شکسته شدن انحصار برگزاری تور گردشگری چین

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
شکسته شدن انحصار برگزاری تور گردشگری چین

انحصار برگزاری تور گردشگری چین به ایران که تاکنون در اختیار ۲۰ آژانس مسافرتی بود شکسته شد و آژانس‌های متقاضی می‌بایست برای حضور در این عرصه مشخصات خود را به سازمان میراث فرهنگی اعلام کنند.

در دی ماه سال ۸۵ تفاهم‌نامه‌ای بین معاون گردشگری وقت سازمان میراث فرهنگی و سفیر تام‌الاختیار جمهوری خلق چین در ایران به امضا رسید که در آن بر تسهیل مسافرت گروهی گردشگران چینی به ایران تاکید و موافقت شده بود.

در این تفاهم‌نامه آمده بود که فهرست دفاتر خدمات مسافرتی معین شده برای برگزاری تور به صورت مکتوب برای طرف مقابل تایید و ارسال شود همچنین طرف چینی خواستار آن است که گروه‌های گردشگر چینی هنگامی که به ایران سفر می‌کنند، به صورت گروهی از چین خارج و به چین مراجعت کنند. دفاتر خدمات مسافرتی چینی معین شده باید برای هر گروه گردشگر از راهنمایی تور استفاده کنند. طرف ایرانی هم از طرف ایرانی درخواست می کند برای هر گروه گردشگر یک راهنمای تور اختصاص دهند.

اکنون سازمان میراث فرهنگی در نامه‌ای به جامعه تورگردانان ایران و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور نوشته است که متعاقب این تفاهم‌نامه و پس از طی مراحل قانونی نام ایران در مرداد ۹۰ رسما به عنوان صد و یازدهمین کشور در فهرست مقاصد گردشگری مجاز کشور چین قرارگرفت و طبق بند ۲ ماده یک این سند تعداد ۲۰ دفتر خدمات مسافرتی پیشنهادی از سوی جامعه تورگردانان به طرف چینی معرفی شد.

تور گردشگری چین

موضوع این سند عبارت بود از اینکه طرف ایرانی به منظور سازماندهی سفر گروهی گردشگران چینی در ایران دفاتر خدمات مسافرتی ایرانی را که طبق قوانین و مقررات ایران فعالیت می‌کنند و دارای استاندارد و معیار بالاتری هستند و به راه‌اندازی و ترتیب دادن تور سفر گروه‌های گردشگر چینی علاقه‌مند هستند تعیین و یا پیشنهاد خواهند کرد.

در این راستا با توجه به گسترش روزافزون بازار گردشگری چین و درخواست سایر تشکل‌های گردشگری حرفه‌ای برای معرفی دفاتر زیرمجموعه و فعالیت در بازار چین در چارچوب سند فوق‌الذکر این معاونت به روزرسانی، ارتقای کیفی و افزایش کمی فهرست دفاتر ایرانی معرفی شده به طرف چینی را در دستور کار خود قرار داده است. بنابراین مشخصات دفاتر برای اقدامات آتی به دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی ارسال شود.

در این باره، «محمدحسن کرمانی» رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی توضیح داد:

سال‌ها قبل تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده بود که ۲۰ آژانس برای برگزاری تورهای گردشگری از چین به ایران معرفی شده بود. ما در جلساتی این موضوع را مورد انتقاد قرار دادیم و گفتیم که خلاف منافع آژانس‌هاست و دولت چین نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند. اکنون معاون گردشگری نامه نوشته که تا تاریخ ۳۰ دی ماه آژانس‌هایی که درخواست برگزاری تورهای گردشگری از چین دارند مشخصات خود را برای معرفی اعلام کنند تا از این پس دولت چین بداند که قرار است با کدام آژانس‌ها در ایران کار کند. بنابراین دفاتری که قبلا در این حوزه فعالیت می‌کردند و دوباره می‌خواهند به این فعالیت ادامه بدهند نیز باید مشخصاتشان را اعلام کنند.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه