حقایق جالب در مورد مشهد

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
حقایق جالب در مورد مشهد

مشهد یکی از برترین مقاصد گردشگری ایران است. آرامگاه علی‌بن موسی‌الرضا (ع) همچون نگینی درخشان در قلب این شهر می‌درخشد و باعث رونق صنعت گردشگری مشهد شده است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۹ به‌روزرسانی شده است.

مشهد یکی از کلان‌شهرهای ایران است و قطب گردشگری مذهبی کشور به شمار می‌آید. این روزها گردشگرانی از کشورهای همسایه ایران برای استفاده از امکانات بهداشتی و درمانی به این شهر سفر می‌کنند. تمامی شیعیان آرزوی سفر به این شهر و زیارت بارگاه مطهر امام هشتم خود را دارند.

اگر علاقه‌مند هستید تا حقایق بیشتری را درباره پایتخت معنوی ایران و جاهای دیدنی مشهد بدانید، در ادامه با ما باشید.

۱. مشهد با مساحت ۳۲۸ کیلومتر مربع، بعد از تهران دومین شهر بزرگ ایران است. 

عکس هوایی از شهر مشهد

۲. اقتصاد مشهد بیشتر به تولید و تجارت زعفران، زرشک، نبات، آجیل و خشکبار، چرم و صنعت فرش است. اما به‌دلیل وجود بارگاه علی‌بن موسی‌الرضا (ع) صنعت گردشگری سهم بسزایی در درآمدزایی اهالی این شهر دارد.

۳. در سال ۱۳۸۸ مشهد به‌عنوان «پایتخت معنوی ایران» انتخاب شد.

۴. مشهد به‌عنوان «پایتخت فرهنگ اسلامی» سال ۲۰۱۷ میلادی برگزیده شده است. 

۵. بعد از شهادت امام رضا (ع)، ایشان را در آرامگاه هارونی سناباد به خاک سپردند. پس از آن به «سناباد نوغان» مشهدالرضا گفتند. به مرور زمان این مکان گسترده شد و مردم توس به اینجا نقل مکان کردند و نام آن «مشهد» شد.

نورپذدازی شبانه حرم امام رضا در مشهد

۶. در زمان افشاریان مشهد پایتخت ایران بود.

۷. در دوران صفوی در ایران تنها ۱۳ شهر «بیگلربیگی» عظیم‌الشان بود و مشهد یکی از آن‌ها بود. بیگلربیگی یکی از منصب‌های لشکری در ایران بود که معنی حاکم و فرمانده نظامی ایالات بزرگ و گاها فرمانده کل قوا را می‌دهد. 

۸. سقاخانه‌ی وسط صحن امام رضا (ع) به دستور نادر شاه افشار ساخته شده است. 

۹. در دوران پهلوی طرحی مطرح بود که طبق آن مشهد را به دو قسمت مذهبی-سنتی (مشهد شرقی یا رضوی) و توریستی-مدرن (مشهد غربی یا پهلوی) تقسیم می‌کرد که با انقلاب اسلامی تحقق نیافت. 

۱۰. مشهد به‌عنوان قطب کشتی با چوخه در جهان شناخته می‌شود. 

۱۱. دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۲۸ به‌عنوان سومین دانشگاه ایران تاسیس شد. 

۱۲. مشهد با شهرهای کوالالامپور، نجف، مزار شریف، لاهور، ارومچی (سین کیانگ چین)، کراچی، سانتیاگو د کمپوستلا (اسپانیا)، کربلا، مونیخ، میلان، فرزنو (آمریکا)، شاندیز و شیراز پیمان خواهرخواندگی بسته است. 

۱۳. تنها جایی که در کل دنیا نقاره نواخته می‌شود، حرم امام رضا (ع) است. 

۱۴. نقاره‌زنی در حرم مطهر امام رضا (ع) از دوره‌ی غزنویان رواج یافت و بعد از آن نیز تا به امروز ادامه یافته است. در طول سال، به غیر از ماه محرم و صفر و روزهای شهادت ائمه‌ی اطهار، دقایقی قبل از طلوع غروب آفتاب نقاره‌ها با طنین خاصی نواخته می‌شوند. 

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia mashhad

دیدگاه