کیت سالت، شهر ارواحی با چراغ های روشن اما خانه های خالی

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
کیت سالت، شهر ارواحی با چراغ های روشن اما خانه های خالی

کیت‌سالت شهری متروکه در بریتیش کلمبیای کانادا است. ساکنان این شهر به مدت کوتاهی در این خانه‌ها زندگی کردند و پس از آن شهر به کلی متروکه شد. وقتی قدم در خیابان‌های کیت‌سالت می‌گذارید، گویی در شهری مملو از سکنه راه می‌روید چون هیچ شباهتی به مکانی متروکه ندارد. با کجارو همراه شوید تا با هم داستان این شهر عجیب را مرور کنیم.

زمانی که در مورد شهر ارواح می‌شنوید، شاید اولین چیزی که به ذهنتان برسد، ویرانی و خرابی باشد؛ خانه‌هایی بدون سقف، پنجره‌های شکسته و کثیف، ساختمان‌های پوسیده. اما در کیت‌سالت، در شمال خط ساحلی بریتیش کلمبیا واقع در کانادا، ردیف به ردیف خانه‌های سالم نگهداشته شده، مراکز خرید، رستوران‌ها، بانک‌ها و سالن تئاترهایی را می‌بینید که همه متروکه و خالی هستند اما تمامی این مکان‌ها دست‌نخورده و سالم مانده‌اند. تمامی چراغ‌های این شهر همیشه روشن هستند و در دو طرف خیابان‌ها درختان با نظمی دقیق قرار دارند و چمن‌های آن تازه کوتاه شده‌اند. اما از سال ۱۹۸۲ تاکنون کسی از این شهر به عنوان خانه‌ی خود یاد نکرده است. 

کیت سالت آمریکا

شهر کیت‌سالت در نزدیکی مرز آلاسکا که در حدود ۱۱۵ کیلومتری جاده خاکی «تراس» قرار گرفته است، قدمت زیادی ندارد. این شهر در سال ۱۹۷۹ به عنوان محل زندگی کارگران معادن مولیبدنوم تاسیس شد. مولیبدنوم فرم سخت و کاربید پایدار است که معمولا برای تولید آلومینیوم مقاوم در برابر زنگ‌زدگی  استفاده می‌شود. اما دقیقا زمانی که زندگی در این شهر دست‌نخورده‌ی آرمانی شروع شد، بازار مولیبدنوم فرو پاشید و ۱۲۰۰ شهروند آن، کل شهر را خالی کردند. 

کیت سالت آمریکا

از این منطقه در بریتیش کلمبیا نزدیک به یک قرن استخراج فلزات گران‌بها و نیمه‌قیمتی مانند نقره، سرب، روی و مس انجام می‌گرفت. این عامل باعث شکل‌گیری شهرهای پر رونقی مانند  Alice Arm و Anyox شد. مولیبدنوم در اینجا از اواخر دهه‌ی ۶۰ تا اوایل دهه‌ی ۷۰ استخراج می‌شد اما این کار از زمانی که سوددهی آن شیب نزولی گرفت، متوقف شد. اما در اواخر همین دهه، زمانی که معادن مولیبدنوم شناخته‌شده‌ی آلاسکا، بریتیش کلمبیا و غرب آمریکا متروکه شد، قیمت‌ها دوباره افزایش یافت. کارخانه‌ی آمریکایی معدن «Phelps Dodge»  از این فرصت استفاده کرد. 

کیت سالت آمریکا

زمینی به مساحت چندین هکتار برای کیت‌سالت آماده شد و یک پروژه‌ی ساخت‌وساز بسیار عظیم شروع به کار کرد که در شمال بریتیش کلمبیا در آن مقیاس تا آن روز دیده نشده بود. کشتی‌ها با وسایل ساخت‌وساز از آبدره‌ی عمیق کیت‌سالت وارد این منطقه شدند. یک خاده‌ی خاکی از تراس به سرعت و با عجله در میان کوه‌ها کشیده شد. مهندسان و کارگران ساختمانی از سراسر شمال آمریکا به این منطقه آمدند و شغل‌های ساخت‌وساز با درآمدهای بسیار بالا به وجود آمد.

کیت سالت آمریکا

بیش از یکصد خانه‌های تک واحدی و دوبلکس و ۷ ساختمان به شکل آپارتمان با بیش از دویست سوئیت ساخته شد. یک بیمارستان مدرن، یک مرکز خرید، چندین رستوران و بانک، اداره‌ی پست، یک کتابخانه، یک استخر و دو مرکز تفریح و سرگرمی با جکوزی، سونا و تئاتر ایجاد شد. تلویزیون کابلی و خطوط تلفن را از زیر زمین به تمامی شهر کشیدند. در این شهر پیشرفته‌ترین دستگاه تصفیه‌ی فاضلاب وجود داشت و تمیزترین آب آشامیدنی منطقه متعلق به این شهر بود. 

کیت سالت آمریکا

۱۸ ماه پس از آن که اولین خانواده‌ها در کیت‌سالت سکونت یافتند، بازار مولیبدنوم به علت رکود اقتصادی و ورود فرآورده‌های فرعی مولیبدنوم ورشکست شد. معدن را تعطیل کرده و مردم شهر را ترک کردند؛ به همین ترتیب کیت‌سالت به فراموشی سپرده شد. 

کیت سالت آمریکا

در سال ۲۰۰۵ یک کارآفرین آمریکایی به نام «Krishnan Suthanthiran» که متولد هند بود، شهر را به قیمت ۷ میلیون دلار خرید و شروع به احیای آن کرد. از آن زمان این میلیونر حدود ۲۵ میلیون دلار برای بهبود وضعیت و تعمیر آن هزینه کرده است. بیش از ۱۲ نگهبان و سرایدار  خانه‌ها و سازه‌های دیگر را بررسی می‌کنند، وضعیت آن‌ها را کنترل کرده و به تعمیر آن‌ها می‌پردازند. آن‌ها چمن‌ها را کوتاه، درختان را هرس و خیابان‌ها را جارو می‌کنند. 

کیت سالت آمریکا

Suthanthiran برنامه دارد که با تبدیل کردن کیت‌سالت به قطب صنعت گاز طبیعی مایع بریتیش کلمبیا، سرمایه‌ی خود را بازگرداند. هم‌اکنون آینده‌ی این شهر به موفقیت پروزه‌ی گاز طبیعی مایع بستگی دارد. 

کیت سالت آمریکا

کیت سالت آمریکا

کیت سالت آمریکا

کیت سالت آمریکا

کیت سالت آمریکا

کیت سالت آمریکا

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه