هفته نامه؛ از وجود تنها دو یوز ماده در ایران تا سرنوشت کاشی‌های مسروقه

مینا داودی
مینا داودی یکشنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
هفته نامه؛ از وجود تنها دو یوز ماده در ایران تا سرنوشت کاشی‌های مسروقه

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از دستور رئیس‌جمهوری فیلیپین برای کشتار معتادان، لغو ویزای ایران و عراق، نهایی شدن خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ، انفجار بمب در جیزره ترکیه و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

سیل در خطه شمالی کشور

سیل

در پی بارندگی شدید توأم با رعدوبرق‌های مهیب که از جمعه شب در گلستان آغاز و باعث وحشت مردم شده متاسفانه چهار نفر در این استان شمالی جان خود را از دست دادند. مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با تائید فوت چهار نفر در این استان به سبب حوادث ناشی از سیل و رعدوبرق اظهار کرد که متأسفانه یک خانم ۵۰ ساله ساکن روستای قزلجه آق امام شهرستان آزادشهر در زمین شالی به اثر برخورد صاعقه جان خود را از دست داد.

مشاهدات سطح شهر گرگان مرکز استان گلستان حاکی است که آب‌گرفتگی معابر و بروز سیلاب، اغلب خیابان‌های این شهر را در برگرفته استاز جمعه شب تاکنون علاوه بر ریزش باران رگباری؛ غرش‌های مهیب رعدوبرق، مردم گرگان را در وحشت فرو برده است.

بیشتر بخوانید:

ویزای عراق چه شد؟

عراق در آستانه هرج‌ و مرج

ستاد مرکزی اربعین از صدور روادید اربعین توسط سفارت عراق در تهران و کنسولگری‌های آن در شهرهای مشهد، کرمانشاه و اهواز از هفته آینده خبر داد. رئیس سازمان حج و زیارت، تعیین هزینه روادید اربعین را حق حاکمیتی کشور عراق دانست و گفت که دولت ایران پیگیر آن است که زائران در اربعین با کمترین هزینه به عراق مشرف شوند، اما این دولت عراق است که درباره‌ هزینه روادید تصمیم نهایی را می‌گیرد. 

سعید اوحدی در حاشیه نشست اعلام برنامه‌های ستاد بزرگداشت شهدای منا و در جمع خبرنگاران، با اعلام اینکه شمار ثبت‎نام کنندگان مراسم اربعین از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشته و با این حساب انتظار می‌رود حدود دو میلیون نفر در اربعین امسال به عراق مشرف شوند، درباره تعیین هزینه روادید عراق برای زائران اربعین، اظهار کرد که عراق سال گذشته میزبانی خوبی از زائران اربعین داشت و از مردم پذیرایی شایسته‌ای به عمل آورد و امنیت آن‌ها را تأمین کرد، در تعیین هزینه روادید نیز دولت این کشور است که تصمیم قطعی را می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

کاشی‌های تاریخی کجاست؟

کاشی های مسروقه

کاشی‌های مسروقه خانه‌های تاریخی که در چند هفته‌ی اخیر اخبار زیادی از سرقت آن‌ها در رسانه‌ها منتشر شده بود، کشف شدند. حدود ۲۵۰ قطعه کاشی سالم و ۳۰۰ قطعه کاشی شکسته در یک عملیات توسط نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران کشف شد. این کاشی‌ها متعلق به خانه‌های تاریخی بوده است. 

در این اثنا، موزه‌ی لوور چند ماه است بخش «اسلامی ایرانی» خود را با کاشی‌های تاریخی مربوط به شهرها و دوره‌های تاریخی ایرانی تزیین کرده است، اقدامی که با توجه به بازتاب خبر سرقت کاشی‌ها از سردرِ بناهای تاریخی و اظهارنظر برخی کارشناسان میراث فرهنگی مبنی بر انتقال این آثار به کشورهای دیگر، آن را قدری پیچیده‌تر کرده است.

دکتر حسن کریمیان، باستان‌شناس و معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران که حدود یک ماه پیش بازدیدی از موزه‌ی لوور در پاریس داشته است، با حجم زیادی از کاشی‌های قدیمی که در بخش ایرانی موزه‌ی لوور به نمایش درآمده‌اند و اطلاعات کاملی از مکان، زمان کشف و دوره‌ی تاریخی آن‌ها ارائه نشده، مواجه می‌شود.

بیشتر بخوانید:


گردشگری ایران در هفته‌ای که گذشت

در این بخش به تازه‌های گردشگری ایران می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید:

  • با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان و بالا رفتن حجم سفرها؛ شرکت رجا اعلام کرد که بلیط‌های مربوط به مورخه ۱۳ تا ۳۰ شهریور خود را از امشب به‌صورت پیش‌فروش عرضه خواهد کرد.
  • انجمن بانوان فعال و سرمایه‌گذار در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف ایجاد زمینه هم‌ فکری و انتقال تجربیات به‌زودی در کشور تشکیل می‌شود.
  • پژوهشکده مردم شناسی در نظر دارد با راه‌اندازی موزه پوشاک سنتی اقوام ایرانی فرهنگ و تمدن ایران را زنده نگه دارد. و مردم کشور را بیشتر با پوشش اقوام مختلف ایرانی در گذشته آشنا کند.

پوشاک سنتی

  • ایران با نرخ بالای جذب گردشگر نسبت به سایر کشورها در سال گذشته میزبان حدود پنج میلیون گردشگر خارجی بوده و این روند همچنان روبه افزایش است.
  • شامگاه سه‌ شنبه (۹ شهریور)، طی جلسه‌ای «حیدرعلی‌ کامیاب» و «علم‌الدین مهدی‌اف»، پروتکل کاندیداتوری شیراز در انتخاب پایتخت جوانان جهان اسلام را امضا و مبادله کردند.
  • برخلاف چیزی که تصور می‌شود اوضاع یوزپلنگ ایرانی بسیار نگران کننده شده و تنها دو پوزپلنگ ماده در زیستگاه این حیوان  دیده شده است.

حادثه مترو مجتمع کوروش

  • پنجشنبه ۱۱ شهریور ماه، حوالی ساعت ۱۲ ظهر، حادثه‌ای در خیابان پیامبر مرکزی در نزدیکی مجتمع کورش به وقوع پیوست. در این منطقه بیش از یک سال است که عملیات ساخت تونل مترو انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط:

دیدگاه