هفته نامه؛ از سانحه پلاسکو تا جزيیات قرارداد بوئینگ و ای.تی.آر

سارا کرایی
سارا کرایی شنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵
هفته نامه؛ از سانحه پلاسکو تا جزيیات قرارداد بوئینگ و ای.تی.آر

در شماره جدید هفته نامه گردشگری کجارو، از جزئیات سانحه دلخراش ساختمان پلاسکو تهران و سقوط هواپیمای باری ترکیه در قرقیزستان خواهیم گفت و مروری می‌کنیم بر جزئیات قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ و ای‌.تی‌.آر و چند خبر دیگر حوزه گردشگری.

این شماره از هفته‌نامه کجارو در بخش‌های زیر منتشر شده است که با کلیک روی هر عنوان می‌توانید آن بخش را مطالعه کنید:

سانحه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو | سقوط هواپیمای باری ترکیه در قرقیزستان | جزئیات قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ و ای‌.تی‌.آر |  دیگر خبرها

سانحه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو تهران

پلاسکو

مهم‌ترین خبر هفته گذشته مربوط به سانحه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تهران است که پس از گذشت چند روز هم‌چنان در سرخط مهم‌ترین خبرهای اغلب رسانه‌ها قرار دارد. پلاسکو، اولین ساختمان بلند تهران که قبل از انقلاب ساخته شده بود، صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه دچار حریق می‌شود. وقوع حادثه در ساعت ۷:۵۹ به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده می‌شود و به‌دنبال آن بلافاصله ستاد فرماندهی آتش‌نشانان چندین ایستگاه را به‌همراه تانکر آب، تشک نجات و بالابر به محل حادثه واقع در ساختمان پلاسکو در تقاطع خیابان‌های جمهوری اسلامی و فردوسی اعزام می‌کند. اما پس از اینکه آتش‌نشانان مشغول اطفای حریق می‌شوند، متاسفانه شدت آتش بیشتر می‌شود و ساختمان به‌کلی فرو می‌ریزد.

محسن همدانی معاون امنیتی استانداری تهران درباره علت آتش‌سوزی گفت:

سهل انگاری انسانی عامل آتش‌سوزی مجتمع پلاسکو است.

 اتصال برق در یکی از طبقات عامل اصلی آتش‌سوزی ابتدایی ساختمان پلاسکو بوده است.

 محمدباقر قالی‌باف شهردار تهران نیز با ابراز تأسف و تأثر بابت وقوع این حادثه اظهار داشت:

متأسفانه امروز شاهد بودیم که یکی از ساختمان‌های بلند و قدیمی شهر تهران دچار سانحه شد و فروریخت که در جریان امدادرسانی به مصدومان این حادثه 20 نفر از همکاران ما در آتش‌نشانی جان خود را از دست دادند.

 سرپرست اورژانس کشور بعد از ظهر روز جمعه در گفت‌و‌گویی بیان کرد که از مجموع ۸۴ مصدوم حادثه ساختمان پلاسکو ۵۱ نفر در محل درمان شدند و ۳۳ نفر به بیمارستان انتقال یافتند که از این تعداد، یک نفر بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی شهید شد.

امروز، شنبه ۲ بهمن و در سومین روز حادثه پلاسکو، تیم‌های امداد و نجات و گروه‌های آتش‌نشان هم‌چنان بی وقفه در حال آواربرداری هستند.

بیشتر بخوانید: ساختمان پلاسکو کجاست؟ 

سقوط هواپیمای باری ترکیه در قرقیزستان

 هواپیما ترکیه

حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح روز دوشنبه به وقت محلی, هواپیمای باری ترکیه از نوع بوئینگ ۷۴۷ که از هنگ‌کنگ به‌سمت استانبول در حرکت بوده است در نزدیکی بیشکک پایتخت قرقیزستان سقوط می‌کند. این هواپیما در حالی‌ که سعی در فرود آمدن در هوای به‌شدت مه‌آلود قرقیزستان داشته در نزدیکی فرودگاه موناس و یک روستا دچار سانحه می‌شود و به احتمال زیاد همین هوای مه آلود و خطای تیم خلبانی سبب بروز این حادثه دلخراش شده است.

در پی این حادثه حدود ۱۵ ساختمان آسیب جدی می‌بینند و هر ۴ تن از خدمه پرواز و ۳۳ نفر از مردمی که هواپیما روی خانه‌هایشان آوار شده است کشته می‌شوند. دست‌کم ۶ تن از قربانیان این حادثه کودک هستند.

جزئیات قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ و ای‌.تی‌.آر

هواپیما بوئینگ

قائم مقام وزیر راه با اشاره به اینکه اکنون قرارداد با ای.تی.آر در مراحل اخذ مجوزهای قانونی است گفت همان طور که قرارداد خرید ۱۸۰ فروند هواپیما با ایرباس و بوئینگ به امضا رسید، به‌زودی قرارداد ایران ایر با این شرکت نیز به امضا می‌رسد.

همچنین با بیان اینکه در حال حاضر این قرارداد مراحل اخذ مجوزهای داخلی هما را طی می‌کند، گفت:

رقم قرارداد ایران ایر با کمپانی ATR برای تحویل این ۲۰ فروند هواپیما، از نظر مالی ۴۰۰ میلیون دلار است.

در این معامله جدیدترین نسل ATR به نام ATR 72-600s وارد ایران می‌شود. این هواپیماها پرفروش‌ترین هواپیماهای با کمتر از ۹۰ صندلی در سراسر جهان در سال‌های اخیر هستند.

«پاتریک دی کستل باجاک»، مدیر ارشد اجرایی ATR، اعلام کرد:

ما مفتخر به همکاری با ایران با ارائه خطوط هوایی در این دوره جدید هستیم که به‌شدت به تقویت و افزایش حمل و نقل منطقه در سراسر کشور کمک می‌کند. ما خوشحالیم که به مسافران ایران ایر هواپیماهایی با بالاترین استانداردهای آسایش و اطمینان ارائه می‌دهیم.

همچنین، قائم مقام وزیر راه با اعلام اینکه تا پایان سال ۲ فروند ایرباس دیگر از سوی کمپانی ایرباس تحویل ایران‌ایر می‌شود، گفت که قرارداد ایران‌ایر با کمپانی بوئینگ نیز به امضا رسید و نهایی شد. به‌علاوه، ایشان در مورد رقم قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما برای ایران‌ایر با ۳ کمپانی ایرباس، بوئینگ و ATR و ابهامات مطرح شده در خصوص رقم این قرارداد، گفت:

در همه جای دنیا قرارداد خرید هواپیما محرمانه است، اما بدانید کل رقم قرارداد هما با این سه کمپانی هواپیماساز کمتر از ۱۸ میلیارد دلار است.

دیگر خبرها

در این بخش لینک دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته را می‌بینید.

تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی کجارو است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه