روزشمار: ۱۹ دی؛ زادروز «ویلیام توماس پیپر» از پیشگامان هوانوردی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی یکشنبه، ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
روزشمار: ۱۹ دی؛ زادروز «ویلیام توماس پیپر» از پیشگامان هوانوردی

در چنین روزی در سال ۱۸۸۱ میلادی، «ویلیام توماس پیپر» یکی از پیشگامان هوانوردی جهان پا به عرصه وجود گذاشت.

«ویلیام توماس پیپر» یک آمریکایی تولید کننده هواپیما، تاجر حمل و نقل هوایی، تاجر صنعت نفت و مهندس بود که در ۸ ژانویه سال ۱۸۸۱ در نیویورک آمریکا به دنیا آمد.

او رئيس موسس شرکت هواپیمایی پیپر بود و ریاست این شرکت را از سال ۱۹۲۹ تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۰ عهده‌دار بود. او از دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۰۳ فارغ‌التحصیل شد و بعد به‌عنوان «هنری فورد حمل و نقل هوایی» شناخته شد. «هنری فورد» صنعتگر آمریکایی و بنیان‌گذار  شرکت خودروسازی فورد و ضامن توسعه روش خط مونتاژ تولید انبوه بود.

ویلیام پیپر

او در سال ۱۹۳۱ دست به پرواز زد و در جنگ میان اسپانیا و آمریکا و جنگ جهانی اول به‌عنوان کاپیتان در سپاه مهندسی خدمت کرده است.

ویلیام پیپراو تولیدکننده هواپیماهای کوچک دو سرنشینه‌ای به نام پیپر کاب (Piper Cub) بود که این هواپیماها محبوب‌ترین خانواده هواپیماها شناخته شدند.

پیپر کاب

وقتی پیپر، پیپر کاب را در سال ۱۹۳۷ معرفی کرد، او یک رویا داشت. او احساس می‌کرد که همه باید پرواز کنند. او معتقد بود که پیپر کاب می‌تواند همه را با مفهوم آزادی آشنا کند. ۱۳۰،۰۰۰ هواپیمایی که او تولید کرد، او را به رویای زندگی‌اش رساند.

امروز، شرکت هواپیمایی پیپر تنها تولید کننده یک خط کامل هواپیما است. از مربیان قابل‌اعتماد به توربوپراپ با عملکرد بالا گرفته تا خلبان دانش‌آموز، پیپر، شعار آزادی پرواز برای همه را عملی کرد.

پیپر کاب

در جنگ جهانی دوم، پیپر بیش از ۵۶۰۰ پیپر کاب، به‌عنوان یک هواپیمای آموزشی برای استفاده پرسنل ویژه هواپیما به آمریکا تحویل داد. به‌دلیل سرعت فرود کم این هواپیماها (۲۰ مایل در ساعت یا ۳۲ کیلومتر در ساعت) و قدرت مانور بالا، هواپیماهای Piper به‌راحتی از دست جنگنده‌های دشمن فرار می‌کرد.

علاوه بر پیپر کاب، این شرکت هواپیماهای سایز متوسط برای استفاده به‌عنوان هواپیماهای کسب و کار تولید کرده است.

ویلیام پیپر

وی سرانجام در ۱۵ ژانویه ۱۹۷۰ در لاک هیون پنسیلوانیا چشم از جهان فروبست.

قبر ویلیام پیپر

فرودگاه یادبود «ویلیام پیپر» در لاک هیون به افتخار او نام‌گذاری شده است. در سال ۱۹۸۰ میلادی یعنی ۱۰ سال پس از مرگ پیپر، وی به تالار ملی حمل و نقل هوایی مشاهیر معرفی شد.

در همین روز:

  • آغاز هفته اهدای كتاب
  • درگذشت گالیله (۱۶۴۲ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه