راهنمایی بخواهید و درباره چیزهایی مثل «رستوران‌های ارزان قیمت» یا «بهترین کلوپ شبانه» و «بهترین محله‌های شهر» سوال بپرسید. 

اتاق‌های هاستل 

هاستل

اتاق‌های هاستل تقریبا در سراسر دنیا دارای چندین تخت دو طبقه یا حتی سه طبقه هستند. یک اتاق ممکن است کوچک و تنها دو تخت دو نفره داشته باشد یا سالنی بزرگ با ۲۰ تخت یا بیشتر باشد. ارزان‌ترین اتاق‌های هاستل، شلوغ‌ترین‌ها هستند. بنابراین اگر دوست دارید اتاق را با افراد کمتری تقسیم کنید، باید بیشتر هزینه کنید. اگر خانم هستید، مطمئن شوید هاستل اتاق مخصوص خانم‌ها داشته باشد.

امنیت 

هاستل

هر هاستل ضوابط خاص خود را برای حفظ امنیت مسافران و وسایل آن‌‌ها دارد. برخی برای ورود دارای کلید، زنگ یا قفل مخفی هستند. بیشتر اتاق‌های هاستل کمدهای قفل‌دار و برخی قفسه‌هایی برای نگهداری وسایل مسافران دارند.  

حمام / توالت

هاستل

حمام‌های هاستل می‌توانند فوق‌العاده تمیز و خوب یا واقعا وحشتناک باشند. اغلب اوقات هر اتاق دارای حمام خصوصی است (مثلا یک اتاق ۸ نفره با یک حمام کوچک اشتراکی)، گاهی هم یک هاستل دارای حمامی بزرگ با چند دوش اختصاصی است. یک مسئله‌ی آزاردهنده این است که بعضی از دوش‌های حمام در هاستل‌ها یک دکمه دارند که باید هر ۳۰ ثانیه فشار دهید تا آب جریان داشته باشد و قطع نشود.

سالن استراحت

هاستل

هاستل‌های بهتر یک اتاق آرام و راحت دارند که مسافران برای استراحت، کار با لپ‌تاپ و گوشی همراه، تماشای تلوزیون و گپ و گفت با سایر مسافران جمع می‌شوند. بسیاری از این اتاق‌ها یک تلویزیون بزرگ، مجموعه‌ای از DVD، کتاب‌، بازی‌های تخته‌ای و نیمکت‌های بزرگ دارند. مکانی بسیار خوب برای دیدار با افراد دیگر و در میان گذاشتن داستان‌های سفر. 

آشپزخانه و اتاق غذاخوری

هاستل

یک هاستل با یک آشپزخانه خوب برای مسافران نعمت است. می‌توانید با پخت وعده‌های غذایی خود پول زیادی را صرفه‌جویی کنید. هاستل‌هایی که آشپزخانه‌های زیبا و جذاب دارند نیز بسیار اجتماعی‌تر هستند، مسافران آن‌ها را به‌عنوان مکانی عالی برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر می‌دانند. انتظار نداشته باشید همه آشپزخانه‌ها فوق‌العاده تمیز باشد، چراکه زیاد از آن‌ها استفاده می‌کنند و کارکنان هاستل هم معمولا از نظافت آشپزخانه خوش‌شان نمی‌آید.

صبحانه (رایگان)

هاستل

اغلب هاستل‌ها صبحانه رایگان دارند. بیش از حد هیجان‌زده نباشید، زیرا معمولا خیلی ساده است. اما به هر حال رایگان هستند. یک صبحانه نسبتا خوب شامل غلات صبحانه، نان سفید یا گندم، بادام زمینی، کره بادام زمینی، شکلات و کره، آب پرتقال، شیر، چای و قهوه است. اگر خوش شانس باشید، نان کروسانت هم در لیست صبحانه وجود دارد. 

وای‌فای رایگان 

هاستل

وای‌فای رایگان به یکی از استاندارد‌های هاستل‌ها تبدیل شده است. اکثر هاستل‌ها کامپیوترهایی با دسترسی به اینترنت دارند، اما معمولا برای استفاده از کامپیوتر باید هزینه بپردازید.

ماشین لباس شویی

هاستل

اگر طولانی مدت سفر می‌کنید، ماشین لباسشویی برای شما یکی از امکانات لوکس و عالی به حساب می‌آید. اما متاسفانه، اکثر هاستل‌ها ماشین‌ لباس شویی ندارند.

موقعیت خوب

هاستل

موقعیت هاستل می‌تواند تاثیر زیادی در سفر شما داشته باشد. اگر هاستل در نزدیکی مناظر زیبا، باشگاه‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی، سیستم حمل و نقل عمومی، مک دونالد باشد راحت‌تر خواهید بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه