سوغات مازندران چیست؟

محمد مهدی حسنی
محمد مهدی حسنی سه شنبه، ۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۵
سوغات مازندران چیست؟

استان مازندران به مانند دیگر استان‌های کشور پهناور ایران، شیرینی‌‌های سنتی خوشمزه و صنایع دستی بسیار زیبایی دارد. گردشگرانی که به این استان سرسبز سفر می‌کنند، قطعا از این محصولات برای خود و اقوامشان سوغاتی می‌برند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

شیرینی‌های سنتی استان مازندران

آغوزنون، آب دندون، پشت زیک، کماج، رشته به رشته، قماق و برنجک، شیرینی‌های خوش‌طعم و لذیذ استان مازندران هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.  

پشت زیک

یکی از شیرینی‌های سنتی استان مازندان، پشت زیک است که به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین سوغات ایران در این منطقه شناخته می‌شود. این خوراکی لذیذ و خوش عطر به سوهان کنجدی  شهرت دارد و اسم آن برگرفته از پرنده‌ای به اسم زیک است.

شیرینی پشت زیک

در طبخ این شیرینی از کنجد، شکر، گردو، عسل، کره، هل و زعفران استفاده می‌شود. خوردن شیرینی زیک به‌همراه چای داغ در زمستان بسیار دلچسب است.

آغوزنون

از دیگر شیرینی‌های سنتی و خوش‌طعم استان سرسبز مازندران می‌توان به آغوزنون اشاره کرد که در جشن‌ها و مراسمات استفاده می‌شود. زنان خانه‌دار مازندرانی هر ساله برای جشن شب یلدا، شیرینی آغوزنون را طبخ می‌کنند و کنار خانواده به‌همراه دیگر تنقلات، میل می‌کنند.

آغوزنون در استان مازندران به دو صورت طبخ می‌شود که یک نوع آن کنجی یا آغوزنون نام دارد و دیگری به‌شکل خام است که به پیس گنده معروف است. این شیرینی خوشمزه سرشار از مواد معدنی و مغذی(فسفر، کلسیم، آهن، ویتامین D) است و در ترکیبات آن کنجد و گردو بکار می‌برند.

افرادی که به این استان سفر می‌کنند از این شیرینی برای دوستان و اقوامشان به‌عنوان سوغات خریداری می‌کنند.

رشته به رشته

رشته به رشته نوعی دیگر از  شیرینی‌های سنتی و پرطرفدار استان مازندران است که طعمی فوق‌العاده دارد.  بانوان هنرمند مازندرانی این شرینی را از ترکیب موادی چون گردو، رشته (تهیه شده از آرد برنج) خاک قند، هل و روغن درست می‌کنند.

 

شیرینی آغوزنون

 

قماق

قمام از دیگر شیرینی‌های سنتی و معروف استان مازندران است و جالب است بدانید که در پخت آن از شکر استفاده نمی‌شود.

موادی چون شنبلیله، آرد گندم، کره، تخم‌مرغ، جعفری، شوید، گردو و پیاز در پخت و پز شیرینی قماق بکار می‌رود. این شیرینی خوش‌طعم سوغاتی بینظیری برای گردشگران به حساب می‌آید.  

 

برنجک

برنجک از دیگر شیرینی‌های سنتی و معروف استان مازندران به حساب می‌آید که با برنج درست می‌شود. در استان مازندران از این شیرینی در مجالس و مهمانی‌ها استفاده می‌کنند.

شیرینی برنجک

در تهیه شیرینی برنجک از برنج، آب، شکر (در بعضی موارد از عسل به‌جای شکر استفاده می‌کنند)، آبلیمو و روغن استفاده می‌شود.

کماج مازندرانی

شیرینی کماج

نان کماج یکی دیگر از شیرینی‌های معروف استان مازندران  است که در استان همدان هم به‌شکل دیگری طبخ می‌شود. تخم‌مرغ، شکر، آرد برنج، زعفران، شیر، وانیل، زردچوبه  وگلاب مواد لازمی است که در پخت نان کماج  بکار می‌رود. این شیرینی بی‌نظیر اگر به‌همراه چای سرو شود، روح آدمی را جلا می‌بخشد. توصیه  می‌شود اگر به مازندران سفر کردید شیرینی را تهیه کرده و به اقوام و دوستانتان سوغات بدهید.

نان ییلاقی

نان ییلاقی یا نان کوهی یکی از شرینی‌های سنتی آمل است. این شیرینی مزه‌ای مانند شیرمال دارد. اگر به‌دنبال آن هستید که در ماه مبارک رمضان بر سر سفره‌ی افطارتان شیرینی خوشمزه‌ای قرار بدهید، نان ییلاقی بهترین گزینه است. این شیرینی سرشار از مواد مغذی است و حتی مادران مازندرانی این خوراکی را به فرزندانشان می‌دهند که در مدرسه هنگام زنگ تفریح نوش جان کنند.

شیرینی نان ییلاقی

در طبخ نان کوهی از آرد، تخم‌مرغ، مایه خمیر، شکر، ماست یا شیر، روغن یا کره، آب و نمک استفاده می‌شود. از آنجایی که نان کوهی مغزدار است، برای تهیه مواد میانی آن از رازیانه، هل، گردو، کنجد، زرده تخم‌مرغ و شکر استفاده می‌کنند.

صنایع دستی استان مازندران

هنرمندان استان مازندران در صنعت گلیم بافی، سرامیک سازی، قالی‌بافی، ، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری، چرم سازی، منبت کاری، شمد و ملحفه دوزی، حصیر بافی، عروسک سازی طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلد سازی سنتی، صنایع دستی دریایی فعالیت می‌کنند. در ادامه به معرفی تعدادی از صنایع دستی استان مازندران می‌پردازیم.

حصیر بافی

در حصیر بافی استان مازندران از نوعی حصیر به اسم کوب، انواع زیلوها را می‌بافند. صنایع حصیری، سوغاتی بی‌نظیری برای گردشگران به حساب می‌آید.

جاجیم بافی

مردم خون‌گرم و مهربان استان مازندران در صنعت زیبا و معروف جاجیم بافی مهارت بالایی دارند. این هنر در مازندران ارزش و اهمیت فراوانی دارد و وسایلی چون پشتی، زیرانداز، پتو، سجاده و... را می‌بافند.

روی جاجیم‌ها نقوش مختلفی طراحی می‌شود که به نام‌های آفتاب تیره، پنجه‌ای، خشتی، چهارگل و گل آفتاب‌گردان شهرت دارند.

گلیم بافی

هنرگلیم بافی جزو هنر های دستی و قدیمی استان مازندران است که از هنرهای مرسوم این شهر به حساب می‌آید.

نقش‌هایی که روی گلیم‌ها پیاده می‌کنند اکثرا به‌صورت هندسی است و از رنگ‌های زیبا و جذاب چون سرمه‌ای، کرم، قرمز، نارنجی و سبز استفاده می‌شود.

گلیم استان مازندران در نوع خود بی‌نظیر است و طرفداران بسیاری هم دارد.

سفالگری

صنعت سفالگری در استان مازندران به‌وفور دیده می‌شود. وجود خاک رس بسیار زیاد در این شهر باعث شده است که برخی از مردم به صنعت سفالگری روی بیاورند.

هنرمندان زبردست مازندرانی با علاقه و سلیقه‌ی خود، کوزه‌ها و جام‌های سفالی درست می‌کنند و افرادی که به استان مازندران سفر می‌کنند، محو این وسایل سفالی می‌شوند و و از آن‌ها برای خود تهیه می‌کنند.

 در این مقاله سعی کردیم که اطلاعات جامعی از سوغات استان مازندران را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. نظرات و پیشنهادها خود را از ما دریغ نکنید.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه