سفارت آلمان و اخذ ویزای این کشور

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان یکشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
سفارت آلمان و اخذ ویزای این کشور

چگونه وقت سفارت آلمان بگیریم؟ برای دریافت ویزای آلمان چه مدارکی لازم است؟ آدرس سفارت آلمان کجاست؟

آلمان با جمعیتی بیش از ۸۲ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین کشور قاره سبز و و هفتمین کشور وسیع در اروپا است. این کشور با وجود شهرهای مدرن و تاریخی کهن، جزو مقاصد سفر پر طرفدار ایرانیان است. سفر به آلمان نیازمند دریافت ویزای این کشور است. برای دریافت ویزای آلمان لازم است مدارک خود را آماده کرده و بعد از گرفتن وقت سفارت آلمان به صورت آنلاین، به سفارت این کشور مراجعه کرده و مدارک خود را تحویل دهید. در ادامه همراه ما باشید تا به سوالاتی که برای دریافت ویزای توریستی آلمان نیاز دارید، پاسخ دهیم.

سفارت آلمان در تهران

سفارت آلمان کجاست؟

سفارت آلمان در ایران در شهر تهران، خیابان فردوسی، شماره ۳۲۴-۳۲۰ قرار دارد.

موقعیت سفارت آلمان در تهران روی نقشه گوگل

اطلاعات تماس با سفارت آلمان

  • کدپستی: ۱۱۳۶۵
  • صندوق پستی: ۱۷۹-۱۱۳۶۵
  • تلفن: ۳۹۹۹۰۰۰۰
  • اطلاعات در مورد ویزا: ۳۹۹۹۱۲۱۳ و ۳۹۹۹۱۴۹۹
  • شماره فاکس بخش ویزا: ۳۹۹۹۱۸۶۰
  • آدرس سایت سفارت آلمان: سایت رسمی سفارت آلمان در تهران

بخش حقوقی و کنسولی سفارت آلمان

مهم‌ترین پل ارتباطی آلمانی‌های ساکن کشورهایی به غیر از آلمان با آلمان در بسیاری از موضوعات حقوقی نمایندگی‌های کشور آلمان در خارج هستند که در آن‌ها خدمات کنسولی سفارت و درخواست‌های گوناگون بررسی و ارائه می‌شود.

ساعات کاری سفارت آلمان

روزساعت کاری
یکشنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه۰۷:۰۰ الی ۱۵:۳۰
دوشنبه و سه‌شنبه۰۷:۰۰ الی ۱۶:۰۰
ماه‌های جولای و آگوست (یکشنبه تا پنج‌شنبه)۰۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰
بخش تایید مدارک (یکشنبه تا پنج‌شنبه)۰۷:۳۰ تا ۱۰:۳۰ (با تعیین وقت قبلی)
  • پیش از مراجعه به بخش کنسولی و حقوقی، اطلاعات لازم در مورد روند انجام امور و مدارک مورد نیاز را از طریق وب‌سایت سفارت کسب کنید. در صورت نقص مدارک، باجه‌ها درخواست شما را نخواهند پذیرفت.
  • تمامی هزینه‌های خدمات کنسولی به صورت نقد و به ریال دریافت می‌شود. در بخش حقوقی و کنسولی چک پول هم پذیرفته می‌شود.
  • جهت درخواست تایید مدارک، کپی برابر با اصل، تایید امضا، گواهی‌های کنسولی و مشاوره در امور حق ارث، تابعیت و خانواده، تعیین وقت قبلی لازم است که می‌توانید از طریق لینکی که برای تعیین وقت سفارت ارائه شد اقدام کنید.

ساعات کاری دفتر تایید مدارک

دفتر تایید مدارک سفارت آلمان روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه، از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۰:۳۰ (با تعیین وقت قبلی) آماده ارائه خدمات به مراجعین است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات تایید مدارک، هزینه‌ها و سایر سوالات در این مورد می‌توانید به سایت سفارت و راهنمای تایید مدارک سفارت آلمان مراجعه کنید.

ویزای آلمان

گرفتن وقت سفارت آلمان

سفارت آلمان تلاش می‌کند ورود به بخش باجه‌ها را خصوصا در ماه‌های تابستان، سریع‌تر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد. ورود به بخش باجه‌ها در آینده تنها رأس ساعت اعلام شده انجام می‌شود. حضور زود هنگام باعث انتظار در جلوی درب سفارت و حضور دیر هنگام باعث ابطال وقت گرفته شده می‌شود.

طبق اطلاعیه‌ای که در سایت سفارت آلمان درج شده است، این سفارت از تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۷، برای تسهیل روند درخواست ویزای کوتاه مدت (تا حداکثر ۹۰ روز) در آلمان (ویزای شینگن) با شرکت خدماتی ویزامتریک همکاری خواهد کرد. طبق اطلاعات موجود در این اطلاعیه، ویزامتریک، درخواست‌های روادید شینگن را در مرکز درخواست روادید خود که زیر نظر سفارت فعالیت می‌کند، می‌پذیرد.

  • آدرس ویزامتریک (مرکز درخواست روادید شینگن برای سفر به آلمان: تهران، خیابان خالد اسلامبولی، نبش خیابان بیست و یکم، پلاک ۱۳۷، ساختمان شیرازی، طبقه اول، کدپستی: ۱۵۱۳۹۳۳۱۳۴

سفارت آلمان در تهران، طبق روال پیشین، درخواست‌های متقاضیان برای دریافت ویزا را بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند. ویزامتریک تنها عودت گذرنامه را به عهده خواهد داشت و نقشی در تصمیم‌گیری در مورد صدور ویزای متقاضیان یا اطلاعی از دلایل صدور یا رد ویزا نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که تعیین وقت و ارائه درخواست برای ویزای بلندمدت (بیش از ۹۰ روز در آلمان)، به عنوان مثال درخواست ویزای تحصیلی، ویزای کار یا پیوست به خانواده همچنان طبق روند قبلی صورت می‌گیرد و تغییری در روند این نوع ویزاها اتفاق نیفتاده است. به این ترتیب ثبت‌نام برای تعیین وقت این دسته از ویزاها و ارائه درخواست، کماکان و منحصرا نزد سفارت انجام می‌شود.

در صورتی که از سفارت وقت ارائه درخواست روادید شینگن دریافت کرده‌اید، چکار باید انجام دهید؟

در صورتی که از طرف سفارت تاریخ دقیق و وقت ارائه درخواست روادید شینگن خود را دریافت کرده‌اید، باید درخواست خود را در تاریخ و ساعت اعلام شده نزد بخش روادید سفارت آلمان ارائه دهید.

در صورتی که از طریق سایت اینترنتی سفارت نسبت به گرفتن وقت برای ارائه درخواست روادید شینگن اقدام کرده‌اید؛ اما هنوز وقتی به شما اعلام نشده است، چکار باید بکنید؟

در این صورت از طرف سفارت مطلع خواهید شد که درخواست تعیین وقت شما به ویزامتریک محول شده است. ویزامتریک شما را از وقت تعیین شده خود جهت مراجعه به مرکز درخواست روادید ویزامتریک مطلع خواهد کرد. ویزامتریک وقت‌های مربوطه را به ترتیب ثبت درخواست وقت ارائه خواهد کرد.

از تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ثبت‌نام برای تعیین وقت درخواست روادید شینگن از طریق سایت اینترنتی سفارت آلمان در تهران متوقف شده است. در صورتی که هنوز نسبت به گرفتن وقت اقدام نکرده‌اید، چکار باید انجام دهید؟

از تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ به بعد، برای گرفتن وقت جهت ارائه درخواست روادید شینگن باید به ویزامتریک مراجعه کنید.

سیستم تعیین وقت جهت ارائه درخواست ویزای توریستی آلمان

برای مشاهده اطلاعیه سفارت آلمان در مورد تغییر روند دریافت وقت برای ارائه درخواست ویزای توریستی آلمان به این لینک، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم تعیین وقت سفارت آلمان به این لینک مراجعه کنید. همچنین از این لینک می‌توانید سوالات مربوط به ویزای آلمان را بخوانید. در این لینک نیز به سوالات متداول در مورد تعیین وقت سفارت آلمان پاسخ داده شده است.

نکاتی در مورد گرفتن وقت سفارت آلمان

**نکات زیر به طور کلی در مورد گرفتن وقت سفارت آلمان از طریق وب‌سایت سفارت (برای ارائه درخواست ویزاهای بلندمدت) کاربرد دارد.

  • بعد از مراجعه به لینک دریافت وقت سفارت آلمان می‌توانید مراحل گرفت وقت سفارت را پیگیری کنید. بعد از اینکه طبق راهنمایی‌ها ثبت نام کردید، ۲ ایمیل دریافت خواهید کرد. ایمیل اول ظرف ۳۰ دقیقه بعد از ثبت‌نام برای شما ارسال خواهد شد و شامل تاییدیه و کد پیگیری است. ایمیل دوم چند هفته بعد ارسال خواهد شد که «ایمیل وقت» سفارت است و تاریخ و زمان دقیق مصاحبه در آن اطلاع‌رسانی می‌شود.
  • در روند جدید گرفتن وقت سفارت آلمان، نزدیک‌ترین وقت سفارت به متقاضیان داده خواهد شد و فرآیند گرفتن وقت تسهیل شده است. ثبت‌نام در این سامانه تنها چند دقیقه زمان خواهد برد.
  • بعد از اینکه ثبت‌نام شما تمام شد و ایمیل شماره پیگیری را دریافت کردید، امکان پاسخگویی به سوالات مربوط به وضعیت درخواست و زمان اعلام وقت سفارت را نخواهید داشت.
  • سفارت در اولین فرصت، وقت قطعی شما برای مصاحبه ویزا را از طریق ایمیل اعلام می‌کند. این ایمیل شامل یک لینک برای تایید وقت و لینک دیگری برای باطل کردن وقت است. اگر ظرف مدت ۷ روز بعد از دریافت «ایمیل وقت» آن را تایید نکنید، به صورت خودکار وقت شما حذف خواهد شد.
  • اگر در زمانی که سفارت برای شما معین کرده است، امکان حضور در سفارت را ندارید و انصراف خود را اعلام می‌کنید، برای دریافت وقت جدید باید مجدد ثبت‌نام کنید.

سایر اطلاعات برای دریافت ویزای آلمان

سفارت آلمان

مدارکی که در موارد استثنایی پس از ارائه درخواست ویزا از طرف بخش ویزا مطالبه می‌شود (نقصی مدارک) را می‌توانید فقط در روزهای کاری سفارت از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۱:۳۰ به بخش ویزا تحویل دهید.

به موقع درخواست ویزای خود را بدهید

به دلیل تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان و محدودیت‌های بخش ویزای سفارت، به ویژه در تابستان (ماه می تا اکتبر) و همچنین ایام نوروز، امکان دارد که تعیین وقت چند هفته طول بکشد. بررسی تقاضا برای دریافت ویزای شینگن هم حدود ۱۴ روز زمان می‌برد. بنابراین در برنامه‌ریزی سفر خود به آلمان به این زمان‌بندی‌ها توجه کنید.

هنگام ارائه درخواست ویزا باید تمام مدارک به طور کامل تکمیل شده و تمام گواهی‌ها ارائه شود. نقص مدارک باعث رد درخواست می‌شود. برای درخواست‌کنندگان زیر ۱۶ سال الزامی است که هر دو نفر از والدین یا قیمین فرم درخواست را امضا کنند.

ارائه درخواست تنها با مدارک کامل امکان‌پذیر است

برگه‌های راهنمای سفارت را به دقت مطالعه کنید. در این برگه‌ها جزئیات امر و مدارک لازم ذکر شده‌اند. ممکن است قوانین اعلام شده تغییر کنند. بنابراین پیش از آن که در تاریخ تعیین‌شده مراجعه کنید یک بار دیگر برگه‌ها را مطالعه کنید تا از تغییرات احتمالی آگاه شوید.

پیش از روز تعیین شده هیچ مدرکی (به طور مثال دعوت نامه) برای سفارت ارسال نکنید. همه مدارک را باید شخص متقاضی هنگام ارائه درخواست به طور کامل به همراه داشته باشد.

مقابل ساختمان سفارت و در کوچه‌های اطراف آن افرادی هستند که به شما پیشنهاد انجام کارهای ویزا را می‌دهند. سفارت آلمان متذکر می‌شود که این افراد که گاهی ادعا می‌کنند با سفارت همکاری دارند، هیچ ارتباطی با سفارت ندارند.

فرم‌های درخواست ویزا رایگان بوده و می‌توانید آن‌ها را از وب‌سایت سفارت دانلود کنید.

اگر مدارک جعلی یا دستکاری شده ارائه دهید، برای شما ویزا صادر نشده و مدت طولانی هم هیچ ویزای شینگنی برای شما صادر نخواهد شد.

بنا به گفته بسیاری از متقاضیان، شرکت‌های بیمه مدعی گرفتن وقت در قبال دریافت وجه هستند در صورتی که رسید تعیین وقت ارسال شده برای آنان جعلی است.

امکان باطل کردن وقت‌های گرفته شده نیست

امکان باطل کردن وقت‌های گرفته شده نیست. به همین دلیل دقت کنید زمانی برای گرفتن وقت به سایت سفارت مراجعه نمایید که مطمئن هستید می‌توانید در وقت تعیین شده به سفارت مراجعه کنید و مدارک شما تا آن زمان کامل هستند. همچنین وقتی که برای ارائه مدارک دریافت ویزا می‌گیرید، باید حداکثر سه ماه پیش از تاریخ سفر شما باشد.

هزینه ویزای آلمان

  • سفارت آلمان هزینه درخواست ویزا را فقط به صورت نقدی به یورو دریافت می‌کند.
  • سفارت آلمان به طور محدود اسکناس خرد در اختیار دارد، بنابراین بهتر است مبلغ را دقیقا برابر میزان هزینه ویزا شمرده و پرداخت نمایید.
  • سفارت از پذیرفتن یورو به صورت پول خرد (سکه) معذور است و تنها اسکناس های پنج، ده، بیست، پنجاه و صد یورویی می‌پذیرد. پرداخت با کارت امکان پذیر نیست.
بالاتر از ۱۲ سالبین ۶ تا ۱۲ سالپایین تر از ۶ سالنوع ویزا
۶۰ یورو۳۵ یورورایگانترانزیت نوع (A)
۶۰ یورو۳۵ یورورایگانویزای شینگن نوع (c)

بالاتر از ۱۸ سالپایین تر از ۱۸ سالنوع ویزا
۶۰ یورو۳۰ یوروویزای طولانی مدت (بلند)

راهنمای سفارت آلمان

مدارک لازم برای دریافت ویزای توریستی آلمان

برای دریافت ویزای توریستی آلمان، لازم است هنگام مراجعه به سفارت، به غیر از فرم درخواست روادید مدارک زیر را همراه داشته باشید:

قبل از نام بردن از مدارک بهتر است به این مورد توجه داشته باشید که باید از تمامی مدارک یک نسخه کپی تهیه نمایید. بعد از تطابق اصل مدارک با کپی آن‌ها مدارک اصلی به شما بازگردانده می‌شود. مدارک فارسی‌تان نیز باید به صورت رسمی به انگلیسی ترجمه شده باشند.

۱. شناسنامه ایرانی

۲. گذرنامه: گذرنامه‌ی شما باید حتما اعتباری بیشتر از ۶ ماه از تاریخ پایانی اعتبار ویزای درخواستی باشد. برای تهیه کپی از صفحاتی که مهر ویزا در آن خورده است و صفحات اول تا پنجم تهیه نمایید.

۳. سه قطعه عکس رنگی

        • اگر نام همراهان در پاسپورت درخواست کننده‌ی ویزا درج شده باشد، وجود دو قطعه عکس رنگی از هر یک از آن ها در مدارک الزامی است.
        • عکس‌ها همگی باید این شرایط را داشته باشند: عکس رنگی، زمینه سفید، تمام‌رخ در ابعاد ۴*۶، کمتر از سه ماه پیش گرفته شده و کاملاً با ظاهر فعلی صاحب عکس هم‌خوانی داشته باشد.
        • طبق مقررات شنگن، عکس شما بر روی برچسب ویزا چاپ خواهد شد.

۴. دعوت‌نامه: دعوت‌نامه باید از طریق فردی که شما را می‌شناسد و مقیم آلمان باشد برای شما ارسال شود. در صورت نداشتن دعوت‌نامه برگه‌ای که تاکید می‌کند شما برای تمام مدت اقامت در آلمان هتل رزرو کرده‌اید یا سند مالکیت، قبض مالیات ملکی یا قبض عوارض سکونت که نشان از این باشد که شما در آلمان صاحب مسکن هستید.

۵. اجازه کتبی و رسمی والدین یا قیم قانونی مختص کودکانی که تنها یا به همراه شخص ثالثی سفر می‌کنند.

۶. اسناد رسمی شغلی و منابع مالی

        • دقت کنید که قصد سفر و مدت آن باید با سطح امکانات مالی تناسب داشته باشد. این معیار بر اساس حداقل حقوق روزانه ضرب در تعداد روزهای اقامت محاسبه می‌شود.
        • برای صاحبان صنوف، تجار، صاحبان صنایع: سند قانونی ثبت مؤسسه، صورت‌حساب بانكی (مشروح عملیات بانكی ماه آخر) یا دفترچه حساب پس‌انداز با تاریخ گشایش حساب
        • برای حقوق بگیران: گواهی اشتغال به كار (تاریخ دقیق شروع به كار و مدت مرخصی)‌، فیش حقوق ماه قبل و صورت‌حساب بانكی (مشروح عملیات بانكی ماه آخر) یا دفترچه حساب پس‌انداز با تاریخ گشایش حساب
        • برای کارکنان مستقل و مشاغل آزاد: کارت صنفی، ‌صورت‌حساب بانكی (مشروح عملیات ماه آخر) یا دفترچه حساب پس‌انداز با تاریخ گشایش حساب
        • برای اشخاص تحت تكفل (زنان خانه‌دار یا فرزندان): گواهی کار، صورت‌حساب بانكی (مشروح عملیات بانكی ماه آخر) یا دفترچه حساب پس‌انداز متكفل (شوهر، پدر) با تاریخ گشایش حساب
        • دقت فرمایید پرینت حساب بانکی باید بر روی سربرگ انگلیسی و مهر شده به سفارت مربوطه ارائه شود.

۷. گواهی اشتغال به تحصیل مختص دانش‌آموزان دبستانی، دبیرستانی و دانشجویان.

۸. بیمه مسافرت فردی یا جمعی برای متقاضیان روادید الزامی است. این بیمه موارد زیر را تحت پوشش خود قرار می‌دهد:

        • هزینه‌های احتمالی بازگشت به میهن تحت مراقبت‌های پزشکی، هزینه‌های احتمالی نیاز به درمان و یا هزینه‌های بیمارستانی اضطراری.
        • این بیمه همچنین باید تا پایان اقامت شما در تمام کشور های منطقه شینگن معتبر باشد. شرکت بیمه‌گذار باید نماینده‌ای معتبر در کشور آلمان داشته باشد. حداقل پوشش بیمه برای هر شخص مبلغ ۳۰ هزار یورو است.

۹. بلیط هواپیما یا رزرواسیون قطعی رفت و برگشت به مقصد آلمان

۱۰. فاکتور پرداخت‌شده‌ی هتل برای کل مدت اقامت در صورت لزوم

 توصیه‌های کلی سفارت آلمان به متقاضیان ویزا

۱. توجه داشته باشید که پیش از مراجعه به بخش کنسولی باید اطلاعات لازم در مورد روند انجام امور و مدارک مورد نیاز را از طریق وب‌سایت سفارت آلمان کسب کنید. در صورت نقص مدارک، باجه از پذیرفتن درخواست معذور است.

۲. تمامی هزینه‌های خدمات کنسولی به صورت نقد و به ریال دریافت می‌شود. در بخش حقوقی/ کنسولی چک پول هم پذیرفته می‌شود.

۳. جهت درخواست گذرنامه جدید و کارت شناسایی آلمانی باید وقت قبلی تعیین شود.

۴. ایمیل‌های خود را به زبان انگلیسی یا آلمانی ارسال کنید. سفارت آلمان به ایمیل‌هایی که به زبان فارسی نوشته شده‌اند، پاسخ نخواهد داد.

۵. سفارت از پاسخ دادن به سؤالات زیر معذور است:

        • پرسش های مربوط به تعیین وقت مصاحبه.
        • پرسش هایی که پاسخ آن ها در سایت سفارت موجود است.
        • پرسش هایی که در حوزه مسئولیت سفارت آلمان در تهران نیست.

مطالب مرتبط:

دیدگاه